Vaknar 4.30 o är törstig o rädd för m&ou

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Siriellen

Vaknar 4.30 o är törstig o rädd för m&ou

Inlägg av Siriellen »

Hej!

Skönt att forumet fungerar igen. Hoppas det håller i sig. Det var länge sedan jag behövde hjälp med sovandet och har haft fullt upp så jag har inte varit inne förrän i helgen när sidan var hackad, vilket gjorde mig bedrövad. Vad mycket hat det verkar finnas.

Hoppas någon av er alla kompetenta kan svara på mina fyra olika frågor.
Vår glada 2-åriga tjej har nu i flera veckors tid vaknat vid 4.30 troligen av DN-bilen och har inte trots ramsande gått att få att somna om även om jag känner mig väldigt bestämd (till slut gör man det). Någon enstaka gång har det dock fungerat.

1. Finns det barn som det aldrig fungerar för att somna om efter denna tiden med SHN eller finns det hopp? Några tips förutom sedvanlig procedur med hushållsljud, ramsande vid behov med bestämd attityd?

2. I morse frågade hon efter en kvarts ramsande efter vatten och jag kände kval över att låta henne känna sig törstig då hon lät uppriktigt ledsen och snyftade som om hon grät. Därför gick jag in med vatten till henne. Är det fel enligt SHN? Jag vet att man inte ska gå in under vargtimmen men det blev svårt när hon var törstig och hon var verkligen det också. På kvällarna kan hon annars låtsas vara törstig för att försöka dra ut på sänggåendet men då har vi ju förebyggt genom att ge henne vatten innan sängdags. På morgonen har hon dock inte fått vatten på hela natten och jag vet själv hur törstig man kan vara särskilt när man är förkyld. Jag gav henne vatten av den anledningen och av rädsla för att svika hennes förtroende för mig som den som ser till alla hennes behov.

När jag var inne hos henne märkte jag att det kom in ljus från dörröppningen och drog igen den. Då skrek hon av skräck och försökte klättra ur i huvudänden av sängen där vi inte har någon madrass nedanför så jag blev orolig för att hon skulle välja den vägen att klättra ur om jag gick ut ur rummet och tog därför upp henne genast. Borde kanske ha lagt en madrass där också istället för att förhasta mig. Hon klagade på att hon "inte ser". Och trots att man inte ska diskutera i hennes rum på natten så försökte jag förklara att på natten ska man inte se för man ska blunda och sova. Hon har även tidigare klagat på att hon inte ser och verkar vara rädd för det trots att vi föräldrar försöker förmedla att det är skönt att vara i mörker särskilt när man ska sova.

3. Är det fel att låta ljus komma in om hon känner så här??? Eller vad ska man göra istället? Vi tänker verkligen på att förmedla att allt är bra och att inget händer på natten.

4. Kan hon ramla fel och få whipplash-skada även om det finns madrassering runt sängen? Vi sänkte ena långsidan för att hon inte skulle falla så högt i alla fall. Vi införde detta under dagsluren vilket kanske inte var så bra för hon underhöll sig med att klättra ur minst 20 ggr och vi lyckades inte få henne att somna alls. På kvällarna gick det dock bra trots låg sängsida. Men nu höjde vi igen för vi klarar inte av att lyfta henne så mycket pga dålig fysik och det håller henne bättre på plats förutom när hon blir riktigt rädd som i morse när jag sköt igen dörren fast jag fortfarande var kvar hos henne. Hon trodde nog att jag hade gått ut. Men det är troligen en tidsfråga innan hon har lika lätt att komma över den högre höjden och vad gör vi då?

Tacksam för svar.

Siriellen med lilla Ellen
Gäst

Re: Vaknar 4.30 o är törstig o rädd för

Inlägg av Gäst »

1. :D Som jag ser det så fungerar verktygen för alla barn men kanske inte för alla föräldrar. Det är ju de som har verktygen i sin hand :wink: ! Oftast är det som så att förhållningssättet i grunden är fel. Man tror inte på sin egen eller barnets förmåga i grunden och då blir det "sändningsstörningar" på verktygandet och allt blir fel. Därför ska man själv vara övertygad och verkligen tro på det man gör - då funkar det!
:idea: Det bästa är att göra INGENTING! Ramsande, ljud och annat stör henne - hon känner att ni gör det för hennes skull = överkoncentration. Budskapet ni ska fömedla är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Lev upp till det i handling så blir det rätt! Ni har ingen kurbebis längre.... Lätt att glömma :wink: !

2. Vattendrickandet tog hon till som underhållning - rik av erfarenheten från nattningen :roll: :wink: . Det funkade för henne :P ! Men vattendrickande faller inte under principen "på natten händer ingenting" så sorry - det får vänta. Om du vill förbi detta vargtimmesstrul. Det finns ingen lag på det 8) .

3. Nattljus kan du ha som sipprar ini dörrsprngan. Tänk på att det var du som bekräftade att det var farligt med mörkret genom att ta upp henne! Du kunde lugnat henne i sängen med ett tillrättaläggande och UT med en ramsa. Då hade du förmedlat "på natten händer ingenting" och att allt är bra! Kan du se det? Att tänka på är också att om du inte skapat underhållningen med nattliga ljud, ramsande och vatten så hade denna situationen inte uppstått. Då hade du tagit udden av uppvaknandet direkt. Då blir hon snabbt trygg och förstår att inget händer på natten - mer än att alla sover skönt i sina sängar. Det gäller att se hela bilden!

4. Ta inte ut bekymmer i förskott!

:D Lycka till!
Siriellen

Inlägg av Siriellen »

Tack för dina kloka svar, MammutMaria!

1. Vid vilken ålder på barnet är det lämpligt att sluta göra bakgrundsljud? Vi trodde att man använde samma verktyg hela tiden.
2. Vilka andra verktyg ska man sluta använda?
3.Eller börja använda?

4. Så om hon på morgonkulan klättrar ur så lägger vi bara i henne med en ramsa och går ut och lägger oss utan att göra några ljud? Och upprepar vid behov.
5. Kan man hålla på 4.30 till 6.30?
6.Hur lång tid då?

Hon blir nämligen verkligen rädd och det var anledningen till att hon så snabbt kunde klättra ur första gången. Jag börjar fundera på om hon lärt sig att det är farligt med mörker på dagis, jag menar vi tog ju aldrig upp henne innan hon kunde klättra ur så vi har ju inte förmedlat denna möjliga fara i handling i alla fall och troligen inte heller känslomässigt eftersom vi själva aldrig varit mörkrädda. Denna gång var det ju bara för att förhindra henne från att ramla där det inte fanns madrass på golvet. Visserligen något förhastat. Men hon var alltså mörkrädd redan innan. Vi har inget ljus tänt i rummet utanför utan endast på nedervåningen och det lyser in lite.
7. Jag har sett att även detta lilla ljus gör att man kan se saker i rummet och det är väl meningen att de inte ska kunna se något alls? Tycker du vi ska tända i rummet utanför istället så hon ser vad som finns i rummet? (inga leksaker syns bara skåp).

Hoppas du fortstod "svamlet". Jag numrerar frågorna så det blir lättare att svara om du eller någon annan har lust.

Tack för hjälpen!
Siriellen
Gäst

Inlägg av Gäst »

1. Du ska upphöra att göra medvetna bakgrundsljud ca 1,5 vecka in i kuren. Därefter gör du de ljud som du brukar ge ifrån dig - det räcker mer än väl! För jag antar att livet fortsätter även om barnet lagt sig :roll: :wink: :lol: .

2. Du ska använda verktygen vid behov och då är det ramsan som är universalverktyget. Men för ett barn efter kuren (efter ca 2 veckors kurande) så säger man ramsan när man går ut som vilket godnattsägande som helst. Därefter är det helt normalt liv utanför dörren som ger det budskap som är sant - att allt är precis som det ska.

3. Man använder bara verktyg vid KRIS! Ramsan med ev. tillrättaläggande räcker gott och väl.

4. Ni säger bara ramsan EN GÅNG och då rejält (pangramsa) - därefter gör ni ingenting! Skulle hon klättra ur så går ni och lägger tilllbaka henne "som en hög med tvätt" och därefter UT och säg ramsan då du är i sängen igen. Det kan ta några rundor på detta första natten menmer än 45 minuter ska det inte ta om ni bara har attityden av självklarhet. Natt två är det pangramsa som gäller och om hon hoppar ur så kan hon få stå och reagera ut lite vid dörren innan ni "går in med tvätten" :wink: igen. Sedan samma teknik som ovan beskrivet! Natt tre skulle det förvåna mig om ni behövde mer än pangramsa!

5. Det tar så lång tid om man skapar underhållning. Om du tarudden av det så ska det inte ta mer än 45 minuter första gången. Därefter minskar det drastiskt.

6. Läs tidigare svar! Om hon nu blivit rädd för mörkret så ÄR hon inte rädd för mörker. Hon har ett BETEENDE som gör att hon verkar rädd för mörkret. Det är er uppgift att tala om för henne att det inte är farligt med mörker. Hittar du ett annat sätt än det jag skriver så är det ju jättebra. Men om det inte funkar så har du mina svar här ovanför.

7. Lite lagom ljus sipprar in - du kan säkert själv avgöra vad lagom är!

:idea: Kom ihåg att det inte är ditt verktygande som "gör att hon sover". Verktygen är till för att lugna henne så att hon kan känna att det är skönt att sova! Så att man ska hålla på att verktyga hela livet för att hon ska sova - släpp det! Dte ligger på ert ansvar att lugna henne om hon är orolig men det är hennes ansvar att sova! Och hon tar det ansvaret med glädje om ni bara låter henne tro att hon kan det!
Siriellen

Inlägg av Siriellen »

Denna första natten vaknade hon först 05.30 och jag pangramsade från sängen en gång och hon tystnade efter en stunds klagan och ropande. Otroligt! Var tyst i 20 minuter. Vår morgon börjar 6.00 så när hon var tyst någon sekund gick jag in med marginalkvart för att glatt ropa god morgon och hon var glad men hade tårar på kinden... Fast det är kanske ok? Eller har hon varit för ledsen då? Visserligen kom hon i säng först 7.30 vilket är en timme senare än vanligt så det var nog därför hon vaknade en timme senare än vanligt. Men då blev hon i alla fall inte väckt av DN-bilen om den nu har samma tider på lördagar.

Vi fortsätter med låg aktivitet i morgon bitti. Ikväll kom hon i säng 18.45 så det kan bli tidigare väckning i morgon.
Siriellen

Inlägg av Siriellen »

Lilla Ellen vaknade till vid 4.30 men somnade om med pangramsa från vår säng och sov till 6.00. Perfekt! In med glatt god morgon och mötte en glad och utvilad unge. Härligt! Tack för all hjälp. Nu gäller det att hålla ställningarna. Men denna "kur" kanske inte helt har satt sig förrän efter 2 veckor?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen - se på resultatet och reflektera så att du får in kunskaperna till nästa gång det händer och då kan agera på ett vinnande sätt direkt!

:idea: Ja, du får räkna med att det tar ett par veckor eller så innan det sitter ordentligt. 8 veckor innan det sitter HELT (att förändra en inarbetad vana sägs ta 8 veckor). Men nu har du inget att rädas över - du har ju verktygen i din hand! DET är nämligen hemligheten med kurandet - att man VET vad man ska göra när det strular. För strular gör det då och då - kallas för Livet! Det är sedan upp till dig att hantera det :thumbsup: !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mammut Maria :D

Några små ytterligare kommentarer:

1. Allt hopp i världen :!: Läs Tips på vägen och ta det lugnt. Det är ramsan som gäller och den ska vara ögonblicklig, upplysande och saklig. Sedan ska det vara tyst i huset till morgon. Vi pratar en gammal dam, ingen kurbebis :!:

2. "Som om hon grät" :?: Som om :?: :!: Du har alldeles för långa öron, pepprade med överkoncentration :shock: En verkligt olycklig unge som desperat behöver vatten (med 40 graders feber) ger man vatten. Till den här lilla älsklingen kan du förebyggande och lugnt sätta in en pipmugg på en pall vid sängen på kvällen, om du vill. Så kan hon betjäna sig själv, om så skulle vara.

Hon skrek nog inte så mycket "av skräck" som för att du var där och gav henne förvirrande, motsägande besked. Budskapet är: PÅ NATTEN SOVER MAN. Stör henne inte :!: Hon "ska" inte SE på natten, dvs hon ska slippa se och få i sig en massa intryck som inte alls hör hemma nattetid. Hon är inte rädd om du inte gör henne till det med din förfelade välvilja. Varning :evil: :!:

3. Mörkt i rummet, dörren på glänt och lite ljus utanför, tills ni lägger er själva och släcker. Vll ni förmedla att inget händer på natten så är det just det i måste göra, i en attityd av total självklarhet :!: Men inte med oro och trafik.

4. Nej. Om det värsta skulle hända så är det för att ni oroar er för det. Dra upp långsidan, ta bort madrasserna och förlita er på att hon inte klättrar ur förrän hon verkligen behärskar konsten. Och tröttnar på den :roll: :lol: Oro är den värsta skurken i all barnavård och negativa förväntningar lika självuppfyllande som positiva. Varning igen :evil: :!:

5. "...när hon blir riktigt rädd som i morse när jag sköt igen dörren fast jag fortfarande var kvar hos henne. Hon trodde nog att jag hade gått ut." Ut med dig, gå överhuvudtaget inte in! Ramsa betryggande, gärna hurtigt och riktigt glatt, vid kris (dvs vid eventuell fråga från henne). Du kan kolla hur hon ligger och hur hon mår när hon sovit i tio minuer (inte tjugo) men stör henne inte på det här viset. Ha lite mer förtroende för henne - och för dig själv :idea: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "