hej
jag har haft både sjal och sele, eller snarare selar. Mina båda har gillat sjal som små, jag hade en mobywrap en lång trikåsjal som inte är så dyr, den funkade bra tills de blev lite tyngre då jag, som har ryggpoblem, behövde byta till en ergonomisk sele. En sådan med avbärarbälte på höften. De är lika bra ergonomisk för barnen som en sjal -barnen "sitter" på hela rumpan och låren (och hänger inte bara i grenen som i klasiska babybjörn) och bra för mamma/pappa eftersom den lägger vikt på höften och inte bara rygg/axlar.
Finns ju många av dem också tex ergo och beco. Jag valde en beco butterfly för att den går lätt att ta på på ryggen utan hjälp + att man kan växla bärare utan att ta ut barnet. (nästan 1800 nypris men gav 500kr på tradera. På blocket finns inte mycket selar , men på tradera brukar det finnas)
Edenbaby.se (brukade ha butik i mölndal men finns nu bara på nätet) har massor av olika sjalar och bärselar och en ganska bra guide till de olika varianterna. kika där bestäm dig för vad du vill ha och kolla in tradera sen

mitt tips
och -ja just det, om man gör en sökning på youtube av tex "beco butterfly vs ergo baby" får man upp filmer där engagerade mammor visar upp olika selar och sjalar och berättar vad de tycker är bra och dåligt med dem.
(kanske märks men jag gjorde en del letande på internet innan jag köpte min senaste)