Alternativ läggningsrutin?
-
Sagasmamma
Alternativ läggningsrutin?
Hej
Har börjat ladda för en kur eftersom lilleman inte alls vill sova på nätterna längre. Det började bra men efter diverse sjukdomar och oroligheter så ammar han nu ung varannan timme hela nätterna (och vägrar flaskan nu, det som fnkade så bra först 3mån). Vi har börjat med riktig mat och övar med flaskan igen och jag har sagt att om ingen bättring sker innan siste februari kör vi en kur.
Så till frågan. Jag kurade min stora tjej för ca 3,5 år sedan, men jag var aldrig bekväm med läggningsproceduren och det var med gråt-till-gonattet. Och numera läser vi saga och myser i hennes säng innan hon somnar och det passar mig och henne mycket bättre.
Därför fundrade jag på att göra en annan läggningsvariant -om man gör det med rätt attityd borde det väl funka? Kanske något i denna stil
-bad och göra sig i orning för natten med skratt och bus.
-gå in i lillemans sovrum mysa och läsa en bok eller två i sacosäcken (+eventuellt äta gröt om vi inte gör framsteg med flaskan)
-Amma eller flaska
-Ner i sängen
Lillleman brukar tycka att det är mysigt att bada och skrattar ofta på skötbordet när vi byter blöja och fixar för natten.
Vad tror ni goa erfarna?
Har börjat ladda för en kur eftersom lilleman inte alls vill sova på nätterna längre. Det började bra men efter diverse sjukdomar och oroligheter så ammar han nu ung varannan timme hela nätterna (och vägrar flaskan nu, det som fnkade så bra först 3mån). Vi har börjat med riktig mat och övar med flaskan igen och jag har sagt att om ingen bättring sker innan siste februari kör vi en kur.
Så till frågan. Jag kurade min stora tjej för ca 3,5 år sedan, men jag var aldrig bekväm med läggningsproceduren och det var med gråt-till-gonattet. Och numera läser vi saga och myser i hennes säng innan hon somnar och det passar mig och henne mycket bättre.
Därför fundrade jag på att göra en annan läggningsvariant -om man gör det med rätt attityd borde det väl funka? Kanske något i denna stil
-bad och göra sig i orning för natten med skratt och bus.
-gå in i lillemans sovrum mysa och läsa en bok eller två i sacosäcken (+eventuellt äta gröt om vi inte gör framsteg med flaskan)
-Amma eller flaska
-Ner i sängen
Lillleman brukar tycka att det är mysigt att bada och skrattar ofta på skötbordet när vi byter blöja och fixar för natten.
Vad tror ni goa erfarna?
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Re: Alternativ läggningsrutin?
Hej och välkommen hit!
Det mesta går med rätt attityd eller hur? 8)
Det viktiga vid läggningsrutinen är att den är hanterbar och inte tar evigheter och att den slutar med SKRATT och att liten somnar själv. Och det skadar ju heller inte om den kan utföras av någon utanför familjen om det krävs någon gång.
Så visst kan ni skapa en egen utifrån dessa förutsättningar.
Ni kan visst läsa bok och mysa (men vad hindrar att det ändå blir ledsamheter vid själva läggningen?). Men jag skulle välja att göra det i soffan eller kanske i föräldrarnas säng. Då är all matning osv avslutad. Bok och mys 10 minuter sen travar man in i sovrummet under glada skratt, kill och bus, bums ner i sängen bara glada miner från föräldrarna
8) 8) (inget ojdå hur ska det här gå....
) tillrättaläggande efter konstens alla regler, släck och trava ut med glad ramsa. Liten får reagera färdigt innan någon ny åtgärd vidtas, ramsa och/eller husljud allt enligt lathunden... som du ju redan kan.
Det viktiga är att lugnet och tryggheten sätter sig de första nätterna av kuren då du ju ska gå in och buffa/solfjädra vid ledsamheter.
Jenny
Det mesta går med rätt attityd eller hur? 8)
Det viktiga vid läggningsrutinen är att den är hanterbar och inte tar evigheter och att den slutar med SKRATT och att liten somnar själv. Och det skadar ju heller inte om den kan utföras av någon utanför familjen om det krävs någon gång.
Ni kan visst läsa bok och mysa (men vad hindrar att det ändå blir ledsamheter vid själva läggningen?). Men jag skulle välja att göra det i soffan eller kanske i föräldrarnas säng. Då är all matning osv avslutad. Bok och mys 10 minuter sen travar man in i sovrummet under glada skratt, kill och bus, bums ner i sängen bara glada miner från föräldrarna
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
....och mat, mat mera mat dagtid förstås, men det kan du ju oxå....
Lägg gärna ut dina schematankar innan ni börjar kura.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Sagasmamma
Jo, jag har liksom ingen positiv erfarenhet av bus ner i sängen. Storasyster började alltid gråta så fort vi kom in i sovrummet, oavsett hur glatt det varit innan. Men såklart skall mat och sånt vara klart innan vi går in på rummet. Kanske blir det mys och bok e myshörnan på hans rum och sedan lite kill och tittut innan det läggs ner i sängen...idag på dagsovet gosar vi en stund och så sjunger jag trollmors vaggvisa när jag lägger ner honom och klappar om honom. Det gnälls lite, men inga stora protester förren efter en stund om han inte somnat, då går jag in igen och klappar eller buffar lite, går ut igen osv. Tyvärr är vi lite i klapp och buff träsket för insomnande. (mest för att sambon inte står ut med att han gråter och men också för att han när han var förkyld fick ren panik när han skrek upp sig eftersom han inte fick luft). På natten däckar han vid bröstet sedan en tid tillbaka och blir rent förtvivlad om jag väcker honom innan jag lägger ner i sängen. Nog om mina dåliga vanor, 1a mars är det kurstart så har jag inte lyckats ändra innan dess blir det ordning då.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Har du boken? Då kan du (och pappan) fräscha upp kunskaperna och boosta attityden genom att läsa safarin, lugnet och säkerheten.
Det är ju inte synd om den som ska få sova gott. Den är ju i stället en lyckans ost!
Förkylning är inte kul. Lillebror blir oxå rätt arg när han är förkyld för han vill dessutom suga på sitt pekfinger och det är svårt när man är täppt i näsan. Jag höjer huvudändan och preppar med nässprej innan sänggåendet och vaknar han och är förbannad går jag faktiskt in och sätter upp honom i sängen ett tag och sen är han nöjd att lägga sig igen.
Jenny
Det är ju inte synd om den som ska få sova gott. Den är ju i stället en lyckans ost!
Förkylning är inte kul. Lillebror blir oxå rätt arg när han är förkyld för han vill dessutom suga på sitt pekfinger och det är svårt när man är täppt i näsan. Jag höjer huvudändan och preppar med nässprej innan sänggåendet och vaknar han och är förbannad går jag faktiskt in och sätter upp honom i sängen ett tag och sen är han nöjd att lägga sig igen.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Sagasmamma
Jaha, februari är snart slut och nätterna blir bara sämre, så nu är det verkligen kurstart 1mars. Jag har några frågor för att känna mig säker. Idag har lilleman ett schema som vi följer, fast inte direkt på minuten -kanske främst för att nattsömn när det blir morgon varierar. Är han trött på morgonen får han sova längre då och kortare på lunchen, ibland får han ett extra mellanmål om han är mycket gnällig osv.
Schema nu:
Vaknar nån gång mellan 06.30 & 07.30 (eller snarare han vaknar vid 6-630 och ibland somnar han om efter amning i sängen och vaknar efter 7)
07.45 Amma+katrinplommon i soffan
9.15 Sova inne, antingen 30-40min eller 1h20min
11.00 Mat (ibland är han supergnällig när han vaknar och får bröstet redan strax efter tio och riktig mat vid 11)
12-14 eller 12.30-14 Sova i vagn, beroende på hur länge han sov på morgonen
14.15 Mat
16:15 - Sova 20-40min. Runt 16 börjar han bli gnällig så jag sätter honom i selen och fixar disk, börjar med middag etc. o ch han somnar efter en stund.
17:15 -Mat
18:15 -bad och fix för natten sedan amma och lägga
19:00 -somnar
Så till frågorna:
Schema nu:
Vaknar nån gång mellan 06.30 & 07.30 (eller snarare han vaknar vid 6-630 och ibland somnar han om efter amning i sängen och vaknar efter 7)
07.45 Amma+katrinplommon i soffan
9.15 Sova inne, antingen 30-40min eller 1h20min
11.00 Mat (ibland är han supergnällig när han vaknar och får bröstet redan strax efter tio och riktig mat vid 11)
12-14 eller 12.30-14 Sova i vagn, beroende på hur länge han sov på morgonen
14.15 Mat
16:15 - Sova 20-40min. Runt 16 börjar han bli gnällig så jag sätter honom i selen och fixar disk, börjar med middag etc. o ch han somnar efter en stund.
17:15 -Mat
19:00 -somnar
Så till frågorna:
- *sista luren, vid 16, sover han i sele -Kan han fortsätta med det under kuren?
*han har napp när han sover i vagnen på dagen och ibland när han sover i sängen på dagen, men inte på natten (oftast blir han riktigt förbannad om jag försöker stoppa in nappen på natten). Tankar kring att fortsätta med det?
*i boken står att man skall följa schemat på minuten, så att barnet lär sig, men eftersom han redan "kan" sitt schema, kan jag fortsätta med att variera lite? Eller behöver jag bestämma mig för att den ena varianten gäller?
*Schemafunderingar om det skall spikas helt:
-morgon 06.30 eller 07.00 (egentligen vill han göra morgon tidigt, efter 05 har han mycket svårt att somna om, tar ofta 20-30min)
-sovtid på förmiddagsluren (när somna och hur länge sova, beror väl lite på när man sätter gomorgon, dryga två timmar klarar han)
-sovtid på middagsluren (hänger såklart ihop med förmiddagen)
-
mumintrollet
Hej!
Super att ni bestämt er för kurstart, jag råder er att läsa boken flera gånger och förbereda er väl
Öva buff och ramsa i förväg så ni känner er säkra på verktygen!
Angående schemat:
Han blir 6 månader i mars eller hur? då behöver han ca 15h sömn. Naturliga sömnpass för barn är 5,20 och 45 min och 1,5 o. 2 timmar. lägg upp lurnarna enligt det, så sliter ni inte i onödan med att väcka mitt i djupsömn eller att ha honom att somna om då han vaknat naturligt.
Har ni 12h natt passar det bra med tre lurar - 45min, 2h och en 20 minutare på em.
07:00 Godmorgon! FRUKOST: Amma+katrinplommon
09:00 en extra mellanmålsbit tex en banan innan luren.
9.15 - 10:00 sova 45 minuter
11.00 LUNCH
12-14 sova 2h
14.00 MELLIS
16:15 - Sova 20 min.
17:15 -MIDDAG
19:00 -Godnatt!
Det som fungerat innan kanske inte alls gör efter kuren.
För att göra det enkelt för sig och för honom att fatta galoppen skulle jag erbjuda samma vanor för varje läggning. Ner i säng, ut med ramsa och låta honom få råda om sin sovtid själv.

Super att ni bestämt er för kurstart, jag råder er att läsa boken flera gånger och förbereda er väl
Angående schemat:
Han blir 6 månader i mars eller hur? då behöver han ca 15h sömn. Naturliga sömnpass för barn är 5,20 och 45 min och 1,5 o. 2 timmar. lägg upp lurnarna enligt det, så sliter ni inte i onödan med att väcka mitt i djupsömn eller att ha honom att somna om då han vaknat naturligt.
Har ni 12h natt passar det bra med tre lurar - 45min, 2h och en 20 minutare på em.
07:00 Godmorgon! FRUKOST: Amma+katrinplommon
09:00 en extra mellanmålsbit tex en banan innan luren.
9.15 - 10:00 sova 45 minuter
11.00 LUNCH
12-14 sova 2h
14.00 MELLIS
16:15 - Sova 20 min.
17:15 -MIDDAG
19:00 -Godnatt!
Jag har ingen erfarenhet av sele, men däremot av att sömnvanorna förändras drastiskt då de små äntligen sover som de ska på natten*sista luren, vid 16, sover han i sele -Kan han fortsätta med det under kuren?
För att göra det enkelt för sig och för honom att fatta galoppen skulle jag erbjuda samma vanor för varje läggning. Ner i säng, ut med ramsa och låta honom få råda om sin sovtid själv.
Klara tankar om att slopa nappen helt! Anna rekommenderar det starkt, och jag skulle säga att det är en förutsättning för en lyckad kur att ha så lite störande element som möjligt. Om han kräver att någon stoppar in nappen för att han skall somna om, ja då hjälper ingen ramsahan har napp när han sover i vagnen på dagen och ibland när han sover i sängen på dagen, men inte på natten (oftast blir han riktigt förbannad om jag försöker stoppa in nappen på natten). Tankar kring att fortsätta med det?
Jo du skall hålla schemat exakt - och i nuläger verkar ni ju flexa väldigt mycket beroende på dagen så att säga. Meningen är att hålla schemat exakt oberoende om det sovits som en kratta på natten eller under föregående lur. Då sätter sig schemat i kroppen! Väck alltså enligt schema och lägg enligt schema. Mat också på exakta tider!i boken står att man skall följa schemat på minuten, så att barnet lär sig, men eftersom han redan "kan" sitt schema, kan jag fortsätta med att variera lite? Eller behöver jag bestämma mig för att den ena varianten gäller?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
-
Sagasmamma
har tänkt lite mer på schemat och kommit på att vi egentligen har två scheman idag.
Variant 1: Morgon ca 07, när han sovit bra
45-2-30. (med tider ung som förslaget) Han vaknar nöjd och glad efter ca 40 min morgonlur och så flyter dagen på
Variant 2: morgon innan 0630 alt har varit vaken ett tag vid 04-05 innan han somnat om.
1,5-1,5(2)-20. Då sover han dubbelt på morgonen och sedan måste lunchluren senareläggas 20-30min för att han skall kunna somna (och så vaknar han ändå ofta vid 14 då det är dags hämta dagis eller strax efter för att passa in mellis)
(riktigt dåliga dagar blir sömnen 30-1h15min-30, som beror på att han är övertrött och vaknar efter 30min...)
Så nu funderar jag på vilket jag skall spika. Fram till för ett par veckor sen körde vi på variant 1 nästan jämt, men de senaste veckorna tror jag att det oftare är variant 2...
det som talar för variant 2 är att pappa går upp 0630 och lillemans rum gränsar till kök o badrum, så stor risk att han väcks när pappa morgonfixar. även storasysters rum ligger vid köket och hon är ofta uppe tidigt med... på minussidan blir att det blir långt från vakna till morgonluren (bör då läggas lite tidigare och då blir det lit struligt när vi lämnar på dagis tror jag) och lite långt från frukost till lunch.
Variant 2 kanske skulle kunna se ut såhär? -vad tror ni?
06:30: vakna
06:45 frukost 1 –amma
07:45 frukost 2 katrinplommon & gröt
08:45 -10:15: 90-min lur i sängen/vagnen(dagis)
11:00: lunch.
12.30-14.00: sova middag.
14.15: mellanmål
16:15 eftermiddagslur
17.15: Middag.
18.15: Bad, amma, lägga
19.00: sova natt.
Variant 1
7.00: vakna
07:30 frukost.
9.15 -10:00: 45-minuterslur i sängen
10.45: lunch.
12.00-14.00: sova middag
14.00: mellanmål
16:15 sova 20min
Behöver lite tankehjälp kring förmiddagen:
mellan 7-730 är det alltid lite stökigt, pappa går, storasyster skall ha frukost(vägrar ofta äta just nu) och kläs på, så det funkar inte att mata lillen denna tid (inte bra i alla fall)
ca tio i nio går vi till dagis och ca fem eller tio över nio är jag hemma igen beroende på hur lämning gick. Därför ligger luren i alternativ 1 09.15
Idag har han ju inga problem att vänta på frukost, men han äter ju hela nätterna så han är ju inte direkt vrålhungrig
Just nu velar jag, men senast fredag har jag tagit beslut, tar gärna in synpunkter
Variant 1: Morgon ca 07, när han sovit bra
45-2-30. (med tider ung som förslaget) Han vaknar nöjd och glad efter ca 40 min morgonlur och så flyter dagen på
Variant 2: morgon innan 0630 alt har varit vaken ett tag vid 04-05 innan han somnat om.
1,5-1,5(2)-20. Då sover han dubbelt på morgonen och sedan måste lunchluren senareläggas 20-30min för att han skall kunna somna (och så vaknar han ändå ofta vid 14 då det är dags hämta dagis eller strax efter för att passa in mellis)
(riktigt dåliga dagar blir sömnen 30-1h15min-30, som beror på att han är övertrött och vaknar efter 30min...)
Så nu funderar jag på vilket jag skall spika. Fram till för ett par veckor sen körde vi på variant 1 nästan jämt, men de senaste veckorna tror jag att det oftare är variant 2...
det som talar för variant 2 är att pappa går upp 0630 och lillemans rum gränsar till kök o badrum, så stor risk att han väcks när pappa morgonfixar. även storasysters rum ligger vid köket och hon är ofta uppe tidigt med... på minussidan blir att det blir långt från vakna till morgonluren (bör då läggas lite tidigare och då blir det lit struligt när vi lämnar på dagis tror jag) och lite långt från frukost till lunch.
Variant 2 kanske skulle kunna se ut såhär? -vad tror ni?
06:30: vakna
06:45 frukost 1 –amma
11:00: lunch.
12.30-14.00: sova middag.
16:15 eftermiddagslur
Variant 1
07:30 frukost.
10.45: lunch.
Behöver lite tankehjälp kring förmiddagen:
mellan 7-730 är det alltid lite stökigt, pappa går, storasyster skall ha frukost(vägrar ofta äta just nu) och kläs på, så det funkar inte att mata lillen denna tid (inte bra i alla fall)
ca tio i nio går vi till dagis och ca fem eller tio över nio är jag hemma igen beroende på hur lämning gick. Därför ligger luren i alternativ 1 09.15
Idag har han ju inga problem att vänta på frukost, men han äter ju hela nätterna så han är ju inte direkt vrålhungrig
Just nu velar jag, men senast fredag har jag tagit beslut, tar gärna in synpunkter
Hej!
Vilket schema du ska välja är upp till dig/er och vad som passar er bäst! Men ta hänsyn till antal sovtimmar och rätt antal måltider (4 st + nattslurk med ca 3,5 h mellanrum) med lagom lång tid mellan dem. Tänk inte så mycket på hur det har varit utan hur ni vill ha det!
Vilket schema du ska välja är upp till dig/er och vad som passar er bäst! Men ta hänsyn till antal sovtimmar och rätt antal måltider (4 st + nattslurk med ca 3,5 h mellanrum) med lagom lång tid mellan dem. Tänk inte så mycket på hur det har varit utan hur ni vill ha det!
jenny06:30: vakna om du ammar direkt i sängen när han vaknar kanske du känner att du kan göra det i lugn och ro innan storasyster ska ha frukost osv.?06:45 frukost 1 –amma
11:00: lunch. lunchen ligger lite långt ifrån luren. man måste vara riktigt mätt i magen för att sova gott!
12.30-14.00: sova middag. eventuellt lite kort vaken tid mellan lång fm-lur och lång lunchlur?
16:15 eftermiddagslur 20 min? är den längre ska du kanske lägga redan 16 för att få tillräcklig vakentid innan natten klockan 19
Variant 1
07:30 frukost. vet du att det är stressigt här låter inte det som ett bra alternativ? Eller funkar det med välling i flaska och mys i soffan med storasyster? Gillar hon kanske smoothies om hon inte vill äta "vanlig" frukost här? smoothien kan man göra matig och nyttig fast i flytande form.![]()
10.45: lunch. lite tidig lunch om det ska sovas först 12.00
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Sagasmamma
Hej och tack för synpunkt på schemat, skall fila på det under kvällen så att det är klart att sätta på kylen imorgon
För nu ha vi kört igång!
Läggningen gick bra, helt lugn och glad under första beskedet. (och min alternativa läggningsrutin kändes bra)
Efter beskedet va det med gråt-tyst-gråt så efter en påminnelse så blev första försöket på bekräftelsen efter ca10min, då han gick igång igen, lugnade sig-ny bekräftelse men blir istället jättearg. Han skrek upp sig såpass att jag fick gå in och lugna med nytt besked. Tokarg igen när jag gick ut men lugnar sig efter ett par minuter. sen några minuter av gråt-tyst-gråt av typen trött/beklagande. Han får bekräftelseramsa som följs av tystnad efter ca 30minuter. Så det känns som en bra start.
Nu sitter jag här med kakor och bulla och kaffe och undrar nä han skall vakna igen.
Läggningen gick bra, helt lugn och glad under första beskedet. (och min alternativa läggningsrutin kändes bra)
Efter beskedet va det med gråt-tyst-gråt så efter en påminnelse så blev första försöket på bekräftelsen efter ca10min, då han gick igång igen, lugnade sig-ny bekräftelse men blir istället jättearg. Han skrek upp sig såpass att jag fick gå in och lugna med nytt besked. Tokarg igen när jag gick ut men lugnar sig efter ett par minuter. sen några minuter av gråt-tyst-gråt av typen trött/beklagande. Han får bekräftelseramsa som följs av tystnad efter ca 30minuter. Så det känns som en bra start.
Nu sitter jag här med kakor och bulla och kaffe och undrar nä han skall vakna igen.
Bra jobbat !:-)
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Sagasmamma
Jaha, 03.15 och han sover så gott, passar på att skriva lite -nähä se där där kom det visst ett litet ljud , bäst att kolla
.....
Ja, nu är den 04.00 istället, och jag gör en statusrapport. Natten har varit lugnare än väntat. Lillen vaknade en sväng vid 23 och sen vid 03.15, så länge har han inte sovit sen innan jul och då bara nån enstaka gång
23.05: gråt-lugnar sig direkt med buffning (inne max nån minut) börjar gråta på ramsan ut, fortsätter beklaga sig, men låter mest trött
23.07 får en ramsax6 -reagerar med att gråta högre fortsätter men mattas av mellan varven
23.10 Glad ramsax4 =mycket arg/ledsen liten herre MEN det blir snart tyst(!) sen gråt-tyst-gråt en stund
23.15 Har varit tyst i 1minut så han får bekräftelseramsa -får en trött gråt till svar
23.18 Ny bekäftelseramsa, han gråter lite under vers 2-3 men tystnar sen och protesterar inte mer
lång väntan här för mamma som ju var laddad till tänderna.
03.15 Mumlar/gnyr -jag avvaktar lite
03.20 Gråter lite så jag går in och ger besked (det ä ju första natten trots allt) Jag upplever att han ålar runt, tramsar och inte "vill" låta sig buffas. Så jag nynnar tyst de första stroferna på trollmors vaggvisa (som jag alltid sjungit för honom innan han skall sova eller nä han haft svårt att somna om efter nattamning förut) och han lägger sig platt och slappnar av
han får en kort buffning +solfjäder 10-20sek sen ramsar jag ut under tystnad(!) hoppsan blev det för länge?
03.28-nej, ett lågt mummel hörs, jag väntar på att det skall vara tyst en stund
03.32 Bekräftelseramsax4 -ingen protest men lite fortsatt småmummel. Inga fler frågor(skrik)=inga fler svar(ramsor) tänker jag och går bort från dörren
03.35 lite gnäll/mummel berättar att han e vaken, men inget lesset och inga frågor så jag tänker på schemat istället
03.40-nu har det varit tyst en stund, 03.48 hörs ett sista "äähh"
Schemat- så här får tänker jag nu. Både variant 1 och 2 passar oss (Vi har ju kört med båda ett tag). Jag sätter variant 2 med ett lite längre sovpass på morgonen nu och utvärderar efter uppföljningsvecka om det fortfarande passar lilleman att sova längre på morgonen även när man sover bättre på natten.
.....
Ja, nu är den 04.00 istället, och jag gör en statusrapport. Natten har varit lugnare än väntat. Lillen vaknade en sväng vid 23 och sen vid 03.15, så länge har han inte sovit sen innan jul och då bara nån enstaka gång
23.05: gråt-lugnar sig direkt med buffning (inne max nån minut) börjar gråta på ramsan ut, fortsätter beklaga sig, men låter mest trött
23.07 får en ramsax6 -reagerar med att gråta högre fortsätter men mattas av mellan varven
23.10 Glad ramsax4 =mycket arg/ledsen liten herre MEN det blir snart tyst(!) sen gråt-tyst-gråt en stund
23.15 Har varit tyst i 1minut så han får bekräftelseramsa -får en trött gråt till svar
23.18 Ny bekäftelseramsa, han gråter lite under vers 2-3 men tystnar sen och protesterar inte mer
lång väntan här för mamma som ju var laddad till tänderna.
03.15 Mumlar/gnyr -jag avvaktar lite
03.20 Gråter lite så jag går in och ger besked (det ä ju första natten trots allt) Jag upplever att han ålar runt, tramsar och inte "vill" låta sig buffas. Så jag nynnar tyst de första stroferna på trollmors vaggvisa (som jag alltid sjungit för honom innan han skall sova eller nä han haft svårt att somna om efter nattamning förut) och han lägger sig platt och slappnar av
03.28-nej, ett lågt mummel hörs, jag väntar på att det skall vara tyst en stund
03.32 Bekräftelseramsax4 -ingen protest men lite fortsatt småmummel. Inga fler frågor(skrik)=inga fler svar(ramsor) tänker jag och går bort från dörren
03.35 lite gnäll/mummel berättar att han e vaken, men inget lesset och inga frågor så jag tänker på schemat istället
03.40-nu har det varit tyst en stund, 03.48 hörs ett sista "äähh"
Schemat- så här får tänker jag nu. Både variant 1 och 2 passar oss (Vi har ju kört med båda ett tag). Jag sätter variant 2 med ett lite längre sovpass på morgonen nu och utvärderar efter uppföljningsvecka om det fortfarande passar lilleman att sova längre på morgonen även när man sover bättre på natten.
-
Sagasmamma
morgonrapport:
han vaknade också 04.30 ledsen först men efter beskedet var mycket gråt-tyst-gråt-tyst lillen beklagade sig men inte jätteledsen, vid 05 tyckte jag det fick räcka och solfjädrade tills jag trodde han somnat. Lite gnäll när jag stängde dörren talade om att så inte var fallet, men det tysdnade snabbt o en mjuk bekäftelseamsa togs emot.
Sen vaknade han glad 06.08 och jag kände mig förvirad -första natten avvakta/pangramsa/besked? det blev en ramsa... efter en stund blev han ledsen, så jag gick in lade tillrätta, ramsade ut. sedan var det lite-gråt-tyst en stund-gråt tills det var dags att göra morgon 0645 då det tyvärr var rena skrikfesten, som inte verkade mattas av, så han blev upplockad i vad som mer var en andhämtning än en paus...ja ja
mycket nöjd med natten
han vaknade också 04.30 ledsen först men efter beskedet var mycket gråt-tyst-gråt-tyst lillen beklagade sig men inte jätteledsen, vid 05 tyckte jag det fick räcka och solfjädrade tills jag trodde han somnat. Lite gnäll när jag stängde dörren talade om att så inte var fallet, men det tysdnade snabbt o en mjuk bekäftelseamsa togs emot.
Sen vaknade han glad 06.08 och jag kände mig förvirad -första natten avvakta/pangramsa/besked? det blev en ramsa... efter en stund blev han ledsen, så jag gick in lade tillrätta, ramsade ut. sedan var det lite-gråt-tyst en stund-gråt tills det var dags att göra morgon 0645 då det tyvärr var rena skrikfesten, som inte verkade mattas av, så han blev upplockad i vad som mer var en andhämtning än en paus...ja ja
mycket nöjd med natten
-
mumintrollet
Hej!
Strålande jobbat!! =D> =D>
Fortsätt i samma anda, du verkar lyssna jätte fint på honom! Ta varje natt som den kommer, och ha målet i sikte. Eftersom han inte vaknade så mycket den första natten kanske han inte ännu fått korn på vad det handlar om, så kom ihåg att du får buffa nästa natt ifall han verkar otröstlig. Annars är det bara att lyssna av och kolla hur han reagerar på ramsan!
Och schemat får du som sagt revidera sedan efter uppföljningsveckan - precis som du sa!
Strålande jobbat!! =D> =D>
Fortsätt i samma anda, du verkar lyssna jätte fint på honom! Ta varje natt som den kommer, och ha målet i sikte. Eftersom han inte vaknade så mycket den första natten kanske han inte ännu fått korn på vad det handlar om, så kom ihåg att du får buffa nästa natt ifall han verkar otröstlig. Annars är det bara att lyssna av och kolla hur han reagerar på ramsan!
Och schemat får du som sagt revidera sedan efter uppföljningsveckan - precis som du sa!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
-
Sagasmamma
Natt 2 gick också bra. Somnade efter 5min på kvällen och vaknade två gånger under kvällen 21 och 22 båda gångerna krävdes bara en ramsa och sen bekräftelse och somnade om efter 5 resp 15 min. Men kl 03var det kämpigare, ramsan tog inte så bra (lyssnade och tystnade men började beklaga sig nästan direkt igen)och mellan varven var det litte uppgivet ledsen gråt. Det gjorde ont i mammahjärtat,kanske för att jag var så trött och det hade gått så bra innan, men efter en halvtimme gick jag in och solfjädrade lilla kroppen sömntung.inga protester på ramsan ut, ett litet gnäll när jag stängde dörren bara och en bekräftelseramsa på det som togs emot tyst. Sov sedan till 0615. Vi gjorde morgon 0630
korta frågor:
-Bekräftelseramsan skall ha sista ordet men om det bara kommer ett litet gnäll som varken låter som en protest eller fråga, måste man tjata med ramsan då?
-Hittills har pappan tagit dagen, men han är rädd för att göra fel och har ett stort blödigt hjärta som knappt klarar en sekund av barnaskrik. Så han har bara tagit vagnen och gått på lurarna. Ingen ramsa eller så. Jag vet att man inte skall ändra på så mycket under kuren, men kan jag börja kura daglurarna inne i sängen imorgon? Eller skall jag fortsätta med vagnen hela veckan?
korta frågor:
-Bekräftelseramsan skall ha sista ordet men om det bara kommer ett litet gnäll som varken låter som en protest eller fråga, måste man tjata med ramsan då?
-Hittills har pappan tagit dagen, men han är rädd för att göra fel och har ett stort blödigt hjärta som knappt klarar en sekund av barnaskrik. Så han har bara tagit vagnen och gått på lurarna. Ingen ramsa eller så. Jag vet att man inte skall ändra på så mycket under kuren, men kan jag börja kura daglurarna inne i sängen imorgon? Eller skall jag fortsätta med vagnen hela veckan?