Vår dotter som blir 3 år i maj kurades när hon var 6 månader och har sedan dess sovit mkt bra (frånsett några svackor).
För några veckor sen lämnade hon spjälsängen och fick en växa-säng. Hon verkar tycka mycket om den och är stolt över att sova i en stor säng, men dessvärre har en det medfört en del sömnstrul.
1. Det största problemet är att hon vaknar på natten. Ibland stannar hon kvar i sin säng och skriker, ibland kommer hon in till oss, ibland irrar hon upp och skriker och går omkring på övervåningen där vi alla sover.Senaste veckan har det slutat med att hon hamnat inne hos oss varje natt. Då somnar hon om rätt så omgående. En gång försökte jag gå tillbaka och lägga henne i sin säng mitt i natten och då somnade hon om men vaknade efter en timma igen.
2. Hon har fått svårare att somna på kvällen . Det har dock pågått ett tag även innan hon fick nya sängen. Det har blivit mer omständligt med kvällsrutinen; hon kommer på att hon måste kissa, hon ska ha dörren öppen etc. Sen kan hon ligga och ropa och vara missnöjd ett tag och nu har jon även börjat springa upp på kvällen.
Hon är som sagt 3 år. Hon går på förskola och sover där i regel 30-40 minuter varje lunch. Vi försökte en period före jul att ta bort lunchluren, men hon var så hysteriskt trött efter dagis att vi inte tyckte det gick (dock fungerade det bättre att somna på kvällen då). På natten sover hon ca 20-07 men det kan också bli 20.30 eller ännu senare eftersom hon inte somnar.
Vi ramsar inte alls och har inte gjort på säkert ett år.
Jag behöver hjälp med att ta kommandot för nu känns det som att hon bestämmer och inte jag/vi. Jag vill inte att hon ska sova i vår säng utan att hon ska känna sig trygg och nöjd i sin egen säng på sitt rum.
MVH Frida K
mamma till Annie född maj-2010