SM med fina Simon, född 12/1 2013

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LiMa

SM med fina Simon, född 12/1 2013

Inlägg av LiMa »

Hej! Nu är Simon här. Född med kejsarsnitt men vid gott mod från start, går upp som han ska och mer därtill :) . Smekmånaden är nu över och vi har så sakta börjat "styra upp" tillvaron. Med erfarenheterna från storebror Kalle i bakfickan har vi kört igång med SM från start.

Vad gäller nätterna så märkte vi att han (likt storebror) inte verkade vara typen som sov över nattmål av sig själv, snarare tvärt om. Det började bli nattklubb med matbeställningar upp till en gång i timmen. Och så kunde vi ju inte ha det :roll: . Så som vi gör nu är att vi lägger honom (så fullmatad vi kan) vid 19. Alla matbeställningar som kommer före midnatt besvaras med vagning/buff, likaså beställningar innan 03. Detta innebär i praktiken att vi får nattmål vid ca 01 och 04. Än så länge sätter jag klockan för att förekomma honom, men om ett tag tänkte jag låta bli någon natt och se vart vi då hamnar. Det är oftast innan 01 som det blir kritiskt, men vid 04 sover han oftast som en stock.

Dagarna ägnar vi åt att äta (jag helammar) och umgås. Simon är dock lite av en tröttis och håller inte ut så länge. Ibland två timmar, men ibland knappt en. Ibland är han dessvärre även rätt ledsen under vakentiden vilket gör honom snabbt trött. Tror att det har att göra med att han sväljer luft då han äter lite för hetsigt (i kombination med att jag har en kraftig utdrivningsreflex) och därmed får ont i magen. Hela kroppen spänns och han ser genuint olycklig ut. :( Tror att det kommer ge med sig med tiden. Känner mig inte så bekymrad, även om det såklart är jättejobbigt när man är mitt i det. Storebror håller för öronen...

Det som börjat strula lite nu är daglurarna. Simon har fått smak för buff/vagning och vi är på väg in i lite av ett träsk. Från att ha varit ganska lugna och stabila tillställningar (jag bara la honom och kunde sedan fortsätta med mina egna bestyr utan att ens fundera över att han skulle vakna) har lurarna börjat bli upphackade av ständiga uppvaknanden och "rop" på bekräftelse. Vi försöker att göra så korta interventioner som möjligt och snabbt gå därifrån. Han lugnar sig ganska lätt men skriker snabbt upp sig när vi går därifrån.
:?: Är det bara att fortsätta på samma linje eller ska vi avvakta och se om han reder upp det själv? Känns som att han är lite för liten för det. Samtidigt vill vi ju inte "skämma bort" honom så att han börjar förvänta sig buff för att kunna somna. Lite dit är vi på väg nu känns det som... :oops:
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: SM med fina Simon, född 12/1 2013

Inlägg av mamaA »

Hej!
Grattis till lillebror :D ! Magknip kan störa sömnen en del, min son vaknade ibland mitt i lurarna i den åldern och bara skrek. Lösningen var då Windy(gaspipar) som vi köpte på Apoteket. En liten plastpip som man sticker upp i rumpan, hör man att det pyser till så vet man att gasen kommer ut. Rekommenderas varmt :D .

Skulle ni kunna toppa sista målet med ersättning eller utpumpad BM ? både brösten och liten brukar vara trötta så dags :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LiMa

Inlägg av LiMa »

Tack mamaA för snabb respons! :D

Jag tror att gasbesvären sitter högre upp, mer på rap- och kräknivån så att säga. Har kört med Minifom ett tag och tycker att det ger viss lindring. Sen har jag även försökt plocka upp honom lite halvsovandes så han inte äter så hetsigt. Har han väl börjat få hungerpanik är det lögn att få honom att äta utan att svälja luft.

Jo, tanken att toppa kvällsmålet har slagit mig. Så gjorde vi med storebror. Har lite sparad mjölk i frysen men måste få in en "pump-rutin" om vi ska införa det mer regelmässigt. Vill gärna hålla mig till bröstmjölk i den mån det går. Är så glad att jag fått amningen att fungera eftersom det gick åt pipan med storeror. :wink: Vore skönt att slippa blanda ersättning denna gång.

Beträffande daglurarna så gick det riktigt uselt på förmiddagen, med många uppvak och korta buffintervaller, medan lunchluren däremot var som en dröm [-o< . Bara la ner honom (vaken) och sen sov han non stop i två timmar. Så han KAN ju uppenbarligen. :mrgreen:
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Rapning är jätteviktigt, men det vet ni ju redan :D , men ibland kan en rap spänna i hela magen :roll: och då funkar Windy tycker jag. Du kan prova att rapa honom flera gånger under matningen också.

Om du ska pumpa så är det bäst att göra det på morgonen/förmiddagen då mjölken är som fetast. Risken är att ibland kan flaskan konkurera ut bröstet... #-o meddela calma finns det en flaska som heter som fungerar som bröstet i sugtekniken, kanske kan vara något? och ersättning går faktiskt också att ge om det bara är för att toppa :wink: . Du ammar först och fyller på sista slurken med flaskan. Många här verkar gilla NAN ersättning, men hos oss som gillar ekologiskt så har vi kört HIPP. Semper bara kräktes sonen av, den var jättekraftig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"