Tips på solfjäder till ål!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lollo0058

Tips på solfjäder till ål!

Inlägg av Lollo0058 »

Hej alla kloka!

Ska till att omkura min yngsta (8,5 mån). Hon har haft det jobbigt med sina föräldrar :wink:. Började med sm som funkade bra, men kurade vid 6 mån bort nappen då hon vaknade hiskeligt många ggr/natt. I samband med detta flyttade hon även in hos syskonen (alla tre i samma rum). Det gick också fint ända till jul (6 veckor). Då turnerade vi runt hos föräldrar o svärföräldrar o bodde hela fam i ett rum osv. På detta blev lillan förkyld o allt ställdes på ända. Nu är hon hyfsat frisk, hostar en del fortfarande, men nu ska vi få ordning på detta.

Läggs glad kl 19, somnar på ramsa bums. Hon vaknar en gg per natt o får då välling :oops:, somnar om omedelbart. Vaknar sedan 6:00, alltså en tim för tidigt.

Det som händer när hon vaknar är att hon blir mkt ledsen, lägger sig på rygg - blir som en sköldpadda o kan inte vända sig tillbaka (annars är det aldrig ngra problem). Jag ser inte om hon vänt sig utan att gå in = stör! Ska jag här bara tänka att hon fixar o somna om själv med ramsa (oavsett ryggläge el inte) el ska jag störa o ev vända tösen o köra solfjäder? Hon är så stark så jag tycker det är svårt att få henne lugn m solfjäder. Gärna tips på solfjäder på ål! Tycker de fysiska verktygen är svåra på lillan.

Tack på förhand//Lollo
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Lollo0058

Re: Tips på solfjäder till ål!

Inlägg av Lollo0058 »

En fråga till! Ska jag agera som det är första kurnatten? Hon kan ju ramsa o övriga verktyg.

Fridens//L
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkommen! :heart:

Jag skulle ge henne lite mer förtroende att kunna vända sig vid det här läget ;) Om du betvivlar hennes motoriska färdigheter ha henne att öva sig mycket dagtid i så fall - men jag skulle tippa att detta är en dålig vana och kanske lite stundande 8-månaders ångest.
Har du barnaboken? Där får du en fin inblick i den lilla livskrisen de små går igenom.
Eller så kan du få inspiration här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Jag skulle inte fästa så mycket krut på att solfjädra eller ränna i rummet. Arbeta med ramsan och se till att låta betryggande och verkligen få sista ordet! Mycket social delaktighet dagtid och en mamma och pappa som beter sig sakligt och precis som förr är vad hon behöver! Benhårda rutiner är något som hjälper i stormiga utvecklignsskeden! :)

Så inte kanske tänka så mycket kurnatt 1 eller 2 eftersom hon redan är bekant med verktygen. arbeta med ramsan och lyssna hur hon reagerar.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Hej mumintrollet!

Tack för svar :D. Egentligen behövde jag bara lite uppmuntran!

Hon kan vända sig utan problem, det är nästintill en omöjlighet att byta blöja pga att lillan vänder sig. Hon ålar, vänder sig, sätter sig fr liggande. MEN i sängen blir hon sköldpadda!! Det är mitt fel. Jag har ju räddat henne! Hon har lärt sig att lägger jag mig på rygg o tjoar kommer hon!

Åtta månaders ångesten är här. Igår grät hon otröstligt när mormor o morfar kom, det var två veckor sedan de sågs. Hon är allmänt skör, men inget vi inte kan hantera ;).

Jag kunde inte vänta med omkurningen, så jag körde samma kväll jag skrev. Jag gjorde så som du skrev! Struntade i solfjäder o buff. Första natten vaknde hon som vanligt vid 2, men somnade omedelbart om vid ramsa :shock:. En del diskussioner vid 3. Samma sak vid vid 5:30 o vid 6:30. Tog upp inom marginal kvart (6:45), då hon sovit i 3 min. Hon var stålande glad o jag också :D. Jag insåg att jag ramsat för mkt, men annars nöjd.

Denna natt var lite knöligt mln 22 o 23. Hon var mest arg. Försökte backa o ramsa måttligt. Fr 23 sov hon till 5:20 :D. Var då återigen arg, somnade om 6! Tog upp henne 6:50 då jag hörde att hon började vakna. Hon är super.

Tack/L
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra jobbat!

Men du kan ju det här ser jag i din signatur! :wink: 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"