Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LillaK

Re: Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Inlägg av LillaK »

Första uppslet efter cirka en timme, buffade bort det, han sov inom 5 min, minimal gråt :)

Jag vet inte hur jag ska göra med andningslarm.. Känns som att jag bara uppmuntrar min rädsla om jag skaffar ett men samtidigt hur förlåter man sig själv om något händer?
Lillfis född med akut kejsarsnitt 28 september 2012 <3
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Bra jobbat! Jag tycker snarare tvärtom ang andningslarm. Jag ser det som sunt förnuft att ha ett och att det snarare lugnar en än späder på rädslan. Vårt har aldrig larmat,förutom när jag glömt att stänga av det :D så jag har känt mig väldigt säker med det, Babysense 2 hette det tror jag.

Om du har ett så kanske det hjälper mot frestelsen att plocka upp honom när han skriker också :wink: , larmljudet är HÖGT om man glömmer att stänga innan man plockar upp..

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Klickade faktiskt hem ett, ett babysense 2 med olika plattor! Så det är nog samma :) Känner också att jag ska lyssna på hur jag mår bäst, inte tvinga mig till att stå ut med stressen. Vet inte hur många gånger det varit jag som väckt honom bara för att jag vill kolla om han lever..

Han vaknade nu klockan två, alltså endast ett uppvak mellan läggdags och mat. Hörde på hans skrik att han var hungrig så jag ammade runt en kvart och nu sover han igen. Det går superbra :D
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Ooops, det är tack vare DEJ som det händer saker, sen att du får tips och stöttning är bonus, men det är DU som gör jobbet! Så sträck på dej och känn dej stolt. Bra jobbat! =D> :D

Kram Linda

Ps, det hörs på dej att du lagt på dej mer attityd. Härligt tjejen! :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jag är inte alls nöjd över min insatts ikväll, nattade honom fast jag inte riktigt ville (eller hur, vad betyder det liksom) och kände mig bara som hemska mamman som inte vill vara med sin bebis utan bara stänga honom ute i ett annat rum. Fick ta upp honom en synd och lugna honom men sen fick jag tillslut tillbaka styrkan och han somnade.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

det går framåt för er och snart, snart kommer du hitta känslan av trygghet i det du väljer att göra. Vi har fyra barn som alla sovit 12-tim natt i egen säng från 4 mån ålder och jag har aldrig känt mig som en dålig mamma för att jag har investerat i deras och vår goda sömn. Under sömnen ska det utvecklas och växas och då vill det ju till att småttingar får sova sina timmar, de behöver tid för kontemplation och återhämtning preics som alla vi andra.

Att ha en trött liten unge klängades på en trött mamma tycker inte jag är något bra alternativ, då är man inte en mamma som ser sitt barns behov.

Så skuffa undan det där märkliga dåliga samvetet och se till att ha mycket gos och umgänge på dagtid när ni är pigga och magarna är mätta. Sen ska det sovas på natten, det naturligaste som finns och bland det finaste och kärleksfullaste man kan ge sina barn.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Hej! Tack för alla fina ord och uppmuntran! Nu har det gått några dagar och allt går jättebra, dels har min man bestämt att vi ska lägga honom tillsammans och det tar bort en himla massa stress för mig (innan har jag velat få det gjort snabbt så jag kan gå ut och t ex äta ihop) och så har jag tänkt till lite om varför sonen sover i min far men inte i sin säng. Så nu gör jag precis så som jag gör i famnen, jag lägger en filt i ansiktet på honom så han får samma känsla som från mitt bröst. Han somnar på några sekunder.
Ikväll la vi honom i sängen och sa godnatt, han härjade i 10 min sen går jag tillbaka in och ser en liten kille som ligger och sover med ansiktet i sin filt. Är så stolt över honom, han är så duktig.

Idag fick han även gröt till lunch och inte bara middag. Han tycker om att äta nu och visar mycket intresse för det vi stoppar i munnen så vi äter alla tre middag tillsammans varje kväll, så mysigt!

Visst är det rätt att sömn är bland det finaste man kan ge, speciellt för mig som under många år haft hemska sömnproblem då jag varit vaken till 5 på morgonen dag ut och dag in.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

=D> vilken härlig rapport!
Det låter som du hittat lugnet och attityden :D .Vad kul att liten gillar mat, bara mata på, säger jag. Du vet ju vad jag anser om pure'er :D , kör hårt!

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Han får puré! Jag brukar blanda i 2-3 teskedar i gröten och sen får han burkmat vid sidan om, han har ätit morot och potatis puré nu innan gröten och den gillar han starkt! Så jag brukar ge först "mat" t ex morot och potatis och sen gröt med puré i. Vet inte om han borde börja dricka vatten också, vi ska till Thailand i början av maj och sen blir det väldigt varmt hos oss på somrarna, 35 grader från mitten av maj till september i stort sett så då kanske han behöver mer än mat och bröstmjölk?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Mat,mat, mera mat ! Just det :lol: . Angående att dricka vatten så skulle jag nog vänta lite tills han kommer upp i riktigt stadiga portioner, bröstmjölk mättar ju mer än vatten tänker jag men visst går det att ge och när det är varmare kan du absolut ge det. Ge det då som måltidsdryck till puréen. Du kan även ge lite extra om ni är ute t.ex.

Ett förslag sen när ni ska utöka matintaget är att ge grönsakspuré + fruktpuré till lunch och middag och ge gröt till mellanmål. Om du ska fortsätta amma kan du göra det till frukost och kvällsslurk, annars funkar ersättning också.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Och jag som har en liten tjej som inte fattade galoppen med dricka vatten på ett halvår :shock: efter att hon ratat ersättningen skulle absolut börja öva på att dricka vatten som måltidsdryck... :roll:

:heart:
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jag tänkte med vattnet att han skulle behöva det för att inte få vätskebrist : ) att jag skulle vänja honom med smaken. Fast man kanske gillar vatten naturligt, är väl bara jag som tycker det är vidrigt.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mat innehåller också vätska i olika grad, fruktpureer innehåller mkt vatten. Om du ger burkmat och läser på burken så har jag för mig att vatten står som första ingrediens vilket innebär att den innehåller mest vatten och så lite mat. :wink: Och om du sen ammar också så ska du inte alls behöva ha någon panik att lilla juvelen torkar ut.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Tänkte att det var dags att uppdatera!
Allt går riktigt bra här hemma, vi har en fin godnatt rutin och lillkillen sover vid 9 varje kväll. Det är bara att lägga honom i sängen på sidan med sin snutta upp i ansiktet så somnar han. Sen sover han till klockan 1 då han blir hungrig, ammar 10 min sen lägger jag bara tillbaks honom. Han vaknar ytterligare en gång vid runt 4 skulle jag tro och amar 10 min igen. Det är riktigt skönt och nattningen går så smidigt!

På dagen är det klurigare, han vill vara vaken 2-3 timmar på raken iaf innan han sover, jag tyckte det var lite mycket men hörde mig för med andra mammor och dom tyckte det stämde. Så han sover två gånger på dagen (egentligen 3, han vaknar vid 730-8 på morgonen och är vaken någon timme sen sover han 2 timmar till, jag räknar dom inte riktigt för jag går inte upp, han leker i sängen och sen sover vi igen).

Det har verkligen gjort mycket, vi kan se på film ihop, mannen och jag, prata, göra vårt utan att det är mitt i natten och snart kommer jag kunna gå ut på tjej kväll utan problem!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

:D Vad härligt att ni får tid tillsammans du o pappan. Det är ju guld värt! Skönt att ha den känslan, att det flyter på bra. Glädjande att ta del av!

Gotlandskram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"