Hjälp med vår 4 veckors prins

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
sofiah

Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av sofiah »

Hej!

Vi fick den 15 dec 2012 vår lilla prins och vi har försökt att använda Anna W och barnboken som verktyg och hjälpmedel men nu verkar allt ha gått fel....

Så här ser våra dagar ut i snitt:
7- 8.30 mat, byte och umgänge
8.30 dag att sov men det stökas - extra slurk ges
Somnar ca 9.30 efter mycket försök på mitt bröst
12.30 vaknar och mat, byte umgänge mm
14.00 sov i vagnen ute på promenad
15.40 vaknar då vi kommer hem
15.45 mat umgänge mat - här börjar stöket fram till ca 19.30 då försöker vi allt med lite kvällslur, bad, buffa mm
23.10 vaknar och sista målet
00.30 Sova
03.20 mat
05. 00 börjar vakna liten påfyllnad och sover sedan till 8.00

Han har ont i magen eller snarare så är han gasig. Vi ger semper en gång per dag och sedan minifom vid varje måltid. Minifom gör det lättare för honom men vi upplever att han ofta vaknar till av sitt krystande. Bad och massage hjälper på kvällen.

Senaste dagarna sover han nästan ännu mindre än ovan och då bara på mig samt att han under dagtid kräks massor. Han är dessutom super svår att rapa, jag kan hålla på att truga med honom i en kvart utan en rap...

Min analys är att han sover för lite och är övertrött men jag får honom inte till ro. Mat mat mat är det enda jag tänker men så sa min BVC att jag kanske ger honom för mycket mat. Han har gått upp 900 gram på 3 veckor och jag hel ammar.

Tacksam för hjälp från en trött mamma!
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av Sarisparis »

Hej sofiah och varmt välkommen hit. Stort grattis till lille prinsen! :heart:
sofiah skrev:Vi fick den 15 dec 2012 vår lilla prins och vi har försökt att använda Anna W och barnboken som verktyg och hjälpmedel men nu verkar allt ha gått fel....
ingenting har gâtt fel, oroa dig inte. Er lille grabb är bara lite ny i världen, det tar lite tid att landa. Sen hör det till saken att det är vingligt i början, hur pâläst man än är och hur väl man än vill. För mig är Annas tankar om barn sâ bra eftersom de ger mig stöd och idéer om hur man kan göra, en hjälp pâ vägen. Barnaboken och forumet hjälper mig att veta var banan är och hur jag gör för att ta mig upp när jag halkat av, vilket händer titt som tätt. Det betyder inte att "allt gâtt fel". :mrgreen:

Sâ tâlamod först och främst, nu har en väldigt liten kille som knappt är ute ur smekmânaden. Styr med varsam hand, ha standardmodellen i ryggen men ingen panik om det är slingrigt (och det är det för de allra allra flesta för att inte säga alla) de första mânaderna.

Mitt râd är att spika mattider som start. Lägg mâlen med 3-4 timmars mellanrum och mata enligt standardmodellen.

Hur sover han? (vagn, säng, rygg, mage? med larm oavsett hoppas jag?)

Lite lästips (frân Svar pâ vanliga frâgor, tveka inte att surfa runt där!)

:idea: Om du inte "fâr till" standardmodellen

:idea: raptips

Skriv tillbaks sâ bollar vi vidare. :D

:heart:

PS Kan du gâ in under Kontrollpanelen / Profil / Ändra signatur och lägga in prinsens födelsedatum? Sâ blir det lättare att hâlla koll för oss som svarar. Tack :D
sofiah

Inlägg av sofiah »

Hej och TACK för ditt svar.

Hoppas jag la in hans födelsedatum rätt :)

Så du menar att jag lägger tex schemat så här?
7 måltid 1
11 måltid 2
15 måltid 3
19 måltid 4
23 måltid 5
sen nattmål var tredje timma

Lilleman har en tendens att verka somna vid bröstet men suger hela tiden vilket gör att jag inte har mage att slita ut bröstet ur munnen på honom eller borde jag det?

Raplänken var toppen, satte honom i mitt knä med stöd för nacken och studsade och vips kom en rap :D

Han sover helst på sidan och somnar godast om jag liggammar i sängen - men då sover ju inte jag och så vaknar han så fort jag lyfter över honom till hans korg med andningslarm. Just nu försöker jag få honom att somna på mig för lägger jag ner honom i korgen börjar han skrika men vill ändå inte ha mer mat...Han har varit vaken i ca 2 timmar nu.

Återigen tack för ditt svar.
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
sofiah

Inlägg av sofiah »

Och just det, tycker du att jag skall väcka honom om han sover inför varje måltidsstart?
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jättebra med födelsedatum, tack :thumbsup:
sophiah skrev:Så du menar att jag lägger tex schemat så här?
7 måltid 1
11 måltid 2
15 måltid 3
19 måltid 4
23 måltid 5
sen nattmål var tredje timma
Ja, pâ ett ungefär. Men jag tror inte att kvällsmâlet behöver bli sâ sent. Som jag ser det sâ standardmodellen kanon för dagen (som jag räknar frân det man satt som morgon, t ex kl 7, tills början av kvällen. Det brukar bli fyra mâl pâ sâ vis. Det femte blir lite kortare; natten har visst börjat. :wink: Kvällarna kan vara lite struliga utan att det behöver betyda att nâgot är fel. Läs pâ i Barnaboken om kvällstrassel (s 153). Hos oss har liten lagts för natten vid ca 22-23 frân början och sedan successivt tidigare och tidigare. Vid tvâ mânader var allt efter kl 8 pâ tok för sent och resulterade i övertrött bebis och kvällstrassel (läs mer i min trâd SM hemma hos oss om du vill ha alla detaljer i hur jag tänkte med vâr Lillebror).
:arrow: I korthet, sträva efter rejäla SM-mâl DAGtid.

Pâ natten tycker jag inte att man behöver ha nâgon särskild strategi alls. Hos oss har jag lagt i helmörker vid en viss tid (se ovan) och sedan skött eventuella pâfyllningar osv i mörker med budskapet DET ÄR NATT, INGET HÄNDER. Nattmâlen har pâ sâ vis glesats ut av sig själva utan att jag känt behovet av att styra upp det. Andra gillar bättre att ha fasta nattmâl och brukar dâ ha tvâ frân böran (t ex kl 1 och kl 4) och sedan gâ över till ett nattmâl (vid kl 4) innan de slopas helt. Men det är verkligen upp till var och en, lyssna mest pâ dig själv (som alltid).
sophiah skrev:Lilleman har en tendens att verka somna vid bröstet men suger hela tiden vilket gör att jag inte har mage att slita ut bröstet ur munnen på honom eller borde jag det?
Om du menar att han somnar under ett SM-mâl sâ är det läge att väcka. Dags för rap :P Ju mer han smâslumrar när det egentligen är vakentid, desto mer kommer han att smâvakna när det är sovtid. Det vinner ingen av er pâ, han blir lätt övertrött och konstant hungrig och det blir svârt för dig att ha koll. Sâ ta till alla knep för att han hâller sig vaken när det är vakentid, dâ är han skönt trött för sovet som kommer sen. :wink:
sophiah skrev:Raplänken var toppen, satte honom i mitt knä med stöd för nacken och studsade och vips kom en rap :D
:thumbsup: Favoriterna (Svar pâ vanliga frâgor) rymmer MÂNGA guldkorn. =D>
sophiah skrev:Just nu försöker jag få honom att somna på mig för lägger jag ner honom i korgen börjar han skrika men vill ändå inte ha mer mat...Han har varit vaken i ca 2 timmar nu.
Ett tips i all välmening (som du självklart gör precis som du vill med), men försök inte att fâ honom att somna pâ dig. Det blir lätt en vana och om du inte vill att han ska behöva dig som kudde framöver sâ skulle jag verkligen râda att redan nu lâta honom somna i egen säng. Läs gärna här När SM-barnet skriker vid sovdags. Och sâ mâste jag verkligen rekommendera den här, även om inga syskon finns med i bilden hos er: SM, Syskon och Skak i handtag. Särskilt detta citat:
annawahlgren skrev:Man kanske får gå tillbaka och "påminna", med några enstaka bastanta tag och sedan skak, men man går därifrån hela tiden. Man måste överlåta åt barnet att smälta det faktum att det sitter fint med lite avskild vila efter så pass lång vakentid med så många (obegripliga) upplevelser. Det kan visst bli skrik, precis som det efter beskedet i SHN kan bli reaktioner, innan man påminner, och det kan bli skrik efter det också; det får man leva med, även om det inte är roligt. Man kan bekräfta mot slutet med enbart lite skak i handtaget - eller strunta i det. Det lilla månadsbarn som fått allt han behöver somnar. Förr eller senare. Titta på klockan - det tar sällan så lång tid som det låter
Har du en bra sovvagn som man kan vagna i? (Kolla hur man gör i filmklippet )

Jag har aldrig haft nâgon bra innevagn, sâ jag har kört med buff och solfjäder frân början och det gâr bra det med. Särskilt solfjädern blev vâr bästa vän ett tag med vâr Lillebror (kika filmklippet jag länkade till ovan).
sophiah skrev:Och just det, tycker du att jag skall väcka honom om han sover inför varje måltidsstart?
Japp. :D Det behöver inte vara pâ slaget, har han somnat lite sent sâ kan du mycket väl ge honom en marginalkvart, men allmänt är det kanon om du fâr ynnesten att väcka. Det signalerar att mamma har koll och att han inte behöver skrika för att fâ det han behöver (mat i det här fallet). Ta ledningen helt enkelt. Och grunda din attityd och ditt självförtroende pâ att du vet att det du gör är i hans intresse. Han är som du, han behöver mat pâ nâgorlunda fasta tider och sömn pâ nâgorlunda fasta tider. Lite allmänna trevligheter däremellan - gott sällskap, samt en ren blöja dâ och dâ. :wink: Det behöver inte vara svârare än sâ. Men ack som man oroar sig som förälder, och överanalyserar varje oväntat uppvak, skrik osv osv. Glöm inte att det han behöver mer än nâgot annat är en förälder som lugnt och tryggt lotsar honom genom den här första tiden.

:idea: Ta en halvtimme och titta pâ länken i min signatur: Liten men trygg. Anna berättar själv om standardmodellen i sällskap med lille Charlie, 3 veckor.

sofiah

Inlägg av sofiah »

Hej igen,

Nu är vi här gen, vet ej om jag borde starta ny tråd eller forsätta men provar så här.

Vår lille prins är nu 2 månader. Tackvare din hjälp tycker jag vi fått till maten och sömnen bättre men jag har svårt att spika ett schema.
Vi sätter tiden efter det att lilleman vaknar på morgonen vilket kan vara allt mellan 6-8. Han sover ca 1,5 timme på morgon, 2 timmar på dagen och ca 1,5 timme på em.

Hur gör jag för att spika ett schema? Svårt att bestämma när han skall vakan på morgonen.

Vår son sover bra på natten mellan 20 till mellan kl 6-8 på morgonen med ca ett uppvak vid 04.00. Han låter dock mycket under natten men sover vidare och skriker inte så antar att det är jobbigare för oss som hör honom?!

På dagtid sover han om vi vagnar honom eller rullar vagnen. Stannar vi vagnen vaknar han och i sin säng hemma sover han max 40 min sedan måste jag vagna till och från för att komma upp i 1,5 timme.
På kvällarna har vi nu börjat med att han inte skall vagnas utan pappan lägger honom i vårt mörka och svala rum och sätter sig på golvet och om han stökar allt för mycket gör han solfjädern på honom - det funkar bra och han somnar oftast av sig själv inom 20 min.

Han blir ofta trött vid bröstet så jag får prata mycket, avbryta mm hela tiden :)

Så vad jag skalle vlja få tips och hjälp med är:
Hur sätter jag ett schema?
Är det ok att vagna så mycket på dagarna?
Tips på hur han sover bättre i vagnen utan att den rullar?
Skall jag ge honom mat direkt när han vaknar eller vänta lite?

Tusen tack på förhand för hjälpen. :D
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej sofiah! :D

Vad bra ni har jobbat på med SM sedan ditt första inlägg! =D> Du fick väldigt bra tips och länkar ifrån Sarisparis. Det verkar som om ni har en trevlig vardag där både dagar och nätter fungerar bra :D .
sofiah skrev: Hur sätter jag ett schema?
Du utgår ifrån familjens vanor och tider och om du har märkt på din son hur han verkar vara under dagen. Morgonpigg, eftermiddagstrött, etc?
Här finns inspiration till scheman: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f=40&t=153
Här finns sömnbehov och hur ett schema kan se ut för en tvåmånaders: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

Sen är det bara att börja med schemat och hålla sig till det med en marginalkvart åt vardera hållet. Du får gärna bolla schemat med oss om du har några funderingar innan.
sofiah skrev:Är det ok att vagna så mycket på dagarna?
Både ja och nej, det beror lite på vem du frågar. Jag har bjudit på ganska mycket vagningen vid den åldern medan andra föräldrar har backat mer och endast skakat i handtaget som påminnelse om att det är sovdags. Jag kämpade mycket med "skarvarna" med mitt mellanbarn. Åh, så arg jag var på dem :twisted: !

När jag känt att jag vagnat för mycket har jag haft hjälp av dessa favorittrådar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159
Känner ni att ni vagnar för mycket och har hamnat i det berömda vagningsträsket (många har varit där) så kan det vara dags att försöka göra nåt åt det. Försök att backa och göra mindre och mindre för varje gång ni lägger honom. Vänjer han sig att somna stillastående kommer han också så småningom förstå att vagnen även är stillastående när han vaknar i skarven, och kan gott somna om.

Hur sover han nuförtiden? Fortfarande på sidan? Vill du att verktygen och vagningen ska fungera lugnande och inte sövande så är magläget att rekommendera, även för att få honom att inte vakna i skarvarna, eftersom sömnen blir djupare med magläget.

Ska du ut och gå med honom när han sover, låt honom somna i stillastående vagn först. Sen när han somnat, då kan du börja gå.

Jättebra att ni har satsat på att backa och lägga honom i stillastående säng på natten och att använda verktygen mindre och mindre. Att det tar 20 min för honom att somna på egen hand är helt normalt för en tvåmånaders.
sofiah skrev: Skall jag ge honom mat direkt när han vaknar eller vänta lite?
Det är inte lika bråttom som under smekmånaden men jag skulle nog ta och servera maten rätt omgående, enligt hans schema. Han behöver fortfarande veta att du är ledaren i hans nya värld och att du bevakar hans intressen och ger honom Mat :D .

Hoppas du blev lite klokare, även om det blev några länkar för dig att läsa. Fortsätt jobba på så bra som ni börjat! :thumbsup:

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du har ju redan fått ett superbra svar men jag vill bara ge ett litet tips ifall liten fortfarande har problem med gaser. Det finns något som heter Windy (gaspipar) på apoteket, det är helt enkelt en liten plastgrej som man sticker in i rumpan som hjälper gasen att komma ut. Helt suveräna! Fick faktiskt användning för dem för några veckor sen igen när min 2-åring vaknade med magont mitt natten. Masserade magen lite, i med en pip, och sen mådde han mycket bättre och ville ner i sängen igen :D . En bra sak att ha i hemapoteket med andra ord!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofiah

Inlägg av sofiah »

Åhh tack snälla för era svar.
Windy är en stor favorit här hemma :P

Mage med larm är det som gäller här hemma och på rygg i vagnen när vi är ute och går. Magen är verkligen en stor favorit hon lillen numera :heart:

Schemat jag försöker med och hoppas på är det schema från länken dvs
7 vakna - mål 1
8.30 sova 1,5 timme
10 vakna - mål 2
12 sova 2 timmar
14 vakna - mål 3
16 sova 1,5 timme
17,30 vakna - mål 4 och nattrutin med bad mm
19.30/20 - sova natten
04.00 nattmål

Problemen jag har är att hålla honom i 2 timmar - det är omöjligt mer eller mindre och att när han somnar så vaknar han av och till hela tiden - därav mycket vagning. Min lille verkar vara konstant trött #-o

Men det verkar som om fler kämpar med att hålla sina små vakna i 2 timmar så det är kanske bara att kämpa på? Tålamod är en dygd.... :wink:

Tipset om att han skall somna i stillastående vagn är toppen, det börjar vi med imorgon!! Tack.

Så uppskattat att få hjälp, råd och tips av andra mammor :heart:

Kram
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är inte alla små som klarar 2 timmars vakentid, då får man justera schemat efter det. Vissa har 1.5 vaken + 1.5 sov t.ex., vi körde på 1.5 vaken+2.5 sov, smekmånadsschemat alltså lääänge. Minst till typ 5-6 månader, min lille kunde inte vara vaken längre än 1.5 timme förrän vid ca 6 månader och då bara en gång om dagen på sista vakenpasset.

Det är inte alltid lätt att hålla de små vakna men tänk så här, den tid som de sover under vakenpasset kommer de att vakna under sovpasset :^o Kittla,rapa,klä av naken, byt blöja- så fort du ser att ögonen stängs :sleep:

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofiah

Inlägg av sofiah »

Ja, jag borde nog prova det för det blir bara gnälligt och gråtigt och jag får inte i honom tillräkligt med mat sista gången misstänker jag för han är för trött.

Menar du schema då som det här ungefär?

07.00 vaken 1
08.00 sova 2,5
10.30 vaken 1,5
12.00 sova 2,5
14.30 vaken 1,5
16.00 sova 2,5
18.30 vaken 2
20.30 sova 2,5
04 nattmål

Tack :heart:
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det beror lite på hur du känner att hans rytm ser ut, vad som passar honom. Sover han gärna 2,5 timme om han får? Det är nog inte helt vanligt att ha så mycket sömn på schemat men det passade oss :D , hade jag tvingat på mer vakentid hade det bara blivit övertrötthet. Jag försökte och försökte, men nej #-o .

Vårt schema vid 2 månader var så här:

8.00 Godmorgon, mat
9.30 sova
12.00 mat
13.30 sova
15.00 mat
16.30 sova
18.30 mat, bad
20.00 Godnatt
Nattmål vid 2+5 (ett nattmål är dock alldeldes utmärkt :lol: , vi hade matkrångel i den här åldern, vägrade amma helt plötsligt :shock: och flaska gick men var jobbigt, därför två nattmål)

Vi hade ingen kvällsslurk för den bara vägrades eller kräktes upp, men det kan vara bra att ha också innan läggning. Efter en månad eller två så ändrade jag schemat så det blev från 19.30-07.30 och de tiderna har vi fortfarande kvar. När han närmade sig 6 månader kunde jag kapa sista luren till 45 min/ 1 timme och vi började resan mot längre vakenpass. Att ha det här schemat så här länge är dock ovanligt vill jag säga :wink: , ett klassiskt 3 månaders schema är ju 12-45-2-45 och det hade vi väl vid typ 8 månader. Det kan kanske dock vara ett bra schema för er att börja med?

Det kan kanske vara en idé att fylla på med med flaska sista amningen om liten är trött, ibland är det lättare att suga ur flaska då? Antingen utpumpad BM eller ersättning(Hipp är bra)

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofiah

Inlägg av sofiah »

Hej på er.

Här jobbar vi på och fått super bra hjälp så lite bättre vecka denna vecka. :heart:

Började med att styra upp natten så nu vaknar/väcks lille F kl 04.00 mat och somna om till 7, så våra dagar är 7-20.

På kvällen har vi verklige inga problem med att lägga lilleman - tack för idag slut för idag, lite stök i sängen men somnar själv. Så våra nätter känns faktiskt toppen just nu :P

Där jag kämpar på är dagarna och skarvarna... suck...
Morgonen är den bästa sov stunden, han somnar oftas av sig själv ibland några drag med vagnen ( jag kör 8 drag + 7 skak - går därifrån ca 30 sek och sedan tillbaka om det behövs) och ibland går jag tillbaka några gånger men han sover sina 2 timmar.

Lunchsovningen sker i vagnen och han får somna in i stillastående vagn men behöver oftast vagning enligt ovan för att somna men vaknar alltid upp efter 45 min, 1 timme eller 1,5....

Om han sover för lite håller jag dock honom vaken tills det är dags att sova nästa pass kl 16.00 - klockan är min bästa vän :D

16.00 behöver jag oftast buffa honom - han somnar och sover 30 min vaknar och gallskriker - då får jag buffa och solfjädra från och till i nästan 40 min innan han somnar...

Schema vi kör nu (kör 2 timmar för att lära honom klockan...)
7 vakna
Mat direkt och byte
8 sov 2 timmar
10 väcks - gos och ligga på magen lite och leka
10.30 mat inom timmen + byte
11.30 passiv socialgemnskap - jag äter lunch :D
12.00 sov 2 timmar
14.00 väcks - passiv social gemenskap - fixa iordning när vi kommer hem
14.30 mat inom timme +byta
15.30 bus och lek ihop
16.00 sov 2 timmar
18.00 väcks mat direkt inom timmen + byte, bad mm
19.00 ensam lek när vi gör middag
19.40 godnatt slurk
20.00 sova natten
04.00 mål

Mina frågor:
:?: Buffar, vagnar jag för mycket? Hur mycket skrik ska jag tåla?
:?: Skarvarna - suck har ni någon mirakel medicin?

Tack för stöd :heart:
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka efter kurs! :D

Vad jag förstår så kör ni SM i raketfart som jag kallar det. Så här gäller lite tålamod om vi får be!

Jag har inte hunnit läsa hela tråden, men har du vagnat mycket förr? Vagnträsk? i så fall, så skall du absolut INTE vagna mer i alla fall.

Du är ju i skarven på 2-3 mån om jag räknar rätt och när lilleman har lärt sig klockan och att man sover när mamma säger och vaknar när mamma säger så kommer han att sova.

Tricket till skarvar.... Mer mat! Konstigt va?

Så kör 2-2 schemat ett par veckor tills ni har lite ordning. Men försök i första hand att vagna minimalt vid insomning och en aning mera i skarvar. På vissa små kan man vagna några drag "förebyggande" om man vet att man har en skarv i 45 min så vagnar du vid 40 min så han somnar om. Om du hänger med?

Börja där så får vi se hur vi kan gå vidare. :D

Tänk på hur långt ni har kommit och vilka framgångar ni har gjort. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Snart är lillen 3 månader om jag räknar rätt :wink: och ni kan snart köra igång med smakisar. Man kan smyga igång vid 3.5 månad - inga problem!

En riktigt mätt mage ger bättre sömn på lurarna så man slipper dessa evinnerliga skarvar :? . Lite gröt och puréer bäddar för god sömn. Det kan ju vara så att fm-luren är för lång också - då har liten en tendens att vakna för tidigt på nästa lur istället #-o . Kanske en schema justering vid 3 månader, 12-45-2-45 kanske? Sen skulle jag gissa på att han är övertrött vid sista luren eftersom han varit vaken länge och därmed har svårt att komma till ro. Blir en ond cirkel :^o ...men som Torsmamma säger så har ni kommit långt =D> , resten kommer att falla på plats också.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"