Kura 19månaders hjälp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Li82
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 19:30

Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Li82 »

Hej! Vi Ska om 2 veckor kura vår tjej som är 19 månader. Jag har läst boken ett par varv nu och känns som börjar få koll på vad som ska göras men tycker det är svårt att veta hur länge jag tex ska "solfjädra" verkar som det skiljer sig från natt ett och de som kommer efter? Sedan ramsan ska sägas efter det och den ska alltid vara densamma, men bekräftelsen är det samma ramsa det oxå? När säger jag den de första nätterna? Känner att jag vill ha bra koll exakt hur jag ska göra då jag kommer ta ledigt från jobbet för att göra detta... Kan vakningstiden variera olika dagar då vi lämnar tidigt på dagis tre dagar i veckan, går hemifrån 6.15 de dagarna?
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Och varmt välkommen! :heart:

Det är jätte bra att förbereda sig som du skriver innan kuren så att man vet exakt hur man skall gå tillväga då man väl sätter igång!

För det första skulle jag fråga hurdant schema ni har tänkt er?

Schemat skall hållas lika varje dag, så ifall ni måste iväg tre dagar i veckan såpass tidigt är det bara att vakna tidigt de andra dagarna också. Om man inte håller tiderna kommer barnet inte att fatta galoppen. En morgon skall det sovas och en morgon vaknas - frågorna kommer som ett brev på posten ;)

Första natten solfjädrar man tills barnet är sömntungt och slappnar av i kroppen. Så ramsar man sig ut. Skriker hon upp sig igen och inte alls tar emot ramsan som du ramsar bakom dörren är det bara att gå in igen för att solfjädra igen tills hon är lugn och slappnar av. Det finns ingen tidsbestämmelse, det är det som är det fina med SHN att man lär sig att lyssna till barnet och agera enligt det!

Ramsan är alltid det samma - det är tonfallet som varierar. Däri ligger också nyckeln till mycket. Du har endast ramsans ord att ta till, men du kan förmedla en massa med ditt tonfall och hur du ramsar! Efter natt två skall solfjädern endast tas till vi KRIS och det är då som ramsan skall sättas. Man för alltså en diskussion med barnet bakom stängd dörr:
Hon ropar - du svarar med ramsa, vänligt men bestämt med tanken ja, mamma är här men du kan gott sova vidare - hon frågar igen - du svarar likadant. Kanske eggar hon upp sig och blir arg - Då väntar du! Arga barn kan man inte verktyga. Du måste vänta tills hon sagt sitt och så svarar du med ramsan i en paus. Bestämt, vänligt och lugnande.
Bekräftelseramsan är alltid samma ramsa men sägs lugnt och övertygande då barnet håller på att somna, som för att säga - sååja just såå skall du göra då du somnar! :)
I uppföljningsveckan kan man baka ihop bekräftelseramsan med det andra ramsandet, dvs sista raden på versen är alltid lugn, varm och positiv.
Läs SHN boken ett varv till, i synnerhet kapitlen om Safarin, säkerheten och lugnet!

Men jag skulle säga att vi börjar med schemat så tittar vi vidare sedan!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Li82
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 19:30

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Li82 »

Tack för ditt fina svar! Schemat har vi tänkt såhär :
06.00 vakna + morgonvälling efter det innan dagis (efter kurandet)
8.00 frukost
11.30 lunch
12.00 vila ( brukar vara ca 1 1/2 timme som det ser ut i dagsläget ibland 2
14.30 Mellis
17.30 middag
18.30 kvällsvälling + skratt o gonatt efter det och sen sova innan kl 19
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag tycker schemat ser bra ut! I synnerhet om ni kan ge förutsättningar för en 2h dagsvila. Om hon sover från 19-06 kan hon gott klämma en 2h vila på dagen om hon är en liten tröttis. Efter uppföljnigsveckan kan ni utvärdera hur hon trivs med schemat.

Jag antar att dagis har liknande tider?? Annars kan det ju också förvirra, om det äts olika tider tre dagar i veckan!

Återkom gärna med fler frågor!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Li82
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 19:30

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Li82 »

Ja vi har utgått från mattiderna på dagis för att göra det så enkelt som möjligt. Det har varierat lite hur länge hon sover på dagen men brukar ofta vara 1-1,5 så förhoppningsvis börjar hon sova lite längre när rutinerna börjar sitta. Nu låter vi ju henne vakna när hon vill p vilan men ska man gå in och ramsa igen då om hon vaknar och det inte gått två timmar? Tror jag börjar känna mig ganska trygg med vad och hur vi ska göra annars, känns bra :) nu får tiden gå snabbt tills vi ska börja!
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Nu låter vi ju henne vakna när hon vill p vilan men ska man gå in och ramsa igen då om hon vaknar och det inte gått två timmar?
Ja det gäller samma besked som på natten. Ramsa för att signalera att det ännu är dags att sova. Det är klart att om hon vaknar inom den sk marginalkvarten och är nöjd, skulle jag föredra att ta upp en glad unge och inte ställa till med en ramsomgång i det skedet ;)
Sakta med säkert kommer ni närmare schemats tider. Tidiga mornar kan också bli ett problem för många. Läs gärna här på kurforumet under favorittrådar och ofta frågade frågor på så får du bra vinkar om hur man går till väga!

Och för att klargöra: Man ramsar UTANFÖR dörren, inte inne i rummet!!!! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Li82
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 19:30

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Li82 »

Så nu har vi startat, andra kvällen nu ikväll... Igår tog det ca 45 min innan hon somnade, grät varje gång jag lämnade rummet, fick gå in flera gånger. Slutligen somnade hon mer eller mindre under tiden jag höll solfjädern på ryggen. Läste boken igen direkt efteråt och kom fram till att jag kanske skulle ha gått tidigare, men hon började protestera direkt jag släppte händerna. Ja iallafall hade hon ett snabbt uppvak vid tio, somnade om direkt jag la henne ner igen. Vid två höll vi på 1 1/2 timme men sen sov hon fram till morgonen!

Ikväll protesterade hon inte alls, hon vinkade gonatt till mig när hon lagt sig i sängen, jag solfjädrar och ramsade ut. Var helt tyst inga protester alls, bekräftelsen, tyst. Kan det vara sant? Nej ;) hör små tassande steg( vi har valt att ha en liten barnsäng med kanter runtom och inte spjälsäng då hon klättrar extremt mkt och ramlat ner i sängen flertalet gånger tidigare, vet att det rekommenderas...) möter henne i dörren, följer tillbaka till sängen, solfjäder ramsar ut, tyst, tassande steg. Detta upprepas 6ggr (20min har gått) tyst, nu kanske... Tass tass tass proceduren upprepas 4ggr. Sista gången stannar jag lite längre stund och håller solfjädern innan jag går ut, ramsar, bekräftelse. Tyst, hon sover! Funderar på om jag kanske borde ha stannat inne hos henne lite längre direkt då jag la henne... Hon har inte gråtit, skrikit, protesterat en enda gång ikväll utan upplevde mer att hon busade/testade.
Li82
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 19:30

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Li82 »

Så nu har vi startat, andra kvällen nu ikväll... Igår tog det ca 45 min innan hon somnade, grät varje gång jag lämnade rummet, fick gå in flera gånger. Slutligen somnade hon mer eller mindre under tiden jag höll solfjädern på ryggen. Läste boken igen direkt efteråt och kom fram till att jag kanske skulle ha gått tidigare, men hon började protestera direkt jag släppte händerna. Ja iallafall hade hon ett snabbt uppvak vid tio, somnade om direkt jag la henne ner igen. Vid två höll vi på 1 1/2 timme men sen sov hon fram till morgonen!

Ikväll protesterade hon inte alls, hon vinkade gonatt till mig när hon lagt sig i sängen, jag solfjädrar och ramsade ut. Var helt tyst inga protester alls, bekräftelsen, tyst. Kan det vara sant? Nej ;) hör små tassande steg( vi har valt att ha en liten barnsäng med kanter runtom och inte spjälsäng då hon klättrar extremt mkt och ramlat ner i sängen flertalet gånger tidigare, vet att det rekommenderas...) möter henne i dörren, följer tillbaka till sängen, solfjäder ramsar ut, tyst, tassande steg. Detta upprepas 6ggr (20min har gått) tyst, nu kanske... Tass tass tass proceduren upprepas 4ggr. Sista gången stannar jag lite längre stund och håller solfjädern innan jag går ut, ramsar, bekräftelse. Tyst, hon sover! Funderar på om jag kanske borde ha stannat inne hos henne lite längre direkt då jag la henne... Hon har inte gråtit, skrikit, protesterat en enda gång ikväll utan upplevde mer att hon busade/testade.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Underbart att höra att det gått så fint :)

Och så fint du bemöter hennes små tysta tassande frågor :lol:
Jag tycker mig minnas att Anna rekommenderar att ha kvar spjälsängen tills trotsen blåst över för att slippa de springande frågorna men det är en smaksak. Viktigt är det ju att hon inte kan göra sig illa!

Tänk nu på att tona ner solfjädrandet och endast lägga tillrätta och ramsa dig ut. Eventuella frågor svarar du med ramsa. Hopp ur säng leds bara tyst tillbaka och läggs i säng och ramsa ut.
Ha en skön söndag!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Li82
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 19:30

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Li82 »

Lite hinder på vägen...
Inatt var vi vakna ca 1.45 innan hon slutligen somnade om. Har varit ungefär lika de två första nätterna. Hon blir ledsen när jag börjar ramsa, är tydligt att hon gråter/ kommer upp för att hon vill vi ska vara inne med henne.Att endast ramsa utanför dörren lyssnar hon inte alls på.

Läste i boken att man kan sitta på en stol o göra något annat men så barnet ser en i dörröppningen, och direkt ramsa eller stoppa att hon kommer upp... funderat på om det är en bra lösning då hon kommer upp om jag inte kommer in. Eller ska man bara fortsätta likadant och fortsätta envisas men svårt då hon blir ledsen när jag ramsar o går ut... Håller på att somna om när jag är där inne men vaknar igen direkt när jag börjar gå ut ur rummet och ramsar/ skjuter igen dörren så hon inte ser mig längre.
Li82
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 19:30

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Li82 »

Inga hinner längre :) inatt har hon lyssnat på ramsan, vaknat ca 5ggr, 1g mötte jag henne i dörren och fick följa med tillbaka, knappt 10min tog det sedan de andra gångerna har jag ramsat utifrån och hon har somnat om :)
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av mumintrollet »

Hurra! :)

Jag skulle göra precis som du! Ramsa utanför dörren och våga backa nu med ramsandet.
Målet är att hon skall känna sig så trygg att hon fixar uppvaken själva till sist. Då krävs inget spring i rummet av mamma eller ramsa utanför, utan man kan dra täcket över öronen och somna om igen :)
Det gäller att nöta in den nya proceduren med ramsa och allt och sedan efter kuren utvärdera ifall det är något som kan förbättras - inte dra förhastade slutsatser att hon inte skulle ta till sig verktygen då hon frågar lite extra i början ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Li82
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 19:30

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Li82 »

Så nu har det gått 11 nätter, hon sover i sin säng. Läggningen tar 2-40 minuter lite varierande men känns helt ok. Nätterna varierar också mycket hur hon sover. Hon har fortfarande uppvak under natten, på kvällen går det oftast bra att ramsa utifrån så somnar hon om men senare på natten nöjer hon sig inte med det utan vi får gå in. Varierar där också hur lång tid det tar innan hon somnar om. Ibland fungerar det med att lägga tillrätta och sedan gå ut med ramsa andra gånger kommer hon upp gång på gång på gång...tacksam för tips hur vi får nätterna bättre med färre uppvak! Vaknar hon vid fem är det lönlöst att få henne att somna om då vill hon bara komma upp så blir att leda tillbaka många gångerz. Men så fort vi tänder lampan för morgon möts vi sv ett stort leende och en pigg och gladvtjej.
Li82
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 19:30

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Li82 »

Ställer frågan på nytt... Hur gör man för färre uppvak under natten och att det ska räcka med ramsa utifrån? Har fortfarande inte haft en hel natts sömn även om det är bättre och hon numer alltid sover i sin egen säng... Kvällen vid uppvak funkar ramsan men på natten får vi alltid gå in fortfarande...
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Kura 19månaders hjälp

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Under kuren så jobbar med mot att använda ramsan färre och färre. Man låter barnet lära sig att somna om utan att höra ramsan.
Man måste alltså backa vid uppvak och avvakta och låta barnet klara det själv.

Här känns det lite som ni har fastnat. Som läget verkar vara nu så vet hon inte hur hon ska somna om utan er hjälp. Hon behöver en ramsa eller ett tillrättaläggande. Barn vaknar till många ggr under en natt och med kuren lär man dem att somna om utan hjälp.

För att underlätta för er så rekommenderar jag stark att ta tillbaka spjälsängen. Det kommer kännas mycket tryggare för henne själv. Nu blir allt lite för stort när man kan hoppa ner på golvet när man vill.

Hur som helst så måste ni backa med ramsandet. med eller utan spjälis.

Glöm inte heller att ni kurat en lite äldre dam. Det tar alltid längre tid att bryta en vana som hunnit sätta sig mer.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "