Nomi 7 veckor
-
Irmasmamma
Re: Nomi 7 veckor
Toppenbra svar om social delaktighet från mamaA!!
> 
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Dumlekolan
mer framöver, räcka saker och så, spännande!
Mina killar har alltid hjälpt till hemma, i allt, och gillar det, speciellt Josef. De åker t o m själva till affären o handlar, självständiga o rediga grabbar! Alla hjälps åt! Aj lajk!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
-
Irmasmamma
-
Dumlekolan
God kväll,
här har vi sjukstuga för Josef, riktigt krasslig. Håller tummarna för att övriga slipper undan, pappan har varit sjuk men är på bättringsvägen.
Jag funderar på Nomis schema o känner nog ganska starkt att det bidde nog inget vidare ändå. Jag får ont i magen av att lilla tösen ska ligga o skrika sig till sömns, det är ju inte så det ska gå till, jag ramsar ju naturligtvis men hon kommer upp i hiskelig skrik...speciellt på eftermiddagen, det känns som att fm-luren vid 09 och långluren kl 12 går någorlunda. Idag fick jag ta upp henne på em, det gick inte att få henne lugn, och när hon kom upp var hon hur pigg som helst fram till vällingen då hon var riktigt trött.
Innan bytet var schemat så här:
07 upp
långlur10-12
em-lur 15.00-15.45 ca
go natt 19
sen bytte jag efter magsjukan
07 upp
sova 9.00-9.45
sova 12-13.30
sova 15.30-16.15
go natt 19
Det nya schemat har jag haft i 9 dgr cirka.
Jag tycker att det känns jättetråkigt att hon ska skrika och att det ska ta så lång tid för henne att somna, känner att det hade varit gott att hon blev lugn i sängen, kände att ååå vad skönt att få sova, och myser en kortis för att somna - men så är det inte. När hon väl somnar, får jag alltid väcka henne, hon skarvar inte lika mkt på "långluren", bra.
Nån som har nån klok tanke, jag vill att det ska bli så bra som möjligt för dotra min!
här har vi sjukstuga för Josef, riktigt krasslig. Håller tummarna för att övriga slipper undan, pappan har varit sjuk men är på bättringsvägen.
Jag funderar på Nomis schema o känner nog ganska starkt att det bidde nog inget vidare ändå. Jag får ont i magen av att lilla tösen ska ligga o skrika sig till sömns, det är ju inte så det ska gå till, jag ramsar ju naturligtvis men hon kommer upp i hiskelig skrik...speciellt på eftermiddagen, det känns som att fm-luren vid 09 och långluren kl 12 går någorlunda. Idag fick jag ta upp henne på em, det gick inte att få henne lugn, och när hon kom upp var hon hur pigg som helst fram till vällingen då hon var riktigt trött.
Innan bytet var schemat så här:
07 upp
långlur10-12
em-lur 15.00-15.45 ca
go natt 19
sen bytte jag efter magsjukan
07 upp
sova 9.00-9.45
sova 12-13.30
sova 15.30-16.15
go natt 19
Det nya schemat har jag haft i 9 dgr cirka.
Jag tycker att det känns jättetråkigt att hon ska skrika och att det ska ta så lång tid för henne att somna, känner att det hade varit gott att hon blev lugn i sängen, kände att ååå vad skönt att få sova, och myser en kortis för att somna - men så är det inte. När hon väl somnar, får jag alltid väcka henne, hon skarvar inte lika mkt på "långluren", bra.
Nån som har nån klok tanke, jag vill att det ska bli så bra som möjligt för dotra min!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Hej!
Jag hade snarare motsatt problem då sonen vid 6 mån sov typ 12-2-2.5-1. Jag fick kämpade för att skära ner på sömnen så vi kunde ge oss ut nån gång också då han endast sov bra i säng
Jag har därför ingen aning om när man skär ner sista luren till 20 min, vår gick från 45 till ingen vid 9 månader. MEN precis som min kille är en tröttis så kan ju din tjej vara en piggis?
Jag föreslår antingen att skära ner sista luren till 20 min och lägga den liite senare, men så det blir samma slut tid som innan (är du med
?) eller att gå över till två lurar men att ha kort lur på fm och långluren senare.
Hoppas du kan få nån nytta av mitt svamlande 8-[
Kram
Jag hade snarare motsatt problem då sonen vid 6 mån sov typ 12-2-2.5-1. Jag fick kämpade för att skära ner på sömnen så vi kunde ge oss ut nån gång också då han endast sov bra i säng
Jag har därför ingen aning om när man skär ner sista luren till 20 min, vår gick från 45 till ingen vid 9 månader. MEN precis som min kille är en tröttis så kan ju din tjej vara en piggis?
Jag föreslår antingen att skära ner sista luren till 20 min och lägga den liite senare, men så det blir samma slut tid som innan (är du med
Hoppas du kan få nån nytta av mitt svamlande 8-[
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
Dumlekolan
Det roliga är att Nomi var en MEGAtröttis i början, ville sova JÄMT! Och nu blev hon Piggelin, vill verkligen inte sova. Som att hon är rädd att missa nåt kul
Har provat att lägga em-luren lite senare me ingen skillnad, har provat att solfjädra o buffa lugn på em-lur, ingen skillnad, hon vill INTE sova.
Jag måste lämna vid 09 o hämta 14. Hur kan man få till ett bra schema med 2 lurar, en kortare på fm o en längre sen? Bra förslag någon?
Att vara vaken från 13.30 till 19 (som idag) är lite väl lång tid.
Kram Linda
Har provat att lägga em-luren lite senare me ingen skillnad, har provat att solfjädra o buffa lugn på em-lur, ingen skillnad, hon vill INTE sova.
Jag måste lämna vid 09 o hämta 14. Hur kan man få till ett bra schema med 2 lurar, en kortare på fm o en längre sen? Bra förslag någon?
Att vara vaken från 13.30 till 19 (som idag) är lite väl lång tid.
Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Hej Linda!
Några reflektioner bara om eftermiddagsluren.
Jag instämmer i mamaA´s förslag att korta em-luren till 20 min och att lägga den senare som du försökt, vid 16 kanske. Jag förstår att det känns trist när hon frågar så mycket vid sista luren men som du är inne på så blir det ju väldigt långt att vara vaken ända från kl 13.30-19. Hur skulle det funka att ge det några dagar till att försöka med en kortare lur? Blir det ingen sömn alls där på eftermiddagen så finns ju marginalkvarten, eller till och med halvtimmen, om hon är supertrött på kvällen.
Jag har samma tider som du när jag ska hämta storebröder på förskolan. När vi tog bort em-luren fick jag ok från förskolepersonalen att hämta en kvart senare, så hon kan sova 12.30-14.00, och vi hämtar ca 14.15. Men hon är också trött innan 19 och hon är 10 månader!

Några reflektioner bara om eftermiddagsluren.
Jag instämmer i mamaA´s förslag att korta em-luren till 20 min och att lägga den senare som du försökt, vid 16 kanske. Jag förstår att det känns trist när hon frågar så mycket vid sista luren men som du är inne på så blir det ju väldigt långt att vara vaken ända från kl 13.30-19. Hur skulle det funka att ge det några dagar till att försöka med en kortare lur? Blir det ingen sömn alls där på eftermiddagen så finns ju marginalkvarten, eller till och med halvtimmen, om hon är supertrött på kvällen.
Jag har samma tider som du när jag ska hämta storebröder på förskolan. När vi tog bort em-luren fick jag ok från förskolepersonalen att hämta en kvart senare, så hon kan sova 12.30-14.00, och vi hämtar ca 14.15. Men hon är också trött innan 19 och hon är 10 månader!
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
-
Dumlekolan
Hej!
Här har vi haft sjukstuga under veckan. Maken drog med sig hosta och snorig näsa från Stockholmsvisiten när han var på utbildning sist...så nu har alla i familjen varit sjuka. Nu är det lillan som är hängig, med hosta och snorig näsa. Febertermometern är borta så vi vet inte om nån har haft feber...
men det räcker med att känna sig sänkt! Vi hoppas på att vara krya till veckan. Vill så gärna besöka Öppna förskolan o träffa lite folk
maken åker iväg på utbildning igen i morgon o är borta till fredag. Aldrig skoj när han är iväg men samtidigt är jag glad över att han får utbilda sig inom sitt yrke o göra det han verkligen vill o önskar!
Idag fick vi till en em-lur (trött pga sjukdom) men oftast är det en svår lur. Jag får nog bara gillra läget. Jag ger henne förutsättningar men kan inte sova åt henne.
Önskar alla en fin vecka.
Kram
Här har vi haft sjukstuga under veckan. Maken drog med sig hosta och snorig näsa från Stockholmsvisiten när han var på utbildning sist...så nu har alla i familjen varit sjuka. Nu är det lillan som är hängig, med hosta och snorig näsa. Febertermometern är borta så vi vet inte om nån har haft feber...
Idag fick vi till en em-lur (trött pga sjukdom) men oftast är det en svår lur. Jag får nog bara gillra läget. Jag ger henne förutsättningar men kan inte sova åt henne.
Önskar alla en fin vecka.
Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Hej
Kram
Tycker att du har en fin inställning här. Poletten brukar trilla ner men det kan ta ett tag. vii är många hår som har haft det lite slingrigt i perioder. Hoppas ni blir friska så ni kan få ha det lite lugnt och hitta på trevliga saker som ni vill.Jag ger henne förutsättningar men kan inte sova åt henne.
Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
-
Dumlekolan
Hejsan,
lilla dotra min, hon är riktigt förkyld, feber (hittade termometern), hosta och snorig näsa. Usch vad tufft för liten, som inte förstår varför det känns så konstigt.
Till middag ville hon inte äta mat utan bara dricka ersättning och gudars vad hon drack, men sen kom ingen rap och så blev det kräks istället. Och helt slut blev hon. Fy. Fick ett snabbt bad, lite sesamolja att dricka o lite alvedon, och sen majsvälling med rejäl rap emellan
, på rummet står en stol bredvid sängen med en uppskuren lök på, sängen har jag höjt med böcker, bl a Barnaboken
och så ber jag en stilla bön om att hon får sova klokt (vilket hon inte gjorde i natt, hon vaknade till flera ggr o var orolig, somnade om men tufft) i natt. Snälla.
Jag tycker att det är lite extra tufft när man är själv (maken i Uppsala på utbildning) med kidsen o de är sjuka. Jag tycker att vi har haft tillräckligt med sjukdom nu. Vi som annars är friska o krya, men ibland blir det väl så, att man åker på lite mer...
Lite matt i lacken är jag, för jag sov dåligt i natt jag med. Tur att kaffe finns. Och jag fick vara ute på em o fick lapa lite sol 8) det var gott för själen.
Kram
lilla dotra min, hon är riktigt förkyld, feber (hittade termometern), hosta och snorig näsa. Usch vad tufft för liten, som inte förstår varför det känns så konstigt.
Till middag ville hon inte äta mat utan bara dricka ersättning och gudars vad hon drack, men sen kom ingen rap och så blev det kräks istället. Och helt slut blev hon. Fy. Fick ett snabbt bad, lite sesamolja att dricka o lite alvedon, och sen majsvälling med rejäl rap emellan
Jag tycker att det är lite extra tufft när man är själv (maken i Uppsala på utbildning) med kidsen o de är sjuka. Jag tycker att vi har haft tillräckligt med sjukdom nu. Vi som annars är friska o krya, men ibland blir det väl så, att man åker på lite mer...
Lite matt i lacken är jag, för jag sov dåligt i natt jag med. Tur att kaffe finns. Och jag fick vara ute på em o fick lapa lite sol 8) det var gott för själen.
Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
-
Irmasmamma
Krya på lillan!!
Och en kram till mamman som verkar ha stenkoll på läget hur tufft det än känns! 8) :thumbsup:

Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Dumlekolan
Hallå i det blå!
Jag beundrar alla som lever ensamma tillsammans med barn, det är strongt. Det har gått bra
under veckan, jag ska absolut inte klaga, barnen är goa o glada, stundvis gnälliga och bråkar, tjafsar och låter en massa, så som barn gör allramest, för att sedan sitta på sushibaren på kvällen och vara så trevliga o hjälpsamma så man ler stort inombords. Det är väl så, att när mamman är nöjd o lugn så blir de likadana, de är ju en spegel av en annan. Idag på em, tog det ca 30 min för Nomi att somna, då kände jag att tålamodet brast o jag kände en sån längtan efter maken, jag orkade inte hålla humöret uppe riktigt, det är då man borde gå o andas på toaletten
eller bita sig i tungan, för några onödiga grodor hoppade ur min mun. Var inte så hård mot dej själv får jag ofta höra, var snäll mot dej själv och tillåt dej att vara den du är, du duger...ibland är det inte så lätt att tillämpa i verkligheten. Hå hå ja ja.
Men både på sushibaren och idag på Öppna förskolan åt Nomi fantastiskt bra, jag som oroat mej för att då skulle hon inte äta, vilken onödig oro
och det va rjättroligt att komma till ÖF idag, med henne, o träffa folk o görgoa personalen som jobbar där. Nomi lekte på mattan där o övar rejält på att krypa. Lite gnälligt har det varit på em, o det brukar det vara så där innan en ny utveckling är på G. Hon vill såå mycket, ivrig tös.
När har ni gått över till 2 lurar?
och hur har schemat sett ut då på ett ungefär.
Ha det gott alla fina. Hoppas att ni har en mysig Alla hjärtans dag!

Jag beundrar alla som lever ensamma tillsammans med barn, det är strongt. Det har gått bra
under veckan, jag ska absolut inte klaga, barnen är goa o glada, stundvis gnälliga och bråkar, tjafsar och låter en massa, så som barn gör allramest, för att sedan sitta på sushibaren på kvällen och vara så trevliga o hjälpsamma så man ler stort inombords. Det är väl så, att när mamman är nöjd o lugn så blir de likadana, de är ju en spegel av en annan. Idag på em, tog det ca 30 min för Nomi att somna, då kände jag att tålamodet brast o jag kände en sån längtan efter maken, jag orkade inte hålla humöret uppe riktigt, det är då man borde gå o andas på toaletten
Men både på sushibaren och idag på Öppna förskolan åt Nomi fantastiskt bra, jag som oroat mej för att då skulle hon inte äta, vilken onödig oro
När har ni gått över till 2 lurar?
Ha det gott alla fina. Hoppas att ni har en mysig Alla hjärtans dag!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Hej!
Vi gick över till 2 lurar vid ca 9 månader. Jag hade gärna sett att han haft 3 lite längre, han sov 12-45-2-45 då, och slutade helt enkelt somna på sista luren fast han var såå trött :^o Det tog några veckor då vi bland fick lägga lite tidigare för natten men det gav sig ändå rätt snabbt.
Schema då, jaa du.. morgon 7.30, fm-lur ca 9.15/9.30, långlur 12.30, em-lur 16/16,30, natt 19.30. Typ, nåt sånt, skulle ha skrivit upp det. Man tror ju att man ska komma ihåg
När vi sen gick över till 2 lurar så försökte jag skjuta på båda två litegrand tidsmässigt för att eftermiddagen inte skulle bli så lång. Tror att fm-luren låg runt 10 och långluren var 13.30. Vi hade det schemat ända tills han var ca 16 månader.
Kram
Vi gick över till 2 lurar vid ca 9 månader. Jag hade gärna sett att han haft 3 lite längre, han sov 12-45-2-45 då, och slutade helt enkelt somna på sista luren fast han var såå trött :^o Det tog några veckor då vi bland fick lägga lite tidigare för natten men det gav sig ändå rätt snabbt.
Schema då, jaa du.. morgon 7.30, fm-lur ca 9.15/9.30, långlur 12.30, em-lur 16/16,30, natt 19.30. Typ, nåt sånt, skulle ha skrivit upp det. Man tror ju att man ska komma ihåg
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
Dumlekolan
God kväll i stugorna,
hoppas att ni haft en bra dag, trots gråa moln. Snart så, har vi våren att njuta av!
Nomi, hon ratar mammas hemgjorda mat, trots att hon späder ut det med vatten o olja så det inte ska bli för tjockt. Hon äter burkar mycket lättare...ja ja tänker jag o tänker att jag inte ska göra så stor sak av det. Tids nog lär hon väl äta vår mat. Huvudsaken är att hon äter MAT! Riktig mat
hon äter så här
1. välling 2 dl
2. burkmat om 190 gram, banan/fruktpuré, ibland ersättning el lite välling
3. gröt 1 dl plus frukt
4. burkmat om 190 gram, lite ersättning (här har hon inte samma aptit som vid lunchen)
5. välling 2 dl
Är det för lite tro? Har ju en tendens att oroa mej lite för mkt.
em-luren funkar ytterst sällan, idag låg hon vaken i 40 min, innan jag fick plocka upp henne. Trodde verkligen hon var trött, gnällde lite innan, drog i öronen men sen låg hon där länge o kom aldrig till ro, trots ramsa o hjälp med buffning. Jag blir bara ledsen i hjärtat, för det känns som att jag gör nåt fel. Sen blir det ju tokfel, för jag plockar ju upp henne, men jag kan inte med att hon ska skrika så lång tid. Polletten tycks liksom inte ramla ner. Sen var hon vaken till 19, stundvis trött givetvis...tips någon? Känns som att vi inte kommer någonvart, som att man står o stampar på samma ställe.
Trevlig helg!
Linda
hoppas att ni haft en bra dag, trots gråa moln. Snart så, har vi våren att njuta av!
1. välling 2 dl
2. burkmat om 190 gram, banan/fruktpuré, ibland ersättning el lite välling
3. gröt 1 dl plus frukt
4. burkmat om 190 gram, lite ersättning (här har hon inte samma aptit som vid lunchen)
5. välling 2 dl
Är det för lite tro? Har ju en tendens att oroa mej lite för mkt.
Trevlig helg!
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Hej!
Tycker att maten låter helt ok
. Sonen var omättlig i den åldern så det var jag som fick begränsa honom iband
men han åt ganska likt din lilla.
Frukost: Ersättning eller välling. Minns inte när jag började med välling
Lunch: En burk hemlagad grönsakspuré(med vegetariskt protein)+en burk fruktpuré och ibland lite frukt också.
Mellis: 1,5 dl gröt + frukt
Middag: samma som lunch
Kvällsslurk: Nix! Började nog acceptera den vid 8 månader tror jag, men det går i perioder, ca 120 ml.
Sonen började rata min hemmagjorda mat ganska sent, föredrog också köpeburkar sen
Ang sista luren: ni kan inte ta en promenad i vagn? Är man desperat så..
kram
Tycker att maten låter helt ok
Frukost: Ersättning eller välling. Minns inte när jag började med välling
Lunch: En burk hemlagad grönsakspuré(med vegetariskt protein)+en burk fruktpuré och ibland lite frukt också.
Mellis: 1,5 dl gröt + frukt
Middag: samma som lunch
Kvällsslurk: Nix! Började nog acceptera den vid 8 månader tror jag, men det går i perioder, ca 120 ml.
Sonen började rata min hemmagjorda mat ganska sent, föredrog också köpeburkar sen
Ang sista luren: ni kan inte ta en promenad i vagn? Är man desperat så..
kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!