Frågor inför kur av 6 månaders liten tjej

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LovisasMamma

Frågor inför kur av 6 månaders liten tjej

Inlägg av LovisasMamma »

Hej!

Efter att ha ställt lite frågor i ”Späda och små” så finner vi oss nu här i detta forumet. Lovisa är nu 6 månader och jag har hela tiden haft Annas ”metoder” i mina tankar, dvs magläge, kört SM så gott det går och haft schema sedan hon var ca 2 månader, om än inte alltid superstrikt. Sömnen gick jättebra (för det mesta iaf), lätta läggningar, endast en nattmaning sedan hon var ganska liten och oftast inga större problem på dagarna heller. Känner att jag med Annas hjälp haft självförtroendet att låta mitt barn få den sömn hon behöver och har varit stolt över det. Men sedan november ungefär så har allt gradvis försämrats. Tidiga uppvak först, sedan fler nattliga uppvak och efter kraftig förkylning och kräksjuka i december så har vi visserligen fortfarande 11,5 h natt men nu svårare läggningar samt 2-3 skrikiga uppvak per natt där jag har kapitulerat och ammar fastän jag vet att jag inte borde. Hon sover i eget rum nu, de är kolsvart där, hon äter både gröt och riktig mat med mkt smör och jag håller på att introducera välling för att ersätta ersättningsflaskorna hon får på morgon och, kväll tillsammans med amning men det går sådär. Kan nog inte ge henne mer mat iaf. Under och efter kräksjuke-episoden trodde mammahjärtat att hon var hungrig på natten men det är nog inte så.....

Så, vi vill kunna slappna av och njuta mer nu (och inte vara så trötta!!) och tror därför att kura är bästa modellen. I princip alla mina vänners barn är kurade, och därmed pigga, lyckliga och glada så jag behöver inte övertalas. Har dock en del frågor;

-de ökade antalen uppvak för Lovisa kommer framförallt från att hon vänder sig från mage till rygg. Detta händer även i vagnen nu (alltid i första skarven…) men där kan hon ofta somna om på rygg och sedan vänder jag henne. I sängen går detta inte och hon börjar gallskrika eftersom hon inte kan vända tbk eller somna om på rygg där. Har läst på om vändningar här på forumet men det stämmer inte in på henne, hon vänder sig tillbaka direkt när man vänt henne och ”krummar” ryggen och skriker. Även när man har buffat/solfjädrat och hon är lugn så tar det bara ngn minut efter man har gått därifrån så ligger hon där på rygg igen och skriker… Vi övar ryggläge och vändning från rygg t mage i vaket läge men är det värt att också få henne att kunna somna på rygg?

-jag ammar fortfarande och förutom morgon och kväll så ger jag det som ”mellis” ungefär 20 min efter avslutat ”mat”-mål. Fungerar detta att fortsätta med eller är rekommendationen att man ammar direkt efter målet för att ”hålla ihop målet”?

-om hon av ngt skäl vaknar för tidigt på morgon eller sovstund, håller man fortfarande fast vid tiderna man satt upp, dvs hon får bara vara vaken längre innan mat/sov?

-läser på allt jag kan om attityden och säkerheten, att vara absolut 100% säker på att man gör rätt med verktygen är vår största utmaning känner jag….

Tack för hjälpen :D !
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
mumintrollet

Re: Frågor inför kur av 6 månaders liten tjej

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkommen även hit :heart:

Det där med vändningarna sliter man ett tag med :) Jag skulle ge rådet att lyssna på hur hon låter. Är hon arg för att hon vänt sig så kan du avvakta en stund tills hon verkligen "ber om hjälp" så att säga. Du kanske varit in för tidigt och blandat dig i ;)

Jag skulle ha ammat direkt efter måltiden så att amningen kommer som en efterrätt, så har man ordentliga pauser mellan målen också.

Om barnet vaknar för tidigt är det verktygen som man tar till för att förmedla att det fortfarande är "sovstund". I synnerhet i början är det viktigt att hålla schemat så det sätter sig i kroppen! Visst kan man ta upp inom marginalkvarten om det krisat sig, men jag skulle råda att inte surfa för mycket på de vågorna. Snabbt har man kvartat sig fram till en timmes förskjutning i sömntimmar!

Nu då vår dotter är 1,5 kan vi flexa mer med tiderna en kvart hit eller dit ifall vi råkar vara på vift nånstans eller maten inte hinner bli klar direkt. Men i början av kuren och då barnet är mindre skulle jag råda att hålla schemat exakt.

Tidiga mornar har mååånga trassel med och det brukar vara det sista som sätter sig efter kuren. Där gäller att vara sparsam med ramsa och verktyg så det inte blir underhållning. Du kan läsa mer om tidiga mornar under våra favorittrådar!

Hur ser ert schema ut, är det något du undrar om det?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej & tack för snabbt svar!

Jag känner mig trygg med schemat, planerar att ha natt 19-7 samt 3 lurar 45-1,5-45 vilket är ungefär vad vi har idag så det blir ingen större skillnad förutom att hon får 30-60 min längre sömn på morgnarna (nu är det ofta uppvak 0600-0630). Måste bara plugga på ang marginalkvarten!

Ang vändningarna, jag tror inte jag går in för tidigt utan går in när hon verkligen är jättearg, och det slår aldrig fel, hon ligger alltid på rygg då och eftersom hon inte kan vända sig själv så vet jag inte hur hon ska komma till ro utan hjälp. Jag vänder henne då och då börjar en kamp i sängen där hon vill "se mig"/komma upp/äta och därmed försöker vända tillbaka till rygg så snart jag vänt henne t mage även om jag buffar. Men lägger jag henne på rygg så är hon fortsatt ledsen eftersom hon inte kan komma till ro. Svårt också med ryggläge då jag känner att jag saknar verktygen i det läget.

:-) Sofia
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

jaa du :)
Spontant skulle jag säga att det blir lättare då ni kurar och börjar få ramsan som verktyg. Då kan du vid kris gå in, vända på steken och gå direkt med ramsan. Vid behov får detta upprepas men beskedet är detsamma, vänder man sig blir man vänd igen så man kan sova men mamma stannar inte och underhåller för nu skall det sovas..

Om du upplever att det är jobbigt att buffa kan du använda solfjädern, och den kan även användas på barn som ligger på rygg. Håll ett tryggt och fast grepp på barnet. Inte nödvändigtvis så du naglar fast henne i sängen utan så att hon kan röra sig men känner av dina händer.
Så står du tills hon slappnar av och blir lugn.
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej forumet!

Nu är vi igång med kuren för Lovisa, har ganska nyligen avslutat första natten. Tycker att natten gick relativt bra, "vågade" solfjädra även med Lovisa på rygg, vilket gjorde att vi slapp maktkampen med vändningar i vargtimmarna som jag haft så många andra nätter. Tyvärr har hon älskat att sova på mage fram till strax innan jul. Då vaknade hon aldrig heller:-) När vändningarna startade, startade också uppvaken.

Som sagt, natten gick bra, med uppvak ca 23.45, 03.00, 04.30 och 05.00, fram till kl 0600. Hon brukar föra riktigt liv i vargtimmarna, vilket brukar resultera i att hon får mat (amning el välling) vid 05.30-06.00. Oftast somnar hon då om till 0700. Hon har aldrig varit en sjusovare på morgonen så 19-07 utan mat är helt nytt för henne. Det resulterade i att hon från 6-7 (när jag gjorde morgon) var helt otröstlig. Jag buffade pch solfjädrade men hade mkt svårt att få henne lugn. Kände att hon blev mest irriterad av att jag var där men jag backade också en del och gick ut, var både tyst och påminde med ramsan men hon skrek/grät hysteriskt. Till sist runt 0640 lyckades jag iaf f henne lugn när jag solfjädrade men så fort jag gick därifrån så blev hon lika ledsen igen. Hon kom liksom aldrig "ner" i varv. Antar att detta är normalt?

Undrar bara; 1. Hur ska jag göra inatt om detta händer igen, några tips? 2. Eftersom hon aldrig kommer ner eller blir nöjd så är det svårt att veta när jag ska ta upp henne för att göra morgon kl 07, hon skriker ju hela tiden.... Idag så passade jag på i en tyst sekund mellan 2 skrik men det känns ju inte enligt boken precis.

Tack!!!
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D

Det verkar ju ha gått bra inatt :thumbsup:

Morgnarna kan ju vara lite kämpiga. Barnet blir ju naturligt piggare då och orkar fråga mer och undra vad sjutton det är som är på gång. Nyckeln ligger ju därför i att vara konsekvent och ge svaret att "nu ska det sovas" . Jag vill minnas att vi också hade det tufft just den första morgonen, med mycket protester och frågor, men redan andra natten gick det bättre.

Det är ju jättebra att hon lät sig lugnas av solfjädern där vid 6.40 och inte heller konstigt att hon reagerade när du släppte och gick ut. Hon har ju ännu inte förstått vad det hela går ut på, men det kommer, så länge du har målet för ögonen och inte låter osäkerheten smyga sig på.
LovisasMamma skrev:Eftersom hon aldrig kommer ner eller blir nöjd så är det svårt att veta när jag ska ta upp henne för att göra morgon kl 07, hon skriker ju hela tiden.... Idag så passade jag på i en tyst sekund mellan 2 skrik men det känns ju inte enligt boken precis.
Förvänta dig inte att det kommer vara så varje morgon :wink: , då kommer det som ett brev på posten att det BLIR så varje morgon. Ställ in dig på att det kommer gå bättre imorgon 8) . Att få till en omsomning är ju det bästa, men jag förstår hur du menar med att det är svårt att veta när man kan gå in och "väcka" när hon redan är vaken och dessutom missnöjd. Du gjorde helt rätt som gick in i en tyst sekund. Huvudsaken är då att man går in och låstas som att man verkligen väcker barnet: Goood moooorgon!! Åååå vad du har sovit skööönt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :D :D
Så småningom trillar poletten ner :wink:

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej!
3 nätter in på kuren och vi gör framsteg om än inte så snabbt som boken/lathunden säger. Schemat verkar sitta som en smäck och hon svarar bra på det och även på ramsan. Andra morgonen fick jag tom chans att väcka en paff tjej kl 0700 (hade sovit i ca 30 min)! Vi kommer dock tillbaka till frågan om vändningar vilket är vårt huvud-problem och jag undrar om det är ngn härinne som har liknande erfarenheter och kan komma med tips/vägledning. Klart är att hon gillar mage bäst, har alltid gjort, och sitt första "pass" sover hon lugnt och djupt på mage ca 19-01/02. I vagnen har hon hittills också sovit på mage men har mer gått över till rygg vilket funkar bra och det är rätt praktiskt då jag planerar att byta t sittvagn inom 2v.

Antalet uppvak har naturligtvis minskat från natt 1 till natt 3 men hon vaknar fortfarande alldeles för många ggr och har då vänt sig till rygg och har svårt att somna om så och kan heller inte vända tillbaka sig. Somnar hon mot förmodan om på rygg sover hon dessutom ytligare, inte bra. (Jag ser till att vi övar ryggläge och vändningar i vaket tillstånd ofta!). Ofta får jag gå in upprepade ggr påföljande varandra; (hon ligger som en skalbagge och viftar med armar & ben), vänder, solfjädrar (buffning behövs nästan aldrig) och hon blir lugn, jag ramsar ut, men jag hinner knappt ramsa klart förrän hon har vänt sig igen. Detta sker kanske 3-4 ggr och det är först på sista vändningen som hon kommer till ro ordentligt och jag kan köra bekr ramsa.

Första natten indikerade hon flera ggr att hon ville ligga på rygg och inte på mage så jag solfjädrade henne även på rygg vilket funkade helt ok, dock är mage mkt bättre. Natt 2 & 3 så indikerade hon att hon ville sova på mage bara så jag vände henne alla ggr. Det blir dock svårt för oss att gå över till att bara använda ramsan utanför dörren då hon ju alltid behöver vändas när hon vaknat? Jag frågar mig därmed vad vårt mål är/vad är realistiskt att förvänta sig; är det att hon sover en hel natt på mage utan att vara intresserad av att vända sig, eller är det att hon fortsätter vända sig men kan vända tillbaka själv, alternativt somna om i vilken position som helst? Jag skulle anta att det är det senare och då bör jag ju inte gå in och vända hela tiden utan med ramsans hjälp få henne att somna om "hursomhelst", även på rygg?

Som sagt, nyfiken på att höra om ngn har tips, kanske är det bara att hålla ut ett tag till och sen kommer polletten att trilla ner.....

Tack från en trött mamma som snart ser fram emot att få sova mer!
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Tack förresten Norahsmamma för peppande ord efter natt 1, nu har vi ju haft 2 nätter utan några större kriser, bara lugnare uppvak :D
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

mitt bästa råd vid vändningscirkus är att träna på dagen att vända sig tillbaka. I storsäng kanske eller på golv eller var som. Träna träna träna så behöver liten inte göra det på natten.

och ja jag skulle se det som att få liten att somna "hur som helst". känner man att man måste gå in skulle jag ha gjort det när liten sovit 10 min. Men det allra bästa är ju ingen trafik alls. :wink:
Här är en fin tråd om små kapsejsande älsklingar :lol:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Tack videunge!

Tränar gör vi men ska "schemalägga" nu så att vi verkligen får det gjort. Och ja jag känner nog att jag måste ta striden om att somna på rygg nu, men stackaren har så svårt för det i sängen och det blir långa klagolåtar. Vänder man henne så går det snabbt att somna om men vi kan ju inte vända för evigt! Jag har läst vändningstråden som du refererar till redan :D och det var bra tips.

Kom på att jag hade en schemafråga också! Trots att L är 7 mån nu så satte jag 12-45-1,5-45 inför kuren eftersom vi haft det ett tag och det har funkat bra. Men är hon för stor och isåfall hur ska det justeras? (Såklart efter uppföljningsveckan). Dagslurarna funkar jättebra vid insomning och de 2 korta är aldrig ngt problem men den långa luren kan ibland ha en skarv efter 45 minuter, framförallt om luren tas inne. Så eftersom det är den som krånglar, justerar jag den eller gör jag sista 45an till en 20a? Tycker att L redan är så trött vid kvällsslurken (det är redan svårt att få i henne ngt annat än amning och jag vill gärna sluta) att jag är rädd att hon blir övertrött.

Tack!!
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Även om den långa luren krånglar, eller barnet skulle vakna för tidigt så säger Anna så fint att man "väljer att inte lyssna med det örat", utan justerar schemat precis som du sa. förkorta ner em-luren till 20. Det brukar vara den sista luren som ryker först och långluren hålls lämpligen kvar flera år!

Du kan också ge en extra banan strax innan långluren - banan innehåller något sömnbefrämjande ämne, och en mätt mage sover över skarvar. Nu ser jag inte ert schema, men se till att lunchen liggger tillräckligt nära långa vilan så att magen är mätt då det skall sovas.
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Tusen tack!
Ja det var det jag misstänkte :) Rekommenderar ni att man med tiden också flyttar fram lurarna ngt i takt med att barnet kan vara vaket längre, eller behåller man samma klockslag? Tex nu har jag första luren 0900 men snart kommer ju hon att mäkta med att vara vaken kanske 2,5-3h i stöten ist för bara 2, skjuter jag fram den då till tex 9.30?

Tar gärna emot feedback på vårt schema, och även hur ni anser att jag bör justera det framöver!

07.00 Godmorgon, ca 90 ml mjölkersättning
07.30 Frukost: Hel portion gröt och sen lek
09.00-09.45 Lur #1
09.45-10.45 Gör oss iordning för dagen
10.45 Lunch (varm riktig mat & frukt)
12.00-13.30 Lur #2
14.15 Mellanmål: Hel portion gröt med frukt och sen lek (ofta med ngn kompis)
15.30-16.15 Lur #3
16.45 Middag (varm riktig mat & frukt)
Bad, pyjamas, lek etc
18.30 Kvällsslurk (fortfarande amning med tillägg av mjölkersättning och helst välling, men det går trögt med vällingen)
Bus
19.00 Godnatt

Tack på förhand! :D
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen!
LovisasMamma skrev:Rekommenderar ni att man med tiden också flyttar fram lurarna ngt i takt med att barnet kan vara vaket längre, eller behåller man samma klockslag?
Du kan behålla samma klockslag, det gjorde vi, men om du märker att hon får svårt att somna på första luren så kan du ju justera tiderna lite. Men det kan vi ta då :wink: .

Schemat ser bra ut tycker jag. Eventuellt att du kunde skjuta fram lunchen lite så att den hamnar så nära långluren som möjligt (de flesta små sover bäst på mätt mage).
När du kortar lur #3 så kan du ju kanske lägga den 16.00-1620 så blir det lite längre vakentid mellan lurarna.

Sedan skulle jag vilja slå ett slag för social delaktighet och utevistelse, har ni något sådant i schemat?

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Tack Norahsmamma!

Tror det blir svårt att flytta lunchen, hon är ofta väldigt hungrig då, iaf just nu, men kanske på sikt kommer hon klara sig längre. Däremot tar jag till mig om tipset att ge lite banan strax innan luren för bättre sömn.

Utevistelse; massor:-) Minst 2 lurar utomhus varje dag plus om vädret tillåter, en del vakentid. Social delaktighet också mycket, hon är med mig under allt jag gör på dagen, både lek, umgänge med vänner, kanske öppna förskolan med sångstund etc men också husliga uppgifter hemma.

//LovisasMamma
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej
Lite uppdatering från oss samt återigen i behov av tips! Vi har nu kurat i strax över 2 veckor och sammanfattningsvis så går det bra men tar längre tid än vi väntat oss :( Är fortfarande inte i närheten av en 12 timmars natt utan ett pip. Det närmaste vi kommit var tidigare i veckan då vi inte behövde gå in en enda gång utan använde bara oss av ramsan och sammanhängande söm är väl ca 8,5 timmar utan att vakna. Som sagt har vi ju en liten vänderska som numer oftast kan somna om hur som helst men som man fortfarande ibland måste lägga tillrätta då hon har fastnat på ngt sätt eller inte kan komma t ro.

Positivt:
-inga "kamper" i sängen, större gråtattacker eller behov av buffning (solfjädern funkar fint)
-svarar bra på ramsan
-mycket färre vändningar
-svarar bra på schemat, dagarna går väldigt bra (kanske inte så förvånande då hon haft ett ungefärligt schema rätt länge). Jag har justerat till 12-45-1,5-20 enl tidigare råd och det funkar bra, hon är då rejält trött vid 1830
-vid flera tillfällen har vi fått väcka henne vid 07, efter att hon somnat om runt 06-0630

Negativt:
-fortfarande oftast lite gråt vid läggning, vi har inte uppnått "åh så skönt att få sova" som jag sett hos så många vänners kurade barn (sen har vi haft några "lätta" och några riktigt jobbiga kvällar också)
-tuffa vargtimmar
-känns som att fg natt och ikväll verkar vara ett återfall då det varit mkt oroligt och läggning tog ca 30 minuter:-( Hon börjar också visa tecken på 8-månaders fasen med mer gnällighet och mammighet, så det kan väl spela in?

Alltså, status är att vargtimmarna fortfarande är kämpiga, men det var väntat. Kvällarna går upp och ner, en del helt smärtfria men de flesta med lite gråt och vändningar vilket jag verkligen vill ändra på. Hon är en tjej med nära till skratt och vi har ofta väldigt roligt, och jag vill således att kvällarna ska ha samma känsla. Vi har en jättebra rutin, men gråten kommer i sängen trots att hon har varit glad ett par sekunder tidigare.

Självklart tänker vi på vad vi kan göra annorlunda eller om vi gör ngt fel. Vi tycker vi backar ordentligt men det är möjligt att vi kan gå ett steg längre. Använder oss av tystnad eller ramsan om det behövs (och på kvällen husljud). I vargtimmarna vid absoluta nödfall går jag in och vänder då snabbt på henne, markerar med kort solfjäder och går ut utan att ramsa. Då somnar hon oftast snabbt om, tyvärr mycket snabbare än med ramsan....

Mat är toppen, hon har blivit en riktig haj och kvällsslurken som innan var tveksam är nu ca 200 ml välling:-) Social delaktighet och utomhusvistelse får hon mycket av och i helgen lärde hon sig äntligen att krypa framåt så det är mycket rörelse!

Har ni tips för ökad framgång eller är det bara att nöta på med det vi gör?
Tack
Lovisasmamma :D
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"