Efter att ha ställt lite frågor i ”Späda och små” så finner vi oss nu här i detta forumet. Lovisa är nu 6 månader och jag har hela tiden haft Annas ”metoder” i mina tankar, dvs magläge, kört SM så gott det går och haft schema sedan hon var ca 2 månader, om än inte alltid superstrikt. Sömnen gick jättebra (för det mesta iaf), lätta läggningar, endast en nattmaning sedan hon var ganska liten och oftast inga större problem på dagarna heller. Känner att jag med Annas hjälp haft självförtroendet att låta mitt barn få den sömn hon behöver och har varit stolt över det. Men sedan november ungefär så har allt gradvis försämrats. Tidiga uppvak först, sedan fler nattliga uppvak och efter kraftig förkylning och kräksjuka i december så har vi visserligen fortfarande 11,5 h natt men nu svårare läggningar samt 2-3 skrikiga uppvak per natt där jag har kapitulerat och ammar fastän jag vet att jag inte borde. Hon sover i eget rum nu, de är kolsvart där, hon äter både gröt och riktig mat med mkt smör och jag håller på att introducera välling för att ersätta ersättningsflaskorna hon får på morgon och, kväll tillsammans med amning men det går sådär. Kan nog inte ge henne mer mat iaf. Under och efter kräksjuke-episoden trodde mammahjärtat att hon var hungrig på natten men det är nog inte så.....
Så, vi vill kunna slappna av och njuta mer nu (och inte vara så trötta!!) och tror därför att kura är bästa modellen. I princip alla mina vänners barn är kurade, och därmed pigga, lyckliga och glada så jag behöver inte övertalas. Har dock en del frågor;
-de ökade antalen uppvak för Lovisa kommer framförallt från att hon vänder sig från mage till rygg. Detta händer även i vagnen nu (alltid i första skarven…) men där kan hon ofta somna om på rygg och sedan vänder jag henne. I sängen går detta inte och hon börjar gallskrika eftersom hon inte kan vända tbk eller somna om på rygg där. Har läst på om vändningar här på forumet men det stämmer inte in på henne, hon vänder sig tillbaka direkt när man vänt henne och ”krummar” ryggen och skriker. Även när man har buffat/solfjädrat och hon är lugn så tar det bara ngn minut efter man har gått därifrån så ligger hon där på rygg igen och skriker… Vi övar ryggläge och vändning från rygg t mage i vaket läge men är det värt att också få henne att kunna somna på rygg?
-jag ammar fortfarande och förutom morgon och kväll så ger jag det som ”mellis” ungefär 20 min efter avslutat ”mat”-mål. Fungerar detta att fortsätta med eller är rekommendationen att man ammar direkt efter målet för att ”hålla ihop målet”?
-om hon av ngt skäl vaknar för tidigt på morgon eller sovstund, håller man fortfarande fast vid tiderna man satt upp, dvs hon får bara vara vaken längre innan mat/sov?
-läser på allt jag kan om attityden och säkerheten, att vara absolut 100% säker på att man gör rätt med verktygen är vår största utmaning känner jag….
Tack för hjälpen