Gnällskriker vid varje lur inkl. nattläggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
söderkis

Re: Gnällskriker vid varje lur inkl. nattläggning

Inlägg av söderkis »

.....en lite uppdatering.
Vi närmar oss snart 3 månader efter start på kuren.( Leia nästan 7 månader nu)
Problemen är ungefär samma som för en månad sen.
Hon är glad på dagarna och sover ok. För och eftermiddagslurarna blir kortare och kortare automatiskt men helt ok. Tar alltid minst 10 min att somna.
Hon äter bra och mycket.
Det är fortfarande samma problem på nätterna. Hon vaknar alltid...minst en gång och minst en halvtimme(oftast längre). Jag har kört "minikuren" , att pangramsa och eventuellt en ramsa till och sedan musik med olika resultat. Vi får henne nästan alltid att somna om men hon överbygger aldrig glappet och sover hel natt själv. Vi har 11,5 timmars natt men än så länge har hon inte sovit så mycket i ett sträck.(vi har aldrig försökt 12-timmars eftersom hon inte kommer upp i 11,5)
Problemet är också att ingen natt är den andra lik. Ibland vaknar hon kl. 2 på natten ibland 4 o ibland 6. Hon verkar inte överdrivet hungrig när hon vaknat utan mer att det är roligt med en ny dag.
När jag läser på forumet med dom som har samma problem ser det ut som om dom blir av med det på 2-3 nätter på det sättet som jag också kör....varför lyckas inte jag:)
Behöver hon mindre sömn sammanlagt?
Schemat är :
7.00 Ska vakna
7-8 Mat
9.00-9.45 Sova (blir ofta 25 min)
10-11 Mat
12.00-14.00 Sova 2 timmar
14-14.30 Mat
16.00-16.45 Sova 45 min( blir ofta 20 min)
17.30 Mat
19.00 Bada
19.20 Nattslurk
19.30 Sova

Vad tror ni?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Sömnbehovet ligger på 14,5 h nu. Dra ner på lurarna för och eftermiddag till 20 min om det är så hon sover och sikta på 12 h natt tycker jag.

VAD äter hon dagtid? mängd och innehåll? Pågår måltiden en hel timme? Nu bör maten hinna slinka ner på 30 minuter och sen bjuds det inte på mer förrän till nästa mål.
Utevistelse?
Social delaktighet?
Var sover hon dagtid? Säng kan vara att föredra om man är en stor tjej.

Hur vaknar hon nattetid? babbel? Har ni testat att inte göra något alls, bara vara tysta? på sin höjd skramla lite utanför hennes dörr, spola i toaletten och kranen men ingen ramsa. Och sen fortsätter ni att sova för det är ju det man gör på natten... :wink:

Att det tar 10 minuter att somna ÄR INGET KONSTIGT! hur fort somnar du? :wink: Du kan lägga 10 minuter före utsatt sovtid för att ge lite insomningstid och sen väcka när det är dags att vakna enligt schemat.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
söderkis

Inlägg av söderkis »

Hej! Igen

Tack för svar.
FM och EM lurarna är i praktiken redan på 20 minuter...hon vaknar av sig självt då.
...vi vill gärna få henne till 12 timmar på natten men hon sover än så länge inte 11 timmar ens...
Hon äter bra och mycket. Kräks upp en hel del då vi ger henne mycket mat. (oftast klart inom 20 minuter). Hon äter 4 ggr + slurk per dag
Ersättning vid varje måltid + antingen gröt,mat eller pure. Nattvälling som slurk.
(känns inte som maten är problemet).
Däremot håller jag med om det här med det sociala. Så fort influensa/kräksjukevågen är över ska vi ta henne till öppna förskolan och mer aktiviteter utomhus. Men vi är väldigt aktiva på dagarna ändå och träffar släkt osv.Hon är en glad tjej på dagarna.

Hon vaknar lite olika på nätterna men oftast med lite babbel som så småningom går över till gnäll och ofta skrik.,och som sagt ofta vid helt olika tider.Vi körde ett tag med att inte göra nånting men ingen skillnad. Det har visst hänt att hon somnar om själv också men nu har utvecklingen stannat sen flera veckor.
Bäst resultat har varit 1 pangramsa+ibland en uppföljningsramsa till ,och musik på det efter 5 minuter om hon fortfarande är igång.
(...det där jag skrev om 10 minuter var egentligen inget klagomål bara en beskrivning hur det är generellt. Vi är jättenöjda dom gånger hon somnar på 10 min.)

Ps.....en notis om ikväll: Hon var JÄTTEARG när vi la henne ikväll.(inte varit så arg sen första veckan vi startade kuren) Hon skrek så hon skakade. Ramsade+solfjäder osv utan resultat. Det enda som hjälpte var musiken....då somnade hon på 5.

En teori: Hon har varit super glad på dagarna i en vecka nu men blir gnällig när natt slurken kommer och ikväll då jättearg. Kan hon ana/reagera på att det är läggdags och inte vill sova egentligen?

/Söderkis
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag vill bara förtydliga, "social delaktighet" betyder inte träffa mer folk och öppna förskolan. Utan det betyder att man är med hemma och jobbar, städar, fixar saker som måste göras i vardagen helt enkelt så man känner sig nyttig och nödvändig.

Mer om detta kan du läsa om i Barnaboken.

Så ta med henne i social delaktighet, hon skall vara med i centrum men inte vara centrum. 8)

Här är en underbar länk på en mamma som kör med sin dotter:

http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... samarbetar
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"