Jag vill bara berätta en historia. Så många gånger har jag hört föräldrar sucka om att dom måste lämna sitt barn på dagis pga livspusslet.
Då brukar jag helt obarmhärtigt säga att tja, det är bara ljug. För tro mig det stämmer inte.
Mitt barn har inte satt sin fot på dagis förrän nollan och då var det enbart för hennes skull. Då kan man ju luras att tro att jag är en högavlönad priviligerad typ alt en bortklemad hemmafru med högavlönad man?
Icke. Jag är ensamstående, lågavlönad, utan något som helst ekonomiskt stöd utifrån men med en stark övertygelse om vad jag tycker är rätt.
Hur gick det till då?
Det första året jobbade jag svart och hade föräldrapenning, eftersom jag hade dragit på mig en usel man som vägrade hjälpa till med något, utan förväntade sig att bli försörjd. Andra året jobbade jag mycket natt för att kunna ta hand om barnet och ändå kunna försörja den usla mannen. Tredje året flyttade mannen och jag började jobba ca 75% och då började min dotter följa med mig till jobbet. Ett slitigt stressigt restaurangjobb. Hon visade sig vara en fantastisk medhjälpare. Och vi har jobbat ihop sen dess.
Ja, kan man tänka, men jag har inte ett sånt jobb där man kan ta med sig ett barn. Har du testat undrar jag?
-Ja, men x skulle aldrig klara att sitta still etc.
-Nej, men om x måste, det är tvunget på RIKTIGT för er överlevnad?
Då sitter x som ett ljus kan jag garantera, om x har fått uppleva den riktiga världen istället för den tillrättalagda barnvärlden på dagis. Tre jobb har jag haft nu, där hon har kunnat vara med mig. Och hade det varit en omöjlighet så hade jag sökt upp någon i samma situation och erbjudit ett sammarbete. Det finns alltid lösningar!
Hur gick det då för det stackars dagislösa barnet. Jodå, riktigt jäkla bra. Hon klev med sin rakryggad självklarhet och med sin fantastiska självkänsla in i klassrummet och var precis som alla andra.
(Bortsett från att hon fortfarande är de enda som går hem kl 13:15 och har ett jobb då.)
Vad jag vill säga är att VAR INTE RÄDD FÖR ATT FÖLJA DIN ÖVERTYGELSE! Det är inte farligt att hålla ett barn hemma fram till skolstart, barnet kommer inte ta skada, barnet kommer lära sig allt man behöver kunna för att klara sig i skolan ändå. Alla föräldrar kan ge sitt barn vad det behöver! Och antagligen så mycket bättre. Och jag kan inte låta bli att gråta inombords när jag ser mina bekanta lämna sina inte ens 2-år fyllda på dagis. Varför?