Dunderklumpens tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av SaraMilana »

Åh! Här kommer det en liten tår i ögat, vad skönt att ni äntligen har lyckats få slut på mateländet och vänt på skutan. Mysigt det låter!

:heart:
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

ja visst är det härligt! :D Vad glad jag blir när jag ser att ni tänker på oss. vi har haft några tuffa dygn igen. liten fick ersättning och lyckades på det bli dunderförstoppad. Det kanske ni kunde gissa med tanke på tråden på matomage. Nu är jag så arg på ersättning som bråkar att vi kör med smakisar i stället och linfröslem. liten är ju stor kille och därmed hungrig och jag har inte hjärta att stå och vagna en bebis som jag vet är jättehungrig. :( SÅ! palsternacka. mums. sova japp! långluren sitter som ett smäck! och vad gott han tyckte att det var. =P~ bara hålla sig så jag inte ger för mycket nu i början. blandade i olja och bröstmjölk. läste en handledning för bvcsköterskor i matprat med föräldrar och kan varmt rekommendera er att avstå. :roll: :lol: inte extra fett och bara kryddmått med mat innan 6 mån. hua! nä mat vill vi ha.

sen har vi ålträning! :shock: lillen kommer runt ialla fall åt ena hållet medvetet och åt andra ibland. han har bråttom den här killen. inte konstigt att det behövs riktig mat. han ålar på vardagsrumsbordet som är halt. velourbrallor och bara fötter. syster i änden på bordet. eller bara mot panoramafönstert som han är helt faschinerad av.

Kram på er.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

efter lunch och ålträning fick jag VÄCKA efter 2,5h :shock: :shock: :shock: och 1,5h senare var han supertrött och somnade utan problem. åt som han skulle med. han har sovit massor mer än han "ska" idag men det går inte att hålla vaken. han har gått i ide :roll: :lol: det var nu ett nytt "problem" :shock: :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Vad roligt att han gillar riktig mat! :D
Ja, tänk att de säger smakportioner från 6 mån...herrejisses vad hungriga de är och då räcker ju inte amning/ersättning! Jag började med gröt o smakisar fr 3 mån :lol: naminam!

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt videunge. Man måste ju faktiskt inte ge ersättning eller gröt. Utan ge du lite mosiga rotfrukter och BM och linfröslem och olja. MUmma för magen.

Tänk så skönt att äntligen få sova på mätt magen. =D> :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Va, har han redan smakis-åldern inne? :shock: :D Ja, då är det ju helt rätt att köra på...och det verkar ju gå bra...minst sagt :lol:.

Underbart. :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Dumlekolan :heart: håller fullständigt med dig. mat är det som gäller. Skönt att se att det är fler som har hungriga barn. lite lätt att känna sig ensam i BVC matfria värld.
Tutan :heart: nja inne och inne.. säg inget till bvc 8-[ :lol: :-$ han är några dagar från 3 mån. men å andra sidan om man har klädstorlek som en 6 månaders, vänder sig själv och börjar åla så är man så stor att man behöver MAT. :wink:
Fick en fin kommentar av en vän. han såg mig amma först och sen kom han tillbaka lagom till påfyllningen. " skal han äta nu IGEN?" sa han på skämt skall tilläggas. " försök att bara äta mjölk ett dygn skall du se :wink: :lol: " Då blev det tyst.:lol:

Skall tilläggas att liten somnade precis i tid i kväll så nu återstår att se hur natten blir.

Kram på er.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tutan

Inlägg av Tutan »

videunge skrev: Tutan :heart: nja inne och inne.. säg inget till bvc 8-[ :lol: :-$ han är några dagar från 3 mån. men å andra sidan om man har klädstorlek som en 6 månaders, vänder sig själv och börjar åla så är man så stor att man behöver MAT. :wink:
Jag tyckte väl att tiden gått lite väl fort... :lol: Skulle dubbelkolla i din profil när han var född men... "Liten på tillväxt" :shock: :shock: :shock: :lol: :lol: :lol: Klart killen behöver mat! =D> =D> =D>
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
Jag tyckte väl att tiden gått lite väl fort... :lol: Skulle dubbelkolla i din profil när han var född men... "Liten på tillväxt" :shock: :shock: :shock: :lol: :lol: :lol: Klart killen behöver mat! =D> =D> =D>
haha oj då. fast på ett sätt så stämmer det ju, han ÄR på tillväxt :lol:

jaha hur går det med moset då? först gick det ju som ni vet jättebra. sen blev det tjurigare och tjurigare. förmodligen pga att magen blev hård av ersättningen som han fick i helgen. Så nu är det slem som gäller. :roll: :lol: linfröslem alltså. 1msk blandas med en iskub och ta da! lunch. :wink: idag har han fått tre msk samt laktulos och jag tror aldrig att han mått så bra. natten som var sov han 6,5h i sträck. fick ett halvt nattmål och sov till jag väckte vid o4. sen väckte jag för morgon. =D>

idag har vi haft det mysigt och det säger jag med tårarna i ögonen för för första gången på tre månader känns det som att vi är på helt rätt spår. :heart:

spånade lite med Torsmamma :heart: och det blev vissa schemaförändringar.

07 morgon

8.45-9.30 sova

10.30 lunch. amma +smakis

11.30-13.30 sova

14 mat

15,30-16.15 sova

här är det meningen att han skall äta vid 15 och klara att vara vaken till kvällen. det gör han inte rikgitg så det blev en 20 min lur men den ryker när det blir stabilare. han är ju precis 3 mån skrutten. :wink:

nattslurk 18,30

19 sova natt :sleep:

04 nattmål.

I kväll fick han palsternacka till kvällsmat med. den försvann på två röda sekunder. sen ammade han tills brösten kändes helt ut och invrängda och så lite urpumpad bm på det. 19 10 och killen sover sött. =D> skall tilläggas att han somnade helt själv på alla lurar utom den oplanerade 20 minutaren. MEn vilken aptit killen har :shock: När magen börjar fundera finns det liksom ingen botten. fast lite ordning är det. i veckan när han hade det så jobbigt så var enda lösningen att mata nästan sovandes och därför försökte jag mata kl 9,30. han tittade på mig och log. mamma, jag är inte hungrig än. kan vi inte prata i stället. :wink: :lol:

sen måste jag bara skriva om våra konstiga lösningar här hemma. hallen mörklägges genom att min jacka hänger över fönstret brevid dörren. och Makens skridskoväska står framför det undre. över dörren till vardagsrummet hänger en handduk. måste alltså inte vara så krångligt. :lol:

för att liten skall få lite höjt under huvudet har jag lagt en 3kg hantel i bakkant på vagnen. fungerar jättebra.

Kram på er. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Underbart, så man blir lite tårögd faktiskt! :cry: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

HEj på er :D

var en orolig natt och idag är han lite prickig och vill inte äta och sova riktigt som han ska. ( även om det inte är inärheten av vad det kan vara [-o< ). Visade sig att vänliga svärmor som lagat maten igår inte tänkte sig för och använde havremjölk ( vilket fungerar på mellansonen men inte den lille.) så det är starkt misstänkt. mutter.

idag har vi i alla fall varit husliga. brockolipuré är kokad och på spisen står en gryta och puttrar med hemmagjord buljong för att få ut så mycket näring som möjligt. Skruttarna behöver ju allt de kan få i näringsväg. så frustererande när man inser att jag ätit ngt igen när dt i övrigt gått så bra, fast vi vet ju vad vi skall göra för att vända. men det tar ju ett tag. vill ha det bra direkt så klart!

mellanbror verkar ha hittat förkylningen från :twisted: . han orkar i princip bara sitta i knät. Storasyster som bara är lite förkyld, är minst sagt trött på alltihop. men efter gårdagen har jag i alla fall gott hopp om att det kan bli riktigt bra!

kram på er
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

efter intensivt slemmande och matande har vi idag bajsat 2 gånger och i natt fick jag väcka för nattmål kl04 :shock: ( och inga insatsaer innan det!!!!) =D> =D> =D> :heart:
fast maken muttrar om slem och mat. Då sa jag åt honom att försöka mata bebis med ont i magen och vagna hela natten.,,
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> =D> =D>

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hurra!! \:D/ =D> :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Inlägg av videunge »

jaha hår händer det saker! :shock:

efter palsternacka så hade vi två fina nätter nät han sov 8h i sträck =D> och somnade snällt om. Det var tur...det var tydligen min chans att sova innan helvetet brakade lös. RSvirus från storebror spred sig till lillen, med andningsbesvär som följd. vi var på vårdcentralen i onsdags och inhalerade och det höll sig skapligt tills på morgonen. Sen var det problem igen och liten vägrade amma, flaska eller överhuvudtaget få ngt i munnen. :( in och inhalera igen och då åt han. men när vi kom hem var det samma sak igen. på vc hade de sagt att vi skulle ringa 1177 för att komma upp till jourcentralen och inhalera. men där var det tvärfullt. :( vi var tvugna att åka till universitetssjukhuset och dit är det 1h i bil. Den resan är inte kul med bebis som har ångest över att inte kunna andas och inte kan äta.

väl där traffade vi en idiot till DR :evil: pendlade mellan att idiotförklara mig och prata över huvudet. när jag frågade var det var för läkemedel hon tänkt ge så sa hon " det sa jag ju förut!" DAaah!

vi fick inhalera med en dum sköterska utan någon som helst empati med små. tog tempen i armhålan hårt och bastant. hallå liten kan inte andas. TA DET LUGNT! om man är uppjagad går det åt mer luft! sen klände hon på en mask över ansiktet trots att man kan hålla den en bit ifrån. han fick tvärpanik och dessutom sa hon att han måste sitta i nät när jag satt ( inte sant) han fick tvärpanik. jag hade ändå sagt att den enda positionen han accepterade var på mage i famnen. Så nu vägrade jag. nu gör vi så här sa jag bara. så det så.

ialla fall blev vi inlagda. inhalering gånger flera. De ville sätta sond ( slang ner i magsäcken genom näsan) Jag vägrade. dels för att det äär svårare att andas då och för att det är jobbigt att sätta den. jag sa att vi skulle försöka med flaska i stället. dom muttrade vill jag lova. men jag höll emot och pumpade ur. Brösten var så överfulla att jag var sjöblöt vid det laget. efter att ha inhalerat så klämde han i sig allt det jag pumpat ur och ammade lite. sen fick han sova. och efter ett tag så fick han en halv dl till. dom var svagt positiva och tyckte det var lite lite. vi borde sätta sond. Jag vägrade. :wink: jag kände att sonen ville och kunde. I stället lade jag honom at sova. på mage. i vår vagn, men hans älskade rutiga lapptäcke upp till öronen.

sen tyckte de att när han väcktes nästa gång skulle jag väga före mat :shock: jag vägrade och ammade i stället. han ammade som en tok och sen åt han 60 ml urpumpad bm och så ammade han igen. Fast...det gilldes inte :shock: Dom räknade bara de 60 mlarna från flaskan :shock: De andra kunde han kanske inte fått i sig eftersom jag inte vägt innan. :evil: så då muttrade de om sond igen,,,suck, jag VISSTE ju att han ätit bra. sen skulle han ha mat bara 2h efteråt. Då var han bara trött. så klart. och åt inte så mycket. jag vägde och insåg att de inte skulle gå med på det. jag hade tjuvlyssnat på snacket om gram hit och dit i dörrspringan. ( ja jag vet att det är fult :oops: ) så jag visste vart gränsen gick. när liten mest var trött så tog jag en spruta och drog upp de saknade grammen och matade med sprutan. sen la jag liten att sova. på mage, i sin trygga vagn. han somnade på mindre än 10 sekunder.

så var det morgon. liten hade nu sovit i 3h och de ville att vi skulel ta upp, inhalera i 15 min och sen väga. vad tror ni jag gjorde? Just det :mrgreen: jag vägrade. 8-[ När sköterskan gick ut för att hämta vågen smekte jag liten över huvudet, svepte in honom i täcket och bjöd på frukost :mrgreen: :lol: Och ja han ammade så fint så. Sen fick e vackert väga EFTERÅT och konstaterade att han gått upp 70 g sen dagen innan. Då blev det annat ljud i skällan, vi kanske är lite snabba ibland... :roll: :lol:

En barnsköterska sa att det var häftigt med vår gamla gigantiska vagn som jag klätt om själv. och att jag kände min som så väl. Hon sa att det var härligt med en mamma som var så säker på att kroppen klarar att ge mat och att liten kan. 8)

Sen kom tre barndoktorer och rondade. INGEn kommenterade att han då sov på magen i vagnen. de ville behålla oss men det slutade med att jag fick en inhalator med mig hem. 8) Den har vi testat och det fungerar så bra så. jag är ju dessutom sjuksköterska. så det så. haha. Dom var nog glad a att bli av med den trilska mamman på rum 4... :roll: :lol:

liten sov gott i 2,5 h på hemvägen och väl framme. sen väckte jag för mat och nu sover liten älskling igen. i sin älskade vagn, på mage, under sitt älskade rutiga täcke. hans syskon leker vilda lekar i närheten och äntligen är det någorlunda som det ska. i natt skall vi sooooova.

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"