Hej hannisen!
hannisen skrev:Nu är nappen borta
Bra jobbat! =D> Vad härligt att kunna klara sig utan napp. Den brukar ju mest bara bli till besvär vid den här ålder (in å ut och kul leksak).
hannisen skrev:Hon lägger sig ofta på rygg när hon vaknar men somnar inte om på rygg utan snackar & blir arg till slut.
Vänder jag om henne? Inatt vände jag henne 2 ggr men vill ju inte att det ska bli en "grej" av det.
Nej, det är ju inte kul att det blir en grej av det.
Här är finfina råd från Ewa i en tråd om vändningscirkus (hela finns här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055):
"Strategi 1:
Ju mindre (onödig) hjälp man får, desto snabbare lär man sig att vända tillbaka sig själv. Alltså går man INTE in och vänder, utan ramsar som vid vilken annan smärre kris som helst. Och väntar tills de sovit i 10 min, då man går in och vänder i sömnen.
Strategi 2:
Man går in utan minsta knyst, snabbt och effektivt och vänder runt och sen direkt ut UTAN ramsa, med attityden av att man inte ens varit inne, för vände sig - det fixade de själva, typ. "
Sen gäller det att träna vändningar när barnet är vaket. Lägg på rygg och locka till att försöka vända sig.
Vi har också vändningar hemma hos oss och från att först ha gått in och vänt ett par gånger i några veckor så har jag övergått till strategi 1 för jag vet att hon KAN somna utan problem på rygg. Hon ligger numera nästan alltid på rygg när jag väcker henne, även om jag varit in och vänt på henne när hon somnat. Kan tillägga också att hon är helt ointresserad av att vända sig till mage under våra träningsstunder

. Men vi jobbar på det!
Lycka till med era vändningar!