Tacksam för råd om 4-veckors!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Kanonfint jobbat med nätterna! =D> =D> =D>

Bra beslut att ta bort nappen, det låter som att det är dags! Här kommer lite tips: Nappen bort - en inspirationstråd!

Angående gluten och mjölköverkänslighet har jag ingen koll alls. Ställ frågan i en ny tråd inne på Mat, mage, barnakropp så kommer du säkert få finfina svar!

:heart:
hannisen

Inlägg av hannisen »

Hej igen!

Nu är nappen borta :D

Vi har kurat pyret. Men undrar över en sak.
Hon lägger sig ofta på rygg när hon vaknar men somnar inte om på rygg utan snackar & blir arg till slut.
Vänder jag om henne? Inatt vände jag henne 2 ggr men vill ju inte att det ska bli en "grej" av det.

Hon sover i vårat sovrum i en hörna med draperi runt så man hör ju henne väl (får låtsas vi har en dörr & vägg emellan).

Tacksam för tankar! :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej hannisen! :D
hannisen skrev:Nu är nappen borta :D
Bra jobbat! =D> Vad härligt att kunna klara sig utan napp. Den brukar ju mest bara bli till besvär vid den här ålder (in å ut och kul leksak).
hannisen skrev:Hon lägger sig ofta på rygg när hon vaknar men somnar inte om på rygg utan snackar & blir arg till slut.
Vänder jag om henne? Inatt vände jag henne 2 ggr men vill ju inte att det ska bli en "grej" av det.
Nej, det är ju inte kul att det blir en grej av det.

Här är finfina råd från Ewa i en tråd om vändningscirkus (hela finns här http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055):

"Strategi 1:
Ju mindre (onödig) hjälp man får, desto snabbare lär man sig att vända tillbaka sig själv. Alltså går man INTE in och vänder, utan ramsar som vid vilken annan smärre kris som helst. Och väntar tills de sovit i 10 min, då man går in och vänder i sömnen.

Strategi 2:
Man går in utan minsta knyst, snabbt och effektivt och vänder runt och sen direkt ut UTAN ramsa, med attityden av att man inte ens varit inne, för vände sig - det fixade de själva, typ. "

Sen gäller det att träna vändningar när barnet är vaket. Lägg på rygg och locka till att försöka vända sig.

Vi har också vändningar hemma hos oss och från att först ha gått in och vänt ett par gånger i några veckor så har jag övergått till strategi 1 för jag vet att hon KAN somna utan problem på rygg. Hon ligger numera nästan alltid på rygg när jag väcker henne, även om jag varit in och vänt på henne när hon somnat. Kan tillägga också att hon är helt ointresserad av att vända sig till mage under våra träningsstunder :lol: . Men vi jobbar på det!

Lycka till med era vändningar!
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
hannisen

Inlägg av hannisen »

Hej igen!

Nu är pyret 6 månader & har lite funderingar & skulle behöva lite råd:)

Hon är mjölköverkänslig & matvägrade så varit struligt med maten. Hon ammar fortfarande men det går bara att få henne att amma när hon är precis nyväckt, alltså får jag aldrig i henne en andra slurk utan då får hon ersättning. Nu när vi introducerar annan mat får hon ju alltid amma först, för sen går ju inte. Vill ju gärna hålla igång amningen längre om det går.
Bör man strunta i amningen nåt mål för att öka matlusten?

Hon har också börjat vakna 1 h för tidigt på morgonen (kurade henne för 3 v sen). Kanske justering av schemat behövs!?

Såhär ser det ut:
6.45 morgon. Ammning & ersättning
(8.00 smaka lite gröt/frukost)
9-9.45 sova
9.45-10.15 ammning & ersättning
12-14 sova
14-14.30 ammning & gröt
16.15-17.00 sova
17-17.30 ammning & mat
18.45 nattslurk
19.15 nattinatti

Får truga & lirka som 17 för & få i henne välling innan läggning.
Ikväll provade jag gröt & det gick bättre. Det går väl lika bra med gröt?
Får henne ju inte & tutta eftersom hon inte är yrvaken. När hon var mindre la jag henne på en 5a för att få henne & tutta som nattslurk men går inte längre.

Tack på förhand! :D
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Jag skulle absolut skippa amningen vid nåt mål för att öka matlusten om jag var du. Kanske till lunch?
Gröt som nattslurk låter toppen. :P :thumbsup:

5-6 månaders kan man med fördel väcka efter 20 min på eftermiddagen, så ordnar nog morgnarna till sig ska du se. :wink:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hannisen

Inlägg av hannisen »

Hej!
Nu är pyrest snart 9 mån & har börjat att vakna 1 h för tidigt på morgonen.
Ska jag korta ned fm luren? Tog bort em luren för en månad sen då den mest strulade. Men hon är verkligen supertrött på kvällen!

Såhär ser schemat ut:
7 vakna
9-9.45 sova
13-14.30 sova
19 nattinatti

Sen undrar jag över lurar med magsovare ute, hur gör ni?
Spänner ni fast i magläge?

Tack & kram!:)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej hannisen :D

Nej, jag tror att det är för tidigt att korta ned fm-luren. Hur har ni det med mörkläggningen? KOLsvart ska det vara, testa dagtid att du verkligen inte ser handen framför dig när du mörklagt rummet.

Vad gäller magsovning i vagn sâ finns det säkert flera sätt. Jag vet att vissa skaffat en extra sele, lite mjukare, som vänds bak och fram sâ att barnet kan selas fast i vagnen och sova pâ mage. (här är en gammal tråd som kanske kan vara till inspiration.)

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"