Dagslurarna har helt spårat ur och nätterna påverkas...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Dagslurarna har helt spårat ur och nätterna påverkas...

Inlägg av Norahsmamma »

Hejsan! :D

Jag tycker att du tänker helt rätt här. Han är definitivt redo för två mål lagad mat. Det hade vi från 6 månader så det kommer han nog ta emot glatt :D

Ditt schemaförslag ser jättebra ut tycker jag!
Bet Carlsson skrev:1 Tror ni den förlängda natten kan komma att störa denna fridfulla nattsömn?
Tvärtom tror jag :D . De flesta små sover faktiskt ännu bättre om natten förlängs.
Bet Carlsson skrev:2 Är en 9 månaders redo att ha endast två dagslurar samt vara vaken hela fem timmar i sträck på eftermiddagen?
De flesta drar ner till två lurar vid 9 månader. De första dagarna, kanske veckan, efter att man kapat sista luren så kan barnet vara lite trött innan kroppen vänjer sig vid den längre vakentiden på em. För att underlätta kan man ju vara ute och göra något skoj den tiden som em-luren brukade vara. Då kanske lilleman "glömmer" eller inte märker att han är lite trött. Men som sagt, det är ju bara några dagar, sedan har han vant sig.
Bet Carlsson skrev:3 Hur tycker ni flödet i schemat verkar?
Som sagt så tycker jag att det ser jättebra ut :D . Har haft ett liknande schema här hemma och det har alltid funkat kanon.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Hej hej,

allt gick finfint sist. Stort tack :D Hjärtat sover som en stock!

Nu skriver jag för vi har fått en tid att vara med på babyrytmik med en massa andra barn vi umgås med i trakten och jag har verkligen jobbat för att få en plats på detta. Lillhjärtat älskar musik och lyser upp och dansar och trummar så fort han får en chans!

Denna klass ligger dock dessvärre mitt i Lillhjärtats middagslur :(
Starten är i september och vid det laget är han 10 månader gammal med detta handlar alltså om varje måndag i ca 2-3 månader...

Jag antar att rådet blir att inte gå alls men vad skulle ni göra om ni verkligen vill göra detta? Rytmiken är kl 13,30 varje måndag och schemat nu ser ut som följer:

7,30 Gör vi morgon och ammar
8,30 Gröt
9,30 -10,30 Förmiddagslur
12,00 Lunch
13,00-14,30 Middagslur
15,00 mellis
18,00 Middag
19,00 Amma
19,30 Natt

Hjälp please? Några förslag?
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Nat

Inlägg av Nat »

halloj,

Om jag hemskt hemskt hemsk gärna hade velat göra en sak som skulle innebära trubbel för barnets sömn så hade jag försökt modifiera schemat för att bättre passa. Om inte det fungerar så hade jag valt en annan aktivitet som bättre stämde in i barnets schema. MEN det är hur jag hade gjort med min son. Det måste såklart vara upp till var och en.

En möjlig lösning skulle vara att ändra i ert schema till något i stil med detta:

7,00 Vakna och frukost (amma plus påföljande välling)
9,00 -9:45 Förmiddagslur (45 min)
11:00 Lunch (tidigarelagd)
11:30 -13,00 Middagslur (1 1/2 timme)
14,00 mellis (tidigarelagd)
17,30 Middag (tidigarelagd)
18,30 Amma (tidigarelagd)
19,00 Natt (tidigarelagd)

Jag ändrade om sömnen på dagens första pass till 45 min som är ett mer naturligt sömnintervall. Den andra frukosten tog jag bort och lade istället till påföljande välling på dagens första amning. En andra frukost blir annars väl tight att få in plus att en 10-månaders äter så pass stora måltider att det är bättre att hålla standardantalet för hur många mål som bör ätas. Märker du att det inte fungerar efter en vecka kan du lägga in en minifrukost. Middagsluren är tidigarelagd och ni borde med detta schema ha 30 min på er att hinna till rytmiken. Hela eftermiddagen är tidigarelagd med 30 min.

Vad tror du?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Wow,
Det märks att du gjort ett och annat schema förr! Dessvärre verkar det som om rytmiken får bli för dom andra :-( vi har precis ändrat schemat och vi tog då hänsyn till att lillkillens pappa skulle få någon tid att umgås med sin son på kvällen efter jobbet. Den halvtimmen vill jag inte rucka på. Att pappa inte blir en främling är viktigare ändå, såklart! Haha!
Är det helt bananas om vi skulle kasta om sovtuderna så att 1,5 timmes luren låg på förmiddagen vid 9,30 istället och eftermiddagsluren var 45 minuter kl 14,15?

Och är det helt bananas att göra den ändringen bara på måndagar?

Ja, du hör ju! Ett sista desperat försök :)

Och än en gång! Detta forum är suveränt! Tack tack tack!
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej hopp!
Visst är det konstigt att de där roliga grejerna som man vill vara med på alltid hamnar den tiden då barnet ska sova :roll: :wink: .

Visst skulle du kunna kasta om lurarna så att du har den längre på förmiddagen. Anledningen till att de flesta har långluren senare är för att det är den som är kvar sist och för att man då ska slippa rucka på den. Men jag vet föräldrar som haft långluren först och det har funkat fint för dem. Jag skulle dock inte ändra lurarna bara på måndagar eftersom det lätt kan förvirra barnet.

Kanske göra så här?

7,30 God morgon, ammar
8,30 Gröt
10.30-12.00 sova
12,00 Lunch
14.30 mellis
15.00-15.45 sova
18,00 Middag
19,00 Amma
19,30 Natt

Flyttade bak mellisen 30 min för att inte em-luren skulle hamna för sent.
Skulle det kunna funka tror du?
Vill bara inflika också att kring året så tar man bort den korta luren och har bara den långa kvar och då är det smidigast om den ligger mitt på dagen så att barnet får ungefär lika lång vakentid innan som efter luren. Med andra ord så kommer du antagligen få ändra om i schemat då igen. Bara så att du är med på det :wink: .

Jag personligen hade inte ändrat ett schema för en aktivitet som inträffar en gång i veckan. Jag tror ju att han skulle ha lika kul om ni hade egen babyrytmik hemma :wink: . MEN som Nat skrev så är det ju upp till var och en att göra det som känns bäst :D

Hoppas att du hittar en bra lösning :D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Så kloka, och fantastiska!
Nu har jag en månad på mig att fnula på detta och ta in era råd!

Tack och på återhörande!

:D
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Nat

Inlägg av Nat »

:thumbsup: :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Hej hej igen,

nu börjar plutten närma sig 11 månader och jag känner att han nog skulle behöva ett lite modifierat schema...
Schemat nu:
7,30 Gör vi morgon och ammar
8,30 Välling
9,30 -10,30 Förmiddagslur
12,00 Lunch
13,00-14,30 Middagslur
15,00 Gröt
18,00 Middag
19,00 Amma
19,30 Natt

Fråga! Vilket är bäst, att ta bort förmiddagsluren helt och sova två timmar mitt på dagen? Eller korta ner första luren till 30 minuter samt behålla luren mitt på dagen som den är? Är det nåt annat vi borde tänka på nu?

Tack på förhand :) Detta forum är SUVERÄNT!
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

Jag skulle korta ner förmiddagsluren och ha kvar två lurar. Många barn behöver få möjligheten att sova två gånger per dag en bra bit över året. Annars tyckerj ag att schemat ser finfin ut.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Hej igen,

nu är vi i förändringsskede igen. Liten börjar dagis nästa vecka och jag tänkte höra mig för efter tips på dagslur på dagis för en nästan 15månaders?

7,30 Gör vi morgon dricker välling
10,00 Mellis
12,00 Lunch
13,00-14,30 Middagslur
15,00 Gröt
18,00 Middag
19,00 Välling
19,30 Natt

På dagis lunchar man vid 11 och sover middag vid 12-14,30...

Fråga 1)
Jag tror inte att liten kommer sova några 1,5-2h på förskolan, med ljust rum och massa anda småttingar. Ska jag lägga till 30 minuter på natten (läggning 30 minuter tidigare) och ha en 12,5h natt samt låta honom sova endast 45 på förskolan? Det tror jag han klarar med tiden.

Fråga 2)
Ska fröknarna på dagis "lägga tillrätta, fjädra och ramsa" även om det, som jag tidigare nämnde, är ljust och massa andra barn alldeles bredvid + att han ligger på en madrass på golvet (vilket ju gör att han när som helst kan ställa sig upp och gå runt)?

Stort stort tack på förhand, i övrigt har liten sovit som en liten guldklimp 12 timmar per natt och 1,5 tunga timmar på dagarna de senaste månaderna!

Kramar från en utvilad och lycklig familj :D
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Jag har tyvärr ingen dagiserfarenhet alls. Men jag skickar genast frågan vidare till mina kollegor! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hejsan!

Lite snabba tankar innan jag beger mig mot sängen.

Tyvärr är det väl så, att dagslurarna inte blir optimala på förskolorna. En säker sovare kan sova iaf, trots att rummet är ljust och barnen är många, men nja.. det är inte det lättaste. Fast! Många föräldrar förbluffas över hur BRA deras barn faktiskt KAN sova i ljusa rum med massa kompisar!

Jag, personligen hade förlängt natten och låtit vilan bli 45 min, men först efter att ha avvaktat lite och sett hur älsklingen faktiskt sover på dagis. Ge det en vecka. Vaknar älsklingen efter 45 min. Ja, då förlänger du natten, men vem vet, det kanske går över förväntan!

Jag hade bett dagispersonalen att lägga älsklingen, täcka till och ramsa x1 vid huvudet. Inte ramsa ut eller nåt sånt. Ofta stannar ju personalen även kvar inne i rummet, tills alla barn somnat. Men att ramsa en gång vid tilltäckning hjälper älsklingen att förstå att nu är det dagisvila! Jag har inte lusläst hela din tråd nu, men har älsklingen en nalle/snutte eller liknande när det sovs hemma så se till att även den får vara med på dagisvilan.

Ja, det var tankar från mig.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Tack, suveräna ni!

Jag kör på dina tips rakt av. Låter verkligen passande för min kille. Framför allt har jag nu något att hålla mig efter. Vill ute komma dit och verka förvirrad, då blir han också det. Det är helt klart min erfarenhet.

Vill passa på att tacka för hjälpen under hela denna tid. Liten har gått från 30minutare till undantagslös 12timmare! Han mår fantastiskt och roktrkena ni givit har varit oumbärliga för oss!

Kram från oss!
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

En snabb kommentar angående sovande på dagis:

Vår dotter sov den första veckan på dagis som en kratta. Vaknade konstant för tidigt då de äldre barnen gick upp och var grinig och trött då hon kom hem. Vi fick lägga henne 30 min tidigare på kvällarna så hon skulle orka.
Hon vande sig dock ganska snabbt och dagispersonalen hittade en optimal plats åt henne i sovrummet så hon inte låg precis mitt i trafiken. De ramsar inte, jag har inte ens talat om ramsan med dem. Jag resonerade att man tar seden dit man kommer och barn accepterar ofta att det är olika på olika ställen.
Jag skulle alltså erbjuda längre natt till en början och se hur det utvecklas på dagis. Det kan gott hända att han vänjer sig och sover gott.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"