Lite hjälp med kurandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Manfred10 »

Trist med spamlavin. Jag fick ju vara med så ingen skada skedd:)
:D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

...förhoppningsvis no more!

Så har det då hänt. De senaste åtta nätterna har vi nattat och ramsat och hållit på. Tappat självförtroendet, utvärderat och gjort om. Om vi gör "rätt" är ju svårt att säga. MEN! Vår lilla har nu sovit sammanlagt två nätter då vi bara behövt ramsa en gång och egentligen knappt en hel ramsa samt en natt då hon SOVIT HELA NATTEN! Det var mer än vi hoppades på so far. Att komma tillbaka till ett par vaknande per natt hade vi nöjt oss med. Nu känner vi bitarna faller på plats. Det är så grymt härligt att kunna ge sitt barn god sömn! Det tråkiga är att hon avskyr att lägga sig ned vilket ju gör själva läggningen lite krystad. Men det har hon å andra sidan gjort sedan hon var någon månad bara. Nåde mig eller någon annan som tippat henne för mycket i horisontalläge. Hungrig vid ett bröst eller ej. I natt fick jag dock till det för andra gången. En läggning utan ilska från hennes sida. Det krävdes en massa mjuka pussar under nedläggningen och så några buff och en solfjäder. När varje läggning ser ut så får vi fasa ut de där buffen.

Men just nu, ikväll, tog läggningen inte ens två minuter, den mjuka ramsan fick bli en övergång till kvällstök i köket och hon somnade till köksljuden och en till ramsa. Det är så fantastiskt! Tack för allt stöd och peppning och frågor som lett till eftertänksamhet.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Manfred10 »

Härligt !!!! =D> =D> =D>

Glöm inte SKRATTET vid alla läggningar :mrgreen: dag som natt !! Är det just horisontalläget som känns obehagligt för henne så kan du hissa upp huvudändan med några böcker under sängbenen ca 7 cm så kanske det känns bättre.....

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Ja vad ska man säga. Vi kom någonvart med kurandet! Fantastiskt! :lol: De första elva dygnen resulterade i två hela nätter, fyra där det behövdes en ramsa en gång per natt och så några stökiga. Vi kan båda lägga dottern och hon har sovit betydligt mer per dygn än tidigare. Fantastiskt. Mindre fantastiskt är ju att vi sovit utspridda i huset dessa dygn och att lillan blivit förkyld vilket sabbar lite av de rutiner vi har. Det är mycket vatten, nya blöjor, svettiga lakan och extra tröst som behövts här ett tag.

Vi har också tänkt att om nya rutiner tar fyra till tio dagar så får vi ge det lika lång nu när vi har flyttat in i sovrummet igen. Fungerar det inte ska hon få flytta till sitt eget rum. Dock har vi ett litet problem som jag tänker att ni med erfarenheter kanske har något tips på. Hon har alltid sovit på sidan och föredragit det. Nu när hon kan vända över på mage gör hon det så fort hon får chansen då hon absolut inte somnar i det läget utan snarar jagar upp sig och kan hålla sig vaken längre. Eller snarare till dess hon inte vill längre och då får panik ifall hon rullat över i sömnen alternativt blir sjukt ledsen och otröstlig om hon gjort det i vaket tillstånd. Vi måste alltså vända henne rätt för att hon ska ha en chans att somna. Något bra tips på vad göra?

En annan sak är att även om vi kan natta henne utan problem om hon är frisk och trött så avskyr hon att sova. Dagtid är rent ut sagt ett ... (plats för fult ord) Hon har nu gått in i en period där hon sover max 30 minuter åt gången trots att hon har möjlighet att sova de fyra timmar som är kvar per dygn. Vi kämpar för att ge henne fyra lurar per dag så i bästa fall kommer vi alltså upp i ca 13 skruttiga timmar per dygn just nu. En dålig natt här och där och hon sover ännu sämre. Natten till igår sov hon 7,5 h över natten plus ca fyra timmar under dagen! Visserligen sjuk men ändå. Ingenting fungerar dagtid för att få till sömnen. Vi har testat kura även på dagen med resultatet att hon inte sover överhuvudtaget utan bara skriker. Vagnen går på nåder. Vagga henne i famnen går om hon matats innan men det är ju kontraproduktivt så det undviker vi. När hon väl håller på somnar märks det att hon får panik och så håller hon sig vaken genom att skrika för kung och fosterland. Ungefär som om vi nyper henne. Det här håller ju inte så vi funderar på att försöka ändra om lite i hennes rutiner. Visserligen har hon haft sina sovtider sedan runt två månader helt enligt sin egen klocka men vi börjar känna oss lite desperata. Hon är numera trött när hon vaknar när än på dygnet det är. För 13 timmar räcker inte hela vägen.

Någon som har något tips eller någon idé vi kan använda eller kan se något dumt vi gör?

/Kaede
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Oj såg svaret på förra inlägget nu. Sängen är upphissad sedan förra förkylningen och vi gör ljud, blåser mage, sjunger sånger och killar fötter så att det storknas. Varje natt! Även dag. Natten fungerar ju för det mesta nu. Dagen absolut inte.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen! :D
Kul att ni kommer nån vart... :wink:

Hur ser ert scema ut nu? 4 lurar per dag är lite mycket tycker jag.... Jag tror inte att hon avskyr att sova, men hon behöver lite hjälp på traven dagtid verkar det som! Skriv gärna ut schemat så ska jag se om jag kan hitta nåt skumt. 8) Samtliga hållpunkter under dagen alla måltider och sovpass (vart sovs det vid respektive lur etc) samt när ni är utomhus osv...

Sen kommer jag inte ihåg åldern på dottern... :oops: Skriv gärna in barnets födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på frågor! :D

Så SCHEMA och infon till kontrollpanelen innan jag kan svara mer. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Kurstart 12 januari, Bebis född 16 juli

Inlägg av kaede »

Lillan är sex och en halv månad cirka. Ja fyra lurar är nog mycket per dag. Vi tog helt enkelt de tider hon sponant sov. Hon har kortat ner lurarna, inte vi. Så här ser schemat ut:

05.30 - 06.00 Morgon + amning
06.30-07.00 Gröt
07.30 - 09.00 första luren (tidigare en timme och 30 minuter, numera 30 minuter)
10.20 - 10.50 andra luren (helt enkelt för att hon inte orkat längre)
11.00 - lunch + amning
12.30 - 13.30 tredje luren (tidigare en timme, numera 30 -45)
14.00 Mellis
15.30 - 16.30 fjärde luren (Numera 30 minuter)
17.00 - 17.30 Middagsgröt
18.15 - kvällsamning så länge det bara går + lek och stoj
18.45 - Godnatt. Här har vi faktiskt flyttat bak lite från sju då hon ligger och pratar rätt länge, ibland 30 minuter och vill att hon ska somna närmare sju än vid halv åtta.

Vi har satt tiden 06 men hon har börjat vakna tidigare oftare och går inte att söva om alls då. Hon gjorde likadanat innan vi började kura. Oftast vid sextiden men ibland halv sex utan att gå att söva om och även då försökte vi förekomma henne genom att låtsas att vi det var helt normalt och att vi valde att gå upp. Före 05.30 tänds dock inga lampor i vårt hem.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Födelsedatum och kurstart kan du skriva in om du klickar på kontrollpanelen här uppe i vänstra hörnet och sedan väljer profil och signatur. Då syns dessa data längst ner i varje inlägg och man slipper bläddra tillbaka i tråden för att hitta dessa fakta.

Sömnbehovet ligger på 14,5-15 h. Hon bör klara av 12 h natt om hon äter ordentligt dagtid! 8) Så satsar ni på 12 h natt så blir det 2,5-3 h över till dagen. Alltså ingen god morgon före 7.00! 8) Fram tills dess får ni med hjälp av verktygen tala om att det är natt. Men inte för mycket underhållning får då är det ju svårt att sova.... :roll: Påminnelseramsa vid tidiga uppvak och sedan ingenting eller husljus. Babbel låter man vara, ilska biter bara husljud på tex musik och ledsamheter får fler ramsor. Fler strategier hittar ni här.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621 scrolla ner tills ni hittar den rubrik ni letar efter. :mrgreen:
05.30 - 06.00 Morgon + amning Morgon 7.00 alltså och amning
06.30-07.00 Gröt 7.30 gröt
07.30 - 09.00 första luren (tidigare en timme och 30 minuter, numera 30 minuter) 9.00 sova 45 minuter
10.20 - 10.50 andra luren (helt enkelt för att hon inte orkat längre) vakentid med alla trix tillåtna! Mycket frisk luft och social delaktighet. 8)
11.00 - lunch + amning mat först så mycket hon orkar och fyll på med BM
12.30 - 13.30 tredje luren (tidigare en timme, numera 30 -45) 12.00 lunchlur 1,5 h gärna i säng i mörkt, svalt rum för maximal comfort. 8) om hon inte är en vagnsälskare.... men sover gör hon ju lite knackigt denna lur som det verkar.
14.00 Mellis
15.30 - 16.30 fjärde luren (Numera 30 minuter) 16.00-16.20 lur i 20 min. har hon svårt att komma till ro så gå gärna en promenad med vagnen här, denna lur försvinner ändå först.
17.00 - 17.30 Middagsgröt Gärna middag, lagad mat här med övriga familjen... kanske spara middagsgröten till nattslurken i stället?
18.15 - kvällsamning + ev . gröt så hon håller sig rejält mätt... (eller välling om ni börjat med det) så länge det bara går + lek och stoj
18.45 - Godnatt. Här har vi faktiskt flyttat bak lite från sju då hon ligger och pratar rätt länge, ibland 30 minuter och vill att hon ska somna närmare sju än vid halv åtta. Bra att bjussa på en marginalkvart om ni märker att det behövs.
Nytt schema skulle kunna se ut så här alltså:

7.00 god morgon, amning
7.30 gröt
social delaktighet och skoj!
9.00-9:45 lur 1: 45 minuter
Utevistelse och mer lek och bus...
11.00 lunch, lagad mat+amning
12.00-13.30 lur 2: 1,5 h
14.00 el lite tidigare, mellis frukt eller gröt + amning
ev utevistelse igen en stund och annat pyssel hemma
16.00-16.20 lur 2:20 min (eller 45 minuter om ni märker att hon inte fixar mindre sömn, hon ligger lite i skarven mellan 6 och 7 månader nu)
17.00 middag med familjen
bad, lek och stoj....
18.15 nattslurk, amning och eller gröt och välling...
18.45 (-19.00) Godnatt med mycket skratt!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Så vad tycker ni om mitt pet? Mellan målen och lurarna ska finnas gott om frisk luft och social delaktighet, gärna ett pass på fm och ett pass på em. Så hon slipper behovet av att vara social klockan 5 på morgonen. :shock: 8) och att hon är riktigt trött OCH MÄTT inför varje lur. MÖRKT i rummet! 8) 8) 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Hej

Nu förstår jag, ska ändra sen under profil. Tack för svar och ursäkta sen respons. Guld värt. Vi har varit så sabla sjuka här hemma. Ingen av oss har haft röst att ramsa med, det har snorats, hostats och feberfrossats. Samtidigt. Vi hade en dag då ingen av oss orkade lyfta upp bebben knappt. Det var hemskt. Även lillan har varit sjuk. Vi har även hunnit svänga förbi sjukhuset så tyvärr har en del bra sovrutiner brutits av då hon slutade äta och bara gick med på bröstmjölk parallellt med lite för hög feber. Vilket blev lika med nattamning. Nu är vi friska så vi kurar om från och med idag. Det vi dock har hållit på att somna i egen säng med hjälp av ramsan. Det är ungefär vad vi vuxna klarat av under denna flunsa eller vad det nu varit som drabbat oss. Så därför sen respons. Men det kanske har blivit bebis hos er? :)

Ja precis som du skriver i nya schemat är nog tre lurar bättre än fyra. Vi har börjat med det och själva insomnandet har blivit mycket smidigare. Helt enkelt för att hon är trött nog och längtar efter sömnen. Lagad mat kör vi redan på men det var smart att byta ut gröten mot middag och sedan ett kvällsmål i samband med amningen. Då blir det ju natruligt att sluta amma sen och ha kvar gröten. Välling vägrar hon. Likaså ersättning i någon form. Eller ja, svalt hon skulle hon väl ta välling men för oss blir det nog gröt i framtiden. Hon blir ju också mer mätt inför natten och sover bättre så det var guld.

Dock har dagsovandet inte gett med sig. Blir ca två timmar under dagen hur trött hon än är. Hon vaknar ALLTID efter en halvtimme och trots att hon har möjlighet att somna om gör hon inte det. Men vi håller ut ett tag till och hoppas att hon hittar ro mitt på dagen för det skulle onekligen behövas. Det har heller inte gått att flytta fram natten men det kan ju bero på att vi är tilblaka i amning igen. Så när vi kurat om nu och låtit det sätta sig ska vi se om det inte går att ändra lite. Hon vaknar halv sex - sex varje dag! Även om hon har chansen att sova om. Hon far runt som en liten iller på speed, skrattar, kryper och roar sig kungligt till dess hon blir tvärless och gråter. Vi försöker ramsa om men utan resultat. Hon är vaken för dagen. Det har hon iofs varit sedan tvåmånadersstrecket. Verkar vara hennes inre klocka lite grann. När vi gick på sommartid vaknade hon vid sju nämligen. När vi gick över till vintertid blev det sex. Tror mer på att försöka flytta bak läggningen istället. Tror ni det kan vara något istället för att flytta fram morgonen, ni kloka?

Om det blivit bebis Jenny, gick allt bra för er?
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Trist med sjukdom! :evil: :(

Här har det blivit bebis! Mauritz anlände i ganska bra fart i fredags! Allt har gått toppen och vi är hemma och myser med familjen nu. :mrgreen:

Fortsätt satsa på att öka upp matintaget efter tillfrisknandet! Tidiga uppvak och hackiga dags lurar har OFTA med hunger att göra.

Lycka till!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Hej igen

Grattis till liten. Tre stycken godingar. Vilken lycka. Kan bara hoppas att vi har turen att få fler. Även om det nu känns lite roddigt med bråkfian vi har ;). Matintaget har förbättrats sedan sjukdomen. Vi tog försenat vaccin vilket resulterade i ny lååångdragen period med feber på ca 40 grader. Ah men hur less kan man bli?
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Sagasmamma »

en liten tanke från en annan mamma som haft strul med dagsovandet främst med första, men också med andra.

Mina barn har ofta vaknat efter just 30minuter. Men jag tror att det är när de är övertrötta när det läggs. Med lilleman nu är det tex så att om jag lägger honom 9.10 så sover han 40 eller tom dryga timmen, men glömmer jag och lägger honom 9.30 blir de bara 30min...

Med första barnet fick jag aldrig riktigt till kortlurarna, trots massa trixande, de blev ofatst 30 minuter och långluren mitt på dan hade jag oftast med vagnspromenad, för det passade mig och hon sov gott då-så nån bra lösning har jag nog ingte.

Bare en liten tanke..
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Manfred10 »

Små tankar är oxå bra.;-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Ja alltså, loggar in och ser att det är typ månader sedan jag var inne. Men vi har hunnit med att vara sjuka igen och igen och igen så nu är alla rutiner döda. För att inte tala om mamman och pappan. Och bebin. Som för övrigt har jobbigt med tänderna som inte kommit upp. Det märks att det kliar mycket. Och är ömt. Sitter här och funderar på var vi ska starta igen. Vår lilla fialotta är så aktiv. Reser sig, kryper, går längst med saker trots att hon inte ens är nio månader. Så hon gör allt för att inte behöva somna och det är inte lite hon kan göra! Och så mammig något så otroligt. Separationen när jag lämnar rummet, hon lämnar mig, pappan håller henne en centimeter ifrån mig är lika med total ångest och panik hos henne. Alltså är alla nattningar en hopplös session av skrik. Det går knappt att lugna, än mindre ramsa sig ut och hon sover inte hela nätterna längre förstås. Då vi under flunsor, magsjukor, mer magsjuka, förkylningarna, tänderna, matförgiftningen och fan och allt inte orkat hålla på ingen nattamning. Men hon somnar i egen säng och hon somnar i eget rum. Det har vi hållt på och infört. Så nu när nattamningen ska bort behöver jag lite råd(dvs när vi ska vara vakna hela natten i skrikfest - tänker varje dag att kommande natt är natten med stort N men när klockan är fyra sitter jag där med bebin på bröstet och inser att jag failat. Igen. Märker inte ens när jag gör det förrän det är försent. Är så sjukt trött att jag ser dubbelt. Inser ju att först måste jag vila ut.

Hon reser sig upp och bökar runt och håller sig vaken och blir till slut riktigt ledsen trots ramsor utanför. De tar inte vilket ju innebär att det bara är att gå in och lägga om. Och så håller det på. Hur ska vi tänka? Att låta henne hålla på är ju ok så länge hon är glad men hon sätter sig ALDRIG eller lägger sig. Hon är så ung men har rörelsekapacitet som ett äldre barn och använder den klokt.

Hon har också stark separationsångest och kan somna ibland när vi lugnar om. För hon är ju så trött och tiden mellan att vi börjar lugna och hon somnar är ibland bara några sekunder. Så fort hon känner oss nära och lugnar sig något däckar hon. Så ilband hinner vi inte ens ut ur rummet alltså.

Så hur tänka kring det här. Det finns inget lugn kvar när hon inser att hon ska sova och då har vi ju aldrig lämnat henne åt sig själv utan ramsar, går in och lugnar om, ramsar om på natten och lugnar om ifall det behövs.

Vet inte hur jag mentalt ska förbereda mig då jag är så trött.
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Och jag promenerar också med vagnen men då sover hon absolut inte mer än 30. Ända sättet att få lång dagvila är att vila bredvid i sängen. Vi gav upp dagsovandet när all sjukdom slog till. Det är ju en sak när de är sjuka men när man själv aldrig återhämtar sig är det tungt att vara konsekvent. Också en grej att ta itu med.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"