Hej!
Jag kurade min son på 11,5 månader när han var 8,5 månad. Allting fungerar väldigt bra förutom för tidigt uppvak (han vaknar 1 timme för tidigt) och detta har vi aldrig fått bukt med. Han har aldrig sovit tills vi kommit in och väckt honom, utan han är alltid vaken och pratar högljutt eller skriker (vi har kolmörkt i rummet).
Jag har läst på mkt här på forumet och kommit fram till att försöka köra en minikur för att få bukt med morgonen. Dessa länkar är de jag ffa gillat:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... karklockan
Vårt schema är:
6.30 vakna
6.45 välling
8.15 frukost
9.30-10 sova
11.30 lunch
12.30-14 sova
14.30 mellis
17.30 middag
18.45 välling
19.00 sova
Den kur jag körde igång imorse går ut på följande:
- pangramsa vid första pip
- vänta så länge som möjligt, om han börjar skrika, på med klassisk musik
- om han somnar om, stäng av musik
- göra glad morgon när väckarklockan ringer prick 6.30 och han får stänga av den då (vi har inte kört med väckarklocka tidigare)
Nu till mina frågor:
- jag hade satt klockan imorse på 5.15, så jag skulle vara utanför hans rum så fort han vaknade men han vaknade redan 5, så jag hann inte. Till en början låg han bara och pratade, så jag sa pangramsan när pratet blev mer högljutt mot skrik. Ska man egentligen säga pangramsan DIREKT, även om det från hans sida från början bara är lugnt prat (det blir nämligen alltid mer högljutt efter ett tag)?
- när jag sagt ramsan så väntade jag tills han blev riktigt högljudd (han skriker inte av att han är ledsen, han pratskriker ropar), då satte jag igång musiken. Han blev tyst på en gång, men när jag sänkte musiken efter en stund så började han låta högt direkt. Ska man köra ramsa igen då, eller öka musiken igen?
-Jag ökade musiken, men höll på så några gånger. Till slut blev han aldrig tyst, utan var högljudd med musiken på fram till 6.15, då väckarklockan fick ringa och jag gick in och gjorde glad morgon. Han fick då stänga av klockan. Är han för liten för att man ska köra väckarklocka? Eller hur många dagar brukar det ta innan de fattar dess syfte?
- Om han skulle somna om, men vakna igen innan det är dags att gå in, kör man en ny pangramsa då och sen ev. musik, eller kör man musik direkt?
- Väldigt ofta har han bajsat när jag tar upp honom (tror att det ofta är det han vaknar av vid 5-5.30, men inte alltid), är det fler som har det problemet?
Imorse kändes det inte som att detta fungera alls, han somnade ju aldrig om, utan var lika högljudd som vanligt tills jag kom in. Han är aldrig ledsen när man kommer in. Han sitter oftast och tittar på en då och tänker typ "ja, va bra, nu är du här, jag vill gå upp!". Men antar att man får ge det en vecka och sedan utvärdera?
Gällande schemat så har jag också fundering på att ta bort förmiddagsluren och förlänga den senare luren. Dock tänkte jag att jag kanske ska försöka få morgonen att sitta först. Det passet som nu är 12.30-14 blir nästan aldrig så långt, han sover oftast 1h eller 1,15h.
Skulle verkligen uppskatta lite svar på mina frågor så snart någon kan, för jag ska köra vidare med minikuren nu ikväll (börjar jobba nästa vecka, så vill verkligen att detta ska funka innan)
Stort tack på förhand!!
/Annis
Körde igång minikur för tidigt uppvak imorse, behöver hjälp
Re: Körde igång minikur för tidigt uppvak imorse, behöver hj
Hej och välkommen hit!
Lägg gärna in sonens födelsedatum i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina frågor.
Eventuellt kanske du får bättre svar på "säkra sovare med fnurra på sömntråden" eftersom du egentligen inte kurar honom nu...
Sömnbehövet är 14 h/dygn. Jag tror på att skippa fm-luren nu. han är ju stora karln.
Har ni 11,5 h natt för att han alltid vaknar tidigare?
Äts det rejält vid varje mål?
Hur ser det ut med utevistelse (även fysisk sådan, inte bara åka vagn) och social delaktighet?
Jag skulle satsa på 2 h lunchlur 12-14 och satsa på att förlänga natten till 12 h. Lunchen ligger nu lite långt ifrån vilan. Kanske behöver han sin mat precis innan så att han är riktigt mätt när det är sovdags?
Var sover han sin daglur? jag röstar på säng i mörkt, svalt rum för så stora killar. 8)
Jenny
Lägg gärna in sonens födelsedatum i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina frågor.
Eventuellt kanske du får bättre svar på "säkra sovare med fnurra på sömntråden" eftersom du egentligen inte kurar honom nu...
Sömnbehövet är 14 h/dygn. Jag tror på att skippa fm-luren nu. han är ju stora karln.
Har ni 11,5 h natt för att han alltid vaknar tidigare?
Äts det rejält vid varje mål?
Hur ser det ut med utevistelse (även fysisk sådan, inte bara åka vagn) och social delaktighet?
Jag skulle satsa på 2 h lunchlur 12-14 och satsa på att förlänga natten till 12 h. Lunchen ligger nu lite långt ifrån vilan. Kanske behöver han sin mat precis innan så att han är riktigt mätt när det är sovdags?
Var sover han sin daglur? jag röstar på säng i mörkt, svalt rum för så stora killar. 8)
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej och tack för svar!
Ska lägga in tråden även där du rekommenderar!
Ja, jag har justerat till 11,5 h på natten för att överhuvudtaget försöka nå till 6.30 (även detta känns som att det inte kommer fungera), nu vaknar han alltid senast 6.
Han äter som en häst, men det största problemet som gör att han vaknar så tidigt har jag nu börjat inse, är nog att han bajsar så kopiöst på morgonkvisten. Någon annan som har haft problem med detta? Tror inte han kommer till ro efter det. Han gör det de flesta morgnar och de morgnar han inte gör det är hans kropp säkert så programmerad på att vakna den tiden ändå. Vad tror ni?
Ok, kanske ska testa långt sovpass istället och då passar ju lunchen 11.30 om man lägger långluren 12-14. Tror du att det då skulle kunna hjälpa honom att sova bättre på natten?
Vi är ute en hel del och nu kommer vi kunna vara ute ännu mer när det inte är lika kallt. Han har dessutom börjat gå, så det är lättare att göra saker ute. Han gillade inte att försöka krypa runt i sin overall, blev frustererad över att inte kunna röra sig så bra.
Han sover långluren i vagnen oftast på balkongen för han sover längre då än i sängen, konstigt nog.
Uppskattar verkligen ditt svar! Har kört min plan nu i 4 morgnar, men han vaknar ff 6...
Tack,
Annis
Ska lägga in tråden även där du rekommenderar!
Ja, jag har justerat till 11,5 h på natten för att överhuvudtaget försöka nå till 6.30 (även detta känns som att det inte kommer fungera), nu vaknar han alltid senast 6.
Han äter som en häst, men det största problemet som gör att han vaknar så tidigt har jag nu börjat inse, är nog att han bajsar så kopiöst på morgonkvisten. Någon annan som har haft problem med detta? Tror inte han kommer till ro efter det. Han gör det de flesta morgnar och de morgnar han inte gör det är hans kropp säkert så programmerad på att vakna den tiden ändå. Vad tror ni?
Ok, kanske ska testa långt sovpass istället och då passar ju lunchen 11.30 om man lägger långluren 12-14. Tror du att det då skulle kunna hjälpa honom att sova bättre på natten?
Vi är ute en hel del och nu kommer vi kunna vara ute ännu mer när det inte är lika kallt. Han har dessutom börjat gå, så det är lättare att göra saker ute. Han gillade inte att försöka krypa runt i sin overall, blev frustererad över att inte kunna röra sig så bra.
Han sover långluren i vagnen oftast på balkongen för han sover längre då än i sängen, konstigt nog.
Uppskattar verkligen ditt svar! Har kört min plan nu i 4 morgnar, men han vaknar ff 6...
Tack,
Annis
-
mumintrollet
Hej!
Jag håller med föregående talare om att skippa fm luren. För mycket sömn på schemat kan tyda på tidiga mornar!
Ge det nya schemat en vecka -10 dagar för att sätta sig och sedan kan du utvärdera.
Vad det gäller tidigt bajseri skulle jag säga att ge förstoppande mot kvällen och förlösande på morgonen! Kiwi, katrinplommon till morgonen och tex blåbär i kvällsgröten! Eller som efterrätt till middagen!
Då hinner han bajsa under dagen det han skall och slipper störas av det på morgonen
Jag skulle som sagt ändra schema, köra klassisk musik på morgonen och väckarklocka då ni går in! Så småningom kan ni fasa ingångstiden närmare 07
Nyckeln ligger ofta i att somna om en gång så att kroppen fattar galoppen.
Jag håller med föregående talare om att skippa fm luren. För mycket sömn på schemat kan tyda på tidiga mornar!
Ge det nya schemat en vecka -10 dagar för att sätta sig och sedan kan du utvärdera.
Vad det gäller tidigt bajseri skulle jag säga att ge förstoppande mot kvällen och förlösande på morgonen! Kiwi, katrinplommon till morgonen och tex blåbär i kvällsgröten! Eller som efterrätt till middagen!
Då hinner han bajsa under dagen det han skall och slipper störas av det på morgonen
Jag skulle som sagt ändra schema, köra klassisk musik på morgonen och väckarklocka då ni går in! Så småningom kan ni fasa ingångstiden närmare 07
Nyckeln ligger ofta i att somna om en gång så att kroppen fattar galoppen.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start