ettåring- finns det några som sover 2 pass/dag??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

ettåring- finns det några som sover 2 pass/dag??

Inlägg av arvids mamma »

Hej!
Arvid nu 1 år, sover fortfarande 2 pass per dag....funderar på om jag ska försöka med 1 pass men jag upplever att han är trött vid dessa tider (9-9.45 och 13.30-15 :oftast 14.45)
FInns det några som har kvar 2 pass för sina ettåringar?? Hur ser era scheman ut??
Allting har ställts på ända, för vi försöker få honom att sova till kl 7 (förut kl 6) så därför lägger vi inte honom förrän kl 19 nu. men det gör ju att hela schemat ruckas. Nu vill han ju inte sova kl 9 längre...så klart.
Jag tycker att det är krångligt att få in bra tider när det gälller mat och sömn. Är det någon som har lust att hjälpa?????
Viso

Inlägg av Viso »

Vår nyblivna ettåring sover två pass och kommer nog få göra det ett tag till. Så här ser schemat ut nu men det varierar faktiskt lite nu för tiden.

7 morgon
10.30-12 lur 1
15-15.45 lur 2
19.30 gonatt

Ofta orkar han mer nu så vi lägger honom lite senare ibland vid framförallt eftermiddagsluren.
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack!
En fråga : vid vilka tider äter han/hon? Just nu sover arvid längre pass på em, men jag tycker att det vore bättre om det låg på fm....man kanske inte kan påverka det?!
Viso

Inlägg av Viso »

Han brukar äta frukost med mig eller oss mellan 7.30 och 8 ungefär. Lunch strax efter att han vaknat, runt 12. Ofta blir det ett litet mellanmål, typ frukt innan eftermiddagsluren och sen middag när han vaknar. Kvällen avslutas med gröt runt 19.

Det där med sovtiderna kan jag inte svara på men om han verkar vilja sova längre på förmiddagen kanske du kan förlänga det passat efterhand. Jag tror andra kan svara bättre på det...
Marpis

Inlägg av Marpis »

Min lilla sover fortfarande två pass, hon skulle aldrig orka dagen annars.
07.00 morgon
07:30 frukost
09:30 sova fm - 45 min
11.30 lunch
13.30 sova e.m 1,5h
15.30 middag
18.00 kvällsmat
19.00 sova natt.

Vet inte om det hjälper dig något, men som sagt, jag tänker vänta med att ta bort ett sömnpass tills hon visar tydligt att hon inte behöver det. Det är ju faktiskt ganska skönt så länge man får den tiden för sig själv.... :wink: Kram! :)
Mamma till underbar liten tjej på 20 månader. Ny bebis kommer i maj-07.
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej!
Så här har vi det...

07.00 morgon
07.30 välling
08.30 extra frukost med oss
ca 10.30 sova 1,5 (brukar bli 1- 1,20 vanligtvis)
12.00 lunch
14.00 mellis
15.15 sova mellan 30-45 min
16.30 middag
18.15 bad
18.30 välling
19.00 sova

Har provat med en lur mitt på dagen och då lagt lunchen vid 11 istället.
Funkar ibland beroende på vad som händer under dagen, oftast två lurar och förmodligen så ett tag till.
Lycka till! :D
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
det här skrev jag för någon dag sedan på "Sticky-tråden" Mat och sov tider. :)

1. Lovisa är snart ett år och har haft det här schemat sen hon var 10,5 månader (men vi skulle ha bytt tidigare om det inte varit för babysimmet). Det är mycket sömn för hennes ålder men hon behöver det, dessutom vaknar hon ju lite tidigare på morgonen. Har provat att bara ha 45 min sömn på em men då blir hon rätt grinig...

2. Sova 19-7, 9:30-11 och 14:30-16

3. Morgon klockan 7 men oftast vaknar hon tidigare. Ev. ramsar vi men oftast inte. Hon jollrar lite ibland, är tyst ett tag, somnar kanske om lite, ja, ligger och "mornar" sig.
Förut ammade jag men nu får hon välling. Det tar ca 5 minuter! Sen är vi ett tag i badrummet. Ofta har hon bajsat eller bajsar då. Sen ensamlek ca 45 minuter. Efter det frukost med den som är hemma. Äter kanske lite pålägg och ibland lite smörgås plus pepparmyntste tex.

Sen lite diskning och lek tills det är dags att sova.

Lunch 11:30. Äter nästan en burk plus lite frukpuré till efterrätt. Det går rätt fort. Ca. 10 minuter.

Sen går vi ut. Förut hade vi oftast jobb innan vi gick ut men det funkar bätte att vända på det.

Mellanmål 14:00 eller lite tidigare. Konstigt nog är hon riktigt hungrig igen.

Lek ganska självständigt efter em-sömnen.
Kvällsmat ca 16:45. Samma som lunchen men oftast går det i lite mindre mat.
Kul med den av oss som jobbat.
Bad ca 18:00.
Lite havregrynsgröt till kvällslurk. På sistone har det inte gått i så mycket men hon sover bra ändå!
Senast redigerad av Krümel den fre 10 feb 2006, 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Ulrika_Z

Middagslur

Inlägg av Ulrika_Z »

Hej! Vår ettåring sover bara middag en gång om dagen nu. Hon lägger sig kl. 21 för natten, vaknar vid kl 9 på morgonen och sover middag mellan ca 13.45-15.45. Det fungerar bra för oss!
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack för era svar! :D
:idea: Jag ska nog avvakta ett tag till med att dra ner till ett, jag tror han fortfarnade behöver två för han somnar utan problem...
Kul, marpel ,(kom jag ihåg rätt?! :lol:) din tjej har exakt samma schema/tider som arvid!! Det är första gången som jag sett detta! :D :!:
Nyfiken.... vilka mattider har ni???
kram jessica
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

förlåt...!!!! marpis.... var det!!! :oops: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"