Dygn 22: varför fungerar det inte helt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammatillhugo

Dygn 22: varför fungerar det inte helt?

Inlägg av mammatillhugo »

Hej!

Den 2 januari kurade vi Hugo, dock på rygg eftersom han inte kan rulla runt ännu och min man inte vågar använda andningslarm. Sedan dess sover han som bäst 5 till 7 timmar i sträck, vilket ju känns helt fantastisk jämfört med hur vi hade det innan med ett uppvak i timmen. Jag misstänker att de 12 ljuva timmarna inte kommer komma förrän han kan sova på mage, så vi får helt enkelt hålla ut. :)

Men jag behöver lite hjälp med att förstå varför det krånglar när vi lägger honom för natten? Han skriker alltid i 5-15 minuter, dock är han inte megaledsen, snarare arg eller uppfodrande. Sedan somnar han utan att vi oftast inte behöver gå in (men ibland blir han ledsen och då måste vi solfjädra 1-2 gånger i cirka 2 minuter). Efter att vi lägger honom 19.30 är det dock flera stökiga uppvaknanden (cirka 2 i timmen) fram till 22, då han somnar och sover fram till cirka 5. Efter 5 kan han efter en pangramsa somna om till cirka 7. Hur ska vi göra för att få honom att somna klockan 19 och inte stöka? Någon som har något tips?

Hugo ligger i eget, svalt rum och vi kittlar honom tills han storknar innan vi lägger honom. Dock har vi inga mörkläggningsgardiner (ska skaffa) så det är inte helt becksvart där inne. Men spelar det någon roll eftersom han sover som en stock 22-5?

Nedan är vårt schema:

07.00 God morgon med amning
08.30 Gröt med fruktpuré
9.15-10.00 Middagslur
11.00 Mtpuré och katrinplommon
12.30-14.30 MIddagslur
14.30 Gröt, grönsakspuré, amning
16.30-17.15. Middagslur
17.30 Gröt, fruktpuré och amning
19.00 Amning
19.30 Godnatt

Tack på förhand!
Födelsedatum: 31 juli 2012.
Kuren startade: 2 januari 2013.
Manfred10

Re: Dygn 22: varför fungerar det inte helt?

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Har tittat på ert schema.
Kanske är det dags att dra ner på sömntimmarna på dagen? 11,5h natt + 3,5h dag= 15h har ni nu om jag räknar rätt...
Jag tycker att em-luren ligger för nära natten oxå. 3 h bör han nog klara av vakentid innan läggning. Finns det någon anledning till natt 19.30? Han kanske är övertrött och därför tar längre tid på sig att somna? Förstår att detta låter konstigt med tanke på det jag skrev ovan om 3 h vakentid innan läggning... 8) Men kanske är 19.30 för sent för honom?
Matintaget? hur mycket äts det vid varje mål? 1 dl, 2 dl eller mer?

Mörkläggningen spelar absolut roll skulle jag säga, finns det inget att titta på kan man ju lika gärna sova. 8)

Vill han ändå stöka lite är det ju faktiskt upp till honom. 8) Lite privatliv får alla ha. Ni ska jobba med förutsättningarna dagtid! Mat, skratt, rörelse, social delaktighet, frisk luft och mera mat och skratt! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Sova måste han göra själv. Boosta upp er attityd lite oxå. Prata om hur skööönt det ska bli att få sova när ni lägger honom och bara glada miner förstås :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: inga tveksamheter :? :? :? :roll: :roll: :roll: :( och ramsa ut med glad och trygg stämma samtidigt som ni LEEER!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mammatillhugo

Inlägg av mammatillhugo »

Hej Jenny,

tack för glada tillrop och goda råd! Jag har förstått efter att jag läst i boken att det är dags att dra ner på sömntimmarna snart, men jag kan inte se hur Hugo skulle klara sig hela eftermiddagen utan att sova - han känns som tröttast runt 16 och efter sovstunden, vid 18, är han redo att kasta in handduken med gnuggande i ögonen, drag i öronen och allmänt rött mosigt ansikte. Förstår inte riktigt varför.

Anledningen till natt 19.30 är att hans pappa kommer hem runt 18.45-19.00 och jag vill så klart att de ska hinna umgås innan det är dags att sova. Finns det något annat sätt jag kan lägga upp schemat på att han inte känns förbi av trötthet vid 16 och 18 och ändå klarar sig till 19.30 så att pappa hinner leka med honom?

Uppskattar all hjälp! Tusen tack!

Här är schemat igen med lite mer utförlig information.

07.00 God morgon med amning (Får oftast göra god morgon 06.45)
08.30 Gröt med fruktpuré (En portion gröt, en burk fruktpuré)
9.15-10.00 Middagslur (Sover nästan alltid 30 minuter, inte mer)
11.00 Matpuré och katrinplommon (En burk puré, en burk plommon)
12.30-14.30 MIddagslur (Oftast ett uppvak mitt i, men somnar i regel om efter solfjäder eller om jag sätter vagnen i rörelse - vi är i regel ute på ärenden under denna lur)
14.30 Gröt, grönsakspuré, amning (En portion gröt, en burk puré och så amning)
16.30-17.15. Middagslur (Måste läggas vid 16.15, är röd i ansiktet av trötthet)
17.30 Gröt, fruktpuré och amning (En portion gröt, oftast en hel burk puré och så amning)
19.00 Amning
19.30 Godnatt
Födelsedatum: 31 juli 2012.
Kuren startade: 2 januari 2013.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Vår lillebror var en töttis oxå. vi kortade förmiddagsluren till 20 minuter innan vi tog bort em-luren, för han ville och behövde ha 3 lurar länge. Så det är ett tips korta ner fm-luren till 20 minuter och behåll em-luren ett tag till. Föresten ser jag ju att em-luren är 45 minuter, kapa den till 20 min i så fall först, du behöver inte ta bort den helt. Eller behåll den som den är och kapa fm-luren i stället. När känns han tröttast? Fm eller em? Givetvis bestämmer ni er för en sak och velar inte hit och dit olika dagar.... 8)

Och försök mata på mer! Så mycket det bara går i vid varje mål! :D
07.00 God morgon med amning (Får oftast göra god morgon 06.45)
08.30 Gröt med fruktpuré (En portion gröt, en burk fruktpuré)
9.15-10.00 Middagslur (Sover nästan alltid 30 minuter, inte mer) Korta till 20 min är mitt tips!
11.00 Matpuré och katrinplommon (En burk puré, en burk plommon)
12.30-14.30 MIddagslur (Oftast ett uppvak mitt i, men somnar i regel om efter solfjäder eller om jag sätter vagnen i rörelse - vi är i regel ute på ärenden under denna lur) lunchen ligger för långt ifrån luren. Lägg lunchen närmare vilan eller fyll på med en slurk välling eller banan precis innan sovningen så magen håller sig mätt hela luren så slipper ni uppvaket! 8)
14.30 Gröt, grönsakspuré, amning (En portion gröt, en burk puré och så amning)
16.30-17.15. Middagslur (Måste läggas vid 16.15, är röd i ansiktet av trötthet) Lägg redan 16 om så behövs och behåll 45 min! Alternativt gör era ärenden när han är vaken och kan vara sysselsatt (och hålla sig pigg) och hjälpa dig :wink: och stanna hemma under lunchen och vila du med. :wink:
17.30 Gröt, fruktpuré och amning (En portion gröt, oftast en hel burk puré och så amning)
19.00 Amning räcker det eller är det läge att börja med gröt/välling?
19.30 Godnatt
Mycket frisk luft, fysisk aktivitet och social delaktighet hjälper oxå tröttisar! Ni får se till att ha något riktigt spännande att göra klockan 18.00! Och mera utevistelse i vaket tillstånd... kan inte sägas för ofta. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"