Hej, jag och min man har kurat vår 4 månaders bebis i 3 veckor nu och det har gått bra och vi får äntligen sova om nätterna =)
Vi är sugna på ny bebis inom kort och min fråga är:
Hur gör man från början med spädbarnet så man inte behöver kura sen? Ska barnet ha egen säng? Mat? Hur länge bör en nyfödd kunna sova sammanhängande om natten? Hur bör matrutinerna se ut på dagen? Vad för slags mat måste man ge? och framförallt, om barnet skriker på natten, ska man buffa till lugn då?
Hur gör man från allra första början så man slipper kura?
-
sara carlsson
Hur gör man från allra första början så man slipper kura?
Elias född 2012, kurades vid 4 månaders ålder
Matheo och Angelo, födda 2013 SM från början
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Hur gör man från allra första början så man slipper kura
Hej,
Man köper Barnaboken här från hemsidan, läser och läser och där finns svar på alla frågor och lite till.
Man köper Barnaboken här från hemsidan, läser och läser och där finns svar på alla frågor och lite till.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Instämmer med föregående talare!
barnaboken är toppen köp den! Där står faktiskt allt, från graviditeten och fram till tonårsbarn.
Metoden för gott bebisliv (för alla inblandade 8)) från start heter "standardmodellen".
Metoden för gott bebisliv (för alla inblandade 8)) från start heter "standardmodellen".
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
sara carlsson
Okej tack! vad bra då ska jag titta på den =)
Du kommer inte att ångra dig!
8)
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
sara carlsson
Har ni erfarenhet av att göra enligt standardmodellen redan ifrån början? Är det svårt?
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej
Vilka härliga planer ni har :thumbsup:
Det finns massor av trâdar där man kan följa resan frân start, standardmodellen är ju sâ att alla gör den till sin. Hur det gick till hos oss med vâr Lillebror kan du läsa i min trâd SM hemma hos oss. Det finns mââânga fler, surfa runt inne pâ Späda... sâ hittar du massor.
Läs gärna särskilt under Svar pâ vanliga frâgor och dâ först och främst SM-kompendiet. Sen resten.
Men allra viktigast är Barnaboken.
Och varmt välkommen in till Späda... när det beger sig!

Vilka härliga planer ni har :thumbsup:
Jag har standardmodellerat mina tvâ yngsta och det skulle jag gärna göra om.sara carlsson skrev:Har ni erfarenhet av att göra enligt standardmodellen redan ifrån början? Är det svårt?
Det finns massor av trâdar där man kan följa resan frân start, standardmodellen är ju sâ att alla gör den till sin. Hur det gick till hos oss med vâr Lillebror kan du läsa i min trâd SM hemma hos oss. Det finns mââânga fler, surfa runt inne pâ Späda... sâ hittar du massor.
Läs gärna särskilt under Svar pâ vanliga frâgor och dâ först och främst SM-kompendiet. Sen resten.
Men allra viktigast är Barnaboken.
Och varmt välkommen in till Späda... när det beger sig!