Vaknar för tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sparky

Vaknar för tidigt

Inlägg av sparky »

Hej,

Jag har en 9 månaders pojke som varit ganska strulig med sömnen fram tills för några veckor sedan då jag efter mycket experimenterande med sovtider, ramsande nätterna igenom och en dötrött mamma lyckats hitta ett schema som funkar någorlunda. Numera sover han två gånger på dagen. En lång sovning vid 10-tiden, ca 1,5 timmar, och en halvtimme efter dagishämtning kl 15.30. Vi lägger honom kl 19.00 och han somnar lugn och trygg själv i sin spjälsäng. Han somnar också om själv när han vaknar på natten. Han äter bra.

Problemet är att han har börjat vakna kl fem på morgonen. Meningen är att han ska sova till 07.00. Han är inte ledsen utan ligger och snackar. Försöker jag ramsa blir han däremot ledsen. I morse slog jag på radion som är ett mycket välkänt ljud för honom då radion står på hos oss hela dagarna. Då somnade han till slut om strax före sju och jag lät honom sova till kvart över.

Jag tänkte testa detta i morgon också. Vad tror ni? Kan det vara en lösning? Röster är ju annars inte så bra som husljud betraktat...
Manfred10

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Lägg gärna ut födelsedatum för barnet och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina frågor.

:idea: Hur ser schemat ut?
:idea: Gärna en liten redogörelse för hur era dagar ser ut. När går ni ut, social delaktighet osv. :D
:idea: Radio som husljud är bra. Andra strategier hittar du här på denna sida, scrolla! :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Tidiga uppvak kan oxå skvallra om hunger eller behov av justering i schemat.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sparky

Inlägg av sparky »

Hej och tack för att du tagit dig tid att svara. Min pojke är inte kurad efter alla konstens regler eftersom det inte har behövts då han vandes från början att sova i egen säng och att somna själv. Han sover i eget, totalt mörklagt, rum och vid läggdags och vid eventuella uppvak på natten använder jag en ramsa som 99 procent av gångerna fungerar genom att jag drar den från vår säng i rummet brevid.

Vår dag ser ut så här:
07.00 Väcks med sång och tända lampor
07:30 Frukost (gröt+frukt)
Därefter ensamlek medan mamma och storasyster gör sig i ordning.
08.30 Promenad till dagis. Vi är ute ca 45 minuter.
09.30 Mellanmål ostmacka
10.00 Lur 1,5 timme (i sitt rum eller tillsammans med mamma)
12.00 Lunch 1 matburk + frukt
Därefter promenad med grannens hund ca 45 min och sedan hushållsysslor inne
14.00 Mellanmål Turkisk yogurt frukt och bröd
Därefter hämtning av storasyster på dagis
15.30 Lur 30 min
Lek med storasyster och matlagning
17.00 Middag 1/2 burk mat eller hemlagat + frukt
Lek med hela familjen och sitter med vid vår middag. Bad ca varannan dag.
18.30 Gröt och därefter pyjamas saga samt skoj och skratt och sedan god natt

När han vaknar tidigt på morgonen skriker han oftast inte. Han ligger och snackar och det tar ofta en timme innan han somnar om. Jag brukar försöka vara restriktiv med att ramsa men sätter ibland på radion vilket gör att han inte börjar skrika men ligger och jollrar. Får nästan alltid utnyttja den extra kvarten och ofta blir han ledsen när han väcks samt är svår att väcka när han väl somnat om. Jag tror inte att det är hunger som gör att han vaknar.
Mamma till
Flicka född 070406
Pojke född 120419
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ni verkar ju ha fina dagar! 8)

Sömntimmarna ser ok ut. Ni har läggning 19.00 va? Inte 18.30?

Det går ju upp och ner hela tiden och så länge det är babbel på morgonen och inga ledsamheter så är det inte så mycket att orda om.

Jag skulle mata på mer (om det går) vid varje mål och satsa på mycket rörelse och utomhusvistelse där liten själv kan vara aktiv i den mån det går. Hjälpa till mycket hemma och jobba rejält så liten är trött när det är dags att sova. 8)

Annars jobba på som du gör. Radion är ett bra husljud.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sparky

Inlägg av sparky »

Japp, läggning 19.00, missade att skriva det.

Ibland när han sover tillsammans med mig på förmiddagen kan luren bli längre än 1,5 timmar. Har hänt att vi har sovit över två timmar och då flyttas eftermiddagsluren fram en bit. I fortsättningen ska jag sätta ett alarm så att luren inte blir längre än 1,5 timmar!
Mamma till
Flicka född 070406
Pojke född 120419
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:D :thumbsup:

Hur går det med mornarna?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sparky

Inlägg av sparky »

Hej,

Vad gulligt av dig att du frågar! Här har det skett stora förändringar. Jag har börjat jobba sedan en vecka tillbaka och lille A:s pappa har tagit över ruljangsen. Med några smärre hack i schemat som följd kan man säga. Det börjar dock gå upp för den ömme fadern hur jobbigt det blir när man strular med schemat och andra rutiner så jag tror det fixar sig. I morse sov han till halv sju vilket ju är ett väldigt framsteg! (Bebisen alltså, inte fadern!) Just nu är bebis förkyld så jag misstänker lite att han helt enkelt var tröttare än vanligt pga sjukdom, men väljer att tolka det positivt ändå. Jag återkommer gärna när vi har kommit tillbaka till "normaltillstånd". Har du, eller någon annan, någon erfarenhet av hur bebis påverkas av att det plötsligt är den andre föräldern som är hemma på dagarna? Blir de oroligare än vanligt?
Mamma till
Flicka född 070406
Pojke född 120419
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :)

Oroliga är fel ord - kanske att några extra frågor dyker upp, bara för att ha koll på att båda ömmande föräldrarna har samma svar att ge. Dvs schemat gäller, samma härliga sömn och andra säkra rutiner erbjuds i den "nya" regin. :wink:

Så leverera svaren lika fint så upphör snart frågorna skall ni se. Prata er samman i vilka frågor som skall besvaras hur osv. Sen har man alltid olika sätt att t ex ramsa eller göra husljud, mata eller klä på inför utgång etc.

Det som är A och O är ju säkerheten och lugnet.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
sparky

Inlägg av sparky »

Tack! Vi ska ta ett extra snack för att få ordning på rutinerna! Härligt att ni bryr er och är så engagerade!
Mamma till
Flicka född 070406
Pojke född 120419
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:D :thumbsup:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar