Kur påbörjad inatt, några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
thomaskrut

Kur påbörjad inatt, några frågor

Inlägg av thomaskrut »

Hej! Vi har precis påbörjat kur med Axel som vid 11 månaders ålder fortfarande inte sovit bra en enda natt. Jag (pappa) tar första två och nu kl 00:36 har han sovit i ett sträck sen kl 9. Läggdags är 19:15 och första timmarna var det en del tillrättaläggande och buffande och ramsande men han lugnade sig rätt bra själv. Det har sällan varit läggningen som varit problematisk tidigare utan snarare mitt i natten, då han ofta varit vaken/orolig i flera timmar. Vi får se hur det går inatt. Just nu sitter jag nästan och hoppas att han ska vakna så jag får något att göra!

Vi tycker det är svårt att läsa och komma ihåg och förstå allt i boken (även om vi läser om och om igen - sömnbristen ger koncentrationssvårigheter) så jag tänkte ställa några frågor till er lite mer erfarna.

Jag har fattat det som att inatt, första natten, ska jag vara snabb med att reagera så fort han vaknar och ger ljud ifrån sig. Jag tänker gå in, lägga tillrätta snabbt, ev buffa några gånger tills han lugnar sig och sedan gå ut med ramsa. Därefter kommer jag ramsa när det verkar som om han inte lugnar sig själv, och biter inte det får jag gå in igen, osv. Sen bekräftar jag när han har tystnat och ser till att få sista ordet. Låter det riktigt?

I morgon - dag ett - är det naturligtvis viktigt att vi håller schemat, och min fru undrar lite hur läggningarna bör gå till. Är det vettigt att vagna en så stor kille eller ska man försöka låta honom somna själv? Han har sovit mycket i vagnen ute på dagarna det sista och det har funkat bra.

Jag tycker inte buffningen kändes 100% bra ikväll. Han lugnade sig osv, men är svår att hålla still, särskilt huvudet. Känns som han kanske är för stor och stark. Är även svårt att hålla fast honom med solfjädern. Om det inte känns riktigt bra, fast jag vet hur jag ska göra rent tekniskt, är det då bättre att bara lägga tillrätta på sidan som vi brukar göra och sedan köra mer på ramsan? Känns som att det finns en risk att man retar upp honom i onödan genom att hålla fast... å andra sidan behöver man kanske nåt sånt verktyg om han blir hysterisk på natten.

Tacksam för svar!

//Thomas
Axel, född 14 feb 2012, påbörjad kur 18 jan 2013 (11 mån)
mumintrollet

Re: Kur påbörjad inatt, några frågor

Inlägg av mumintrollet »

Hej! Och varmt välkomna hit :heart:

Skriv gärna in sonens födelsedatum och kurstart i signaturen (fixas via kontrollpanelen) så håller vi reda på var ni befinner i kuren :)
Jag har fattat det som att inatt, första natten, ska jag vara snabb med att reagera så fort han vaknar och ger ljud ifrån sig. Jag tänker gå in, lägga tillrätta snabbt, ev buffa några gånger tills han lugnar sig och sedan gå ut med ramsa. Därefter kommer jag ramsa när det verkar som om han inte lugnar sig själv, och biter inte det får jag gå in igen, osv. Sen bekräftar jag när han har tystnat och ser till att få sista ordet. Låter det riktigt?
Alldeles riktigt! Första natten är det viktigt att ge svar direkt så att han vet att ni är där!
I morgon - dag ett - är det naturligtvis viktigt att vi håller schemat, och min fru undrar lite hur läggningarna bör gå till. Är det vettigt att vagna en så stor kille eller ska man försöka låta honom somna själv? Han har sovit mycket i vagnen ute på dagarna det sista och det har funkat bra.
Det där med att vagna betyder INTE att man vaggar till sömns! Precis som buffning är vagning ett verktyg där man får lilla kroppen att slappna av och man ger besked att allt är lugnt. Vagnar man eller buffar man till sömns så måste man ju stå där då varje gång, och vid varje uppvak eftersom liten inte kan somna utan lite skön massage ;)
Om han sover i vagn (vilket många dock har erfarenhet av att blir för trångt för så stora barn) Gäller samma som på kvällen. Skrattet till godnattet, ner i vagnen, några bestämda vagndrag som markering och sedan bort med ramsa. Första dagen lugnas med vagning men sedan bort med ramsa igen! Hänger du med?
Här på hemsidan finns ett videoklipp där Anna vagnar - en teknik som man får lite öva på :)
Jag personligen skulle rekommendera att kura i säng, i synnerhet den långa vilan - då får liten böka runt som han vill och man som förälder kan inte vagna av bekvämlighetsskäl :oops:

Det där med buffning får du följa din instinkt. Solfjädern kan hållas som ett tryggt skal på liten - absolut inte som ett fastnaglat järngrepp, utan mer som en trygg påläggning. Om han redan är lugn vid läggning är det bara att gå ut med ramsan. Och som sagt ta till solfjäder för att lugna ner honom!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
thomaskrut

Inlägg av thomaskrut »

Tack för detaljerade svar! Första natten gick över förväntan, han saknade inte nappen och sov i ett sträck mellan 2100 och 0400. Sedan hade han lite hosta och svårt att somna om men var inte direkt ledsen. Sov korta stunder därefter. Han skulle sovit till 7 men eftersom det inte verkade som han skulle somna om så tog vi upp honom vid 6:45 när han verkade lugn och hyfsat nöjd. Var det rätt tänkt?

Vid sovtiderna på dagen, ska man väcka efter bestämd sovtid om han fortfarande sover? Även efter själva kuren? Om han t ex sovit dåligt natten innan.. letade i boken men hittade inte svaret, även om jag har ett svagt minne av att ha läst om detta.

Ikväll har det gått väldigt smärtfritt hittills, han somnade själv på 5 min efter 10 sek buffning och en ramsa. Sen har jag bara hört några småljud men inte gjort något eftersom han inte "frågat" som jag tolkat det.. rätt tänkt? Nu andra natten ska man väl vara lite mer passiv?

Vad vi funderar på är om det verkligen blir någon kur när vi får ingripa så lite som det blivit hittills.. hur blir det med den betingade reflexen ramsa-sömn om jag nästan aldrig får tillfälle att handgripligen lägga honom tillrätta/buffa honom trött och sedan ramsa, eftersom han inte blir så ledsen att det verkar behövas? Kan ramsan funka på egen hand ändå? Hittills har han mest svarat argt på den och sedan somnat efter ett tag.. men vem vet, han kanske hade somnat utan den också? Bekräftelsen har jag i alla fall varit noga med.

Verkar kanske som vi kurar i onödan men han har verkligen sovit uselt fram till nu..

Tacksam för kommentarer..

Mvh Thomas
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Första natten gick över förväntan, han saknade inte nappen och sov i ett sträck mellan 2100 och 0400.
:thumbsup:
Han skulle sovit till 7 men eftersom det inte verkade som han skulle somna om så tog vi upp honom vid 6:45 när han verkade lugn och hyfsat nöjd. Var det rätt tänkt?
Ja, man kan ta till den sk. marginalkvarten. Hellre ta upp ett glatt barn ett par minuter för tidigt än slaviskt se på klockan och låta barnet bli grinigt - i alla fall till en början så han fattar vad det går ut på :)
Vid sovtiderna på dagen, ska man väcka efter bestämd sovtid om han fortfarande sover? Även efter själva kuren? Om han t ex sovit dåligt natten innan.
Ja håll schemat även efter kuren! Det är jätte viktigt att inte laborera med tiderna till en början, även om barnet sover risigt på natten. Senare då barnet blir en sk. säker sovare kan man ta sig lite friheter. Vår dotter är dunderförkyld just nu och jag lät henne sova lite längre i morse och lade henne tidigare för dagsvilan. Man får ju känna efter. Men då är det fråga om undandag - och man måste ju ha en struktur att avvika ifrån!
Ikväll har det gått väldigt smärtfritt hittills, han somnade själv på 5 min efter 10 sek buffning och en ramsa. Sen har jag bara hört några småljud men inte gjort något eftersom han inte "frågat" som jag tolkat det.. rätt tänkt? Nu andra natten ska man väl vara lite mer passiv?
Yess. Man kan inte svara någon som inte frågar. Böka, grymta, babbla och sjunga får man göra - det är liksom allas privatliv :) Men börjar han ropa eller låter ledsen eller arg, då måste han få svar!
Andra natten får man börja avvakta mer och pröva ifall ramsan skulle ta direkt. Buffa får man ännu göra, men börja tänka lite sparsamt!
Varje gång du vill ramsa - avvakta
Varje gång du vill gå in - ramsa
Men viktigt är att han inte känner sig lämnad åt sitt öde! Han skall få svar på sina frågor och lugnas i sin oro!
Vad vi funderar på är om det verkligen blir någon kur när vi får ingripa så lite som det blivit hittills.. hur blir det med den betingade reflexen ramsa-sömn om jag nästan aldrig får tillfälle att handgripligen lägga honom tillrätta/buffa honom trött och sedan ramsa, eftersom han inte blir så ledsen att det verkar behövas? Kan ramsan funka på egen hand ändå? Hittills har han mest svarat argt på den och sedan somnat efter ett tag.. men vem vet, han kanske hade somnat utan den också? Bekräftelsen har jag i alla fall varit noga med.
Ni tänker alldeles rätt :) Fördelen med många uppvak är att man faktiskt får flera tillfällen att öva sig på ramsandet. Jag skulle i alla fall tänka så, att ni har anammat detta sätt att bemöta hans uppvak och eventuella frågor. Om han nu sover som en prins är allt bra - om han om ett par månader får fnurror med sitt sovande har ni verktygen att ta till!
Ramsan är guldvärd flera år framåt tex för en liten trotsare som skall ha det ena och det andra innan läggdags - då är det tryggt att ta till ramsan med tanken - det tar vi imorgon nu skall vi sova ;)

Ge er kur den tid den behöver. Eftersom han inte vaknar så ofta kanske han behöver fler nätter på sig att fatta galoppen. Så stirra er inte blinda på SHN bokens anvisningar om på hur många nätter barnet skall göra si eller så. Använd er av samma konsekventa metod att svara hans frågor och det kommer att gå fint!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
thomaskrut

Inlägg av thomaskrut »

Tack för bra svar!

Vi har nu genomfört 4 nätter. Andra natten sov han 10 timmar utan att jag behövde göra nånting! Efterföljande två nätter tog min fru och hon var inne någon enstaka gång och lade tillrätta, fick dra några ramsor här och där men överlag sov han bra.

Han vaknar till lite lätt rätt ofta, nästan varje timme och gnyr lite men verkar somna om rätt fort. Sen är han rätt aktiv i den s.k. vargtimmen, men inte ledsen så vi låter honom hållas efter en snabb ramsa.

Ett par problem..

Han verkar en aning tröttare och grinigare på dagen nu, antagligen för att han sover mindre på dagen nu än tidigare men fortfarande vaknar rätt ofta på natten (fast inte lika långa stunder). Låter det normalt? Ska man göra något åt det?

Sen har vi det här med läggningen.. vi skojar och tjoar så han skrattar precis innan, och alla är på gott humör, men precis när han fattar att han ska ner i sängen börjar han gråta. Vi gör sedan själva läggningen så snabb och saklig som möjlig, trots att han är lite ledsen och arg, solfjäder så han ligger still och ut med ramsa. Tar kanske 30 sek. Då blir han arg och gråter lite av och till, men det stegras inte, tvärtom tystnar han på några minuter och då ger vi bekräftelseramsa, sen sover han. Men det känns inte helt bra att han lägger sig ledsen. Ska man göra något annorlunda? Ska man ta mer tid på sig med buffande och så så att han verkligen blir lugn eller är det dumt att börja med det igen? Buffade nästan bara första kvällen på kuren.. han somnar ju som sagt. Att han blir ledsen kan kanske också ha och göra med att han är ganska trött när han lägger sig vid 7, då har han vart vaken sedan halv 2. Senarelägga eftermiddagsluren?

Vad tror ni?

Mvh Thomas
thomaskrut

Inlägg av thomaskrut »

Sen är det så svårt att veta hur man ska göra vid uppvak tycker jag.. han somnade vid sju här ikväll, och vaknade till nu fem i åtta och gnällde och suckade lite. Höll på i kanske 2 minuter, jag gjorde inget för jag tyckte inte han ropade på hjälp. Samtidigt låter han ju inte direkt glad heller.. men han somnar ju om, på ett par minuter, så han måste väl känna sig rätt säker ändå, eller? Var han otrygg och osäker så skulle han väl fråga tills han fick svar?

Mvh Thomas
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hejsan! :D
jag tycker det låter som om både liten och stor sköter sig utmärkt under den här kuren! =D> Så varför skapa problem om det inte finns några! :wink: Lägg ut ert schema så vi får titta hur det ser ut.

Han verkar en aning tröttare och grinigare på dagen nu, antagligen för att han sover mindre på dagen nu än tidigare men fortfarande vaknar rätt ofta på natten (fast inte lika långa stunder). Låter det normalt? Ska man göra något åt det?
Det är vanligt, precis som som säger sover han ju på natten nu och det tar lite tid för kroppen att ställa om sig. Håll tiderna enligt ert schema natt som dag och lägg ut det här så vi kan kika på det. Mat, mat, mat och glada miner samt mycket frisk luft gör susen för små tröttisar! 8)
Men det känns inte helt bra att han lägger sig ledsen. Ska man göra något annorlunda? Ska man ta mer tid på sig med buffande och så så att han verkligen blir lugn eller är det dumt att börja med det igen? Buffade nästan bara första kvällen på kuren.. han somnar ju som sagt. Att han blir ledsen kan kanske också ha och göra med att han är ganska trött när han lägger sig vid 7, då har han vart vaken sedan halv 2. Senarelägga eftermiddagsluren?
Nu är det färdigbuffat, men börja gärna med skrattet till godnattet en stund innan läggningen och skratta hela vägen ner i sängen, ni behöver inte känna någon stress att det ska ta en minut att lägga honom eller så. Ni gör det ni ska avslutar med kill och bus i sängen i alla fall så att han drar på smilbanden, sen kort och stadig solfjäder för att markera, NU ÄR DET DAGS ATT SOVA och ramsa ut med glad och trygg röst. Vill han protestera lite ändå är det hans ensak, lite privatliv har alla rätt till. Du somnar väl inte heller på 2 sekunder när du lägger dig till natten? :wink: Blir det ledsamheter får man en ny ramsa annars räcker det med husljud, han fixar ju att somna själv. Här slutar lunchluren 14.00 och vi har läggning 19.00 men som sagt lägg ut schemat...
Var han otrygg och osäker så skulle han väl fråga tills han fick svar?
Absolut! Nu låter du lite otrygg och osäker... 8) Ni gör ett fint jobb! Boosta på attityden lite. Det gör inget om man låter lite... det är ju det enda sättet han kan uttrycka sig på? För jag antar att han inte pratar än? Ni jobbar med goda förutsättningar för sömn men sova måste han göra själv. Och det gör han ju oxå eller hur? :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"