Hård mage + svårt att bajsa + föräldra

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lilltjejen

Hård mage + svårt att bajsa + föräldra

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Evigheter sen jag var här senast, men nu behöver jag er samlade kompetens.

Lilltjejen är hård i magen. Superhård i magen. I fredags fick hon förstoppning. Hon kräktes hela dagen tills hon äntligen lyckades bajsa under vrålskrik. :cry:

Vi ger henne plommon (köpt på påse, plommonpurén ratar hon numera), fibergröt och massvis med vatten. Frukt vägrar hon smaka, men jag antar att vi får jobba på vår attityt här. Har även använt laxermedel. Har fått fler tips i tråden "Jättehård i magen!" och ska nu inhandla kiwi och fruktkräm.

Min fråga till er handlar egentligen inte om mat utan om hur jag ska bete mig när hon behöver bajsa.

Tidigare när hon varit hård i magen har hon alltid kommit fram till mig och jag har hållit om henne eller i hennes händer medan hon bajsat i blöjan stående på golvet. Jag har pratat lugnande med henne och kanske "tröstat". Vi har en potta som står på toaletten men har aldrig "pottränat". Den används m.a.o. inte, men hon vet vad den kan användas till. Stora pottan är toalettstolen. I den här senaste hård-mage-svängen så har jag när hon bajsat tagit av henne blöjan för att minska trycket från de hårda kulorna i blöjan. Vet inte om detta är problemet, men sedan dess har hon inte bajsat i blöjan.

(Ja jisses, tänkt vad svårt det är att formulera sig på ett sådant sätt så att andra förstår men som samtidigt inte låter helt tokigt! :shock: )

När hon blir nödig säger hon "Bajs" (betyder kiss eller bajs), "Hand" "Komma" "Pottan". Vilket jag trott betyder att hon vill att jag ska följa med henne till toaletten. Väl på toaletten säger hon bestämt "Nej" och springer ut. Efter en stund upprepar det sig. Dom gånger vi kommit så långt att jag fått av henne blöja och satt henne på pottan så vill hon ner. Vi konstaterar att Lilltjejen är färdig och gör ingen stor sak av det.

Men när det väl är bajs på gång så springer hon på tå länge, säger "Bajs" och blir ledsen. Antar att hon har fruktansvärt ont.

Hur ska vi kunna hjälpa henne med vår attityd? Vad ska vi göra/inte göra? Vill inte att hon ska tro att hon bara kan bajsa om jag finns där? Det absolut viktigaste är ju så klart att få igång hennes mage och det jobbar vi på. Men i övrigt? Hur ska vi bete oss för att inte bajsandet ska bli en stor sak?

Oändligt tacksam för kloka svar!
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

alltså min första tanke är ge flickan mera vätska. för allt som kan göra magen lättare kan även göra den ännu trögare om man inte får tillräckligt med vätska.

Min son är också trög i magen med jämna mellanrum, och när han börjar knata på pottan utan att det ger resultat brukar vi tappa upp ett varmt bad och ssätter oss i det en stund, masserar lilla magen och vips så är han bajsnödig och ut kommer en kanonkula. men tydligen gör det varma vattnet att han kan slappna av i rumpmuskeln och det blir lättare att bajsa utan laxermedel vilket kan vara oerhört otäckt även för en vuxen när man är förstoppad.

hoppas det kan hjälpa även för er
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Om situationen runt bajset kan jag inte råda :shock:

Men jag tipsar om kallpressad linfröolja (hälsokostaffär) 1 tsk morgon och kväll.
Det är en suverän olja som smörjer inifrån, som dessutom hjälper mot torr hud/eksem (även i det fallet dricker man den).

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Några korta råd från en med viss rutin på förstoppningar hos barn.
:arrow: Jättevanligt problem, ni är INTE ensamma.
:arrow: Kan snabbt bli ett STORT problem om barnet börjar associera bajsandet med smärta och därmed håller sig så länge det går, vilket givetvis ger mycket mer ont och ännu hårdare bajs.
:arrow: Koståtgärder i form av mycket vatten, rikligt med frukt, katrinplommon etc är viktiga för att försöka få till en bra konsistens på avföringen. Att återgå (om man slutat) till att ge fruktpureer efter huvudmålen kan vara ide att prova om det är svårt få i barnet mer vatten, då fruktpureerna innehåller mycket vätska, annars är frukt som efterrätt också bra, utöver mellanmål.
:arrow: För att undvika att hamna i den onda cirkeln (om den här bamsehårda magen har etablerat sig nyligt kan det vara en särskilt god ide för att bryta en ond cirkel) kan man ge Lactulose varje dag i t.ex 14 dagar och DESSUTOM ge Resulax i stjärten så fort barnet inte bajsat på tre dar. Mer än tre dagar utan avföring är inte bra, då blir det stenhårt.

Dessa råd (ungefär) skulle du få om du gick till tant doktorn med barnet. Både Laktulose(söt sirap) och Resulax(klyx) är receptfria och ofarliga, de ger inga helkroppseffekter (tas inte upp av kroppen alltså utan stannar i tarmen) och har få biverkningar (ffa gaser och magknip vilket sammanhänger med den önskade effekten).
Lycka till!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vera har ju varit hård i magen ibland. Hon gråter i princip alltid när hon ska bajsa. Jag tror inte att det gör speciellt ont längre, utan jag tror inte att hon vill - det stör liksom det hon håller på med. Men visst kan det vara kämpigt ibland.

Vi har helt enkelt kört med peppning istället för tröst - kom igen, ta iiii. Och om hon inte vill bli peppad, så låter vi henne vara ifred och bara säga att bajset måste få komma ut.

Jag testade aldrig oljan från hälsokosten utan köpte på Ica, men jag tror inte att det var lika bra. Ska nog köpa hem och pröva i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Tack för era svar!

Har hyfsat bra koll på mat och dryck. Problemet är att få i frukten, vanlig frukt äter hon inte. Puré har vi nu börjat ge som förrätt för att verkligen se till att hon äter det. Kan annars bli si och så med det. Ska köpa Lactulose också och ge under en period.

Mammamy, vad är Resulax? En salva eller typ laxermedel som sprutas in? Vi har gett Mikrolax vid två tillfällen. Första tillfället var förra veckans fredag (då hon kräktes). Då hade hon inte bajsat sedan måndagen. Sedan kom det lite på egen hand i lördags. På tisdag gav vi Mikrolax igen. Det var fortfarande väldigt väldigt hårt, men det sista lite lösare. Nu är det fredag och har ännu inte kommit något, så vi funderar på att ge igen i em. För- och nackdelar/skillnader med Mikrolax vx Resulax? Vi vill ju hjälpa henne att få ut det tills magen kommer igång igen.

Hon har ätit erymax (penicillin) innan hon blev hård i magen. Antar att detta kan ha påverkat magen.

:idea: MEN :!: Någon som kan säga hur vi ska bete oss gentemot henne? När hon kommer och säger "Bajs". Se frågorna i första inlägget. Anna W, Mammut Maria, någon annan :?: HJÄLP! :?
Dipl. SHN-kurare!
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Puffar upp!

Föräldraattitydhjälp!!!!!! Tack! :roll:

Läs ovan!
Dipl. SHN-kurare!
Carina Asp

Inlägg av Carina Asp »

Hej,
jag har en vän vars lilla tös hade samma problem. Hon satte messmör i vällingen och vips så gick det bättre. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt när hon har ont och det är ju egentligen bara maten som man kan påverka med. Min syster ger sitt barn linfröolja i gröten varje morgon. Jag fann att min son blev hård i magen av gröt och gav därför ALL frukt som var lösande i gröten på morgonen (katrinplommon som jag faktiskt kokade ihop själv av inhandlade påsar i butik, kiwi osv). Jag vet att det är ett mat tips till men kanske fungerar något?! Hade det varit min son så hade jag försökt att heja på och precis som du försökt att hjälpa till med att stå upp osv.
Lycka till!
Carina
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen!
Resulax är samma sorts preparat som Microlax men min erfarenhet är att det är lite snällare mot lilla ändtarmen. Microlax ger en väldigt stark tömningsreflex och en så stark sammandragning kan göra ont om tarmen är full med hård avföring. Resulax ger en inte fullt så våldsam tömningsstimulans och jag har förstått att det kan vara lite skonsammare av den anledningen.
Kom just ihåg att jag själv, när lille E var mindre, upptäckte att hemmagjord katrinplommonpure var rena raketbränslet, han sket som en häst !! (om du ursäktar uttrycket :oops:). Jag gjorde den själv genom att lägga torkade katrinplommon i kokande vatten och lät dem dra några timmar. Sen körde jag stavmixern i burken till småhackad konsistens och frös i mindre burkar och gav som vanlig katrinplommonpure (som lille E åt med stor förtjusning). Var dock tvungen sluta med detta eftersom det gav åt pipan för kraftig effekt. Kan vara värt att prova för er del också men tyvärr skrev du att lilltjejen vägra kp-pure numera, så det kanske är kört.
När det gäller attityden tycker jag att ni ska stötta lilltjejen när hon säger till och följa henne till toan/pottan ELLER låta henne göra i blöjan. Att hålla henne i händerna och stötta är väl jättebra eftersom det skrämmer henne att det gör ont. Tala helt lugnt och allvarligt om att du förstår att det gör ont men att det måste ut och inte är farligt och sen bara sitta tyst och vara med henne, förutsatt att hon inte tydligt visar att hon vill vara för sig själv. Så hade jag gjort, på intuition. Att barn som är bajsnödiga springer runt på tå är för övrigt en klassiker, då trycker det på ordentligt hos dom, stackarna.
Hoppas verkligen det löser sig (på alla sätt :lol: )!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja kära nån, det här med att släppa ifrån sig bajs har många små barn svårt för, de tror att det är en del av kroppen liksom och håller emot. Nu har jag läst tråden och sett att du fått alla möjliga kosttips. Nu är det "bara" en fråga om att avdramatisera och vänta ut.

Jag skulle återinföra pottan och avpersonalisera det hela. "Oj då, vill bajset komma ut? Då får vi göra så här." (Lite beklagande, du förstår att det är jobigt, men det är mycket som är jobbigt här i världen, och DET är alldeles i sin ordning, tyvärr, inget att göra åt, man får stå ut och göra det bästa av saker och ting. Den attityden ungefär.)

Och så går du i pakt med barnet: "Mammas bajs vill OCKSÅ komma ut!" och ser lagom bestört ut, som att det verkligen kom olämpligt. Och så när du delat reaktionen av motstridiga känslor hos barnet (eller klart negativa...) kommer du fram till lösningen, den oundvikliga, med en lagom uppgiven suck, typ: "Det här kommer vi ju inte ifrån, varken du eller jag. Vi får helt enkelt gå och sätta oss på toaletten. Du på pottan och jag på toaletten. Och så får vi vänta. Och vänta och vänta! Ska vi ta med någonting att läsa? Jag tror jag tar en tidning med mig. Man vet ju inte hur lång tid det tar innan bajset kommer. Vilket jobbigt bajs! Tar du med dig någonting?" Och så letar ni upp lämplig underhållning, och slår er ner på respektive bajsinväntningsplats. Och jobbar kompis kring hela projektet.

Förstår du? Saken löser sig inte på en gång, särskilt inte för dig som inte är nödig och som därför sanningsenligt kan beklaga dig över vilken tid det tar och hur jobbigt det är och krysta och anstränga dig och sucka och vara lite lagom synd om, medan du stoiskt uthärdar... men den här vägen är bra, sympatisk, kompanjonmässig och fokusflyttande :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Anna - du är så underbart skitbra :wink: :lol: !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol: Skitbra och kräkstolt :lol: :lol: Undras var inspirationen kommer ifrån, om man säger :?: :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"