Kura 5-månaders pojke
-
swedishtiger75
Kura 5-månaders pojke
Hej!
Har bestämt oss för att kura vår 5-månaders pojke men behöver bolla lite schemafrågor. Vi följer storasyster till dagis tre dagar i veckan och går på babysim en dag i veckan. Om möjligt vill jag få ihop detta i schemat så bra som möjligt. Vill någon titta på mitt schemaförslag och kommentera?
06.00 Godmorgon
06.15 Frukost
07-7.20 sova
8.45-9.30 sova
9.30 lunch
11.00-13.00 sova
13.10 mellis
15.15´16 sova
17.30 middag
1815 nattslurk
18.30 sova
Vi behöver gå till dagis 8.30, promenaden tar ca 45 min tur och retur. Hämtningen på dagis påbörjas 13.30 och tar ca 45 min tur och retur. På torsdagar simmar vi mellan 9.40 och 10.10.
Jag ammar inte längre utan ger ersättning. Har börjat med en portion gröt + fraktpuré/dag..
Som ni ser kör det ihop sig med schemat på torsdagar gällande badet. Har ni några förslag på schemaändringar som löser problemet? Hur ska jag tänka kring maten - funkar det med gröt till middagen? Lunchen blir ju väldigt tidig men vi är ju å andra sidan morgonpigga.
Kom gärna med synpunkter och förslag på justeringar!
Har bestämt oss för att kura vår 5-månaders pojke men behöver bolla lite schemafrågor. Vi följer storasyster till dagis tre dagar i veckan och går på babysim en dag i veckan. Om möjligt vill jag få ihop detta i schemat så bra som möjligt. Vill någon titta på mitt schemaförslag och kommentera?
06.00 Godmorgon
06.15 Frukost
07-7.20 sova
8.45-9.30 sova
9.30 lunch
11.00-13.00 sova
13.10 mellis
15.15´16 sova
17.30 middag
1815 nattslurk
18.30 sova
Vi behöver gå till dagis 8.30, promenaden tar ca 45 min tur och retur. Hämtningen på dagis påbörjas 13.30 och tar ca 45 min tur och retur. På torsdagar simmar vi mellan 9.40 och 10.10.
Jag ammar inte längre utan ger ersättning. Har börjat med en portion gröt + fraktpuré/dag..
Som ni ser kör det ihop sig med schemat på torsdagar gällande badet. Har ni några förslag på schemaändringar som löser problemet? Hur ska jag tänka kring maten - funkar det med gröt till middagen? Lunchen blir ju väldigt tidig men vi är ju å andra sidan morgonpigga.
Kom gärna med synpunkter och förslag på justeringar!
Mamma till Leia 100528 ej kurad, kände inte till shn.
Och så lilla Love 120731 starta kur snart...
Re: Kura 5-månaders pojke
Hej och välkommen hit!
Börjar med att be så hemskt mycket om ursäkt för att du fått vänta alldeles för länge på svar!
Vi har varit kort om folk härinne en tid och ditt inlägg har tyvärr hamnat mellan stolarna. Hoppas du finns kvar där ute och känner dig välkommen att återkomma med fler frågor och tankar!
Då är det oxå bra om du skriver in sonens födelsedatum och datum för planerad kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur.
Angående schemat så är det ju en högst personlig sak. Jag kommenterar bara utifrån det som står i internationella SHN och som har visat sig fungera.
Under kuren och uppföljningsveckan är det bra att eliminera antalet aktiviteter så gott som möjligt för att den lille ska kunna ha en chans att få in sina nya tider i kroppen och veta vad som gäller. Angående badet har jag inga bra ideér där. Antingen får det bli som det blir den dagen eller oxå får du skippa det under en tid? kanske mina kollegor har andra tankar.
Schemat ska innehålla 4 mål mat + nattslurk. Tid mellan målen bör ligga på ca 3,5 (max 4h)
Mat, mat, mera mat! 8) I alla fall 2 lagade mål om dagen tycker jag som komplement till ersättningen.
Sömnbehovet för gossen ligger på ca 15 h/dygn
3 lurar om dagen beroende på hur lång natten är så blir det olika lång tid till lurarna på dagen. Naturliga sömnpass är 20, 45 min samt 1,5 eller 2 h.
Vakentid mellan lurarna ca 2-2,5 h.
Jenny
Börjar med att be så hemskt mycket om ursäkt för att du fått vänta alldeles för länge på svar!
Då är det oxå bra om du skriver in sonens födelsedatum och datum för planerad kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur.
Angående schemat så är det ju en högst personlig sak. Jag kommenterar bara utifrån det som står i internationella SHN och som har visat sig fungera.
Under kuren och uppföljningsveckan är det bra att eliminera antalet aktiviteter så gott som möjligt för att den lille ska kunna ha en chans att få in sina nya tider i kroppen och veta vad som gäller. Angående badet har jag inga bra ideér där. Antingen får det bli som det blir den dagen eller oxå får du skippa det under en tid? kanske mina kollegor har andra tankar.
Välkommen tillbaka!06.00 Godmorgon
06.15 Frukost
07-7.20 sova lite tidigt att lägga redan här? alternativt ha morgon 6.30 i stället för 12 h natt...
8.45-9.30 sova varför en lur till? för nära inpå den förra
9.30 lunch lite väl tidigt, kanske ha en andra frukost i stället 1-1,5h efter första morgonmålet, gröt eller välling ex
11.00-13.00 sova nära den förra luren igen, men skippar du den och ändrar om i schemat kan det kanske funka, utifrån de hållpunkter jag nämnde ovan.
13.10 mellis
15.15-16 sova
17.30 middag för långt uppehåll efter melliset. 17.00 kanske är en bättre tid så kommer inte middagen så nära nattslurken heller.
1815 nattslurk
18.30 sova
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
swedishtiger75
Hej Jenny
Jag är här!! Har klurat på lite schema ändring som du gärna får kika på, tack! Försökte hitta kontrollpanel profil signatur...men jag är väl lite lätt synskadad skall kolla igen...Love bus är hur som född 31/7 2012. I dag var han billig på blocket eftersom han då sover för lite och mest skriker och piper dag tid. Nätterna är faktiskt riktigt bra, eller ja allt är relativt!
Vakna 06:30 välling (skall man erbjuda gröt också?)
8:45-9:30 vila i vagn När vi lämnar storasyster på dagis.
9:45 Gröt + pure
10:30-12:30 lång vila
13:00 Lunch
13:30 börjar promenad för att hämta syster så då antar jag att han håller sig vaken med tanke på att han sovit 2 tim innan lunch, annars får jag hålla honom vaken helt enkelt!
15:00 välling
15:30-16:15 vila
17:00 Middag
18:30 nattslurk
19:00 Godnatt
För det mesta somnar han på rygg nu för tiden och har napp med snutte filt eftersom han inte kan stoppa in nappen själv så är det bara sluta om jag har förstått det hela rätt?! Han dreglar väldigt mycket så de kvällar jag försöker lägga honom på mage är det helt blött under honom, känns inte riktigt mysigt. Skall jag ändå vara stenhård med att lära honom ligga på mage? Just med maten funderar jag också, än så länge äter han ju bara 1 helt mål om dagen och det är oftast gröt med frukt, allt annat är smak portioner. Det skall naturligtvis bytas ut ganska så snart. Vi vill börja kura så snart som möjligt för vi är jätte trötta på vår lille kille
Super tacksam för hjälp!
Hälsningar Linda
Jag är här!! Har klurat på lite schema ändring som du gärna får kika på, tack! Försökte hitta kontrollpanel profil signatur...men jag är väl lite lätt synskadad skall kolla igen...Love bus är hur som född 31/7 2012. I dag var han billig på blocket eftersom han då sover för lite och mest skriker och piper dag tid. Nätterna är faktiskt riktigt bra, eller ja allt är relativt!
Vakna 06:30 välling (skall man erbjuda gröt också?)
8:45-9:30 vila i vagn När vi lämnar storasyster på dagis.
9:45 Gröt + pure
10:30-12:30 lång vila
13:00 Lunch
13:30 börjar promenad för att hämta syster så då antar jag att han håller sig vaken med tanke på att han sovit 2 tim innan lunch, annars får jag hålla honom vaken helt enkelt!
15:00 välling
15:30-16:15 vila
17:00 Middag
18:30 nattslurk
19:00 Godnatt
För det mesta somnar han på rygg nu för tiden och har napp med snutte filt eftersom han inte kan stoppa in nappen själv så är det bara sluta om jag har förstått det hela rätt?! Han dreglar väldigt mycket så de kvällar jag försöker lägga honom på mage är det helt blött under honom, känns inte riktigt mysigt. Skall jag ändå vara stenhård med att lära honom ligga på mage? Just med maten funderar jag också, än så länge äter han ju bara 1 helt mål om dagen och det är oftast gröt med frukt, allt annat är smak portioner. Det skall naturligtvis bytas ut ganska så snart. Vi vill börja kura så snart som möjligt för vi är jätte trötta på vår lille kille
Super tacksam för hjälp!
Hälsningar Linda
Hej!
Tycker att målen verkar vara för många, samt att sömnen ligger lite tätt inpå ibland. Vad tror du om följande:
07.00 Morgon och frukost (vällning)
9.00-9.45 Sova 45 min
10.30 Lunch, smakportion (+mjölk)
11.30 Sova 2 tim
13.30 välling
15.30-16.15 Sova 45 min
17.00 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Natt
Om det är blött under honom så lägg dit ett lakan/örngott lite sabbt och lägg tillrätta igen. Snart kommer han somna fort och det blöta är ett minne blott!
Kram Bea
Tycker att målen verkar vara för många, samt att sömnen ligger lite tätt inpå ibland. Vad tror du om följande:
07.00 Morgon och frukost (vällning)
9.00-9.45 Sova 45 min
10.30 Lunch, smakportion (+mjölk)
11.30 Sova 2 tim
13.30 välling
15.30-16.15 Sova 45 min
17.00 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Natt
Om det är blött under honom så lägg dit ett lakan/örngott lite sabbt och lägg tillrätta igen. Snart kommer han somna fort och det blöta är ett minne blott!
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
swedishtiger75
Ha ha jag och maken skrattar gott till morgon kaffet
solstrålen och livsnjutaren å så underbart!!!!
Love glädjespridaren....vi får kalla han det efter kur, eller hur!!!!!
Schemat såg ok ut bara lite tight med välling och hämtning vid 13:30.
Jag får kolla ordentligt i kväll igen när lugnet lagt sig är SÅ tacksam för all hjälp vi kan få!! Ha en fin dag!!
Love glädjespridaren....vi får kalla han det efter kur, eller hur!!!!!
Schemat såg ok ut bara lite tight med välling och hämtning vid 13:30.
Jag får kolla ordentligt i kväll igen när lugnet lagt sig är SÅ tacksam för all hjälp vi kan få!! Ha en fin dag!!
:thumbsup: 
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
swedishtiger75
Hej Bea
Nu har jag kollat igenom förslaget ordentligt och det ser riktigt bra ut! Om jag bara flyttar tiden lite lite så att godmorgon är 06:45 så passar även babysim in och det vore ju toppen! Det jag behöver göra nu är att peppa upp mig själv och gå in i matchen! Det jag upplever som störst prövning är att somna utan napp och dag sömnen, är det något speciellt man skall tänka på just dag tid?
Kram å hej
Nu har jag kollat igenom förslaget ordentligt och det ser riktigt bra ut! Om jag bara flyttar tiden lite lite så att godmorgon är 06:45 så passar även babysim in och det vore ju toppen! Det jag behöver göra nu är att peppa upp mig själv och gå in i matchen! Det jag upplever som störst prövning är att somna utan napp och dag sömnen, är det något speciellt man skall tänka på just dag tid?
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Det här kommer ni fixa galant!
Det bästa brukar vara att ha den långa luren i sängen eftersom de små kan röra sig fritt och ligga bekvämt. Men man gör så klart det som passar bäst i sin egen familj
Annars ska dagslurarna hanteras på samma sätt som nätterna, men man kan ha en särskild dagsramsa om man vill.
Lycka till!
//Norahsmamma
Det här kommer ni fixa galant!
Det är vanligt att dagslurarna tar lite längre tid att sätta än nätterna och det kan vara bra att känna till så att man inte börjar felsöka och oroa sig när nätterna sitter, men kanske inte dagarna. Men för vissa funkar dagslurarna bra från början.swedishtiger75 skrev:Det jag upplever som störst prövning är att somna utan napp och dag sömnen, är det något speciellt man skall tänka på just dag tid?
Det bästa brukar vara att ha den långa luren i sängen eftersom de små kan röra sig fritt och ligga bekvämt. Men man gör så klart det som passar bäst i sin egen familj
Annars ska dagslurarna hanteras på samma sätt som nätterna, men man kan ha en särskild dagsramsa om man vill.
Lycka till!
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
Håller med Norahsmamma, det kommer att gå så bra! Nappen är snart glömd. Rätt attityd och självklarhet i allt ni gör så är ni snart i mål. 
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
swedishtiger75
Hej igen
Har lite följd frågor gällande Love. I vanliga fall somnar han av sig själv i sin säng, så i kväll efter vi har busat och jag lägger ner honom kan jag då göra följande:
Lägga till rätta
Solfjädra
Ramsa på väg ut
Måste jag buffa oxå?
I vanliga fall brukar han vakna vid 5-5:30 skall jag då endast ramsa utanför? Gå in om gråt och skrik stegrar sig såklart. Han brukar ju även bajsa på morgonkvisten, skall jag då byta i mörker, lägga rätt, ramsa och gå?
Ramsar för mig själv...här är det jag som bestämmer!
Heja heja =D>
Har lite följd frågor gällande Love. I vanliga fall somnar han av sig själv i sin säng, så i kväll efter vi har busat och jag lägger ner honom kan jag då göra följande:
Lägga till rätta
Solfjädra
Ramsa på väg ut
Måste jag buffa oxå?
I vanliga fall brukar han vakna vid 5-5:30 skall jag då endast ramsa utanför? Gå in om gråt och skrik stegrar sig såklart. Han brukar ju även bajsa på morgonkvisten, skall jag då byta i mörker, lägga rätt, ramsa och gå?
Ramsar för mig själv...här är det jag som bestämmer!
Heja heja =D>
Hej och välkommen!
Bra jobbat! Du tänker helt rätt och det är bara att köra på. =D>
Nej, du behöver inte buffa vid varje läggning nu, bara ramsa GLATT och STENSÄKERT på väg ut!
Det bästs som finns är att få gå och lägga sig - det är det som skall höras i ditt tonfall. 8)
Konsekvent!
Du byter som du skriver om han bajsar på morgonen, inga konstigheter om man säger och inte heller något som måste pratas om eller så. Lugnt ögonkast kan du bjuda på som om detta var det mest självklara i världen.
Bra jobbat! Du tänker helt rätt och det är bara att köra på. =D>
Nej, du behöver inte buffa vid varje läggning nu, bara ramsa GLATT och STENSÄKERT på väg ut!
Det bästs som finns är att få gå och lägga sig - det är det som skall höras i ditt tonfall. 8)
Konsekvent!
Du byter som du skriver om han bajsar på morgonen, inga konstigheter om man säger och inte heller något som måste pratas om eller så. Lugnt ögonkast kan du bjuda på som om detta var det mest självklara i världen.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -