Lite hjälp med kurandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Hej hej

Skrev en tråd nyss men den blev avslagen då det stod att jag länkat till info som inte godkänns trots att jag inte länkat alls, mycket underligt :shock: så jag försöker igen. Till slut ska det väl gå att skriva utan att det blir knas :D

Det jag undrade, om än förra inlägget var lite långt,var följande.

1. Vår lilla tjej verkar gå "fortare fram" än vad som beskrivs i boken. Det gör det lite svårt att förhålla sig till vad som ska komma härnäst. Till exempel har hon redan efter första natten nu börjat äta gigantiska mängder, la sig helnöjd efter ramsan oc så och började jollra. Är det något särskilt vi ska tänka på som kan dyka upp när dag 1 och natt 2 hittills varit mer som dag 2 och natt 3?

2. Eftersom jag satte igång lite väl snabbt och det visade sig att lillan när hon fick sova själv hela natten i vårt sovrum sov mycket bättre än annars inser vi nu att hon skulle behöva flytta till sitt eget rum. Det är bara det att det är lite ofärdigt och måste möbleras om och ja... Kan man byta rum under kurandet? Eller ska vi vänta in dessa fyra dagar eller 11 dagar? Det är ju lite ohållbart att jag och maken ska sova i soffan respektive madrass i arbetsrummet medan lillan sover gott i spjälsängen bredvid den tomma dubbelsängen...

3. Ikväll vid nattningen sprack schemat helt då den förstoppade lilla magen gav med sig och det blev bajsfest. Festen höll på bra länge och slutade med nytt amningsbehov och därefter en sjukt trött bebis som var rätt svårroad en timme efter läggtid. Frågan är följande. Ska man låta liten sova längre imorgon så att dygnsvilan blir korrekt? Ska vi passa på att göra en liten ändring i schemats nattvila med en extra halvtimme på morgonen då vi ju aldrig kunde tro att vi skulle behöva väcka bebisen som vaknat slaviskt klockan 6 sedan bb. Men nu när sova verkar vara grejen kanske halv sju skulle gå lika bra. Eller ska vi hålla oss till grundschemat trots allt och låta imorgon helt enkelt bli ett dygn med för lite sömn?

Hoppas inget uppfattas som länkar nu eller annat. Behöver verkligen lite stöd!
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen hit! :D

Fråga 1: Grattis! Det är bara att tacka och ta emot! Alla är vi ju olika och vi reagerar olika på kuren också. Kör ni på så kommer detta att gå så bra!

Fråga 2: Byt rum tycker jag, men håll er till det rummet sen. Så att det blir samma under hela kuren och uppföljningsveckan.

Fråga 3: Experimentera inte med att ge extra tid för förlorad sömn. Det kan man göra sen när allt satt sig och man vet att man kan laborera lite mer om det skulle behövas. Nu i början är det viktigt att lära sig schemat och då är det tiderna som gäller, hur lite sömn det än blir i början. Det tar lillan snart igen! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Hej Bea

Var just uppe och ramsade en sväng. Tack för synpunkter så här en lördagkväll. Låter helt logiskt att låta det bli för lite sömn och hålla sig till schemat. Har legat och funderat i mörkret nu när jag kurvakar och tänkt i de banorna så det känns ju ännu bättre nu när någon annan tänker lika :).

Du tror inte det finns någon risk för att kuren saboteras om vi byter rum till natt 3 då mannen ska ta över nattandet? Blir ju någon form av förändring i de nya rutinerna som det är tänker jag. Har som fått för mig att just dessa nätter är känsliga på någe vis...
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Bluna »

Ni kan ju köra veckan ut och byta rum efter det om det känns bättre för er. Allt handlar egentligen om attityden, och den är kanske lättare att hålla om ni avvaktar med rumsbytet... :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Tack för svar. Sant sant. På tal om attityden känner jag att den tryter just nu. Men vill ju inte ge upp. Min man är osäker kring att ta över ikväll. Det märks att han är nervös och otrygg. Med andra ord kan det hända att hon kör över honom helt. Så nu har jag två nya frågor.

1. är det bättre att jag kör hela kuren igenom eller är det liksom pedagogiskt smart att byta efter halva? Har ju knappt sovit på två nätter men är så taggad utifrån responsen mellan mig och lillan att det går ändå. däremot känns det som om jag aldrig kommer orka hit igen om det fallerar nu.

2. jag har kurat henne under dagsömnen också fast med annan ramsa idag. protesterna hon ger ifrån sig när hon måste somna själv under dagen överstiger kvällarna helt. Idag har hon till exempel skrikit, protesterat nästintill vansinne för att vara henne. Det som fungerar rätt problemfritt under natten. Andra natten hade hon till exempel tre uppvak totalt och inga tårar efter första lämningen. Är det dumt av mig att försöka förändra dagsömnen också. borde jag bara göra som alltid vad gäller den, dvs antingen låta henne somna själv i vagnen när vi går eller vyssja henne i famnen inne och lägga bort. Altlså låta det vara till dess att nätterna sitter. eftersom dagarna är svårast för oss blir jag så osäker på om jag gör rätt med dem.

Gud vad skönt det är att ha det här forumet för övrigt. Tusen tack för dina svar hittills.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också! :D

Fråga 1:
Om din man känner sig osäker och nervös kanske det är bättre om du kör på själv till han känner sig tryggare. En osäker attityd märker barnet av direkt :wink: . Så kör på du om du känner att du orkar.

Fråga 2:
Det är vanligt att dagslurarna krånglar. Nätterna brukar ofta sätta sig snabbare än dagarna. Så länge man jobbar på konsekvent på dagarna också så ger det med sig så småningom, men det kan som sagt ta lite längre tid än nätterna. Så fortsätt med kuren dagtid också så att du inte sänder dubbla signaler till henne.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Hej och tack för svar!

Det blev fortsatt kurande för mig ikväll. Maken hade utöver sin osäkerhet en hel del jobb som skulle lämnas in senast imorgon och kände sig så stressad så vi tänkte precis så att rätt attityd måste vara viktigare än att byta. Orken får så lov att infinna sig då de positiva resultat vi redan kan se känns som en frisk fläkt i ett instängt rum. Vi vill ha mer helt enkelt! :D Vad gäller dagturerna så kör jag på isf. På ett sätt låter det logiskt. Det underliga var att inatt, dvs tredje natten, så krävdes det mer jobb än natt två och tog längre tid än natt ett och två tillsammans. Funderar på om det beror på dagsömnen. Det var som om hon tog med sig (antagligen jag egentligen) dagbeteendet in i nattsömnen. Till och med vagnturerna började krångla idag. Men vi kör på. Jag vet ju i mitt yrke att ett konsekvent och tydligt ramverk underlättar och därför borde det ju gå att få till dagarna med.

God kväll!
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ja det kan svänga lite i början av kuren. Ibland verkar det som om barnet sover fint i ett par nätter för att sedan få ett sk. bakslag och sova som en kratta en natt. Det gäller att inte bli orolig över att man gjort fel eller att kuren inte skulle passa :) det tar sin tid förrän allt det nya sätter sig och alla kan börja njuta av att sova igen 8)

Om hon frågar mycket är det viktigt att ni även vågar backa - dvs ingen trafik i rummet och ge henne lite utrymme att reagera mellan ramsorna :)

Ni jobbar jätte fint!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Alltså det blir bara svårare och svårare. Känns som om vi missar något helt

Lillan vägrar skratta längre. Iaf med mig. Min lillskrutta som skrattat sig igenom varenda (skämtar inte) dag sedan hon var två månader bevärdigade mig knappt med ett leende idag. Vad sjutton liksom?! Skrattet innan läggdags är enormt svårt att få fram, funderar på om hon blivit för trött eller om hon är helt sur.

Inatt var det makens tur. Det tog 20 minuter även idag. Och under stora protester. Hon jobbade upp sig mer och mer och mer till dess att inget ramsande biter och till slut fick han gå in och börja om som om vore det första natten. Likadant var det för mig igår. Det känns som om första natten var för enkel och andra likaså och att vi nu hamnat i någon form av bakslag. Vi vill ju komma till delen då hon somnar nöjd. Alltså vår andra natt.

Känner mig väldigt förvirrad just nu och liksom lite som om vi spårat ur. Iaf tänker vi att han tar imorgon också så att vi åtminstone får reda på om det strulade ikväll igen pga personbyte och det faktum att han aldrig hittills lagt henne då hon aldrig accepterat honom vid läggdags eftersom hon ätit i samband hittintills.

Men vad tror ni. Vad gör vi för fel då det bara går utför?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej nej, det går inte alls utför :!: Misströsta nu verkligen inte, SHN-kuren är en process och många, många frågor ska besvaras på vägen fram till den glada, trygga, säkra sömnen. Det är alldeles i sin ordning. Rom byggdes inte på en dag, tänk på det! Men hur ståtlig och odödlig blev den inte, den Eviga Staden :?: :lol:

Så fortsätt nu arbetet lugnt och fint. Barnet kommer till er hjälp allteftersom polletterna trillar ner. Läs på i boken under arbetets gång. Läs igen - med de nya ögon ni får medan kuren verkligen pågår - kapitlen om Lugnet och Säkerheten, så att ni odlar Attityden av Självklarhet :!: Och missa inte Frågor och svar.

Pris och beröm för ert TÅLAMOD och lugn =D>


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Igår var det förtvivlad gråt igen och inget ramsande fungerade. Så vi beslutade att gå in och lägga till rätta och göra om den delen så att hon skulle känna sig trygg, för det är väl ändå hela grejen? Att ramsan ska betingas på lillan så att hon klarar sig utan fysisk kontakt i insomningsskedet? Hur som fick vi lägga till rätta två gånger innan ramsan började ta igen men då tog den desto mer. Hon go´knorrade och somnade och vi stökade runt utanför rummet utan att väcka henne (omöjligt för en vecka sedan). I natt har också ramsan fungerat fram till vargtimmen då det blev ett ordentligt nästan somna- vakna till - läge som varade väldigt länge. Till slut gav jag henne nässpray då täppa tidigare kunnat göra insomning svårt och efter det var det nemas problemas igen.

Jag är dock väldigt lur på att vi måste flytta henne ur sovrummet vårt då vi verkar störa henne under natten och när hon vaknar runt fyra är hon svårsövd. Har alltid varit det. I vår säng, i famnen, vid bröstet. Det är väl den berömda vargtimmen.

Jag förstår ju att det handlar om attityd men hur mycket förändring är vettigt på kort tid med barn under sex månader? Nattamningen - borta, mer mat under dagen = mindre amning = mindre mammamys, nytt insomningssätt. Ska vi byta rum också? SAmtidigt har hon ju inte sovit så gott någongång som nyårsdagen då vi la oss tre och hon inte vaknade förrän då eller natt tre på kuren då hon vaknade två gånger mellan 19-06 och ramsan räckte båda gångerna. Men båda gångerna sov hon ju som sagt ensam i vårt sovrum. Jag tycker ju att barn ska in i flocken och att hon och vi borde kunna samsova i samma rum men samtidig, varför träna det när hon verkar sova gott själv? Men jag är lur just på själva förändringen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, du får nog backa bandet lite och bestämma dig för om du ska kura överhuvudtaget eller inte. Det är verkligen inget brott att INTE göra det :roll: :mrgreen: :lol:

Så ta en titt i Sova hela natten-boken igen, tycker jag - särskilt kapitlen Safarin, Lugnet och Säkerheten - och ta ställning sedan, se hur du vill ha det, vad du tror på och vad du vill. Som det nu är, är du på ren svenska osäker, och det kan man vara, men det hjälper inte lilla barnet. Det förvirrar lilla barnet.

Hur man än beter sig i spädbarnsvård / barnavård bör man inför lilla barnet ifråga kunna förmedla en betryggande övertygelse om att man vet precis vad man gör och varför.

LYCKA TILL :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Du har så rätt i att vi är osäkra och att det inte leder någonvart. Inte har det blivit bättre av att jag är helt borta av trötthet just nu. Har glömt spisen på fyra gånger på en och samma dag den här veckan. När velandet väl sätter igång har jag varit oförmögen att fatta beslut. På det tappade vi självförtroendet helt när vår verklighet avvek från bokens fyra första nätter och vi den fjärde natten kände oss längre bort än den andra. Och inte blev det bättre när en del omgivning tyckte vi var dåliga föräldrar för att vi kurade och hon samtidigt som folk tog sig plats att tycka skrek hjärtskärande (sabla mammahjärta, skulle låtit mormor ta det) och bara jobbade upp sig (blev verkligen en ond cirkel där jag tror att vår osäkerhet gorde henne mer osäker, som du säger i boken). Har känt mig så arg de senaste dagarna över att andra tar sig rätten att döma något jag känner i magen är på rätt spår om än jag inte får till det vilket då föder osäkerheten och dåliga mammasamvetet. Och framförallt att jag låter det påverka mig. Vi har iaf läst och haft diskussioner de här dagarna, jämfört våra nya erfarenheter med det som står och sett andra saker i texten. Vi kan ju se positiva förändringar för oss alla även om vi inte fått till det i tempot fyra nätter. Alltså kan vi inte göra något dumt! Hon har slutat äta på nätterna, ramsan räcker för att hon ska komma till ro om hon vaknat, ett till två uppvak/natt senaste nätterna är en otrolig förbättring(det är vargtimmen som sabbar) och maken kan lägga sin dotter för första gången sedan hon kom till oss (hur galet får man låta det bli egentligen?) vilket gör att jag nu ikväll ska ta mitt första bad på kvällstid när hon lagt sig! Hon har inte längre ringar under ögonen när hon vaknar, de kommer tillbaka inom en timme men det är ju en förbättrning iaf.

Nu när vi faktiskt kan se positiva resultat av vår misslyckade kur känns det självklart att fortsätta en lyckad kur. Inatt fungerade ramsan efter beskedet så vi är på rätt spår.

Tack för att du och dina andra hjälpare tar er tid att tycka och tänka. Det är guld värt. Det är så sabla svårt när hjänan går på halvart.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen säger jag oxå! 8)

Kod: Markera allt

Skrev en tråd nyss men den blev avslagen då det stod att jag länkat till info som inte godkänns trots att jag inte länkat alls, mycket underligt :shock: så jag försöker igen. Till slut ska det väl gå att skriva utan att det blir knas :D 
Detta beror tyvärr på att vi är överhopade med SPAM just nu så alla inlägg måste godkännas innan de läggs ut första gången, ditt inlägg hamnade nog olyckligtvis i en lång lista med spam och fick följa samma väg som dem. :oops: :oops: Tur att du skrev igen! :D

Det är inte lätt med omgivningens åsikter! :? Men ni vet vad som är bäst för ert barn som du så klokt resonerar om i ditt senaste inlägg. :D Lycka till i en fortsatt kur med lite nytändning och välkommen tillbaka med fler frågor, om det finns några. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
kaede
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 12 jan 2013, 21:49

Re: Lite hjälp med kurandet

Inlägg av kaede »

Trist med spamlavin. Jag fick ju vara med så ingen skada skedd:)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"