Resa till Australien med 9 månaders - hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
EdvinsMamma

Resa till Australien med 9 månaders - hjälp!

Inlägg av EdvinsMamma »

Hej,
Om en månad ska vi åka till Australien med vår då 9 månaders son. Vi flyger via London och stannar tre dagar i Singapore innan vi åker vidare till Sydney. Nu funderar vi fram och tillbaka på hur vi ska göra med vår sons sovschema. Är det värt att försöka förskjuta det innan vi åker och i så fall hur?
I vanliga fall sover han natt kl 19-7. Singapore ligger 7 timmar före oss och Sydney ytterligare tre timmar före oss. Det som får oss att tveka på att flytta sovtiderna innan vi åker är att vi kanske kommer ha svårt att lägga honom tidigt den dagen vi flyger.
Vi flyger kl 19 från Stockholm (åka hemifrån ~kl 16), mellanlandar så i London i två timmar (utan tillgång till vagn) och flyger sedan vidare till Singapore (10 timmars flygning) och landar där kl 12 svensk tid (19 Singaporetid). I praktiken så kommer vi alltså bära honom eller vara på flyg från kl 17 när vi checkar in på Arlanda. Hur bra han sedan sover på flyget kan vi naturligtvis inte veta, men han har en egen baby cot så vi hoppas att han ska kunna sova ok.
Hade det inte varit för detta var vår plan att skjuta på dygnet åtminstone 3-4 timmar innan vi reser (dvs läggdags kl 15 svensk tid, kl 22 i Singapore). Nu behöver jag era kloka hjärnor för att komma fram till vad som är bäst i längden. Hur ska vi göra för att förstöra så lite sömn som möjligt för honom och för oss både före och efter det att vi lämnar Sverige?
Mamma till Edvin 120509
Kurstart 121114
mumintrollet

Re: Resa till Australien med 9 månaders - hjälp!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag är absolut ingen expert på detta, men spontant skulle
jag säga att ni flyger iväg som vanligt då det är hans läggdags. Väl i Singapore har ni tre dagar på er att anpassa er till den nya tiden.
Kanske är det värt att där köra direkt med australien-tid? En rimlig förskjutning i även era tider.
Jag tycker att det känns knasigt att förskjuta en så enorm tidsskillnad redan innan ni åker. Jag skulle ta det som det kommer, med tanken - Nu reser vi och under resan är allt i undantagstillstånd Men det är en engångsföreteelse och så är vi tillbaka på banan igen.

Min bror reser massor runt världen i sitt arbete och han bekämpar jetlag med att äta sig in i den nya tiden. Dessutom äter han inte mycket på flyget men dricker desto mer. Anländer man på morgonen får man alltså kaffe och smörgås även om man är van vid en middag den tiden! Det lär skall vara effektivt sätt för att få kroppen att vänja sig.

Så får ni utrusta er med folie, tejp och diverse mörkläggningsverktyg för att få totalt mörkt på rummet! Det är bästa sättet att få natten till natt!

Ha en underbar resa!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"