Behöver jag kura min 4 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mumintrollet

Re: Hjälp med att få 5 månaders att somna själv

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Härligt att du känner dig peppad och bestämt när ni skall köra igång!

Vad har ni för schema nuförtiden?

Angående vätska, minns jag att jag funderade på samma sak och fick svar från BVC att det räcker bra med ersättning och eventuellt vatten till maten. Ersättningen och maten innehåller ju en hel del redan och nu är det ju vinter så jag tror inte det ligger en direkt fara för uttorkning ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Vi har inget direkt schema, det har varit svårt att införa tycker jag. Men försöker ju följa något sånär samma tider samma dag så gott det går. Läggdags har varit mer eller mindre samma tid, mellan 19.30 och 20.00. I och med kuren så kommer vi självklart sätta ett schema då det är A och O.

Det är svårare än jag trodde att hitta ett bra schema för oss nu inför kuren. Bla eftersom det kan vara så olika hur länge han är uppe första passet och hur länge han sover. Ibland är han uppe 2 tim och sover 45 min. Ibland uppe 3 tim och sover 2 tim. Ju kortare tid han skall vara uppe desto kortare sovpass därefter och vice versa tänker jag.

/Loiues mamma
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
Louies mamma

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Då man helst skall hålla sig till samma tråd när det gäller samma barn så fortsätter jag på denna tråd. Hojta till om jag behöver starta en ny. :)

Vår kille har nu blivit 6 månader och läget har förändrats kan man säga. Strax innan han blev 5 mån började han plötsligt vakna många ggr på nätterna. Mellan 5-8 ggr får man räkna med och jag går nu helt på knäna. Det är olika hur han beteer sig vid uppvak. Ibland är det gnöl/gnäll och lite rumpklapp får honom att somna om. Ibland stegras det till gråt och då plockar jag upp och lugnar i famnen eller bröstet vilket brukar gå ganska fort. Enstaka ggr har han varit "pigg" och vart uppe en stund men vi har alltid kört med inställningen att på natten händer ingenting.

Vi har bestämt oss för att kura och tänker köra igång torsdagen den 17 januari. Pappa tar ledigt på fredagen. Boken har vi båda läst och jag går igenom den nu för andra gången. En hel del frågor dyker ändå upp så det vore toppen om ni kan vägleda mig i dessa. :D

Natt 1: Man buffar mer eller mindre vid varje fråga? Eller beror det på frågans karaktär? Ibland är det mest gnöl/gnäll och ibland kan det vara ren nästan hysterisk gråt.

Dagarna: Det står inte så mkt om dagarna i boken men devisen är väl helt den samma? Dvs buffning ok under första dan för att sedan låta ramsan ta över mer som under andra natten? Om man tex bestämt att en lur skall vara en timma och det tar 45 min innan han somnar så får han sova kvarten och sedan tar man upp?

Mörkläggning: Det skall vara lika mörkt i rummet dag som natt? På vårt andingslarm finns en nattlampa som avger ett svagt blått sken. Är den ok att använda? Undrar om det går att se ngt annars. ;)

Nytt rum: Är det ok att flytta lillkillen till eget rum samma kväll som vi startar kuren eller bör detta göras innan?

Husljud: Under tidiga kvällen efter nattning - är det ok att husljud såsom tv, katter som mjauar (har väldigt pratiga högjudda katter) smiter in när man ramsar genom springan? Eller måste det vara helt tyst?

Nattslurk: Vad innebär det egentligen, hur mkt bör det vara?

"Vandrar" i sängen: Louie kan snurra runt ganska ordentligt i sängen och hamna i alla möjliga ställningar. Vid vissa uppvak står han på alla fyra och kikar ut genom spjälorna för att sedan blunda när man plockar upp. Natt 1 är det ganska enkelt att åtgärda när man ändå buffar en del. Men sen när ramsan skall ta över - skall man ha inställningen att han får vackert lägga sig tillrätta själv igen?

Att gå ut och gå: Det vore ju tråkigt att inte alls kunna ta sig utanför hemmet under kuren och uppföljningsveckan. En promenad vore ju bra - dock finns ju risken att han somnar när han inte skall sova alternativt att han sover för kort stund. Han brukar inte sova mer än 30 min i vagnen.

Louie äter nu bra med mat och jag har fått goda råd inne på Späda och små om hur jag bör göra med matschemat. Jag försöker utöka maten ytterligare än vad han får idag efter råd och hoppas jag får i honom mer. Min största farhåga och där jag tvivlar lite är väl om han verkligen kan klara en 11,5-12 tim natt utan att äta. Idag äter han tre mål mat plus två mellis och nattslurk. Maten är gröt + fruktpure till frukost och barnmat på burk plus fruktpure till lunch och middag. Mellis är ersättning (Babysemp 2) 2 ggr om dan. Nattslurk likaså, där tänkte jag dock sakta börja vänja honom vid välling. Han äter idag en gång på bröstet ngn gång mellan 22-00, beroende på när han vaknar och om han somnar om eller ej. Sedan ca 150 ml runt 3-4 vilket han äter upp på nolltid. Men detta kanske bara är en ovana egentligen som inte behövs?

Det blev ett långt inlägg med många frågor! Tackar på förhand för er tid! :heart:

Hälsningar Louies mamma
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej igen! :)
Jag skall se om någon kan klistra ihop dina två trådar så vi håller bättre reda på dina inlägg.

Natt 1: Man buffar mer eller mindre vid varje fråga? Eller beror det på frågans karaktär? Ibland är det mest gnöl/gnäll och ibland kan det vara ren nästan hysterisk gråt.
Varje gång han vaknar efter att sovit går du direkt in och buffar. Är han ganska lugn avrundar du ganska snabbt och ramsar dig ut. Frågar han mer, kan du såklart se hur han svarar på ramsan. Du måste lyssna, och det kommer att vara det mycket viktiga under er kur - LYSSNA! :)
Huvudsaken är att du förmedlar ett lugn och bryter den sk. hysterin, första och andra natten med hjälp av buff.

Dagarna: Det står inte så mkt om dagarna i boken men devisen är väl helt den samma? Dvs buffning ok under första dan för att sedan låta ramsan ta över mer som under andra natten? Om man tex bestämt att en lur skall vara en timma och det tar 45 min innan han somnar så får han sova kvarten och sedan tar man upp?
Jepp. Samma visa dag som natt - men dagramsan skall helst inte ha ordet natt i sig.
Håll tiderna under kuren även om han endast sovit en del av sin lur. Då ger du honom en chans att fatta schemat.
Mörkläggning: Det skall vara lika mörkt i rummet dag som natt? På vårt andingslarm finns en nattlampa som avger ett svagt blått sken. Är den ok att använda? Undrar om det går att se ngt annars.
Jag tejpade för andningslarmets lampa för den var så extremt stark att den lyste upp halva sängen :shock: Tanken är att det skall vara så mörkt att du inte ser handen framför dig. Givetvis kommer det in lite ljus från dörrspringan då du går in och buffar. Men för övrigt skall det vara kolgruvemörkt. Lönar sig att testa i förväg och stå i sovrummet ett tag så att ögat vänjer sig. Det som vid första ögonkastet verkade mörkt blir bara dunkelt efter ett tag.
Nytt rum: Är det ok att flytta lillkillen till eget rum samma kväll som vi startar kuren eller bör detta göras innan?
Jag skulle flytta samma kväll och ta allt det nya i samma veva :)
Husljud: Under tidiga kvällen efter nattning - är det ok att husljud såsom tv, katter som mjauar (har väldigt pratiga högjudda katter) smiter in när man ramsar genom springan? Eller måste det vara helt tyst?
Jag skulle hålla aktiva små katter utanför sovrummet ;)
Dessutom bör du ramsa bakom stängd dörr. Endast om du är tvungen att gå in och buffa vid kris kan katterna smita in alltså. För övrigt är det BRA med hulsjud. Lev på som vanligt. Tvättmaskin, elvisp, hårtork, TV, jamande allt förmedlar åt Louie att livet pågår som vanligt och han kan sova tryggt! Tvärtom är det konstigt om alla plötsligt går på tå - varför det? Vad är det NI lystrar till? Vargar kanske som stryker i närheten?
Nattslurk: Vad innebär det egentligen, hur mkt bör det vara?
Många ger välling, vår dotter klämde i sig 200 ml. Du kan också ge gröt, frukt. Ett mättande kvällsmål alltså innan man somnar
"Vandrar" i sängen: Louie kan snurra runt ganska ordentligt i sängen och hamna i alla möjliga ställningar. Vid vissa uppvak står han på alla fyra och kikar ut genom spjälorna för att sedan blunda när man plockar upp. Natt 1 är det ganska enkelt att åtgärda när man ändå buffar en del. Men sen när ramsan skall ta över - skall man ha inställningen att han får vackert lägga sig tillrätta själv igen?
Ja han får friheten att ligga som han vill :)
Att gå ut och gå: Det vore ju tråkigt att inte alls kunna ta sig utanför hemmet under kuren och uppföljningsveckan. En promenad vore ju bra - dock finns ju risken att han somnar när han inte skall sova alternativt att han sover för kort stund. Han brukar inte sova mer än 30 min i vagnen.
Absolut skall ni ut och gå!!! Frisk luft ger en god sömn!! Ta en promenad med honom då han nyss vaknat och ätit. Ut och titta på världen. Om han nuckar till är det bara att ta upp och introducera något nytt och spännande. Däremot skulle jag inte rekommendera att ha honom sovandes i vagn om ni annars planerar att ha lurarna inne. Bara för att få konsekvens under kuren. Sedan då han redan är trygg med sitt sovande kan man placera lurarna lite var som helst.
Louie äter nu bra med mat och jag har fått goda råd inne på Späda och små om hur jag bör göra med matschemat. Jag försöker utöka maten ytterligare än vad han får idag efter råd och hoppas jag får i honom mer. Min största farhåga och där jag tvivlar lite är väl om han verkligen kan klara en 11,5-12 tim natt utan att äta. Idag äter han tre mål mat plus två mellis och nattslurk. Maten är gröt + fruktpure till frukost och barnmat på burk plus fruktpure till lunch och middag. Mellis är ersättning (Babysemp 2) 2 ggr om dan. Nattslurk likaså, där tänkte jag dock sakta börja vänja honom vid välling. Han äter idag en gång på bröstet ngn gång mellan 22-00, beroende på när han vaknar och om han somnar om eller ej. Sedan ca 150 ml runt 3-4 vilket han äter upp på nolltid. Men detta kanske bara är en ovana egentligen som inte behövs?
Om han äter ordentligt mat på dagen som du beskrev behöver han inte äta på natten. Det är klart att kommer att vara hungrig till en början eftersom hans kropp är inställd på ett nattmål - men det ger med sig inom några dagar.

Hur ser ert schema ut nu?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Nu ser jag att du flera trådar... vilken svarar vi i? :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nu har jag sammanfogat dina båda trådar. Så nu kan vi hålla oss i denna. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Tack för hjälpen!

Det som jag är lite nervös för är det här med nattmatningen, dvs att han skall klara sig utan. Jag trycker i honom så mkt det går på dagarna/kväll. Inatt vaknade han vid 23.20 och jag ammade men nu kommer det så lite. Han somnade om. Sen vaknar han vid 01.30 och är helt otröstlig. La honom bredvid och antog inställningen att här händer ingenting. Men efter 20 min gav jag upp och gav ersättning. Han åt och somnade om.

Antar att det kommer att bli en del klaganden (läs otröstlig gråt) i början av kuren då ingen mat kommer. Jag hoppas att det då ändå går att lugna ner honom med buffning eller solfjäder.

//Louies mamma
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Du kan alltid vänta med kuren tills du känner att han äter mer på dagtid. Matkura först....

På så sätt kan du oxå vara säker på att han inte vaknar för att han är hungrig och du är oxå säkrare i din förmedling till honom att på natten HÄNDER INGENTING! 8) På så sätt behöver du inte "hoppas att buff och solfjäder" hjälper, du är övertygad om att det hjälper för du vet vad som är bäst för honom, du ger honom vad han behöver i form av mat, delaktighet och närhet DAGTID och på natten förmedlar du att han kan sova lugnt för du vaktar utanför. :D

Men, det behöver heller inte vara så att han är hungrig, bara det att han är van att han får mat när han vaknar. När du oxå tar upp honom för att ha honom intill dig bekräftar du hans oro (i all välmening) något är fel, du måste sova här hos mig, din säng är en farlig plats... Oavsett vad du betsämmer dig för så se till att ha med dig rätt attityd in i kuren så att du ger honom den bästa hjälpen till en hel natts god sömn. :D

Läs på mer i boken! Lugnet, säkerheten och safarin! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Manfred10 skrev:Hej!
Du kan alltid vänta med kuren tills du känner att han äter mer på dagtid. Matkura först....

På så sätt kan du oxå vara säker på att han inte vaknar för att han är hungrig och du är oxå säkrare i din förmedling till honom att på natten HÄNDER INGENTING! 8) På så sätt behöver du inte "hoppas att buff och solfjäder" hjälper, du är övertygad om att det hjälper för du vet vad som är bäst för honom, du ger honom vad han behöver i form av mat, delaktighet och närhet DAGTID och på natten förmedlar du att han kan sova lugnt för du vaktar utanför. :D

Men, det behöver heller inte vara så att han är hungrig, bara det att han är van att han får mat när han vaknar. När du oxå tar upp honom för att ha honom intill dig bekräftar du hans oro (i all välmening) något är fel, du måste sova här hos mig, din säng är en farlig plats... Oavsett vad du betsämmer dig för så se till att ha med dig rätt attityd in i kuren så att du ger honom den bästa hjälpen till en hel natts god sömn. :D

Läs på mer i boken! Lugnet, säkerheten och safarin! :D

Jenny
P.S skriv in datum för planerad kurstart i kontrollpanelen tillsammans med födelsedatumet så är det lättare att svara på dina inlägg. D.S

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nu ser det lite tokigt ut här, 2 inlägg på raken, men jag ville lägga till det där om kurdatum i kontrollpanelen.... 8)

Har vi ett aktuellt schema oxå för hur du tänkt dig dagarna? med tanke på att du skrivit i olika trådar menar jag...

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Så här har jag tänkt mig schemat - kom gärna med synpunkter, förslag etc.

Vi kör 11,5 tim natt vilket ger oss 3,5 till dagslurarna.

07.00 Vakna, Frukost
09.00 Mellis
09.30 - 10.30 Sova (1 tim)
11.30 Lunch
13.30 - 15.00 Sova (1.5 tim)
15.00 Mellis
16.30 - 17.30 Sova (1 tim)
17.30 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 Godnatt

Det har varit svårare än jag trodde att sätta ett schema.

Alternativet till ovan schema skulle kunna vara:

07.00 Vakna, Frukost
09.00 Mellis
09.15 - 10.00 Sova (45 min)
11.30 Lunch
13.00 - 15.00 Sova (2 tim)
15.00 Mellis
16.30 - 17.15 Sova (45 min)
17.30 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 Godnatt

//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

:idea: jag skulle förlägga den långa luren 30-60 min tidigare. Kanske 45 min skulle vara något, eller har du några särskilda tider att ta hänsyn till?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Tack för svar! Ok, jag knåpar vidare på schemat. Hängde inte riktigt med på vad du menade med 45 min? Vi har inga tider att ta hänsyn till. :)

/Anna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tror att Torsmamma menar att du bör ha lurarna (fm+em) i 45 min ist för 1 h som inte är något naturligt sömnpass....

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag har fått träffa lille herr Louie :lol: :heart: :lol: :heart: :lol:

:arrow: Schemaförslag inför kurstarten:

1) 7.30 - stort mål

9 - 9.45 - sova f m, 45 min

2) 10.30 eller 11 - lunch

12 - 14 - sova middag, 2 tim

3) 14 eller 14.30 - stort mål

16.15 - 17 - sova e m, 45 min

4) 17.30 - middag

5) (ca), nattslurk

20 - sova natt, 11.5 tim.

Här får lille Louie ganska lätt att lära sig klockan, om man säger :wink: :lol: Första luren kommer lagom, efter en lång natt. Sedan är det 2 tim 15 min till nästa lur (middagssömnen) och samma 2 tim 15 min till tredje luren, den sista för dagen. Efter det har han ett vakenpass på (nästan) tre tim till sin långa natt. Det kommer han att trivas med (efter inledande gnissel=förvirring :D ).

Maten serveras också efter beprövat upplägg: det är 3 tim mellan första och andra målen, som ska vara rejält rejäla (efter den långa sköna natten) och 3,5 tim mellan tredje och fjärde målen, som också ska vara rejäla peståss men som det inte är lika brått med. Och nattslurken kommer avslutningsvis, efter bad och skratt och det hela. Då är han lagom mör :lol:

Sammanlagd sömn: 15 tim/dygn.

LYCKA TILL, alla ni tre kära O:) :heart: :heart: :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"