Dagslurar: flytta från vagn till spjälsäng?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammatillhugo

Dagslurar: flytta från vagn till spjälsäng?

Inlägg av mammatillhugo »

Hej!

Eftersom min man inte riktigt trodde på att en ramsa skulle lösa Hugos sömnproblem bestämde jag mig för att ta kurens första dagar plus uppföljningsveckan på egen hand. Istället gick han med på att ta ut Hugo på barnvagnspromenad för dagslurarna medan jag sov (jag orkade inte ta dem också efter att ha varit vaken hela natten).

Anna skriver i boken att man ska vara konsekvent vad gäller dagslurarnas placering (säng eller vagn) till dess att "allting satt sig ordentligt". Menar hon att nattsömnen satt sig eller att både nattsömnen och dagslurarna satt sig? Någon som vet?

Hugo somnar alltid som en sten i vagnen efter max 5 minuter, så där har vi inte behövt anstränga oss. I regel sover han också precis så länge som han ska enligt dagsschemat. Idag sover han alla tre dagslurar ute, men på sikt vill jag kunna flytta in åtminstone den 0930-1030. Att promenera 4 timmar om dagen fungerar ju inte i längden.

Nu till mina frågor:

1. Kan jag börja försöka göra detta efter uppföljningsveckan eller ska jag vänta en hel månad till dess att hela kuren (förhoppningsvis) satt sig? Just nu vaknar Hugo ungefär varannan timme och frågar, så vi har en bit kvar. Andra natten sov han dock 5,5 timmar i sträck, så det finns hopp!

2. När det är dags att lära Hugo att sova förmiddagslur i spjälsängen: ska jag buffa in honom i denna nya vana (precis på samma sätt som när jag introducerade kuren) eller räcker det att hitta på en ny ramsa, ramsa den om och om igen och eventuellt solfjädra?

3. Kan jag på något sätt introducera denna nya ramsa redan nu, när han somnar på egen hand i vagnen?

Tack!
Födelsedatum: 31 juli 2012.
Kuren startade: 2 januari 2013.
mumintrollet

Re: Dagslurar: flytta från vagn till spjälsäng?

Inlägg av mumintrollet »

Hej och varmt välkommen hit!

Jag skulle rekommendera att lägga honom i vagnen på dagen på samma sätt som ni nu gör för natten. Lägg tillrätta och ramsa. Och svara eventuella frågor med ramsan. Då han väl somnat och sovit i 10 minuter kan din man promenera iväg!

Då jobbar ni konsekvent med samma verktyg och metod natt som dag så han inte somnar i rullande vagn. Sedan då kuren satt sig dvs han somnar lugnt utan större frågor dag som natt och verkar trygg med att sova - då kan du flytta in honom i sängen. Då har du ju i princip samma metod att köra med. Ingen extra buff alltså, utan tillrättaläggande och ut med glad och varm ramsa :)

Jag trodde att vi kunde fortsätta med lite skön vagning på dagarna för det hade ju alltid fått vår dotter att somna bums - men oj då då hon äntligen började sova på natten och inte var dödstrött på dagen fick jag mig en tankeställare och var tvungen att skärpa attityden lite :)
Så vi införde några bestämda vagnndrag som markering och sedan ramsa och effektiva husljud omkring. Jag sopade balkongen eller lät alltid dörren stå på glänt så hon hörde oss stöka på där inne. Det tog väl en vecka så var dagslurarna lugnare igen.

Det är tufft de första dagarna man kurar och det är fint att ni avlöser varann. Kanske din man kan ta ut Hugo då han är vaken också?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"