7 veckors med syskon på förskola - schema?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
arnaia

Re: 7 veckors med syskon på förskola - schema?

Inlägg av arnaia »

Sarisparis - när du säger allt krut på dagarna, menar du då tillräcklig sömn och hållet schema samt fullspäckat med "aktivitet"?
Alltså förutom mat en masse då? Ska läsa lite mer noggrannt ;-)
Mamma till stora H född 2008 och lilla H född 120704
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Nu är jag inte säker på om du bara tänker högt eller om du faktiskt undrade nåt :-k :roll: , men jag fyller på med tankar om "krut" på dagarna. ClaraCecilia är klok som en bok och skrev såhär fint i min tråd när det begav sig:
ClaraCecilia skrev:Det är så lätt (om man är en ambitiös, begåvad mamma med en dos prestation i sig precis som jag) att fokusera så starkt på mat och sömnpass att helhetstänkande faller bort. Och det är just Helheten som är det geniala i SM.

Satsa på dagen! Inför genast passiv social delaktighet, ligga på mage på diskbänken (med en hand på ryggen förstås) putsa lister med egen trasa, hjälpa till att sätta på kaffemaskinen med handen om handen, tända lampan på samma sätt etc. När ni handlar, berätta för henne vad allt heter, låt henne lukta och stryka på saker.

Gå ut! Mata, byt, ut i världen. Visa henne träd och löv och hundar. Korta promenader kan man genomföra på armen, långa är väl bekvämast i vagn. Ta med flaskan och en filt och slå er ner under ett träd och mata när det är dags för påfyllning.

Ålning! En fleecefilt eller dylikt under magen så glidet blir lättare, mamma på mage brevid och så lite stöd under fötterna. Minst tre gånger per dag. Vissa får upp motivationen genom att man placerar en spännade färgglad leksak en bit framför eller varför inte en härligt blank kastrull som man kan spegla sig i.

Visa och undersök! När det tjorvar, upp på armen och gå runt hemma. Gardiner, lister, färgflagor eller lösa tapetbitar, element och växter. Visa, berätta, känn och titta Tillsammans.

Och sjung och tramsa och skratta! Tillsammans framför en spegel och prutt i magen eller halsgropen brukar vara en hit.
:heart:
arnaia

Inlägg av arnaia »

Ja :) jag menade att jag ville ha tips om krut på dagen, så liten blir nöjd, delaktig, och även lite trött inför lurar och natt! Donnan kräver helt plötsligt så mycket mer att jag nog blev litet tagen på sängen. Måste fundera på hur vi ska göra dagarna mer förnöjsamma för henne nu.

Det finns så många sätt att göra detta på och jag tror mycket på AW:S förhållningssätt vad gäller barns behov av sömn mat och delaktighet! Och jag håller med många här, att man ofta kämpar i motvind när man pratar om det. Dock måste jag säga, att både BVC och en närstående som länge jobbat med barn, har tagit emot detta med schema för mina barn med kommentaren: Det har du nog igen! Skönt att inte alla tänker att späda och små tydligen kan både kommunicera och tänka avancerat kring detta med mat och sömn på egen hand ;-) Eller de kan de väl, men många har väl liksom inte tid att lyssna på dem eftersom vi ska hinna med så mycket själva.

Helgen har varit laddad med aktivitet, men lite halvnapert med långlurar då nyfikenheten vunnit i skarvarna, men sovit på natten har hon, iaf ända till 04:30 så jag tror jag är på rätt väg i mitt tänk med litet hjälp på vägen :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härlig rapport! :thumbsup:
arnaia skrev:jag menade att jag ville ha tips om krut på dagen, så liten blir nöjd, delaktig, och även lite trött inför lurar och natt! Donnan kräver helt plötsligt så mycket mer att jag nog blev litet tagen på sängen. Måste fundera på hur vi ska göra dagarna mer förnöjsamma för henne nu.
Läs Clara Cecilias svar som Tetz citerar, flera gânger. =D>

Läs i BB ocksâ, hela raddan med sidor (mânga :mrgreen: ) frân 3-4mânader (s 268) fram till Krypbarnet (s 339) är fantastisk läsning. Missa inte kapitlen Forskaren, Arbetaren och Flörtisen i kapitlet om Halvârsbarnet s 325.

arnaia

Inlägg av arnaia »

Hej hej! Behöver lite kloka råd igen. Liten vill inte sova sina 2 på långluren. Kommer inte tillrätta med det utan att plcka upp och lägga mig bredvid. Har inga problem med att somna på utsatt tid på kvällen men sjunger ofta en del i vargtimmen. Korta ner eftermiddagsluren jepp! Men ska jag öka vakentiden innan långluren tro?

Dessutom är hon nu så mätt att det inte går ner mat på de vanliga tiderna så det behöver nog också justeras. Ingen mat behövs längre nattetid så nattvak beror enbart på mammas förmåga att pilla och låta nappen vara kvar lite till. :roll:

Följdfrågor? Tips? Har gillat schemat jag satte vid 4 månader.

Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej hej! :D

Ja, det kan ju vara läge att korta ner eftermiddagsluren. Hur ser schemat ut som du tänkte ändra till?

Om du känner att hon inte vaknar för att hon är hungrig och du har attityden till att få bort uppvaken och sluta "pilla" med henne, kan det ju vara läge för att aktivt få bort dem och ge henne förmånen att få sova hela nätterna. En kur helt enkelt - och samtidigt få bort nappen. Då kan du ju få kläm på att använda verktygen fullt ut och du behöver inte plocka upp henne på långluren. Det kan vara nåt att tänka på för dig :-k ..

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"