Min son på 19 månader har de senaste veckorna vaknat alldeles för tidigt på morgonen. Det hela började ungefär samtidigt som jullovet var slut (han går på dagis). Förut sov han alltid mellan sju på kvällen till sju på morgonen (sen han blev kurad vid åtta månader), men nu vaknar han ofta redan klockan sex och ägnar sedan större delen av sista timmen åt att gråta. Första gångerna det hände gick jag naturigvis in, men numera försöker jag hålla mig lugn och ramsar bara några gånger utanför dörren. Känner dock att det hela börjar bli jobbigt, mest kanske för att jag inte vet vad jag ska göra åt det hela. Jag har några gånger provat att gå in och solfjädra och då blir han lugn men somnar inte! Så fort jag går så börjar han gråta igen. Märker också på Adam att sömnbristen har börjat påverka honom, han är mer okoncentrerad än vanligt. Funderar på om jag borde lägga in ytterligare ett sovpass, men eftersom han går på dagis har jag ganska låsta tider. Så här ser hans schema ut just nu:
(6.00 vaknar och gråter)
7.00 Ska vakna, får välling och byte i sängen.
7- 7.45 Ensamlek i sängen
8.00 Går till dagis
8-8.30 Leker ute (på dagis)
11.00 Lunch (på dagis)
12-12.15 sover middag (på dagis)
13.30-14.00 Leker ute (på dagis)
14.00-14.30 Går hem, leker på vägen

14.30 Mellanmål
17.30 Middag + välling efteråt
19.00 Sova
Som ni ser borde han sova middag längre tid, vilket han normalt gör när han är hemma på helgerna, men jag antar att det är svårare att sova ostört på dagis. Han behöver alltså sina fulla 12 timmar på natten. Mitt alternativ skulle vara att lägga in ytterligare ett sovpass på eftermiddagen, men jag vill inte det eftersom då försvinner ju ännu mer av min tid med honom. Jag har heller ingen möjlighet att lämna eller hämta tidigare eftersom vårt dagis har fasta tider.
Helst vill jag naturligtvis att han ska kunna sova på morgonen som han gjorde förut, men börjar nu misströsta. Detta har pågått i en månad nu. Lite tips vore välkommet, tack!