Problem med sömn

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
yvonne

Problem med sömn

Inlägg av yvonne »

Hej!
Jag har en baby på två veckor! Har försökt att införa standardmodellen men det funkar inte riktigt... Jag följer modellen (lite svårt att få henne att rapa), och det går rätt bra. Problemet uppstår när matpasset är slut och hon ska sova. Hon somnar inte!! Hon suger hårt några tag och spottar sen ut bröstet, skriker, fäktar vilt med armarna, sugar på händerna, tar några tag igen på bröstet, men spottar ut igen. Och så håller det på. Tillslut får hon ro och somnar in. Jag lägger ner henne i sängen, men fem minuter senare vaknar hon och så börjar allt om igen!
Har hon ont i magen!? Behöver hon rapa mer? Eller är hon trött och har svårt att komma till ro?
Vad ska jag göra?!
Mvh Yvonne
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Yvonne och grattis till bebisen!
Jag tror att hon är en kombination av hungrig och kanske övertrött, troligast hungrig då hon är två veckor och de då har en ökningsperiod. Då de vaknar efter att bara ha sovit fem minuter beror det oftast på att de inte är mätta. Framhärda med bröstet och kämpa på, din produktion ökar nog vilken dag som helst och då funkar standardmodellen igen. Närmaste dagarna kanske du får kämpa och amma lite längre perioder eller lite tätare än standardmodellen rekommenderar för att öka mängden bröstmjölk dock. Lycka till!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag vill nog akta mig för att använda modeordet "ökningsperioder" som kommit att associera till mer eller mindre oundvikliga problem och bekymmer. Nyfödda ökar i vikt ca 200 gram i veckan och den ökningen pågår hela tiden, hela första året, oavbrutet. Inget fel i det! Därmed måste självklart mjökproduktionen också öka, och det jag kallar "amningskriser" (som man inte alls behöver märka av) brukar inträffa efter en vecka (men inte vid två), vid den egentliga födelsen som inträffar under tredje levnadsveckan samt vid tvåmånadersgränsen, varefter det hela stabiliserar sig på en jämn nivå med balans mellan tillgång och efterfrågan.

Om du läser om Standardmodellen i Barnaboken, Yvonne, ser du att ditt lilla barn, som inte ens nått till den sk egentliga födelsen än, behöver mat, mer mat och mycket mera mat, och jag tror du ger dig för tidigt. Vaknar hon efter fem minuter är hon inte mätt och tror inte hon ska överleva mycket längre än så :cry: Ställ inte "frågorna" till henne, häng inte efter i svansen! Proppa henne full, avbryt aldrig, truga mer än du tror kan vara rimligt :!: Två gram kan göra all skillnad. Två minuter - till - likaså :D Och hjälp henne sedan att sova, om det behövs. Men det lyckas aldrig om hon inte är absolut proppmätt.

GRATTIS till lilla barnet :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Isolde

Inlägg av Isolde »

Ja du, inte har jag några råd att ge (och du har ju redan fått! :D ), men jag känner igen min situation för ungefär två månader sedan i din beskrivning. Vi hade det som ni har det nu i en månad ungefär, och jag matade, matade och matade igen tills brösten var helt tomma utan att Frida ville somna eller fortsätta sova om hon äntligen gjort det. Efter den där första månaden började det vända – kanske en ihålig tröst just nu, men det blir faktiskt bättre.

Det är svårt att förklara för människor i ens omgivning som inte har haft en sådan svårsomnad unge hur det egentligen är. "Hon somnar väl när hon blir trött", får man höra men det gjorde hon inte. Det gör hon fortfarande inte, men man kan – om man studerat shn-kur och verktygen – övertala henne att somna nuförtiden!

Så: Håll ut! Det blir bättre även om man inte tror det, och tills dess är det bara att mata på så gott det går.

Kram! :heart:
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
yvonne

Inlägg av yvonne »

Tack, tack! Känns skönt att någon känner igen sig! Hon äter och äter och jag tänker, nu kan det väl omöjligt få plats mer och nu borde hon väl somna. Men icke... Vi kämpar på, försöker så gott det går med standardmodellen! S Mvh yvonne
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"