2 åring som inte kommer till ro

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mariemumsan

2 åring som inte kommer till ro

Inlägg av Mariemumsan »

Hej,
Har nu köpt din bok SHN. Jag har en 2 åring som brukar somna efter lite velande vid 19,30. Sen brukar hon vakna efter någon timme och börja skrika och sean svingar hon sig ur sängen. Sen går jag tillbaka och lägger henne och så somnar hon om och sedan händer samma sak efter någon halvtimme igen och så håller det på hela natten. Nu har vi kapitulerat och brukar sedan någon månad tillbaka lägga henne i vår säng efter ett antal gånger. Där sover hon oroligt och kastar sig runt och kollar att vi ligger kvar genom att känna efter oss.

Enligt din shn kur skall man ramsa sin väg ut, men hon svingar sig ur sängen på 2 röda. Skall jag sitta i dörren och pyssla med något annat eller är det bara vid själva insomnandet? Utan är det ramsan som gäller hela natten igenom efter att ha lagt tillbaka henne i sängen? Ska jag stå och vänta utanför hennes dörr hela natten? Ibland skriker hon inte ens utan helt plötsligt står hon i hallen halvsovandes?

Jätteglad för tips.

/Marie :roll:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Ska du ge henne kuren, får du bereda dig på två vaknätter och sedan två där du kommer att kunna sova lite av och till. Enda skillnaden är att man inte buffar så pass stora barn.

Som du ser i boken ska hon inte alls "svinga sig upp" ur sängen. (Vad har hon för säng?) Det hinner man inte alltid förhindra, men sitter man utanför dörren och läser t ex hör man genast när något är på g därinne och kan åteföra lilla älsklingen till ordningen snabbt som attan.

Det är ramsan som gäller, ja. Öva upp den noga, noga, gärna någonstans där du verkligen kan ta i och öva upp magstödet :wink:

Räkna alltså inte med någon sömn alls de två första nätterna. Kommer hon ändå halvsovandes (senare) ska hon väckas: "Oj då! Man sover i sin egen säng så skönt!" och ledas tillbaka, medveten om att hon läggs igen (snabbt och geschvint, inget nattande i stor stil) och lyssnandes till ramsan när du går ut och bort.

Vänj henne av med alla tankar på er säng genom att under minst en månad från kurstart aldrig ha henne där, inte på dagarna heller, aldrig :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mariemumsan

Inlägg av Mariemumsan »

Hon har fortfarande spjälsäng. Så om jag förstått allt rätt skall jag bevaka henne utanför dörren hela natten och stoppa henne och sedan dra ramsan på väg ut. När jag läste boken förstod jag inte riktigt skillnaden med de olika ramsorna. Är det bara betoningen på ramsan? Ska man bara viska ramsan utanför när hon väl börjat somna in igen?

Tack Tack

Håller på att ladda för en ordentlig kur
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du ska inte "bevaka" henne så hon märker det. Du ska vara strängt sysselsatt med något annat, för DIG. Du sitter där bara för att kunna höra blixtsnabbt. Då går du in utan ett ord (om hon hunnit upp ur sängen) och lyfter henne tillbaks. Har hon inte hunnit upp ramsar du bara. Ramsan ska aldrig "viskas", då hörs den inte. Om när den ska sättas in står i både Lathunden och Verktygslådan och hur den lämpligen ska vara.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mariemumsan

Inlägg av Mariemumsan »

Har nu genomlidit andra natten på kuren och dessutom passade jag på att skippa nappen. Första natten sov hon bara mellan 00.30-04.00. Övriga tiden vaknade hon med jämna mellanrum. Inatt, andra natten, sov hon ända till kl. 06.00. :P Då var det mycket gnäll och hon slängde sig ur sängen många gånger. Sen satt jag utanför hennes dörr och vakade tills jag tog upp henne vid 06.45. Jag har använt solfjädern och sedan när hon kommit till ro har jag halvsmygit ut och halvviskat ramsan. Tycker att det är svårt att tala för högt då hon direkt blir orolig och kastar sig ur. Har lite svårt att första när man skall använda bekräftelseramsan etc. Gör jag fel? Har inte fått det att funka att bara säga ramsan utan jag måste alltid gå in eftersom hon annars kastar sig ur sängen. Men det kanske kommer?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "