Gnällskriker vid varje lur inkl. nattläggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
söderkis

Gnällskriker vid varje lur inkl. nattläggning

Inlägg av söderkis »

Hej!

Pappa till våran dotter Leia 4 1/2 månad nu.
Vi började kura för en dryg vecka sedan. Tycker det har gått rätt ok ändå men
det blir sakta sämre o sämre. Vi har ett schema och hon äter som hon ska sina måltider. Att dagslurarna och vargtimmen skulle krångla har vi varit inställda på men inte att det ska bli sämre. Hon gråtskriker vid varje insomning nu,vare sig det är på nattläggningen eller dagslurarna. Inte tokskriket men snäppet under. Ibland direkt och ibland långsamt mer o mer.
Jag skulle säga att 30% av gångerna fungerar ramsan men inte på resten.
Jag tror inte vi ramsar för mycket....oftast 2 max 3 gånger. Buffning gör vi inte längre förutom när hon ska gå upp och bli lugn. Solfjädern blir hon riktigt tokig på om vi försöker så det har vi också slutat med.
Attityden tycker jag faktiskt vi har jobbat upp rätt.(när jag jämför med klippen på Annas hemsida på ramsningen och bekräftelsen.) Husljud,Mozart osv har vi provat flera gånger utan resultat. Läst boken flera gånger.
Det står nånstans att dom aldrig ska skrika???....en utopi?
Så vad gör man när hon skriker upp sig så?....man får inte buffa(då lugnar hon sig lite,men fastnat därinne)

7.00 Ska vakna (hon sover oftast drygt 10 timmar,ska vara 11)
7-8 Mat
8.30-10.00 Sova 1,5 timme
10-11 Mat
11.30-13.00 Sova 1,5 timme
13-14 Mat
14.30-15.15 Sova 45 min
15.15-16.00 Mat
17.30-18.15 Sova 45 mn
19.00-20.00-Bada ,äta
20.00Sova 11 timmar

Att vi ska justera schemat utgår jag ifrån.
Hon äter ersättning och ammar lite....vi är noga med skrattet till go´nattet....
...o vi har mörkt i rummet osv osv.
Jag tror faktiskt på den här kuren trots att jag börjar bli uppgiven.
Hon har aldrig sovit 15,5 timme än.(rekordet är 14 timmar)
Nu ska jag strax in och väcka henne efter att hon utmattad har somnat efter 50 min stegrande skrik. (jag skyller inte ifrån mig,jag är övertygad om att jag/vi gör nåt fel,men vad)

Trots allt hoppfull....
mumintrollet

Re: Gnällskriker vid varje lur inkl. nattläggning

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Och varmt välkomna hit!!

Jag skulle börja med att fråga lite om vad Leia äter. En mätt mage är förutsättning för god sömn.
Likaså kan ni fundera över vad hon gör under sin vakentid? Fysiska utmaningar? Ligga på mage och träna, vara med och se på vad som händer i hemmet? Vara med o laga mat, städa, ordna upp, skriva vid datorn..
Fungerar dagslurarna? Sover hon dem fullt ut? Krånglar någon lur mer än andra?

Schemat ni har innehåller tillräckliga sömntimmar, personligen har jag föredragit ett schema med 12h natt och tre dagslurar, det är liksom en mindre sovstund att hålla reda på ;) Dessutom slipper man en dagsvila så sent som 17:30. Många här på forumet har erfarenhet om att inte låta barnet sova efter 17 för att få en läggning 19-20 tiden att fungera!
Men ändra inget förrän uppföljningsveckan är över. Då är det dags att utvärdera tiderna och se om något passar bättre. Det tar ett par veckor förrän ett schema sätter sig i kroppen så ni måste ge henne lite tid!

Men först och främst skulle jag råda er att fundera över hur ni ramsar. Du skriver att ni inte ramsar för ofta - det är bra att ha lite is i magen, det stämmer, men ni måste se till att ramsan får sista ordet! Upplever ni att ni för en diskussion med henne och når fram? Hon gnölar, ni ramsar, hon skriker lite högre, ni ramsar igen. Olika tonlägen, och ALLTID avsluta med glad och varm stämma. Ni kan ramsa bestämt, tröstande, medlidande, uppmuntrande, glatt, nonchalant, ja precis hur ni tycker att hon bör svaras! Då kommer ramsan att ta vid och hon känner att ni är där och håller koll - hon får sina frågor besvarade. Börjar ni springa in till henne får hon sina farhågor besvarade att något måste vara fel. Tänk mer på att förmedla en attityd av att "allt är precis som vanligt, mamma o pappa fortsätter med sina sysslor här och du får sova". Det är meningen med husljud. Det är inget "trick" i sig som man kan pröva, utan en naturlig del av livet. Lägg barnet o sova för de behöver sin sömn o så fortsätter flocken sitt liv :)
Öva ramsan då hon inte hör och var noga med att få rösten att låta övertygande, varm och trygg.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkomna hit säger jag också :D !
söderkis skrev:Hon äter ersättning och ammar lite...
Om det här är det hon äter i dagsläget så skulle jag flagga för mer riktig mat. Vi brukar inte rekommendera någon att kura som inte börjat få in riktig mat på schemat. Ersättning och amning brukar sällan vara tillräckligt mättande för att barnet ska kunna sova en hel 11- eller 12-timmarsnatt utan mat. Ni kanske kan korta ner natten till 10 timmar alternativt förlänga den till 12 timmar och stoppa in ett nattmål. Detta till ni har infört åtminstone ett riktigt mål mat och ett grötmål per dag.

I övrigt skriver jag under på mumintrollets svar :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
söderkis

Inlägg av söderkis »

Tack för svar och att det var konkret också.
Vaken tiden gör vi mycket....typ allt det du skriver ,ligga på mage osv.
Angående schemat är vi redan på väg att ändra efter vad ni säger så fort vi kan om några dar till ungefär det ni föreslår.
Angående ramsan tycker jag faktiskt vi är ganska bra på just den biten. Svårt att jämföra men det du skriver tycker jag vi gör.....men det är klart....vi får öva än mer såklart. Ibland känns det som en diskussion men som sagt 30% kanske "går" fram beroende på vilket skriktillstånd hon är i.
Alla dagslurarna brukar krångla från o till förutom den mitt på dagen i vagnen (1,5 timme) som vi dessutom behållit från innan kuren.

Men det var ju spännande att höra om maten tycker jag. Idag är det mest ersättning och amning...(vi har börjat med smakprover på gröt bla), Att det kanske inte räcker trots att hon äter mer än nånsin.....och att dom helst ska gå på mat innan kuren...
Intressant tips med ett nattmål.....funkar kuren ändå?

Söderkisen
söderkis

Inlägg av söderkis »

.....plus att frågan kvarstår:
vad gör man om hon trots allt skriker upp sig en lång stund?

......och ramsan eller solfjädern inte funkar..... vill gärna undvika en jobbig 50-minuters tur till.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen!

Det är ju jättebra att ni har börjat med smakisar :D . Märker ni att hon har börjat få in tekniken så är det ju bara att öka på så länge magen hänger med. Jag upplevde med min tjej att det gick ganska snabbt att komma upp i hyfsade mängder mat. Eftersom hon, som du skriver, äter mer än någonsin så visar ju det på att hon antagligen har så pass stor aptit nu att riktig mat skulle göra gott för sömnen. Då behöver ni ju inte heller fundera på att lägga in ett nattmål :D
söderkis skrev:.....plus att frågan kvarstår:
vad gör man om hon trots allt skriker upp sig en lång stund?

......och ramsan eller solfjädern inte funkar..... vill gärna undvika en jobbig 50-minuters tur till.
Hur agerar ni förutom att ramsa? Använder ni er av husljud?

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du!

Nu tycker jag det verkar som om det finns tre trådar kring lilla Leia, 4,5 mån, och det komplicerar verksamheten. Håll dig/er till en, snälla :wink: Så blir det lättare för alla som vill hjälpa er - och som ni ser är de många :!: - att hänga med i svängarna. Här måste finnas överblick.

Nattmål vill jag bestämt avråda ifrån. Det har ni sysslat med länge nog (vet jag sedan lilla Leias besök hos mig :P ) och det har bara stulit aptit från dagen - den som börjar blomma nu, eller hur, underbart nog =D>
Och tio timmars natt vid 4 mån kallar jag inte natt ordentligt - elva får det allt vara, minst (eller elva och en halv, eller tolv). Tio timmar för tremånaders :wink:

På sid 94 i Internationella Sova hela natten har du ett schema för lille Adam, 4 mån (inte 4,5) som äter gröst/tillägg under en hel timme - av och till, naturligtvis, men Leia behöver MER än det hon fick här, varje gång! - på morgonen, sedan fruktpuré på f m (och på tre dagar var han uppe i en hel burk) plus BM/tillägg, på e m grönsakspuré (samma där) med BM/tillägg efteråt, samt till fjärde målet fruktpuré igen med BM/tillägg, och som nattslurk bröst. Han har fyra dagslurar och till det skulle jag nog också ge Leia möjligheten ett litet tag till. Vid fem mån skulle jag gå ner till tre dagslurar som tidigast, till summa 15 tim sömn/dygn.

Du har fått goda svar här - allas, inte minst mumintrollets om bl a ramsan, duger att läsa många, många gånger tills de går in, ända in till Attityden av Självklarhet och Säkerhet :!: För den har du gömt och glömt. Igen. Gräl gräl [-X

Du skriver: "Det står nånstans att dom aldrig ska skrika???....en utopi?
Så vad gör man när hon skriker upp sig så?....man får inte buffa (då lugnar hon sig lite, men fastnat därinne)"

Och: "jag skyller inte ifrån mig, jag är övertygad om att jag/vi gör nåt fel, men vad"

Och jag grälar - du vet att det inte är första gången. Du har problem med att LYSSNA :!: Att lyssna betyder också och inte minst att tänka. Och att tänka betyder, till slut, att handla. Adekvat, om man säger. I lilla barnets intresse.

Det som "står nånstans att dom aldrig ska skrika???... en utopi?" är följande (sid 37 i Internationella SHN):

:arrow: *Enligt Sova hela natten-kuren - - får små barns frågor aldrig lämnas obesvarade. Deras oro för livhanken, fruktan för vargen, ängslan för sin obestridda hjälplöshet får aldrig förklinga ohörda.

För mig får inga små barn skrika alls.

Det gör de ändå, som bekant, men den mängd frågor de ställer första gången, första kvällen under Sova hela natten-kuren, ska ha ögonblickliga och i ordets rätta mening betryggande svar – även om detta första svar tar sina modiga 20-45 minuter att förmedla till små barn som aldrig sovit bra (eller sovit alls, höll jag på att säga).

Små barn får vara på dåligt humör, de får vara ilskna och reagera med mindre ädla eder - men i min värld får späda och små barn inte vara ledsna eller olyckliga.

Små barn får inte befara sig övergivna en sekund.*

De där första 45 minuterna tog jag, när ni var här. Jag försökte förklara att det absolut nödvändigaste första att göra är att lugna barnet, innan barnet kan göra någonting annat överhuvudtaget - äta, sova, kommunicera. Du fick Stora Framgången tredje natten på kuren: hon sov sina elva timmar sammanhängande, och du bekräftade att kommunikationen blivit som ny =D> även dagtid, och att ramsan "tagit". Underbart! Du jublade.

:?: "Så vad gör man när hon skriker upp sig så?", frågar du nu retoriskt: "....man får inte buffa (då lugnar hon sig lite, men fastnat därinne)."

Om du nu ska lära dig köra bil, och det går alldeles utmärkt att lägga in ettan och slira igång lite fint, så att du faktiskt sitter bakom ratten och kör, och till och med kan lägga in tvåan - då ser det ju väldigt bra ut för fortsättningen, fram emot körkortet. Men bilen kör sig inte själv. Om du nu försöker lägga in tvåan och glömmer att trampa ur först, så börjar bilen skrika, och du frågar dig (eller körläraren, som grälar på dig) varför. Jo, du glömde trampa ur först, det gick inte av sig självt, redan, det där med att växla. Och nu sitter du och lyssnar på bilen, som skriker i högan sky. Vad göra? Förmodligen säger bilskoleläraren åt dig att slå av motorn och börja om från början. Om du nu inte fått motorstopp redan, förstås. Och då får du snällt lägga in ettan igen, starta bilfärden med skärpta sinnen och be bilen om ursäkt för detta hemska skrikande du åsamkade den :roll: :oops: :shock: Och be en bön, kanhända, att du inte ska klanta dig så igen, så att du möjligtvis skadar växellådan, om du inte redan gjort det, brr, brr :mrgreen:

Din första och främsta uppgift är att lugna barnet. Du kan det. Gör det. "Man får inte buffa", jo, det får man - tills man kan gå vidare, korta ner, skippa helt till slut - och det kan man bara med ett barn man lyckats lugna effektivt. En skrikande bil kan du inte växla alls. Då får man börja om från början.

Och vart tog kommunikationen vägen, den du fick tag i så lyckosamt? Hur kan du bara släppa den, när du en gång upplevt den? Dags att vända på en väsentlig stek: i stället för att söka bekräftelse hos ett pyttelitet barn, ett sömndepriverat och mycket oroligt FRÅGANDE litet barn, på att du gör rätt, dvs att hon uppför sig som det står i boken att hon borde göra - du hör hur befängt det låter :?: - ställ krav på dig själv: du ska kunna ge henne både Lugnet och Säkerheten. I tur och ordning. Börja med ettans växel. Körkortet kräver samspel med bilen. Kuren kräver samspel med barnet. Du KAN.

Sova hela natten-kuren är inte en serie knapptryckningar, lika lite som teorin på körskolan ger något körkort utan praktik. SHN är en process precis som den ovana bilkörningen är det, tills man faktiskt kan sina saker - inte minst "kan" bilen man kör. Och det är du som sitter bakom ratten.

Det GÅR naturligtvis att misslyckas med att ta körkort. Det finns de som ger upp. "Jag klarade det inte." Inte har väl du misslyckats med lappen :?: Du som behöver den i ditt arbete, hmhm?

Och barnet behöver sin livsviktiga sömn. Hjälp henne nu till den. Lugnt och fint, metodiskt och lyhört, konstruktivt - och gnällfritt :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
söderkis

Inlägg av söderkis »

Hej! Igen Leia 5,5månad nu

....jag provar fortsätta tråden nu o hoppas det syns ändå.....
Jag ser att jag var otydlig i min förklaring innan också....
Nu har det gått snart 5 veckor sedan vi började kura.
Ramsorna "tar" men inte i vargtimmarna.(skulle spec. det)
Jag har lästa alla trådar om vargtimmarna känns det som.
Jag tycker att vi gör allt rätt nu sen ett tag tillbaks...

Hon äter så det sprutar åt alla håll enligt schema (4 ggr+Nattslurk)
Dagslurarna är helt ok ....se ändring nedan som vi haft 2 1/2 veckor

7.00 Ska vakna
7-8 Mat
9.00-9.45 Sova
10-11 Mat
12.00-14.00 Sova 2 timmar
13-14 Mat
16.00-16.45 Sova 45 min
17.30 Mat
19.00 Bada
19.20 Nattslurk
19.30 Sova

Hon har aldrig sovit 15 timmar på ett dygn.
14 timmar är rekordet.
Snittet är nog 13.
3 ggr har hon sovit 11 timmar på natten.(senaste gången 2 veckor sedan.)
Snittet är nog 9.30 timmar.

Vi har kört allt som föreslagits i andra trådar och som står i boken.
Husljud gör henne om möjligt ännu argare. Lugn musik verkar bäst men hon somnar inte om utan skriker oftast en del ändå.
Hon vaknar lite olika varje natt men oftast mellan 3.30 och 5.00.
Sen är hon oftast vaken 1,5 timme oavsett....med en avslutning på en halvtimmes skrik.Vi försöker se till så att hon somnar om innan vi tar upp henne.(överbygga glappet),men hittills ingen skillnad trots det.

Fråga 2: hon har nu dessutom börjat vända sig på rygg när vi lägger henne. Då klarar hon inte somna alls utan skriker upp sig. Jag går in o vänder henne +ramsa ut.
Sista luren hann hon vända sig 6 ggr under 25 minuters tid innan hon till slut somnade på mage. Vad finns det mer för tricks där?

Tacksam för svar och ideer.

Söderkis
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Och God Jul till er!!

Jag är ledsen över att ni har väntat så länge på svar!
Jag har haft problem med att få upp forumets sidor, så mina svar har försvunnit nånstans på vägen..men era funderingar skall absolut gå att räta ut!

För det första vill jag klargöra för att det är väldigt viktigt att hålla tiderna då man kurar! Inte låta barnet sova extra för att morgontimmarna eventuellt krånglat! Då kommer ju schemat aldrig att kunna sätta sig.

Så skriver du att ni prövat allt som nämnts - och däri läser jag in ett eventuellt svar på dina frågor - Det gäller att vara superkonsekvent och besvara lilla Leias frågor med SAMMA strategi varje gång! Välj alltså ett sätt och kör med det. I en vecka minst och sedan utvärderar ni om det fungerar!
Vi slet med vargtimmen och tidiga mornar i en månad innan det hela satt sig som berget. Men då hade vi samma strategi vareviga morgon. Vi hade inte huljsud eller musik på morgonen utan ramsade oss fram.

Gällande morgonen gäller det att vara VÄLDIGT lyhörd. Är Leia arg biter inga verktyg. Är hon ledsen skall hon få en ramsa! Så avvakta och LYSSNA på vad hon säger och svara enligt det.
Det ni skall förmedla är att det fortfarande är natt och då händer ingenting! :)

Kolla också mörkläggningen så att det är verkligen kolgruvemörkt i sovrummet. Man skall inte kunna se handen framför sig därinne :)

Så undrar jag vad hon äter under dagen? Tveka inte att mata på ordentligt med mat. På så sätt är ni säkra på att hon inte är hungrig.

Angående vändandet skulle jag säga att ni där också måste lära er att lyssna! Ber hon faktiskt om hjälp eller blir hon bara tillfälligt arg då hon vänt sig och inte kan vända tillbaka?
Jag väntade helt enkelt en stund för att se hur dottern klarade av vändningarna och ser man på somnade hon om själv ;) Det var mamma som var inne med sin service lite väl snabbt :lol:
Har läst här på forumet att vissa går helt sonika in, vänder på steken och går ut utan ramsa, som om inget skulle ha hänt. Vissa ramsar ifall barnet blir ledset då man går. Där måste man också lyssna! Vad är det som krävs för stunden.

Vet inte om jag hade något så vettigt att komma med. Låter mest som om ni har lite finjusteringar kvar innan ni kan räkna med att kuren har satt sig. Så jobba vidare konsekvent och håll er till schemat, det kommer nog att ge med sig! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
söderkis

Inlägg av söderkis »

Hej! o tack för svar+God Jul

Jag håller med i allt du skriver. Jag tycker faktiskt vi är mkt konsekventa såhär långt.
Det märks tydligast på lurarna att vi gör nåt rätt i alla fall.Men kan så klart bli bättre.
Vi har haft vargtimmeproblem i princip hela tiden. Det jag gör nu är att så fort jag är säker på att hon vaknat går in o pangramsar o ut (sista 2 veckorna). Sen lyssnar jag.
Pangramsan har egentligen aldrig stoppat henne men det känns som att det ibland funkar så hon inte skriker högre i alla fall.
Kan det var att hon inte behöver 15 timmars sömn/dygn ändå?....hon har ju aldrig sovit så länge....hon verkar inte direkt hungrig nån gång i vargtimmen utan blir glad när vi till slut går in o glatt "väcker" henne så hon slipper vara ensam.
Hon får ersättning + antingen pure eller gröt varje mål.
Angående vändningarna märkte vi det när hon plötsligt inte ville somna in inom 10 minuter som hon ändå alltid brukar. Vissa gånger tog det plötsligt mkt längre och vi
förstod inget förrän vi valde att gå in och hon då låg på rygg. Vi vände henne och hon somnade på 2 min. Ibland fortsätter hon vända sig med följden att hon inte somnar på en lång stund. Än så länge har hon aldrig somnat in på rygg.

:?: Du skriver att du ramsade i vargtimmarna....mer än en gång?
Har du en ramsdiskussion då? Jag provar gärna den grejen-låter vettigt. Men jag trodde det inte var på tal att göra...

Tacksam för input!
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

kikar in här :D

Ang pangramsan så blir jag lite tveksam när du skriver att du går in till henne och ramsar :?: Alla ramsor ges ju utanför dörren till sovrummet... så även pangramsan :D .

Vargtimmen och tidiga morgnar kan man få arbeta med länge, och då är pangramsan , ofta i kombo med husljud, ett effektivt verkyg ist för att börja starta upp en ren "diskussion". Uppfodrande och tydligt , endast x 4. Och sen lämnar man barnet i freda med det budskapet. Behövs så får man ge sig till känna därute istället (jmfr med budskapet i "Safarin"). Jag körde hårt på micron, vattenkokare, plockade disk etc när jag kurade vårt yngsta barn. Det tog ca 2 v efter avslutad kur innan polletten trillade ner hos honom, och man får ofta räkna med ca 1 mån innan kuren har satt sig helt och hållet :D , så det är bara att jobba på på samma fina sätt som ni verkar göra.

Mumintrollet hade en hel del viktiga poänger i sitt tidigare inlägg, bl a det där om att man snabbt lär barnet att man kommer in och servar det om man är för snabb på att komma in. Så lyssna på vad det är som efterfrågas och bestäm er för vilka strategier ni ska ha, så slipper ni handla överilat mitt i natten.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
söderkis

Inlägg av söderkis »

Hej!

Jepp. Jag var lite otydlig angående ramsningen.
Jag brukar öppna dörren och ropa in dom första 2 ramsorna och stänger dörren på 3:e och sista utanför. Funkar så gott som alltid förutom vargtimmen.
Husljud blir hon riktigt arg på så det slutade vi med.
....nu har vi kört en månad efter uppföljningsveckan men ingen förändring alls på vargtimmen.
....vi går inte in för tidigt nån gång tycker jag....snarare tvärtom.
.....hoppas på bättring snart :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Nu har jag inte läst hela din tråd... :oops:, men nyckeln är att via sitt tonfall förmedla en säkerhet och en övertygelse som tas emot.

Så istället för att "ropa" ramsan, ha ett tonfall med den känsla du vill att hon skall få. Vi hade en del frågor som varade ett tag i vargtimman, ända tills att jag bestämde mig för en särskild strategi.

Jag körde en "mini-kur" om tre morgnar.

Morgon 1: Pangramsa (4 verser av ramsan i ett uppmuntrande tonfall som sa "såja, nu somnar vi så gott igen, så gott det skall bli") direkt vid första pip, direkt när hon vaknade upp. (Jag visste ungefär vilken tid det brukade vara så jag ställde faktiskt min eget larm till precis innan... vibration så klart... :wink: ) Sen var jag beredd.

Sedan avvaktade jag tyst utanför dörren. Hon bökade omkring och direkt när hon var på väg att fråga igen förekom jag med 4 nya verser. sedan avvaktade jag igen. Men det räckte. Ramsan var såpass punktsättande och förekom.

Morgon 2: Pangramsa direkt vid första pip igen som morgon 1, sedan bjöd jag på EN till precis när nästa fråga var på väg. Sen gick jag och la mej. Hon bökade ett tag och frågade sedan igen, men fick då ett tyst svar... dvs jag avvaktade igen. När bökandet fortsatte gav jag en uppmanande ramsa om 4 verser med tonfallet (nu är det dags att sova, nu går jag och lägger mig)

Morgon 3: Pangramsa direkt, sen gick jag och la mig igen. Om hon fastnade i något - bökande eller typ frågor så fick hon en punktsättande uppmuntrande ramsa till. Sedan tyst igen.

Morgon 4 - då vaknade hon inte utan sov vidare.

Jag hade innan tänkt ut mitt mål, exakt hur jag skulle agera - och jag tror hon kände det i min attityd. Sedan fick jag uppenbarelsen att Tystnad också är svar - dvs om mamma och pappa tryggt kan sova vidare så kan hon också göra det. Dock krävs detta att man levererat tydligt och säkert och lugnt svar direkt - dvs man är inte lämnat till sitt eget öde alls.

Så gjorde vi. Lycka till! :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
söderkis

Inlägg av söderkis »

.....mycket intressant Anna09...
Det är ungefär så det känts att man kan pröva som du beskriver.
Det verkar som att hon efter sitt jollrande går upp lite i läge och frågar.
Jag har inte velat starta en diskussion i vargtimmen efter pangramsan men tror
på det du skriver så jag kommer nog köra det några dagar nu.

......värt att pröva :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

om du kör den strategin - pröva inte! INFÖR istället efter en genomtänkt plan.

Testa och pröva - då hörs tveksamheten och era mål är inte tydliga för er själva och det lyser igenom om man säger. Attityden är A och O.

:!: :) :!:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"