Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Manfred10 »

Å låt honom ha sin tumme säger jag! 8) 8) Vad gör det?

Den kommer han inte kunna ha i munnen när han ålar, kryper, hjälper till och leker, men nappen däremot... då har man ju båda händerna fria till annat i alla fall. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mia83

Inlägg av Mia83 »

Hej

Nja hungrig vet jag inte riktigt om han är. Men kan säkert truga i honom lite till :)
Han sover som vanligt i sin spälsäng i sitt mörka rum.
Han började åla/hasa sig framåt för 3 veckor sedan så fysisk aktiv är han hela tiden.
Har däremot själv haft dåligt med energi på senaste tiden så en massa utevistelse har det inte blivit så mycket av, förutom ett par pulkafärder! :)

Hade också gärna sett att han sov 2 tim på lunchen. Nu läggs han 11.45 men somnar inte förens 12.00 sen brukar han bara sova till 13.00.
Han sover som allra bäst vid 9.00 så en 20 minutare där känns inte rätt.
Vad tror du om 45 min på fm luren. 1½ tim på lunchluren och kanske flytta fram den till 12.00 eller 12.15? Då går han miste om 15 min men det kanske inte gör något?

Försöker vara lugn över tummen. Men har sett förskoleklassbarn som fortfarande suger på tummen. Och där vill jag inte att han ska hamna. Lättare att plocka bort nappen vid 2 års ålder.
Ställer frågan igen, sabbar jag allt vi uppnått om vi ger honom nappen? Eller vad kan hända? Inte säkert att han tar nappen heller nu när han hittat tummen. Det enda sköna är att när han väl vaknar vid 6.15 så är han tyst eftersom han suttar på tummen och då kan vi sova. :)

Tack för visat engagemang!
Önskar alla hjälpsamma människor här inne och alla föräldrar som kanske kämpar med kuren just nu, en riktigt härlig jul & nyår och självklart MÅNGA sovtimmar och glada barn! :D
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag inflikar här med några tankar:

Det där med napp gör ni ju precis som ni vill. Att införa napp nu är väl möjligt, men ni kommer antagligen att hamna i ett litet service-träsk i och med att den trillar ur på natten. :) Min personliga åsikt är att inte introducera något som sedan kommer att ställa till det och man är tvungen att ta bort det igen...
Vissa barn klarar dock av att ha napp på natten och kräver inte den för att somna om, men om ni tror att det blir mer uppvak av den är det inte värt besväret.
Tumsugare finns det många av här på forumet och lika många har vuxit ifrån det med åren. Viktigt är också att få meningsfulla uppgifter dagtid så att inte tumsugandet blir en vakentidsvana.

Så flaggar jag också för en bonusbanan innan lurarna! :)

Ja det går med 45 på fm och 1,5h på dagen. Se bara till att ha lunchen nära inpå långvilan så att han är ordetligt mätt!!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"