Netsmak - lille Aaron

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Netsmak - lille Aaron

Inlägg av annawahlgren »

(Hitflyttad fråga. Bortse från min signatur här :P )

Hej!

Vi är inne på dag 2 i SHN-kuren. Vi kurar Aaron på rygg i vagn. Andra natten gick över förväntan. Nattningen tog 15 minuter och sedan sov han till ca 03. Då fick han en ramsa, frågade lite och 2 minuter senare fick han bekräftelseramsa och somnade. Hostade till någon gång men förutom det sov han tills det var morgon 07.

Vårat bekymmer är dagslurarna. Aaron somnar med hjälp av det sk beskedet (s. 152 i boken) två gånger men vaknar efter ca halva luren. När det då är dags för ramsa reagerar han med högt skrik och lugnar sig inte förräns man går in, gör tillrättaläggandet och vagnar. Aaron älskar att bli vagnad och blir lugn väldigt fort men så fort man slutar och ska börja ramsa skriker han lika högt igen. Vi gör tillrättaläggandet och vagnar sedan längre tills precis innan han somnar och kan då ramsa oss ut utan att det blir protester. Är vi i det sk vagnträsket?

Ute på promenad har Aaron alltid kunnat sova och en av dagslurarna vill vi ska ske ute. Hur beter vi oss då? Vi bor i lägenhet med hiss och Aaron brukar somna när vi är i hissen. Ska vi ramsa innan vi går ut? Eller behövs ingen ramsa?

Vårat schema:
07 God morgon
07-08 Ersättning, så mycket vi får i honom (just nu 150-180 ml)
08.30-10.00 Sova
10.00-11.00 Ersättning
12.30-14 Sova
14-15 Ersättning
15.30-17 Sova (ute)
17-18 Ersättning
19-20 Bad, nattslurk, skoj
20.00 Sova

Vi ska börja på babysim 11.30-12.30 i januari och det var jag tvungen att ta hänsyn till när jag knåpade ihop schemat.

Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Re: Netsmak - lille Aaron

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkomna är ni :wink: :lol:

Lille Aaron är alltså knappt fyra månader, ser jag.
Netsmak skrev: När det då är dags för ramsa reagerar han med högt skrik och lugnar sig inte förräns man går in, gör tillrättaläggandet och vagnar.
Nu har ni precis börjat, så det är Lugnet som gäller först och främst (se kapitlet med samma namn). Lite för tidigt alltså att börja med att ramsa, om ni ändå måste gå in och lägga tillrätta och vagna sedan - det blir omvänd ordning, en ordning som på sikt desarmerar ramsan dessutom (vilket lille Aaron kanske redan räknat ut :roll: :lol: ). Så vänd på steken. Tillättalägg (enbart när han vaknat efter att ha sovit, inte om han inte sovit mellan varven), vagna effektivt och avsluta (bortvänd) med ramsan hög och glad x4 på väg ut.
Netsmak skrev: Aaron älskar att bli vagnad och blir lugn väldigt fort men så fort man slutar och ska börja ramsa skriker han lika högt igen. - - - Är vi i det sk vagnträsket?
På god väg är ni säkert :shock: men återigen, ni har just börjat kura och Lugnet ska eftersträvas först och främst. Träsket ramlar man inte ner i på så kort tid. Men för att undvika det kan ni ta fasta på detta att INTE vagna längre än ni vagnar. Säg att den av er som lugnar ger honom åtta långa, stadiga drag med vagnen - det tar kanske trekvarts minut - avslutar med skak i handtaget från sida till sida, kanske fem eller sju, och går därifrån med ramsan, så kan vederbörande räkna för sig själv i rummet intill och låtsas göra åtta långa, stadiga drag följt av fem, sju tydliga skak plus ramsan x4, och sedan gå tillbaka för en ny lika effektiv omgång och upprepa. Då har den av er som lugnar varit borta från vagnen något längre tid än vad vagningen med tillbehör tog, kanske en minut, möjligen några sekunder till. Skulle då lilla Aaron inte ha tystnat, än mindre somnat, efter första omgången utan rentav skriker, så skriker han högst en minut tills ni börjar vagna igen, och lugnar igen, och det dör han inte av på något vis. Tiden, och det tysta räknandet mellan varven, kan på så vis hålla sakligheten och det egna lugnet på plats.
Netsmak skrev: Aaron brukar somna när vi är i hissen. Ska vi ramsa innan vi går ut? Eller behövs ingen ramsa??
Med vagn i rörelse behövs igen ramsa. Det blir liksom tårta på tårta.
Netsmak skrev: Vårat schema:
07 God morgon
07-08 Ersättning, så mycket vi får i honom (just nu 150-180 ml)
08.30-10.00 Sova
10.00-11.00 Ersättning
12.30-14 Sova
14-15 Ersättning
15.30-17 Sova (ute)
17-18 Ersättning
19-20 Bad, nattslurk, skoj
20.00 Sova

Vi ska börja på babysim 11.30-12.30 i januari och det var jag tvungen att ta hänsyn till när jag knåpade ihop schemat.
Vackert hopknåpat :D Men mer mat behövs. Jag skulle ge frukt- respektive grönsakspuré - och/eller möjligen spädbarnsgröt - före varje ersättningsflaska, utom på kvällen (nattslurken). Ju mer han får sova desto bättre blir aptiten, och att hålla honom på fasta duger inte nu [-X

Jag skulle också rekommendera er att titta på den lilla miniföreläsningen bland klippen under SHN-fliken. Magläget är kolossalt sömnbefrämjande medan ryggläget är sömnförsvårande för de allra, allra flesta små barn (från och med den "egentliga födelsen" vid ca tre veckors ålder). Vid Aarons vördnadsvärda ålder behöver man kunna röra sig och bekväma sig till sin favoritsovställning med både armar och ben. Och huvud, peståss.

Andningslarm bör ni ha i vilket fall. Och slätt underlag med extralakan vikt om madrassen under huvudet / ansiktet, om och när han får sova på mage, respektive liten kudde med "hål" eller grop, om ni absolut vill ha honom på rygg - för att undvika plattskalle, som inte går tillbaka efter sex månader.

LYCKA TILL O:) :heart: :sleep:
Netsmak

Inlägg av Netsmak »

Tack för ditt snabba svar. Jag skrev tillbaka dagen efter, men det fanns tydligen något olämpligt i det svaret för en moderator valde att inte publicera det. Jag förstår inte riktigt vad det kan vara..

Vi har kört med SHN i en vecka nu. Nattningen går bra, endast tillrättaläggning och ramsa behövs. På natten vaknar han ofta runt tre och en gång till, men somnar mha ramsa. I natt sov Aaron hela natten! :)

Dagslurarna är det olika med, ibland sover han hela, ibland vaknar han och somnar om mha ramsa och ibland vaknar han och skrikgråter resten av luren. Vi känner oss trygga i att använda verktygen om de behövs. Helst bara ramsan men i värsta fall även skak i handtaget och/eller vagning.

Aaron äter mer än innan. 200 ml ersättning och smakportioner puré innan fyra av målen (ej inför nattslurken).

Vårt bekymmer nu är att Aaron är så grinig stor del av vakentiden. Grinig och sömnig. Är detta något som är övergående? Vi funderar på om vi ska justera schema, är det för tidigt att göra nu?
Föräldrar till:
Aaron 120810
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

har du frågor om ditt inlägg som försvann - PM:a Torsmamma som är ordförande och hör om hon vet vad det kan rör sig om :D .

Härligt att höra att det går så bra för er, då är ni inne på rätt spår! =D> :D

Det är mkt vanligt att barnen blir trötta/kinkiga/gnälliga första tiden av kuren, det är mkt som händer för dem, så ha is i magen bara... Schemat skall inte omjusteras förrän man är klar med uppföljningsveckan.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Netsmak skrev:---det fanns tydligen något olämpligt i det svaret för en moderator valde att inte publicera det. Jag förstår inte riktigt vad det kan vara...
Å så skönt att du hittade din tråd efter min ommöblering! - Tror inte alls att det fanns något "olämpligt" i ditt svar, det måste varit något annat. Vi har haft stora problem med SPAM sista tiden och en evinnerlig städning, kanske kom ett frågetecken i krokarna på ditt svar och då kanske det rök som ett SPAM, jag vet inte. Bekymra dig inte, du är så välkommen :P
Netsmak skrev:Vi har kört med SHN i en vecka nu. Nattningen går bra, endast tillrättaläggning och ramsa behövs. På natten vaknar han ofta runt tre och en gång till, men somnar mha ramsa. I natt sov Aaron hela natten! :) --- Vi känner oss trygga i att använda verktygen om de behövs. Helst bara ramsan men i värsta fall även skak i handtaget och/eller vagning.
Verkligen vackert jobbat =D> Lille Aaron får sova. Han får betryggande svar på sina frågor. Pris och beröm :lol:
Netsmak skrev:Aaron äter mer än innan. 200 ml ersättning och smakportioner puré innan fyra av målen (ej inför nattslurken).
Han kan klämma en hel burk före ersättningen nu, är mitt heta tips :wink:
Netsmak skrev:Vårt bekymmer nu är att Aaron är så grinig stor del av vakentiden. Grinig och sömnig. Är detta något som är övergående?
Ja, det är övergående. Han släpar på sömnbrist ett tag till och han behöver mer mat och mer SKRATT :!: Försumma aldrig skrattet-till-go'nattet och busa och skoja gärna med honom så fort han grinar ner sig i förvirring / missnöje / övertrötthet. Han behöver det. Precis som vi alla, då och då! Lyss till Klockan :idea:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Netsmak

Inlägg av Netsmak »

Tack för ert stöd. Det känns som att vi är på rätt väg. Han är lite mindre grinig nu. Vi busar och skrattar så mycket vi kan. Vad gäller maten så ökar vi mängden puré sakta men säkert. Aaron kräks mycket, men vi proppar i honom så mycket mat som möjligt :D
Föräldrar till:
Aaron 120810
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

=D>

Att man kräks av och till behöver inte betyda att något är fel, mest att hela lilla ätapparaten med tillhörande matsmältningsapparat inte är färdigutvecklad än. Det är så mycket som ska falla på plats och det tar tid. Så beväpna dig med ett mentalt "oj då" och gör nya tålmodiga försök :wink: :lol: Det får han göra... :shock: hela tiden.

:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Netsmak

Inlägg av Netsmak »

Hej igen!

Nätterna går så bra nu att Aaron ska börja sova i spjälsängen istället för vagnen. 

Vi har fortfarande bekymmer med att Aaron inte sover bra på dagarna. Han är ofta väldigt trött att så det är svårt att få honom att skratta mycket innan sovstunden. Vi busar och gör allt vi kan för att få honom att skratta. Det går inte alltid, men han läggs i alla fall aldrig utan ett leende. Kanske behöver vi jobba mer på den biten?

När Aaron vaknar avvaktar vi för att höra hur hans frågor utvecklar sig. När de ökar till skrik ramsar vi, men han lyssnar inte på ramsan. Efter ca en minut går vi in till Aaron. Ofta blir han tyst av bara detta. Tyst, men inte lugn. Då vagnar vi tills han inte låter andfådd längre och ögonen är på väg att slutas. Vi avslutar med skak i vagnhandtaget och ramsar fyra lugna och behagliga ramsor. 

Ibland hjälper detta och Aaron sover vidare en stund, men ibland gallskriker han när man ramsar och stänger dörren. 

Vi känner oss lite osäkra på hur vi ska gå vidare nu.
Föräldrar till:
Aaron 120810
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Skriv gärna in i kontrollpanelen när ni började kura oxå så är det lättare att svara på era frågor.

Jag vet inte om ni kurat klart eller är i uppföljningsveckan? Eventuellt kan en schemajustering vara på sin plats?

Vad jag ser är han precis fyllda 4 månader? Det kan vara lite svajigt i början. Min erfarenhet är att ju mer mat de små äter desto bättre sover de. Upplever ni honom som övertrött när det är dags för lur så har ni ju marginalkvarten att ta till! 8)

Uppvak under lurarna kan skvallra om hunger.... så försök mata på så mycket det går.... Har ni läst den här tråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"