Har kommit lite snett från SM. Behöver jag kura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mumintrollet

Re: Har kommit lite snett från SM. Behöver jag kura?

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det har ju gått jätte fint för er!!! :heart:
Borde jag ha det kolmörkt för att få mornarna att fungera bättre och borde man sen alltid ha det så
Jo jag skulle säga att det hjälper väsentligt med ordentlig mörkläggning för att inte göra tidiga uppvak till en dålig vana!! Ifall du tycker att det är jobbigt att mörklägga på resa kan man ju tänka att det är undantagsfall på resa ändå och får leva med att vakna tidigare då. Men för att få kuren och schemat att sitta i kroppen rekommenderar jag mörkläggning absolut!!
Hänger du med i tänket?
Ta en sprayflaska med vatten, vät fönsterrutan och "klistra" aluminiumfolie på ert fönster till nästa natt. Det är en snabb och effektiv mörkläggning som även kan has med på resa! Varning dock för att ha kvar folien väldigt länge - den lär skall murkna sönder på något sätt o färga fönstret.. :?

Jobba vidare i samma fina anda. Ni är absolut på rätt väg!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
anna1982

Inlägg av anna1982 »

Tack för rådet om mörkläggning Mumintrollet :!:

Vi flyttade istället in lilltösen i storebrors rum och storebror sover nu tillfälligt i vårt rum tills han får flytta in tillbaka in med lillasyster.

Det började genast gå bättre sedan vår tös fick ordentlig mörkläggning. :D Igår sov hon långa dagsluren utan ett pip och efter två timmar fick jag väcka. =D> De tidiga mornarna har också blivit bättre, men fortfarande blir det uppvak på morgonen. Tre mornar sen kl. 5.40, går kl. 6.10 och idag kl. 6.40, så det har blivit allt senare för var dag nu. Efter första uppvaket somnar hon om, men sen brukar hon igen vakna några ggr till innan det blir morgon. Jag har inte klarat att ge någon pangramsa nu då hon sover i eget rum. Hon hinner vakna ordentligt innan jag vaknar och hinner bakom dörren och därför tror jag det sen tar en stund för hene att somna om igen. Jag ramsar och hon lugnar sig, sen börjar hon igen och jag ramsar. Hon är gnällig eller ledsen men skriker inte och hon tar till sig ramsan.

Idag efter ramsa och påminnelse startade jag damsugen och då somnade hon om på några minuter (två tidigare mornar har det tagit ca en timme). Jag har inte tidigare haft damsugen på då hon vaknat för tidigt på morgonen. Kan man hamna i ett damsugsträsk. :?: :lol: Dagtid blir det nästan alltid damsug innan hon somnar, men jag är inte så pigg på att ta för vana att damsuga kl 6 på morgonen :!:

Sen funderar jag på om det är dags att ta bort sista luren. Hon blir åtta månader om två dagar. Jag tycker inte att hon brukar verka trött före luren, men hon somnar nog ändå alltid. Ofta tar det 15 min att somna. Jag låter henne ändå sova 20 min och sen då jag väcker är hon alltid trött och lite svårväckt. Även före kuren hade vi 20 min sömnpass, men det känns som om 20 min aldrig varit en bra rytm för henne. Däremot tycker jag att hon alltid vaknat lätt efter allt mellan 30-45 min på längre lurar.

Borde jag alltså vänta tills allt sitter med mornarna innan jag tar bort sista luren eller kan det vara så att problemet med mornarna beror på den sista luren. :?: Tröttast tycker jag hon brukar vara inför första luren om hon varit länge vaken på morgonen innan hon somnat om.
Född 12.04.2012
anna1982

Inlägg av anna1982 »

Vi flyttade istället in lilltösen i storebrors rum och storebror sover nu tillfälligt i vårt rum tills han får flytta in tillbaka in med lillasyster.

Det började genast gå bättre sedan vår tös fick ordentlig mörkläggning. :D Igår sov hon långa dagsluren utan ett pip och efter två timmar fick jag väcka. =D> De tidiga mornarna har också blivit bättre, men fortfarande blir det uppvak på morgonen. Tre mornar sen kl. 5.40, går kl. 6.10 och idag kl. 6.40, så det har blivit allt senare för var dag nu. Efter första uppvaket somnar hon om, men sen brukar hon igen vakna några ggr till innan det blir morgon. Jag har inte klarat att ge någon pangramsa nu då hon sover i eget rum. Hon hinner vakna ordentligt innan jag vaknar och hinner bakom dörren och därför tror jag det sen tar en stund för hene att somna om igen. Jag ramsar och hon lugnar sig, sen börjar hon igen och jag ramsar. Hon är gnällig eller ledsen men skriker inte och hon tar till sig ramsan.

Idag efter ramsa och påminnelse startade jag damsugen och då somnade hon om på några minuter (två tidigare mornar har det tagit ca en timme). Jag har inte tidigare haft damsugen på då hon vaknat för tidigt på morgonen. Kan man hamna i ett damsugsträsk. :?: :lol: Dagtid blir det nästan alltid damsug innan hon somnar, men jag är inte så pigg på att ta för vana att damsuga kl 6 på morgonen :!:

Sen funderar jag på om det är dags att ta bort sista luren. Hon blir åtta månader om två dagar. Jag tycker inte att hon brukar verka trött före luren, men hon somnar nog ändå alltid. Ofta tar det 15 min att somna. Jag låter henne ändå sova 20 min och sen då jag väcker är hon alltid trött och lite svårväckt. Även före kuren hade vi 20 min sömnpass, men det känns som om 20 min aldrig varit en bra rytm för henne. Däremot tycker jag att hon alltid vaknat lätt efter allt mellan 30-45 min på längre lurar.

Borde jag alltså vänta tills allt sitter med mornarna innan jag tar bort sista luren eller kan det vara så att problemet med mornarna beror på den sista luren. :?: Tröttast tycker jag hon brukar vara inför första luren om hon varit länge vaken på morgonen innan hon somnat om.
Född 12.04.2012
anna1982

Inlägg av anna1982 »

Född 12.04.2012
klockan

Inlägg av klockan »

Kikar in här :D

Det är ju jätteindividuellt detta med när man ska kapa sista luren - jag tror vi tog bort den kring 9-10 månader. Ca 14.5 tim sömn/dygn är det som behövs just nu, jag vet många 8-månaders som mår fint med 12+45+2. Ni måste bestämma och sen köra :thumbsup: Det tar ju ca en månad innan kuren sätter sig, så var inte för snabba att dra ngr slutsatser och ge de tidiga morgnarna tid att ta sig. Jag höll på ca 2 v efter avslutad kur med min son, det var både vargtimme + tidiga morgnar...de kräver sin kvinna/man :wink: Men ni verkar ha helt rätt tillvägagångssätt så fortsätt bara så...

Tycker inte du/ni ska vara rädda att anv husljuden, de är super! Jag körde hårt på vattenkokaren och hamnade absolut inte i ngt träsk för det - kroppen ställer in sig hos dem till slut så rätt va det är så blir de där tidiga morgnarna allt mer sällan förekommande.

Fortsätt ert fina arbete, försök att inte stirra dig blind på klockslag och exakt antal minutrar utan gör det som känns bäst (inom ramarna) - då är det den känslan du/ni förmedlar :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"