Välling efter magsjuk?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Carina Asp

Välling efter magsjuk?

Inlägg av Carina Asp »

Hej,
min son är nu ett år. Har varit magsjuk i en vecka och har precis börjat att äta vanlig mat igen. Han har i stort sett levt på vatten och majsvälling. Nu när han har ätit i två dagar vanlig mat så VÄGRAR han att äta vällingen som han har fått varje kväll innan!!! Det är sådana protester att han fullkomligt hulkar när jag provar och jag känner mig både förbannad och ledsen och sur för att det inte fungerar! :oops: Vad gör jag? Han har ju ätit den förut och det har inte varit några problem. Vad jag däremot tror är att han (nu i två nätter i rad har vaknat 0400 och har svårt att somna om!) kanske är hungrig? Jag vet inte vad jag ska göra. Är det någon som har något tips till en desperat mamma?
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Skulle också gärna vilja veta! Har exakt samma scenario hemma, fast med en snart 2-åring... :cry:
Och hon börjar gå ner i vikt... :cry:
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Åh vad jag känner igen! Min flicka var lite yngre visserligen, åtta månader, men precis samma hände oss. Hon blev plötsligt helt vansinnig när det kom välling på tal. Vi fick "ge upp" och började ge henne gröt istället före läggning. Inga problem, hon åt. Även hon hade börjat vakna tidigare på morgonen, också jag drog slutsatsen att det var hunger. Hon slutade vakna när hon ätit gröt.

Ungefär en månad åt hon gröt. Då gav vi henne "lyxgröt", alltså vit pulvergröt som hon älskar. Risgröt tror jag det var, med banan. Semper. Efter en månad provade vi välling igen, i mugg, och det gick bra. Sittande vid bordet. Sen provade vi flaska... och visst! Nu äter hon flaska igen, varje kväll.

Kvantiteten varierar väldigt, mellan 50 och 200 ml på kvällen. Det beror helt på vad hon ätit på dagen, hur mycket.

Prova gröt tycker jag! Lycka till! (Eller vad som helst annat som han gillar - banan, frukt, en macka med leverpastej eller messmör, men gröt mättar ju ganska länge.)
Lisa
Lisen

Inlägg av Lisen »

Hej!
Jag kan tänka mig att om man levt på majsvälling under en veckas magsjuka vill man inte se åt välling på länge. Och då tycker jag att du som förälder ska lyssna på det och strunta i vällingen. Tänk dig själv hur det är att må illa och hur du brukar känna dig efter magsjuka. Ge barnet någonting annat ett tag, så kan du ju prova välling igen lite senare. Visst ska man leda barnet och inte tvärtom, men man måste också försöka förstå sitt barn och vara dess allra bästa vän. Och bli inte sur, ledsen och förbannad, det är ju inte dig han avvisar utan vällingen.
Lycka till!
Lisen
Dotter f?dd i augusti 2004 och liten parvel i magen ber?knad till september 2006 - jippi!
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"