Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

Ja, jag ska nog inte stressa upp mej över nätterna, om jag inte minns fel så sov Josef över nattmål ganska fint när han fick välling vid 5 mån, då var magen mätt. :!:

Å, idag har lillan varit lite ur gängorna, hon fick vaccination igår och var trött och lite seg idag, fast man ser att hon liksom vill, fast kroppen säger ifrån...nya krafter i morgon! :D

Är nöjd över mej själv, gick en långprommis på kvällen med stavar, sådana där med fjädring, fick låna av grannen, riktigt nice. Maken tog bad och läggning av kidsen o jag fick komma ut o röra på mej.
Och när jag gick där så tänkte jag på alla promenader jag gick med henne i början och nu somnar hon såå fint själv, helt ljuvligt! Så underbart för henne, att hon kan sova så bra!

:heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

=D> :-({|= :heart:
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

I natt vid 05 hade Nomi kräkts pga slemhosta och till slut hade pappan fått plocka upp henne o lägga henne på en kudde, för hon kunde inte andas klokt...så då blev det lite knas idag...för hon fick sova till 08 i stället för till 07, så allt blev förskjutet o jag ångrar lite att jag gjorde så, men eftersom hon hade sovit dåligt pga kräkningarna så ville jag nog att hon skulle få ta igen lite sömn...nåväl, man lär sig så länge man lever! Det bästa är nog att hålla sig till sitt schema iaf. :roll: nya tag i morrn!

Hon får mat vid 08, 11, 13.30, 16.30 och 18.30 och det rekommenderas ju att det ska gå 3.5 timma till 4 för att liten ska bli hungrig, men det gör det ju inte här enl schemat, och jag tycker att det går lite si och så med maten...idag fick hon mat vid 14, var vaken 2 timmar o jag skulle lägga vid 16, men attans, då var hon hungrig och åt igen...och jag försöker verkligen truga vid varje mål så att så mkt som möjligt ska gå ner, men det är inte det lättaste. Vid 18.30 gav jag gröt och sen ersättning, då leker hon bara med flaskan, så hon får bad o pappan försöker lirka i henne lite till, nä nä...så hon läggs, men skriker lite senare...så pappan ger henne resten av flaskan, hon sveper den (totalt har hon nu fått i sig 150 ml)...men skriker igen och dricker 60 ml till...hu...det blir liksom ryckigt och lite trist. Önskar ju att hon svepte allt efter gröten. Men hon är inte den lättaste att mata! Och så "flinar" hon massar, görlurig prinsessa!
Nya tag i morrn!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Vid sjukdom brukar jag se det som att man gör det som krävs och bjuder på extra sömn om liten verkar behöva. Sömn är ju det allra mest läkande för kroppen! :D

Har ni natt 20-08? Vad tror du då om mattider i stil med 08, 11.30, 15, 18.30 (nattslurk 19.30)? Det brukar råda bot på snuttätning att ha REJÄLA pauser mellan målen!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Jo, det blir väl lite annorlunda vid sjukdom, bara å gillra läget... :roll:

Nej, vi har 19-07, men eftersom hon fortf äter mat på natten så är hon inte hungrig förrän vid 08, sen blir det vid 11 (sover mellan 11.30-13.30), äter efter luren 13.30, äter efter luren 15.30-16.15 dvs 16.15 ca, drar gärna ut på tiden lite och sen så kvällsslurken, jag har alltså följt standardschemat för 3 månaders. Men det har varit okej de andra dagarna, vissa dagar jättehungrig medan andra har hon haft mindre aptit. Men idag har det verkligen varit snuttande och mamman blir rejält trött med en gång o det känner hon väl?! :roll: :wink: jag måste säga att jag föredrar att mata henne med gröt än flaskan...
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hur har ni andra gjort - bad först och mat efter, och sen i säng eller mat och därefter bad, på kvällen?

Jag har gett mat vid 18.30, hon badas och pyjamas på, läggs men sen, är det som att sjön suger, så då kan hon inte somna, utan vill ha en slurk till (fast hon ätit en 140 ml vid 18.30) :D

Allt gott!
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag har kört mat efter badet, det har mina tjejer föredragit :D Och för att jag har velat förlägga sista käket så sent som möjligt. (Fler sovtimmar för mamman 8) )

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

God morgon!

Varit vid naprapat, har ju väldigt ont...måååste stretcha ut flera ggr varje dag.
Mkt spänningar förmodligen, och nu har jag börjat stressa upp mej för att maken ska till stockholm 4-6 dec och att jag ska vara själv med alla 3 barn i 3 dgr. Det kommer gå bra, men jag känner ändå en oro. Jag har ju aldrig gett tösen mat på natten och oroar mej för att det inte kommer gå bra, att hon kommer tjorva bara för att det är jag som ger på natten...jättedumt att oroa sig för saker som inte ens har ägt rum, men det har nog med att jag inte mått så bra. Så jag tänkte, att i natt tar jag henne, så jag slipper gå och oroa mej i flera dagar innan han åker. Ta tjuren vid hornen!!! (hoppas man kan skratta åt det här om några månader!!) Jag har bara såå svårt att somna om, ligger bara o väntar på att hon ska vakna igen, så har jag alltid varit.

VÄLLING :D
:?: tänkte introducera detta vid 4 mån och undrar om alla blandar 50-50, eller om man kan köra välling direkt???
:?: har ni haft det bara till kvällsmålet???
:?: hon har dr Browns flaskor med första di-nappen, med den större får hon svårt att svälja, hinner inte med...tips till vällingen?

Sen tänkte jag börja med väckarklocka - bra va?!!
Ramsan vid kvällsläggningen har jag redan börjat med.

På söndag ska en bekant, som är osteopat, titta på Nomis nackspärr, hoppas att hon kan hjälpa henne. Jag tror att det är tufft för henne med nackspärren, hon är så stram... :(

Trevlig helg! :D (är det fler än jag som längtar efter våren?) 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Var det ingen som hade någon feedback kring mina frågor om välling? :roll:

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Hur gick det med nattamaten?

Ang välling så gör nog alla olika. Första gången/gångerna kan man ju prova att blanda 25/25 eller 50/50 så smakar det både lite bekant och så får magen ingen jättechock. Jag hade undvikit att införa det till kvällen, så slipper man eventuellt magont nattetid.

Det där med flasknappar är en djungel. Vi använder den största nappen till vällingen, för den är ju så mycket mer trögflytande än ersättningen. Men nappfabrikanterna gör olika stora hål, så jag har inget jättebra tips. Prova er fram!

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Har testat att ge Nomi majsvälling men hon blev rabiat...nappen är för stor...mighty vad hon skrek. Så mamman får acceptera och invänta läget...punkt slut. Tålamod. Skynda långsamt liksom. :roll:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Ett snabbt inlägg gällande vällingen för vår del med dottern, Hon gillar INTE välling. Har provat flera gånger sen hon var fyra månader (iofs bara en sort men men...). Spottar ut och leker med flasknappen istället :lol: . Så här hos oss är det gröt till "kvällsslurk" som gäller. Det går ju också bra, även om en flaska med välling i sängen när man läser saga med storebröderna är rätt praktiskt :wink: .

Lycka till! :D

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

Lite funderingar...
Nomi har 3 månadersschemat, standardvarianten. Men jag märker att hon för varje dag får svårare o svårare att somna vid lurarna, det tar en 15-20 min att somna, vilket tog 5 min för en månad sen.
Jag lägger henne o hon somnar själv så jag behöver inte buffa, dock stoppa i nappen nån gång. Är det alldeles för tidigt att införa 5 mån schema, det med lur 10-12, samt 15.30-16.15, hon är 4 mån idag. Hon sover natt mellan 19-07. Jag försöker lyssna inåt men känner mej lite rådvill. Varför får hon svårt att somna nu? Är hon inte tillräckligt trött eller vad kan det bero på? Nu vid 2-timmarsluren idag skarvar hon nåt helt otroligt vilket inte heller hänt förut....så nåt är på tok...hon äter bra, vistas ute och ligger mer o mer på magen...känns trist.

Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Cony

Inlägg av Cony »

Hej!

Jag tycker det låter super med utevistelse och magliggande. Vad man gör med vakentiderna är ju viktigt för sömnen. Du skriver att hon äter bra, betyder det att hon alltid får äta sig mätt och lite till? För oss kom skarvar ungefär vid den här tiden och det var inte nådigt vilka skarvar. Jag satte in stor matkur när jag såg vad som hände, och vips var problemet ur världen. Jag blev förvånad trots att jag förväntade mig resultatet.

Man (eller åtminstone jag) kan ibland bli lite blind på matmängd och tänker att barnet brukar äta typ en banan, si och så många ml välling och en burk av det och det, och så fastnar man i att erbjuda det trots att barnet växer och går igenom ökningsperioder och behöver mer mat. Jag har hamnat i ett omvänt problem just nu, jag tycker att Bobo (ett år) äter så lite när han "bara" äter typ 1 dl gröt för när han var bebis käkade han det dubbla och ett ägg till efterätt. Plockar kontentan ur detta svammel: Servera mycket mat. Massor, och man kan varva lite välling/ersättning, potatis-palsternacka och banan-hejåhå i ett och samma mål hejåhå. Crazy crazy, mätt och glad är huvudsaken.

Jag tycker du ska hålla kvar schemat ni har en stund till. Tillräckligt trött tror jag hon är. (Sover hon förresten mörkt även på dagen? 4-månaders är ju lite mer medvetna än späd-spädbarn och kan behöva hjälp med att stänga av alla intryck för att kunna somna. Gäller även när dom käkar, blev jag varse då det begav sig...)

:thumbsup: Du har en så fin inställning så det här blir jättebra tillslut.

Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

God kväll i stugorna!

Tack för ditt svar Cony! Har tänkt mkt på det idag. Det händer mkt med tjejen. Det roliga är ju att jag har ju varit med om det här förut, då jag har 2 barn innan Nomi, men kommer jag ihåg? NÄE!! Känns som att jag är helt nollställd och novis. Hm... :roll: :wink:

Nåväl, har fått fundera lite för idag var en dag som ingen annan.
Jag berättar hur dagen varit
(ett tag har hon "bara" vaknat en gång på natten, men i natt vaknade hon 23.30 och 05.30 pga dålig aptit dagen innan)
07 Vakna!
08 Gröt 1 portion med puré
9-9.45 ca sova, gick fint
utevistelse
11.15 äta en halv sötpotatis kokad och mixad med olivolja, mums, blev en stor skål, efterrätt, plus 130 ml ersättning
12-14 sova, gick fint, ingen skarv (mätt mage :D )
14.15 äta, gjorde ersättning, men gudars vad arg, ville inte ha, men med mkt lirk fick hon i sig en 130 ml
strax innan 16 lägger jag henne, kommer INTE till ro, efter en 25 min får jag ta upp henne, anar att tösen är hungrig o gjorde 1.5 portion gröt o puré o hon gapade såå STORT o åt allt. Försökte lägga henne efter men då var klockan 17 och hon skrek bara, mamman ska försöka laga mat till familjen o har inte möjlighet att hjälpa henne, det blir svårt, så hon får komma upp o vara med
Hon är alltså med oss hela em o fixar det galant, är pigg o med, skrattar o är nöjd, men när klockan närmar sig 18 då är hon gäspig. Hon får bada vid halv sju o jag anar att hon kommer inte orka med någon kvällsslurk o det gör hon inte heller...hon somnar på 5 sekunder. Så det lär väl bli 2 nattmål...

Men...jag förstår att Nomi behöver MER mat för att orka med, och för att kunna somna. Tre lurar behöver hon. Så min tanke framöver är
Mål 1 omkring 07 - gröt med puré (i väntan på välling)
Mål 2 omkring 11 - grönsakspuré, efterrätt o ersättning så mkt det går ner!
Mål 3 omkring 14 - grönsaker här igen, så att magen blir mätt inför 3 luren, eller tänker jag knas???
Mål 4 omkring 17-17.30 - gröt
Mål 5 kvällsslurk omkring 18.50
Min hjärna går på högvarv - får hon för lite näring om jag gör så här, med grönsaker o gröt? Räcker ersättningen om hon får det efter grönsakspurén? INPUTS?! :D

Inser också att hon behöver ligga mer på magen, även om det är korta stunder. Ska jag borsta tänderna, behöver jag inte bära henne samtidigt, utan hon kan ligga på mage. Jag har nog dragit mej för att ha henne på mage för hon har blivit så tvär då, men en stund då o då!

Slut för idag! Kram o önskan om en fin vecka för alla! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"