Sittdel i vagnen, hur ska jag göra om vi ska iväg en heldag?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
IsaacsMamma

Sittdel i vagnen, hur ska jag göra om vi ska iväg en heldag?

Inlägg av IsaacsMamma »

Hej! Började kurandet på Isaac 5,5 månader igår. Gick över förväntan då han sovit 12 timmar, och endast "vaknat" 3 ggr på hela natten, utan skrik, bara frågande :D
Hur som helst, jag har bestämt mig för att dagslurarna ska vara i hans säng, då han har en sittvagn som inte passar sig för vagnande(?) Eftersom han är en stoooor kille har vi nyligen bytt från liggdel till sittdel på vagnen.
Men då är min fråga, hur ska man göra efter kurandets gång?
Om man t.ex ska åka iväg på en längre bilfärd, eller ska ha en heldag på stan? Säger man ramsan när Isaac sitter i bilstolen/vagnen så att han somnar på plats?
Eftersom jag inte har eller kommer att vagna något under kurandets gång så funderar jag bara lite om hur de kommer fungera. :?

Ha de gott i vinterkylan! :mrgreen:
Mamma till Isaac född 120622
Började kura 121206 :)
Manfred10

Re: Sittdel i vagnen, hur ska jag göra om vi ska iväg en hel

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
roligt att höra att det går så bra för er!

Skriv gärna in barnets födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare för oss att svara på dina inlägg.

Jag tycker att det var klokt av er att välja säng som sovplats till en så stor kille. 8) har man fått korn på den goda sömnen nattetid så kanske man inte längre nöjer sig med en halvtrång vagn på dagtid.

Är man på resande fot är en resesäng supertoppen att ha med. Egna sängkläderna och snutten kanske och sen läggning i mörkt rum som vanligt... som om man skulle vara hemma.

Sker luren under resans gång skulle jag passa på att åka när det är dags att sova eller helt enkelt låta sömnen komma som den kommer en sån dag. Sen är ni tillbaka på banan igen dagen efter. jag ramsar inte i bilen. kan man inte använda verktygen fullt ut vid någon lur är det bättre att inte använda dem alls. Läs mer i den här tråden. Nat har gett några bra svar, längst ner på sida 1 och några till på sida 2!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=26727

Och sen är det ju ingen katastrof om luren sker i bilen eller i rullande vagn någon gång, en gång är ingen gång... Huvudsaken är att kuren och uppföljningsveckan och helst några dagar till... sker på den plats man har tänkt och på rätt tid. Så sätter sig allt mycket bättre i kroppen. Nykurade barn är inte alltid så lätta att rucka på. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
IsaacsMamma

Inlägg av IsaacsMamma »

Okej ! Tack så mycket för svaret, slipper vi gå runt och grunna på det. :)
Har ytterligare en fråga! Idag (första dagen) är Isaac huuuuur grinig som helst, trots god sömn både på natten och sina sovstunder på dagen, är det vanligt att det blir så?
I och med att han fått så mycket sömn trodde jag kanske det skulle vara en lite gladare kille idag, men snarare tvärt om, att han aldrig vart så gnällig som idag. Beror det på att han inte är van vid detta nya tro? :o
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Skriv gärna in era datum i kontrollpanelen... :wink: Detta är första dagen alltså? Eftersom ni kurar antar jag att sonen haft dåligt med sömn tidigare och detta löser sig inte på en natt. Förmodligen har han minus på sömnkontot sen tidigare och det krävs mer för att han ska vara utsövd, pigg och glad. Mitt svar är alltså, detta är inte onormalt! 8) Några dagar in i kuren kommer ni att märka skillnad. Håll nu schemat benhårt och se till att liten äter och mår gott med mycket skratt i kroppen sover man bättre. :mrgreen:

Hur ser ert schema ut?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
IsaacsMamma

Inlägg av IsaacsMamma »

Nu har jag skrivit in datum ! ;)
Ja det stämmer att han sovit dåligt, samsovit med många uppvak för käk mitt i natten !
Men är taggad för kurandet nu och har följt schemat på minuten, nästan sekunden 8)
Dock har det varit svårt att få fram ett skratt ur tröttmössan precis innan han ska sova, men vi kämpar med det också!

Här är vårat schema:
8.00 Vaknar och ammar
10.00 Förmiddagslur
11.30 Vaknar och ammar

13.30 Ammar
14.00- 14.45 Sover

16.00 Äter (gröt) och ammas
16.30-17.15 Sover

19.00-19.30 Nattslurk
20.00 Lägger sig för natten
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nu har jag skrivit in datum ! ;)
=D> :mrgreen:

Efter kur och uppföljningsvecka får ni se om ni behöver justera schemat. Mål 2 och 3 ligger lite nära varandra i tid och mer mat skulle jag säga! 8) Fast föda i alla fall vid 2 av målen (smakportioner om ni inte börjat med annan mat än gröt) och fyll på med BM som efterrätt.

Och skrattet kan ni börja med en god stund innan själva läggningen så han är lagom uppvärmd när han hamnar i bingen. :wink: 8) :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
IsaacsMamma

Inlägg av IsaacsMamma »

Okej 8) ska börja lite smått med mat framöver så jag fyller på hans mage!
Igår natt, samt natten till idag har han som sagt sovit över förväntan men dagslurarna var desto krångligare. Han somnar inte för än det är dags att vakna i princip och stundvis känns det som jag tillämpar skrikmetoden istället för sova hela natten kuren. Hur "snål" / givmild ska man egentligen vara med att använda verktygen? Så att man inte ramsar minut in och ut/ hamnar i " buffningsträsket" som jag läste om.
Visserligen är vi ju bara inne på andra dagen men osäkerheten kommer krypande när de inte går lika lätt som om kvällarna och nätterna :shock:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det är fullkomligt normalt att dagslurarna börjar krångla då barnet sover mer om natten.
Ni är så lite in i kuren att det är viktigast att etablera ett lugn! Känner du att du måste buffa - gå då in och buffa tills han är ordentligt lugn och sedan ramsar du dig ut.
Sedan gäller det att lära sig att LYSSNA till barnet och avgöra vilket verktyg används bäst!
Om han låter ARG gäller det att tillämpa husljud så man signalerar att man är kvar och livet fortsätter som vanligt! Då han lugnar sig lite grann får han en ramsa.
Arga barn kan man inte verktyga, de måste få svära av sig och sedan skall de besvaras med lugn och trygg ramsa!

Jag skulle också flagga för MER MAT!! Tveka inte att erbjuda och mata på om det verkar gå ner!! Ge pureerna först och amma som efterrätt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
IsaacsMamma

Inlägg av IsaacsMamma »

Tusen tack för dina svar :D! Har skummat runt lite på forumet idag och fått svar på mina tveksamheter. Skönt att kunna gå in här och se hur det funkar/funkat för andra under kurandets gång. Så att man vet att man inte är helt ute och cyklar!
Började med lite puré till lunch idag och husljud så efter 15 minuters arghet innifrån sovrummet slockna han :) :)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

:thumbsup: Ja det är bara att jobba på konsekvent och så småningom faller bitarna på plats :)

hur går det för er?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"