En mycket bestämd 6 åring som inte vill sova i si

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
karin4sidsonja

En mycket bestämd 6 åring som inte vill sova i si

Inlägg av karin4sidsonja »

Hej,
Min första fråga här i forumet men säkert inte min sista..

Min son är 6 år, och han har svårt att somna själv, det är massor av fix och tricks innan han kommer till ro och han drömmer mycket mardrömmar och sover oroligt när han väl sover och kommer in till vår säng innan klockan 2 varje natt.Hos osss sover han inte heller helt bra- och det är ju inte så konstigt för det gör ju ingen av oss eftersom det blir så trångt..
Vi bär tillbaka honom men han kommer som en studsboll tillbaks..
Så här har det varit under en längre tid, ja kanske till och från så länge jag kan minnas.
Nu när jag skriver det förstår jag inte varför vi inte tagit tag i detta tidigare, men på något sätt har vi trott att vi var på väg att lösa det, eftersom det går perioder som är okej mellan varven.
Men,så fort vi är på gång på en rutin, så är det dags att åka till pappa- som bor i annan stad- och då är allt upp och ner när han kommer hem.

Kanske har jag tagit förmycket "hänsyn" till dessa avbrott i rutinerna- jag har haft dåligt samvete över hans situation, att han måste åka mellan oss.

Efter att ha läst igenom forumet och Annas sovkur så kan jag ju bara konstatera att det finns mycket jag kan göra, och det känns faktiskt också hoppfullt- trots att jag så sent som i söndags kände mig helt knäckt över detta.
Men, nu känner jag mig stärkt av allt jag läst, och nu ska jag fixa detta!

Så.. nu vill jag bara höra om någon har handfasta tips för hur jag ska sätta igång- det ska tilläggas att min son är klok som en liten bok och jag undrar hur ramsandet kommer funka på honom, även om jag är beredd att ramsa helhjärtat och med full kraft..

tacksam för råd!
karin
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! Välkommen hit! :D

Nu har vi vad jag förstår en mycket bestämd mamma kontra en mycket bestämd 6 åring :wink: Bra! Ta tag i detta nu!
Allt du behöver veta står i shn-kuren för äldre barn. Du har redan läst det.

Nu är det nattsmygarkur som gäller.
Egentligen är det bäst om du sitter "på vakt" första natten, och hugger honom direkt, och leder tillbaka honom till hans säng, med ramsa.
INTE bära honom, han kan gå själv :!:
Vad han än frågar/säger, ramsar du MÖJLIGTVIS slänger du in "det tittar vi på imorgon". Du kanske får gå många gånger, men stå ut, det kommer ge sig!

Förbered honom också på vad som kommer hända på natten. Sprudlande entusiastikt. "-Vet du, ikväll ska du få sova i din egen säng HELA natten, DET blir mysigt!!" Lämna ingen plats för invändningar, börja prata om annat. Plantera in detta då och då under dagen på honom, så är han lite beredd på att det kommer något nytt.

Alla fix och trix han har för sig innan han somnar ska också de bemötas med ramsan. Ni ska inte springa dit med vatten, eller vad det nu kan vara han önskar. Ramsar gör ni utanför dörren.

Ditt dåliga samvete spökar förmodligen i detta. Därför behöver han EXTRA tydliga linjer för vad som är o.k och inte. Det kan vara på annat sätt hos pappa, det styr du inte över, men hos er är det, och kommer fortsättningsvis vara på detta nya BRA sättet!

Lycka till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
karin4sidsonja

tack,jag är mycket nöjd med tipsen.
Säkert sätter mitt lätt dåliga samvete käppar i hjulet såklart.
Men det ska jag väl kunna sluta upp med. :wink:
Det känns bisarrt att ramsa på, som svar på allt- men det är förstås inte konstigare än att han inte sover i sin egna säng
:wink:
jag drar igång, återkommer om någon vecka m rapport

kram
karin
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, kör på nu! :D Inte konstigt med ramsan, det är så man gör shn-kuren på äldre barn :wink: Bort med dåligt samvete, och vargar! Du HJÄLPER honom att sova hel natt, det är till glädje för honom, inget att ha dåligt samvete för!
Rapportera sedan!

kram anna
karin4sidsonja

:lol:
Yes!
Det funkade, hur märkligt det än kändes, så drog jag min ramsa, och fångade in honom när han kom springandes(ett par gånger)
Han somnade en halvtimma senare än han brukar, men det tycker jag är helt ok för första dagen.
Jag är på hugget, vi får se hur det går ikväll.
:P
Jag är så nöjd.

kram
karin
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Fantastiskt bra jobbat!! :D =D> =D>
Du ser - inget konstigt med ramsan! :wink:

Fortsätt nu, så ska du se att det blir bättre och bättre :D

kram anna
karin4sidsonja

\:D/
Yes!
Klockan 9 somnades det ikväll, i egen säng och utan protester.
Igår fick jag ta ett varv med
"älskling jag hör inte vad du säger- prata vanligt" när protesterna blev högljudda- och visst funkade det.
Idag var det bara gonatt utan några fler kommentarer.
Ramsan sitter som en smäck och den funkar utmärkt.
Jag förstår inte vad jag hållit på med i flera års tid dessutom-tur att jag har förstått tillslut.
Nattningen är numer en fröjd.

:thumbsup:

Fantastiskt!

Karin
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag sitter bara och ler, och ler, och ler... :) :) :)

Du är så duktig! :D

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "