Och gissa vem som har gjort spelet

Samme högst självlärde, mångfaldigt prisbelönte son

(sade hon kräkstolt )
Vilken ljuvlig liten gosse du har

Kom att tänka på hur jag satte de två äldsta (tre och fem) på att "skriva brev" till pappa. Det gjordes under den såkallade barntimmen, som jag tog mig varje dag med vart och ett av de "stora" barnen, och gick till så att vederbörande dikterade vad jag skulle skriva. Jag textade så pennan glödde. Den äldsta var eftertänksam och mycket noga med att jag skrev exakt som hon sa (hon blev litteraturdoktor

) medan den yngsta babblade på i en fart som av skrivtekniska skäl måste censureras

ganska hårt. Det märkte hon aldrig, när jag sedan läste upp

tack och lov...
Inspirerade av sin egen möda satte sig barnen sedan mer än gärna och illustrerade brevet med de mest förtjusande utsmyckningar. Och pappa svarade. Och sparade.
Kanske ett tips inför mammas nästa födelsedag
(Tänkte på det, förresten - se Diskussionsforum, AFF-"debatt" om AW - jag som aldrig läste sagor, eftersom 1. jag tyckte det var dötrist att läsa saga, Gud förlåte mig (möjligen för att jag skrev själv), 2. barnen läste för varandra, 3. barnens egna "sagor" var mycket bättre

, jag hade alltså barntimme. Vet mina belackare överhuvudtaget vad det är - eller kunde vara

De stunderna glömmer jag aldrig. Inte barnen heller

)