Social delaktighet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kickan

Social delaktighet

Inlägg av Kickan »

Jag är lite orolig över att min pojke på 22 månader inte får ta del i våra sysslor tillräckligt i hushållet mm, alltså känna sig tillräckligt delaktig och behövd. Jag tycker nämligen att den biten är ganska svår. Jag vill att han ska ta del mer men problemet är att vi har ett mycket obekvämt o litet kök som det är svårt att vara i mer än en person åt gången. Diskhon är precis bredvid gasspisen vilket är ganska läskigt. Alltså tycker jag det är svårt att låta honom ta del av matlagning och diskning mm i köket.

Som det är nu hjälper han till med följande: städning ibland, plocka undan, dukning av bord, hjälpa till i tvättstugan, bäddning, slänga sopor och blöja, plocka upp matvaror ur kassen när vi handlat.

Tror ni att detta är tillräckligt? Det brukar bli mest en 5-10 minuter per dag. Är det nån som har fler tips på sysslor som han kan vara med på?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se mitt andra svar på temat nyss :idea:

Vad gäller köket måste du försöka tänka om. Skapa lite :D Han måste kunna sitta uppe i röran och jobba med dig. Det är ingen bra idé att stänga honom ute från både disk och matlagning.

Till att börja med undervisar du honom förstås i hur spisen fungerar och låter honom vara nära, tänder med handen om handen, demonstrerar hur det blir VARMT (handen om handen) etc. Bestäm dig inte bara för att det hela är "läskigt" - då kommer han verkligen att utforska den en dag, och utan att du är med. Det är då det verkligen kan bli läskigt :!:

Läs om spisundersökaren i Barnaboken :D

Sedan får man ju vid besvärlig platsbrist som sagt skapa. Tänka om. En stor skärbräda eller liknande kan täcka över spis respektive diskho så att lilla barnet kan sitta med bekvämt och göra nytta :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"