sömnproblem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jenny F

sömnproblem

Inlägg av Jenny F »

Hej!
Jag är ny här inne och hoppas på lite hjälp från er!
Min yngsta son är född som en jättelugn och snäll kille. Han har alltid somnat själv utan problem och sovit. Vid 4 månader tog vi bort nattmaten. Också problemfritt. När han blev 6 månader slutade han, på egen begäran att amma. Sen började problemen.... Han började skrika sig igenom hela nätterna. Vid sju månader kom vi på att han var laktosintolerant. Vi tog bort laktosen och han mår bra igen. Men sömnen vill inte infinna sig! Han är nu 8 månader och sover mellan 20minuter och en timme i stöten natten igenom.
Vi har nu försökt att följa Annas kur till punkt och pricka. Han sover i vagnen i eget rum och vi vagnar för glatta livet nätterna igenom. Dagen har sitt faste schema. Men det blir bara kortare och kortare sömnpass varje natt som går istället för längre.
Börjar bli desperat! Stackarn är jättetrött hela dagen och äter sämre och sämre.
HJÄLP!!!!!
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Kan vagnen vara för liten, kanske? Läs Annas svar till mig i den här tråden http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... highlight=
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag tror ni har fastnat i vagnandet!
Så här är det inte meningen att det ska vara.
Jag har varit där själv, så jag vet... :oops:
Här kommer utdrag ur ett mail jag skrev till AW när Ida var liten, och jag skulle vagna bort nattmål. Och även Annas svar, jag tror du kan ha nytta av det. Det som står där fick det att klarna i huvudet :idea: på mig i alla fall :D
Några frågor:
Sover han på mage?
Är du 100 % säker på att han är helt mätt? Stirra inte på portionsstorlekar, utan mata tills det inte går ner en endaste droppe till!
Har han börjat äta "riktig" mat än?
Hur sover han på dagarna?

Här kommer mail & svar:

Hej Anna!
Förlåt att jag stör dig igen, men jag hade inte gjort det om jag inte var desperat!
Ida är nu snart 8 veckor, och jag har hållt på att vagna/buffa bort nattmål, så det bara ska vara ett kvar vid 4-tiden. Det skulle ta 3 nätter, men i natt var natt 22.

Jag vet att jag gjorde fel i början, jag väntade tills det blev skrik innan jag satte igång. Då fick jag hålla på i upp till 2 timmar i sträck. Men natt 11 började jag direkt, och allt blev lindrigare. Men hon ger sig inte.

Vid 2-tiden börjas det grymtas och bökas runt. Snabbt är jag igång och vagnar, och oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter. Men hon kan vara igång igen efter en kvart, om och om igen fram tills nattmålet som jag bestämt tidigast ska vara 3.30.

Hon lägger sig 22.00 och vaknar 8.00, så vill jag ha det när jag sedan spikar schemat.
När hon väl fått sitt nattmål är det lugnt till mellan 7.00-8.00. Jag vagnar även när jag tycker det är för tidigt att gå upp. Vissa nätter har gått riktigt bra, en snabb vagning, och sedan har hon ibland sovit till 5.00. Men jag tycker inte att det ska behöva vagnas alls, när det gått så lång tid!

I natt lät jag henne böka runt, för att se vad som hände, men det blev då skrik, och tog 1,5 timmes vagnande i sträck igen. Hon ligger på mage, och använder inte napp.

På dagarna är hon en ängel, och äter och sover enl. standardmodellen.

När jag väl fått det att fungera med ett nattmål, lär det dröja länge innan jag vågar mig på att vagna bort det, så hon ska sova hel natt…

Jag vet att ”det är inte synd om föräldrarna som inte får sova, det är synd om barnet”, men jag är så trött nu, och längtar tillbaka till min säng! Sover på soffan för att inte störa Per och Clara 2 år.

Har försökt ge lite ersättning på kvällarna, men hon vill inte ha det utan blir arg och vill ha bröstet. Hon är f.ö. lite strulig på kvällarna och vill äta-äta mest hela tiden, det är därför jag misstänker att hon inte är riktigt mätt, man har ju mindre och tunnare mjölk då. Det är kanske därför hon konstrar på nätterna? HJÄLP!

Anna Wahlgren svarar:

”Kära du,

Först och främst,

Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Hon kommer annars att vänta sig att du ska stå där hela natten och vagna och vakna så fort vagnen står still. Hon ska somna med vagnen stilla. Det är vansinne att vagna i timtal!!!

Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.

Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen. Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.

Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet.

Nattmålet ska du ha vi exakt samma tid. Så hon kan ställa in sig. På samma sätt morgonen. Den ska börja samma tid varje morgon. En kvarts marginal högst! Se Lathunden. Ju fastare tider desto färre frågor behöver hon ju ställa!

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Jag vet att det är jobbigt och att du är trött, men det är DU och inte kuren av sig själv (”det skulle ta”…) och inte det lilla barnet, som gör och måste göra jobbet. Ditt besked är och måste vara: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING – annat än att alla människor sover. Så ju mindre du gör och ju kortare tid det tar och ju mindre du ”bryr” dig när du väl gett besked genast hon vaknar (sätt på musik, tänk på annat, GÅ DÄRIFRÅN!!!) desto lättare blir det för henne att ta till sig det budskapet: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING- och att helt enkelt sova.

Du klarar det här, misströsta inte utan se framåt – du får underbara nätter snart, snart – men det är du som gör dem, inte tiden. SÅ GÖR DEM!!! DU KAN!!!

Kram Anna”

Lycka till!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej och välkommen hit till oss sovande föräldrar!
Jag tror också att ni fastnat i vagnandet, lägg av helt tycker jag och odla ramsan till fulländning och framförallt BACKA!! Ut ur rummet! Ramsa utanför, ingen trafik. SHN handlar om att visa barnet tilltro till att kunna somna in, somna om och sova tryggt på egen hand och många är vi som stjälpt mer än vi hjälpt våra barn med våra ständiga försök att "hjälpa" barnet att komma till ro. Läs på ännu mer om ramsan och gå bakåt. Försäk stå ut med skriken allt längre stunder, för varje gång barnet tystnar på egen hand och ni får bekräftelseramsa (även om det resulterar i nya skrik i början) är en framgång! Särskilt när ni fastnat i vagnträsket.
Lycka till i natt och kom med rappert igen! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Jenny F

Inlägg av Jenny F »

Hej igen!
Tack för era svar!
Allt kan nog stämma..........
liten vagn, fast i vagnandet mm.
Vi har övergått till sängen. Men mellan 19.30-19.30 vaknade han varje halvtimme inatt.
nya dagen "d" är satt tills imorgon...............
Tack igen!
gunnar

Inlägg av gunnar »

Strunt i vagnen och lägg honom i egen säng. Börja istället med buffande och ramsan. Han är nog lite för stor att ligga i vagn på natten. Det kan bli bättre, vi har varit i din situation. Vår son vaknade minst varje timme hela natten. Nu försöker vi hitta tillbaks till sova hela natten efter en tids sjukdom.

Läs på Annas råd. Låt den som är piggast köra första nätterna. Bestäm också om ni tycker att det här stämmer för er, det finns andra sätt också. Kuren måste passa er föräldrar för att ni ska kunna överföra den till ert barn. Det tog lite tid innan det började fungera för oss så ha tålamod.

Vad ni ska lära ert barn är att somna själv. Tyvärr har vi alla här hela tiden hjälpt våra barn med amning, flaska osv. Det tar lite tid, men det är värt det. Utnyttja forumet, det finns alltid uppmuntrande läsning och goda råd.
Lycka till!
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Jenny F

Inlägg av Jenny F »

Hej!
Nu tror jag att allt löst sig utan att vi ens börjat....
Min syster var här under tre dagar. Hon är jätteduktig på att laga mat, så min lilla grabb åt varje gång tills han var både grön och fyrkantig..... Och sov som en sten och hörde av sig endast ett par gånger under natten.... Innan jag ens hann dit sov han redan igen.
Så nu måste jag nog lägga ner mig lite mer på matlagningen då den tydligen inte duger till den lilla finsmakaren.
hoppas det varar!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Den hungern igen...att vi inte lär ossa va?!
Jamen jippie! Va skönt! plötsligt har allt löst sig av sig själv och det är nu ni ska smida medan järnet är varmt. Sluta gå in till honom, passera aldrig dörren. inför ramsan utan att kura så har ni ett verktyg att ta till om det uppstår problem längre fram. Å så fortsätter ni att ta för givet att han ska sova hela natten för då gör han det :D
Kul att han gillar god mat!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"