Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bina86

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Jag kanske gör det svårare än vad det är men både i dag och i går har det varit svårt att då till dagslurarna. Vi har varit iväg lite grann och då blir det som innan kuren,att hon knappt sover. Jag känner mig så isolerad när jag bara är hemma.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag hängde inte riktigt med i svängarna, menar du att ni har varit ute på vift och att hon inte sover sina lurar då?
Det verkar vara många som känner sig plötsligt låsta då de kurar och även efter åt då barnet sover bättre i säng än vagn.
Jag vänder på problematiken lite och frågar vilket är bättre?
Att ha ett barn som somnar själv på utsatt tid och sover tills man tar upp - och då sitta hemma och göra annat undertiden. Eller att ha ett barn som sover i vagn, men endast ibland och det är inte säkert hur länge om överhuvudtaget medan man kan röra sig ute och vara mer flexibel?

Det är inte länge förrän ni skär ner på antalet vilor och dagen får mer utrymme för längre strapatser!
Kanske du kan satsa på att ha en vila om dagen i vagnen på promenad om det känns bättre att komma ut den tiden! Men gör det likadant varje dag så det blir en skön vana ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bina86

Inlägg av Bina86 »

Ursäkta Mumintrollet för att mitt svar dröjt så länge, såg det inte förrän här om dagen.

Min dotter sover sina daglurar i vagnen men det är en stor syskonvagn som är svår att ta med sig. Jag är sällan iväg om dagarna men när jag är det försöker jag vara det när hon inte sover. Vissa dagar måste jag åka iväg tex för att hämta bilen på service och då blir det lite knasigt med sömnen den dagen men det brukar inte bekomma henne så mycket och hon sover gått om natten ändå.

För oss har schemat varit svårt att få till på så sätt att hon inte vill sova på eftermiddagen, vi försökte ett tag men har nu tagit bort den luren. Schemat är inte klockrent MEN hon sover i princip hela nätter. Hon vaknar dock tidigt (ofta 30-45 min innan utsatt tid men vi jobbar på det). En annan anledning till att vi har svårt att få till schemat är att storasyster skall lämnas och hämtas på förskolan.

Våra dagar ser ut såhär
6.30 Godmorgon och amning + lite välling (hon vaknar oftast runt 06)
8.00 Gröt
9.00-9.45 sova i vagnen
11.30 Lunch puré och amning
12.30-14.30 långlur i vagnen
14.45 Mellis fruktpuré
17.00 middag puré + ibland fruktpuré
18.15 Amning och välling
18.30 Godnatt

Totalt 14h45min sömn (men eftersom hon vaknar "för tidigt" så blir det snarare ca 14h sömn).

Jag tycker överlag att det fungerar väldigt bra trots att allt är långt i från "perfekt" och lilltjejen är hur glad och pigg som helst.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Härligt att höra att ni har det bra.

Vet du, du ser på ditt barn om ni "lyckats" eller inte :) Om hon verkar pigg och glad och inte lider av att vakna lite tidigare på mornarna, ja då har ni ju det bra!!

Man kan inte stirra sig blind på sovna minuter, och som du sa vissa dagar kanske det sovs mindre för att man måste iväg nånstans men så är det ibland! Ni har en struktur och en grund att stå på och så får ni utgå ifrån det! Vissa barn klarar av att flexa mer än andra och man måste känna efter hur barnet mår av det hela.
Om ni sedan märker att ni halkar av banan och uppvaken blir mer vanliga och rutinerna haltar, ja då får ni ta och putsa upp attityden lite och styra er på rätt spår igen.
Ha det så gott! Och en =D> för väl genomfört jobb ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bina86

Inlägg av Bina86 »

Tack så mycket för all din hjälp. Ang mornarna så kommer det nog ge med dig. Hon somnar tidigt på kvällen vid 18.30 och vår äldsta dotter vaknar ofta tidigt så jag ska ändå upp.

Jag förstår inte hur folk kan kalla detta barnmisshandel.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:sleep: :thumbsup: :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bina86

Inlägg av Bina86 »

Just det en annan tanke jag har. Den 15 december ska jag och min man iväg på julbord med hans jobb och då ska barnens farmor och farfar vara barnvakt. De har passat vår äldsta dotter mycket så det är inga som helst problem men lilltjejen har de bara passat en gång och det var innan SHN kuren.

Hur ska jag tänka här? Jag/Vi kommer att förklara för dem hur vi görs osv men jag känner mina svärföräldrar, de har fyra egna barn så det kommer nog tycka att detta är "trams". De är jättebra med barnen överlag men de lyssnar inte sådär jättebra på oss när det är något specifikt vi tycker eller inte tycker. Med andra ord jag tror inte de kommer hålla på och ramsa och sånt. Buffa möjligtvis.

Jag vill verkligen kunna gå på det här eller snarare vi har tackat JA redan. Jag är av den tron att lilltjejen inte "tar skada" av en natt som blir lite annorlunda. Dessutom så vet jag att de inte pjoskar med barnen och allt brukar gå bra. När de hade lilltjejen första gången sov hon mycket bättre än vad hon vid den tiden gjorde hemma men det var nog för att det inte fanns någon tutte där.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Klassiskt dilemma! :D

Ni har två val!

:idea: Stanna hemma!

:idea: Ge tydliga instruktioner och hoppas på det bästa, en gång är ingen gång. :wink: Kan vara lite känsligt i början, snart kan de natta henne utan problem. men jag skulle tro att det är enklast för dem att hålla sig till era regler. 8) När tösen nu vant sig vid sina sömnrutiner blir hon nog bara förbannad om nån försöker sig på nåt annat. :evil:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

...och låt dem läsa "Safarin" den förklarar ju klockrent tänket kring att sova tryggt själv i sin säng! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bina86

Inlägg av Bina86 »

Jag tänker göra det sistnämda. På dagarna somnar hon för det mesta utan ett enda pip i vagnen (på rygg faktiskt) och sover bra där. På kvällen är det lite pip i kanske 10 min sen sover hon så det bör nog gå bra. Vi brukar inte ramsa så mycket. Vaknar hon nattetid så vänder vi henne bara till mage och går snabbt ut därifrån och då somnar hon i princip alltid om. Så jag tror att det kommer gå bra men det irriterar mig lite att de är så dåliga på att lyssna på oss, det är ju faktiskt våra barn.

Nu när det ändå kom upp. Jag tycker att det är konstigt att hon sover så bra i vagnen på rygg och när vi tittar till henne om kvällarna så ligger hon nästan alltid på sidan och sover (vi har lagt henne på sidan från födseln så innan kuren sov hon så). Ligger hon på sidan vänder jag inte på henne och sen kan hon sova hela natten i sträck. När jag kommer in till henne på morgonen ligger hon allid på rygg och är hur glad som helst.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"