dagslurar som strular och för tidigt uppvak!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
söderbönan

krångel med dagslurar och för tidiga uppvak på morgonen!

Inlägg av söderbönan »

Hej

Vi är nu inne på 6:e dygnet av kuren av vår 4,5 månaders lila tjej , Leia.
Det har gått bra och hon har sovit en hel natt men nu vaknar hon en timme för tidigt och klarar inte av att somna om. Vi har också problem med dagslurarna som strular en del.

Vårt schema ser ut så här:

07.00 vaknar
07.00 mat, amning + ersättning
08.30-10.00 Sova inne i spjälsäng
10.00 mat, amning + ersättning
11.30-13.00 sova ute i vagn
13.00 mat amning + ersättning
15.00-15.45 sova inne i spjälsäng
15.45 mat amning + ersättning
17.30-18.15 sova inne i spjälsäng (har aldrig fått henne att sova här)
18.30 mat amning + ersättning
19.30 nattslurk, ersättning
20.00 natt

Så nu till problemet....
Den första dagslurer strular som sagt lite, hon somnar oftast efter 5min men vaknar sedan efter 30-50 min och har svårt att somna om. Jag ramsar men är noga med att inte buffa, får dock gå in på slutet för att buffa henne lugn för att sedan ta upp och göra henne glad och ge mat. Någon som har några tips här, ska jag bara låta henne ligga där och skriva/gråta ?

Den sista dagsluren på dagen har aldrig funkat, hur mycket jag än ramsar!!
Skall jag köra den ute i vagn istället för att få in tiden?

Och sist då det tidiga uppvaken på morgonen. Leia har nu vaknat 2 dagar i rad klockan 06.00 och vi pangramsar direkt och sätter sedan på klassisk musik här ute högt men det hjälper inte. Hon snyftar ömsom muttrar halvskriker högt fram till klockan 7 då vi gör glad morgon. Min man ramsade en gång till i morse efter ca 20 min och hon är på väg att somna men klarar det inte riktigt och då blir hon rejält arg!
Skall vi bara köra på och hoppas att hon någon gång tillslut somnar eller ska vi göra något annat?

Stooooort tack för alla tips som finns!!!!!
Tack på förhand

Sara
Mamma till Leia född den 8 juli 2012. Kurstart 17 november.
söderbönan

dagslurar som strular och för tidigt uppvak!

Inlägg av söderbönan »

Hej

Vi är nu inne på vårt 6:e dygn med kurandet av vår 4,5 månaders lila tjej som heter Leia.
Allt har gått bra och hon har en gång lyckats med att sova hela 11h utan hjälp!
Men vi har lite strul med en dagslur som krånglar samt att hon vaknar en timme för tidigt på morgonen och vi har inte lyckats att få henne att somna om ännu.....

Våra dagar ser ut så här:

07.00 morgon
08.30-10.00 sova inne i spälsäng (strular i bland men har gått bra nu i 2 dagar)
11.30 -13.00 sova ute i vagn
13.00 mat, amning + ersättning
15.45 mat, amning + ersättning
17.30-18.15 sova inne i spjälsäng (]har aldrig fått henne att somna här)
18.15 mat, amning + ersättning
19.30 nattslurk
20.00 natt.

Nu till mina frågor:
Den sista luren på dagen som är på 45 min inne i sängen har aldrig funkat. Hon klarar inte av att somna här? Jag ramsar flera gånger och hon är på väg att klara av det några gånger men går alltid igång igen och blir då frustrerad och arg för att det inte går. Hon småsurar och snyft-gråter, gnölar då i 45 min då jag sedan går in och buffar henne lugn för att ta upp och göra henne glad och ge mat.... Skall jag försöka att ta den här luren ute i vagnen istället eller ska vi bara tjata på?

Ser också att det finns många andra här på forumet som har problem med för tidiga uppvak på morgonen och vi har provat de råden som jag har sett, dvs köra pangramsa direkt och sedan spela klassisk musik samt göra husljud men det har hittills inte hjälpt. Skall vi även här bara köra på och låta henne va i 1h trots att hon småsurar och ibland blir rätt sur och ledsen?

Stooort tack för alla tips som finns att få!!!

Vänligen
Sara
Manfred10

Re: krångel med dagslurar och för tidiga uppvak på morgonen!

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
Skriv gärna in dotterns födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare för oss att svara i din tråd.

Vårt schema ser ut så här:

07.00 vaknar
08.30-10.00 Sova inne i spjälsäng
11.30-13.00 sova ute i vagn
13.00 mat amning + ersättning
15.45 mat amning + ersättning
17.30-18.15 sova inne i spjälsäng (har aldrig fått henne att sova här)
18.30 mat amning + ersättning
19.30 nattslurk, ersättning
20.00 natt

Sömnbehovet ligger på ca 15,5 h, så med 11 h natt ger det 4,5 h till dagslurar. Så där ligger ni mitt i prick.

Ni har 5 mål + nattslurk på schemat. Mycket mat är bra! Men finns det nån MAT (fast föda) med i bilden eller är det BM + ersättning? Målen ligger även något tätt inpå varandra i tid max 3 h. Tidig morgon kan skvallra om hunger oxå...

Jag tycker att det kan vara krångligt att få till 4 lurar om dagen, men har ni en tröttis så funkar det kanske bättre? Sista luren tar många i vagn ör att den försvinner först och brukar vara den som krånglar OM någon lur nu gör det.

Lurarna kommer långt efter måltiderna... 1,5 h. Det kan vara en förklaring till att det sovs dåligt. Många små vill ha sin mat nära inpå luren. Första luren ligger också lite nära inpå natten, kan vara en förklaring tillsammans med hunger att hon inte sover luren ut.

Ingen liten ska ligga och skrika. Besked och svar på sina frågor ska man ha. :D :evil: Ilska-husljud (mozart ex), :cry: ledsen-ramsa, :cry: :cry: :cry: kris-buff och/eller solfjäder tills man somnar.

I den här tråden hittar ni massor med nyttig läsning, däribland olika strategier vid tidiga mornar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Det blev en hel del pet i schemat från mitt håll nu, och det ska man egentligen inte ändra förrän efter uppföljningsveckans slut om det behövs...

Lite att fundera på igen! :D Hör av er!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
klockan

Re: dagslurar som strular och för tidigt uppvak!

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

en snabb reflektion: 4 lurar är en för mkt :wink: så det är inte konstigt att det blir protester vid den sista :wink: . Efter 1700 ska barnen helst inte sova alls, så fundera på att skippa den helt och hållet är mitt tips. Ser att ni har läggtid kl 20, så då kan ni antingen skjuta schemat lite framåt alt ta natt kl 19...19-07 är fö en klassisk SHN_natt som passar de allra flesta. Men inga schema ändringar innan uppföljningsveckan är över, den sista luren kan ni dock slopa och ev bara erbjuda vila t ex i rullande vagn tills ni är igenom dygn 11.

De tidiga morgontimmarna får man vanligtvis kämpa med lääänge, vi höll på ca 2 v efter avslutad kur med yngsta barnet. Långsiktigt tänk och att styra med säker hand gäller. Ta hjälp av pangramsa och husljud snarare än att starta upp en ramsdiskussion vid den tiden på morgonen. Måste man verkligen ta upp lite tiidgare, gör det då men låssas som inget.

Fyll på med mat - låt den fasta födan ta plats nu framför bm och ersättning.Mätt mage är en av de allra viktigaste förutsättningarna för att kunna sova 11-12 tim/natt :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
söderbönan

Inlägg av söderbönan »

Hej och tack för snabbt svar!

Jag skall fundera på ifall vi ska skippa sista luren och baka in den på något vis, men givetvis efter uppföljningsveckan.

När man gör ändringar i schemat gör man det på en dag eller smyg fasar man in ändringen med lite mindre förskjutningar varje dag?

Tack på förhand!
Sara
söderbönan

Re: krångel med dagslurar och för tidiga uppvak på morgonen!

Inlägg av söderbönan »

Hej och tack för snabbt svar Manfred!

Jag skall skriva in födelsedatum i profilen, skall bara komma på hur man gör....

Angående maten så har vi börjat lite med smakprover på gröt och katrinplommonpuré men jag upplever det som att hon inte vet hur hon skall svälja och det mesta hamnar utanför munnen. Vi TRUGAR i henne så mycket mjölk som det går känns det som men vi skall försöka igen med ett mål gröt.

Skall också fundera på den sista luren ifall vi kan göra någon justering efter uppföljningsveckan.

Kom på en annan fråga angående andningslarm. Vi har ett med en platta som skall ligga på ett plant underlag i sängen. Som det är nu så kände vi att madrassen är för tjock för att placera plattan under så vi kör en bricka på madrassen och sedan handdukar på det + lakan. Känner dock att det är lite hårt, någon som vet ifall "plattan" på larmet funkar under en standard ikea madrass?

Tack påförhand!
Sara
videunge

Inlägg av videunge »

bara ett förtydligande. tråden ser lite skum ut eftersom jag klippt ihop två trådar som var igång samtidigt. :wink:

MVH Admin
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag har plattan under en standard ikeamadrass. Kan inte vara så skönt att sova på en bricka!? :shock: :?

Ni kan ju testa att larmet funkar under madrassen, men det ska inte vara något problem tror jag.

Lägg plattan under madrassen och tjejen ovanpå, testa på dagen i ljust rum, lite ensamlek kanske. Lyft bort tösen efter ett tag utan att stänga av larmet och se så att det börjar larma efter x antal sekunder.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"