Schema för 6 mån - passa in babysim

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
EdvinsMamma

Schema för 6 mån - passa in babysim

Inlägg av EdvinsMamma »

Hej,
min man och jag laddar nu för att kura vår 6 månaders son till helgen. Schemat är en av de nötter vi försöker knäcka. Vi går på babysim en gång i veckan kl 16.00-16.30 och det vill vi fortsätta med fram till jul. Det innebär att 15.30-17.00 så blir det ingen sömn eller mat.

Vi tittar på två olika scheman, där båda har sina för- och nackdelar:

Alt 1:
Idag har vi svårt att få vår son att sova så länge som 120 min och jag undrar om vi gör det för svårt för oss att få honom att sova så länge samtidigt som det vore skönt för både honom och oss.

07.30 Vakna, amning, därefter gröt
09.30-10.15 45 min sömn
11.15 Amning + puré
12.15-14.15 120 min sömn
14.45 Amning + puré
17.00-17.20 20 min sömn
18.00 Amning + puré
19.00 Nattslurk
19.30 God natt

Alt 2.
Det här schemat ger lite för mycket sömn och "låser upp" både stora delar av för- och eftermiddagen. Fördelen är dock att vi inte behöver forcera in en 2 timmars lur. Jag tror inte att vår son skulle kunna klara sig utan den sista 20-minutaren efter simningen.

07.30 Vakna, amning, därefter gröt
09.30-11.00 90 min sömn
11.15 Amning + puré
13.15-14.45 90 min sömn
14.45 Amning + puré
17.00-17.20 20 min sömn
18.00 Amning + puré
19.00 Nattslurk
19.30 God natt

Frågor:
Vilket schema skulle ni rekommendera och varför? Några andra alternativ som vi har missat?

Tack på förhand!
Mamma till Edvin 120509
Kurstart 121114
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Schema för 6 mån - passa in babysim

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Vad härligt att ni laddar för kur! Ni kommer att bege er ut på en resa som bjuder på toppar och dalar men med ett slutresultat som kommer vara värt all möda många gånger om :D

Det här med babysimmet gör ju att schemaläggningen blir lite svårare, men om ni absolut vill gå på den aktiviteten så ska det så klart gå att lösa.

Angående schemaförslagen så tycker jag att båda förslagen är vettiga och väl genomtänkta. Jag tycker att förslag 1 ser bäst ut, dels för att, som du säger, det låser inte upp lika mycket tid på förmiddagen och dels för att det kanske kan vara svårt för lilleman att sova den andra 90-min luren när han redan sovit en lika lång på förmiddagen.

Att ni idag har svårt att få honom att sova 2 timmar behöver ni inte fundera så mycket på i och med att allt ändras under kuren. Så länge ni ger goda förutsättningar innan luren med en proppmätt mage och en härlig utevistelse med mycket rörelse och upptäckande för honom så är det inte en mission impossible :wink: .

När det kommer till maten så skulle jag välja att ge purén som huvudmål och amma som efterrätt istället, just för att purén mättar bättre och alltså ger bättre förutsättningar för god sömn. Er lilla kille är i den åldern nu där aptiten börjar bli enorm och de kan äta kopiösa mängder mat :shock: . Så kör på med puréer till han själv sätter stopp är ett hett tips från mig :wink: .

Här kommer ett till förslag på schema:

07.30 Vakna, amning
08.30 Andra frukost, gröt
09.30-10.15 45 min sömn
11.45(alt.12.00) Lunch, puré och amning som efterrätt
12.30-14.30 120 min sömn
14.45 Amning + puré
17.00-17.20 20 min sömn
18.00 Middag, puré och amning som efterrätt
19.00 Nattslurk
19.30 God natt

Jag lade in gräten som en andra frukost lite senare eftersom många små är hungriga där på morgonen och det kan göra att man kan lägga lunchen lite närmare den långa luren. Detta skapar bra förutsättningar för god sömn på långluren. Flyttade även fram den lite för att skapa lite mer tid där på förmiddagen för utomhusaktiviteter och liknande.

Nu har ni lite olika förslag att fundera över. Vad tror ni funkar bäst för er?

:D
//Norahsmamma

PS. Lägg gärna in sonens födelsedatum och datum för kurstart i signaturen (kontrollpanel-profil-ändra signatur)
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
EdvinsMamma

Inlägg av EdvinsMamma »

Hej och stort tack för feedback!

Det känns som en bra idé med en andra frukost och vad det innebär för schemat under resten av dagen. Frågan är dock om vi ska införa de förändringarna nu eller vänta lite. Vi har nämligen (strax - om en timme) redan avklarat de två första nätterna av kuren. Sovsituationen blev ohållbar i början av veckan så jag läste och läste och körde igång med schema nr 1 i tisdags och körde första kurnatten igår. Just nu kan vi nog mest beskrivas som trötta men lyckliga!

Dagschemat inklusive 2-timmarssovpasset har fungerat kanon (igår protesterade han inte ens vid läggning och låg och vaken och myste i 15 min innan jag "väckte" honom efter den långa sovstunden!) Första natten var dock tuff, framförallt från vargtimmen och framåt. I går kväll så somnade han däremot nöjd efter en superkort buffning och ramsa utan protester och sov sen i ett svep tills klockan 05.30 då han först låg och "pratade" med sig själv ett tag innan han blev rejält arg och jag behövde ramsa. Den tog tillslut inte så jag gick in och gjorde solfjädern varpå han slappnade av och tog nöjt mot ramsan och bekräftelsen! Sedan dess har han sovit och om en timme är det morgon!

Summa sumarum så är jag helt förbluffad över skillnaden från hur dagar och nätter såg ut i början av veckan och sjuukt laddad att fortsätta kurandet så att förändringen blir bestående! Mina nya frågor är därför:
- Ska jag ge mig på att ändra schemat nu efter dina förslag?(enligt teorin ska jag ju inte det, men det är ju inga revolutionerande förändringar och bara till det bättre)
- Vad ska vi tänka på inför den kommande natten (kurnatt 3)

Tack än en gång!
Mamma till Edvin 120509
Kurstart 121114
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Vad roligt att ni redan ser så fina resultat och att ni känner er laddade! Sonen kan skatta sig lycklig med sådana kloka föräldrar! Det låter som om han bara ville att ni skulle ta över rodret och ta ert ansvar för sömnen! 8)

Vad jag kan se innebär ändringen i schemat inga ändrade sovtider bara extra mat? Det ser jag inget negativt i. Ändra och håll er till det till efter uppföljningesveckan. :D

På sidan 158-163 i internationella SHN kan ni läsa mer om hur kuren fortsätter! 3e natten är det sluttbuffat, möjligen kan man buffa lite vid parkering och tillrättaläggning bara för att markera att nu är det natt och du ska sova, följt av den avslutande solfjädern. ramsan ska fungera mer och mer. Nu kan ni själva sova en stund mellan uppvaken, men var på alerten och hugg in med ramsan vid uppvak. Men försök oxå att avvakta lite... det kan hända att han somnar om för egen maskin vid det här laget. :D läs på i boken så hittar ni allt där!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
EdvinsMamma

Inlägg av EdvinsMamma »

Hej!
Ja, det blir ju en liten förskjutning av den långa sovstunden med 15 min, men det är så lite så det kanske inte spelar någon roll.

Efter att jag skrev inlägget i morse så vaknade sonen 45 min innan tänkt morgon. Han svarade först bra på ramsan men sedan blev han mer och mer upprörd och tillslut så ledsen att jag kände att jag behövde gå in. Jag kämpade med bara solfjädern men fick sedan ta till först en kort buffning och 10 min senare två längre för att få honom att lugna ner sig. Så fort jag ramsat mig ut så fortsatte förtvivlad gråt och jag upplevde att ramsan inte "tog". Efter 30 min (15 min innan tänkt morgon) gav jag upp och såg till att han var tillräckligt lugn så att vi kunde skynda in och göra glad morgon.

Det var likadant igår morse (första kurnatten), dvs vargtimmen gick bra men strax innan sju så blev han riktigt ledsen. Jag skulle gärna vilja ha lite bra tips på hur vi kan hantera situationen bättre kommande natt, när vi inte bör ta till buffningen. Kan det vara så att han vid det laget är "för" hungrig - han har ju tills för två nätter sedan alltid fått mat minst en gång? Och/eller är vi för ambitiösa som satsar på natt 19.30-7.30 på en gång? Som det känns nu så hade 19.30-7.00 passat bättre med hans rytm, men jag vill heller inte hamna i ett läge där jag åter lämnar ansvaret för sovtider till honom genom att byta till morgon 7.00. Jag har inget emot att kämpa med ramsan, men hittills har han varit så ledsen på morgonen att det varit svårt att hitta en lugn stund för "väckning" och jag vill ju inte att han ska tro att vi "räddar" honom från sängen om vi ta upp honom när han inte är tillräckligt lugn.

Som sagt, alla tankar och idéer är välkomna!
Mamma till Edvin 120509
Kurstart 121114
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Ja, det blir ju en liten förskjutning av den långa sovstunden med 15 min, men det är så lite så det kanske inte spelar någon roll.
Det är ju inom marginalkvarten så det tar vi inget extra för. 8)

Håll på ert schema nu till efter uppföljningsveckan och ändra sen om det behövs justeringar. en klassisk SHN-natt är ju annars 19-7.

Jobba med goda förutsättningar för sömn DAGTID, på natten sover man! 8)

:idea: 4 rejäla mål mat+ nattslurk
:idea: utevistelse
:idea: social delaktighet
:idea: kanske lite ensamlek?
:idea: rörelse, fysisk aktivitet
:idea: och MYCKET skratt! :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:

Vi hade en del tidiga mornar i början, då blev det pangramsa och sen musik på stereon så att liten slapp lyssna till sin egen gråt. Tar ni upp 30 minuter tidigare nu finns risken att liten vaknar ytterligare 30 minuter tidigare osv. Läs mer på sidorna "frågor och svar kring SHN-kuren" näst längst bak i boken. Här finns oxå olika strategier för tidiga mornar http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Här finns ännu mer matnyttigt att läsa, som kanske botar överkoncentrationen lite :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
EdvinsMamma

Inlägg av EdvinsMamma »

Usch, nu känner jag hur vargen kommer smygande även om jag tappert försöker mota bort den. Om någon läser mitt inlägg så här på lördag kväll vore jag därför glad för era tips och tankar.

Även i morse (kurnatt 3) blev det gråt och tandagnissel men den här gången mellan kl 5 och 6. Det kändes inte som om ramsan tog och tillslut upplevde jag det som om han var så ledsen att jag inte kunde låta bli att gå in. Problemet var bara att det inte räckte med en solfjäder utan tre innan han lugnade ner sig och då tror jag att det snarare var ramsan som tog igen än solfjädern som gjorde susen. (Han blev visserligen lugn av solfjädern men började gråta så snart jag gick ut med ramsan.)

När jag läst här i forumet om råd vid tidiga morgonar så handlar tipsen oftast om att köra en pangramsa och sedan distrahera honom och mig med Mozart, hushållsljud eller dylikt. Det gör mig dock lite fundersam. –Vad är då skillnaden mellan det här och ”skrikmetoden”? Han är först mest arg, ja visst, men sedan uppriktigt ledsen utifrån vad jag kan bedöma, och då vill jag inte att han ska skrika tills han ger upp och ”är mottaglig för hjälp” i form av ramsan. Tänker jag fel kring detta och/eller finns det andra metoder att ta till? Jag vill ju inte heller fastna i solfjädern.

En liten glad parantes: läggningen nu ikväll gick kanon. Redan en kvart innan läggning lade han sig på golvet i ”sovställning” och signalerade att det var dags. När jag sedan gick ut ur hans rum med ramsan, lyfte han på huvudet och gav mig ett leende innan jag stängde dörren!!! Så det finns hopp trots allt…
Mamma till Edvin 120509
Kurstart 121114
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ni jobbar på otroligt fint!!!! Vilka framsteg ni har gjort. =D> =D>
Jag vill uppmuntra lite och säga att det kommer att ge med sig då de nya tiderna sätter sig i kroppen. Det där med husljud och att låta barnet skrika går lätt att missförstå - det är inte fråga om att lämna barnet åt sitt öde för att skrika sig till sömns, det handlar om att LYSNNA till hur barnet låter och svara enligt det!

Är man ARG, och det får man absolut vara, då lysnnar man inte på några ramsor. Då är det bäst som förälder att avvakta och låta liten svära av sig. SEDAN svarar man med ramsa. Ibland är husljud bra för att signalera att man nog finns kvar och att liten får en ramsa sedan då han lugnat sig :)

Att bli arg då man är utvilad och tycker att man kunde börja dagen men hallå! upplocknigs-servicen anländer aldrig! - det är ju fullt förståeligt! Men ge schemat en chans och sätta sig. Om ni fortfarande efter uppföljningsveckan har på tok för tidiga mornar och inget verkar sitta, då kan ni fundera om ni har för mycket sömn på schemat eller var skon kan tänkas klämma. Men så länge ni är mitt i kurandet är det bara att fortsätta tveklöst framåt och hålla tiderna!

Vi hade jobbiga vargtimmar och tidiga mornar i nästan ett par veckor, sedan fortsatte uppvaken ett par veckor till men då behövde vi inte längre ingripa. Så det tar sin lilla tid förrän allt lugnar ner sig! Viktigt är som sagt att lära sig att lyssna till barnet och svara enligt det. Och framförallt ha is i magen och avvakta för att se hur liten reagerar!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
EdvinsMamma

Inlägg av EdvinsMamma »

Tack för dina uppmuntrande ord Mumintrollet! Natten till idag gick faktiskt på många sätt mycket bättre. Han vaknade visserligen fler gånger än igår (eller mer utspritt under natten), men alla gånger räckte det med ramsan! Han vaknade vid vargtimmen och 45 min innan morgon och snackade med sig själv. Tillslut blev han frustrerad och arg, men somnade om på ramsa. Kl 7.30 fick vi väcka en nöjt sovande liten herre - så skönt för oss alla!

Dagen har gått bra förutom att 20-minutaren kl 17 strulade - han var heligt förbannad och somnade aldrig. Jag tycker det är svårare att lägga honom i vagnen än i spjälsängen. Den är skålad så det går inte att lägga honom på mage och jag har inte hittat ett bra sätt att ge "besked" på á la tillrättaläggande och solfjäder när han ligger på rygg. - Några bra tips där?

Kvällens läggning gick precis lika bra som igår - nu ser vi fram emot en ännu lite bättre natt!
Mamma till Edvin 120509
Kurstart 121114
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Vilket kanonsvar du fick från mumintrollet! :D
Jag vet precis hur det är. Man börjar märka att saker och ting börjar falla på plats och då vill man att allt ska funka nu nu nu :wink: :roll: . Och så gör det oftast inte det, utan de där tidiga morgnarna håller i sig och kanske någon dagslur strular osv och då är det lätt hänt att vargarna kommer smygande. Då vänder man sig till forumet och undra vad sjutton man ska göra :-k och då får man sådana där bra svar som du fick från mumintrollet :D ! Det är otroligt lätt att glömma bort att det är en process som tar sin lilla tid och måste få göra det för att allt ska funka.

Härligt att natten gick bättre! Att ni fick väcka lilleman där på morgonen var ju kanon!!

Angående dagsluren så är det väldigt vanligt att just den sista luren strular. Eftersom han ligger på rygg i skålad vagn så blir det, som du märkt, svårt att få till ett tillrättaläggande. Då kan man få använda sig av vagningsbesked istället. I ditt fall får du kanske lägga ned honom distinkt i vagnen och kanske bädda om markerande och sedan skaka i handtaget som besked och sedan låta ramsan jobba. Har du sett filmen om vagning? Den visar visserligen hur man gör för att lugna ett barn som ligger på mage i vagnen, men du kanske kan hitta något som du kan använda för er situation? Dock är det ju i första hand ramsan du ska använda dig av nu :wink:

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
EdvinsMamma

Inlägg av EdvinsMamma »

Håller med - mycket bra svar från både Mumintrollet och dig Norahsmamma! Och visst är vi lite otåliga... :)

Vi ska definitivt testa att lägga om mer markerande i vagnen i tillägg till de andra tipsen!

Håll nu tummarna för en bra natt!
//EdvinsMamma
Mamma till Edvin 120509
Kurstart 121114
EdvinsMamma

Inlägg av EdvinsMamma »

Hmmm, nu behöver jag era kloka råd igen!

Nätterna går bättre och bättre även om morgonarna fortfarande strular. Däremot är sovstunderna på dagen lite svajiga. Som jag skrev förra gången så har jag lite svårt att få till "beskedet" när jag lägger honom på rygg i den skålade vagnen och han protesterar/gråter mer som regel än undantag. Vi har just skrikit oss igenom en 20-minutare där ramsan inte ville bita och jag tillslut var "tvungen" att vagna för att få honom så lugn att jag kunde "väcka" honom. Något som ju inte ska behövas så här en knapp vecka in i kuren.

Har funderat lite på varför just sovstunderna på dagen/i vagnen strular. En teori är att jag har passat på att ta en promenad med honom i vagnen när han sover. Kanske har han därför svårt att komma till ro när vagnen står still. Samtidigt har jag försökt att vara (ganska) noga med att få honom att somna först innan vi går i väg så att det är ramsan och inte rullandet som får honom att somna. En annan teori är just det här med beskedet - att jag inte får till det tillräckligt tydligt. Jag känner mig lite tafatt där och det är kanske det som färgar av sig. Nu gnäller han igen så fort jag lägger honom ner i vagnen - något som jag fick honom att sluta med de första dagarna av kuren.
Läggningen i spjälsängen på kvällen fungerar kanon. Så mina frågor är:
- Vågar jag då och då lägga honom i sängen även på dagen eller bör jag vara konsekvent här i början/riskerar jag att strula till bilden av sängen igenom det också?
- Ska jag hålla mig hemma under hans sovstunder så att han inte sover i en rullande vagn eller är det overkill?
- Andra handfasta tips?
Mamma till Edvin 120509
Kurstart 121114
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det är många som får lite extra frågor på dagslurarna då nätterna börjar sitta!

Sedan är det fråga om att ha det bekvämt då man sover :)

jag är personligen en anhängare av säng för redan större rörliga knattar. Att ligga på rygg i vagn är inte så himla bekvämt, i synnerhet då man inte längre däckar av trötthet.

Vi gick över till sovstunder inne i säng då dotter var ca 6-7 månader, i alla fall den längsta vilan. Vi tillämpade även mörker så dottern kom bättre till ro! Hon bökar omkring något otroligt innan hon skall somna så en vagn är inget alternativ för henne.

Jag tror inte att det råddar till för mycket att ha vilan inne i sängen. I synnerhet om ni gör lika vid varje vila samma tid - alltså att långvilan i säng men korta vilan i vagn varje dag.

Vissa kan tycka att man då är låst hemma medan barnet sover men jag tycker det är skönt att själv också kasta sig på soffan och ta igen sig lite ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"