Tips vid för tidigt uppvak

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ellenpellen

Tips vid för tidigt uppvak

Inlägg av Ellenpellen »

Hej,

Skulle bli jätteglad om någon kunde vägleda mig. Jag har en dotter, 5,5 månader. Jag är nu inne på sjätte dygnet av kuren och ser fantastiska resultat. Men.....hon vaknar på morgonen efter 10 timmar och jag har schemalagt 12. Jag är osäker vad jag ska göra då. Igår fick jag gå in och buffa samt ramsa men skriket blev bara värre och värre. Till slut tog jag upp henne. Imorse drog jag en pangramsa på stört men det hjälpte inte heller. Ska jag låta henne ligga tiden ut bara för att hon ska vänja sig, fastän hon skriker? Är det så att nattsömnen kanske blir längre ju längre i kuren man kommer. Likaså vid middagsluren vaknade hon men somnade om efter två buffningar plus ramsor. Det tänkta schemat ser ut så här:

Natt: 19-7
Äta 7.30 (bröst)
Sova 8.45-9.30
Äta 11 (bröst + puré)
Sova 13-14.30
Äta 15 (bröst + puré)
Sova 16.30-17.15
Äta 18 (bröst+gröt)
Sova 19

Håller schemat rätt bra men morgon åket startar alltid tidigare, runt 6.45-7.
Det är kolsvart i rummet så det kan inte vara orsaken till tidiga uppvaket på morgonen. vore så glad om någon kunnig vill svara för vill inte bara nöja mig här. Tack för en superbra metod.

Vänlig hälsning

Rebecka
Mamma till Ellen
Född 20120519
Kurstart 26/10/2012
klockan

Re: Tips vid för tidigt uppvak

Inlägg av klockan »

Hej Rebecka,

varmt välkommen hit till forumet - härligt att höra att det går så bra för er :D . Tidiga morgnar är ett ganska vanligt problem som man ofta får jobba med ngr veckor även efter att kuren är över, så känn lugnet och jobba på bara.

Under "Vanliga frågor" inne på forumet hittar du lite tips ang för tidiga morgnar.Bäst brukar vara att bara låta vara, men ändå visa att man finns därute - en pangramsa (dvs ramsan men enbart x4) och sedan husljud som följd på det funkar för många. Jag körde mkt micro, vattenkokare och plockade disk 8) .

Risken är stor om man inleder en ramsdiskussion vid den här tiden på dygnet, att man bara gör barnet upprört, så så lite kontakt som möjligt. Att gå in och buffa el ge solfjäder är inte att rekommendera , lätt att de tror att de ska få komma upp och bara blir förbannade ist. Låt ramsan jobba, men med måtta som sagt...

Jag kollar på ditt schema och ser att det saknas ett mål (?). 5 mål/dag rekommenderas , i ert fall kunde ni ta ett mellis där vid 14.30 och lägga middagen direkt efter em-luren och så en nattslurk innan sänggåendet på det. Att börja köra mer på puréer och gröt/välling är att rek i den här åldern, BM mättar inte så mkt längre, så tuta på bara :mrgreen: Jag hade även satsat på gröt el välling till frukost, BM snarare som avslutning på måltiden än huvudmål (kanske ett extra mellis på fm?). I den här åldern kan man ge frullen direkt när de vaknar, se till att ha den redo när det är väckning tycker jag :D

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Ellenpellen

Inlägg av Ellenpellen »

Stort tack för snabbt svar, så tacksam. Jag ska genast lägga till ett mål som rekommenderat. Inatt vaknade hon kl. 3.30, jag drog en pangramsa och gick en gång i trappen. Barnet somnade om och kl 7 fick jag väcka henne.

Tack för att denna metod finns och för det arbete och stöd ni moderatorer och andra föräldrar gör.

Trevlig helg,

Rebecka.
Mamma till Ellen
Född 20120519
Kurstart 26/10/2012
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Och välkommen hit!

Ni jobbar ju på jättefint!

Du har fått fin-fint svar av klockan, jag håller med till fullo!

Mat, mat och mera mat! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
klockan

Inlägg av klockan »

Ellenpellen skrev: Inatt vaknade hon kl. 3.30, jag drog en pangramsa och gick en gång i trappen. Barnet somnade om och kl 7 fick jag väcka henne.
Snyggt jobbat =D> :mrgreen:

( jag gick oxå mkt i trappan ...den är gammal och knakar skönt...
idag räcker det med att jag går ner för den en gång för att min son, nu 2.5, ska tystna vid ev uppvak mitt i natten :) )
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Ellenpellen

Inlägg av Ellenpellen »

Hjälp!

Nu har jag kört kuren i två veckor och det har för det mesta gått bra. Nattningarna tar ca 30 min med gråt. När hon sedan somnar sover hon i ca 10 timmar. Nu inatt vaknade hon kl. 3.45 och trots pangramsa och inget mer stegrades gråten. Var tvungen att gå in och buffa ett par gånger. Jag håller schemat strikt men kommer bara upp i ca 13 timmars sömn per dygn. Hon får mkt mat, så mkt att hon kräks upp överflödet. Har även märkt att hon inte är särskilt sugen på nattslurken. Undrar om den kommer för tätt inpå middagen?

Känns som att det slutar med "crying it out" när ingenting hjälper. Dagslurarna funkar fint. Hon sover i vagnen de korta lurarna och i sängen den långa. Ramsan tar oftast snabbt.

Jag helammar vid varje måltid förutom middagen eftersom nattslurken kommer ca 1 timme senare. Mitt barn vägrar ta nappflaska så välling är inget alternativ. Skulle gärna sluta amma men när vi försökt med nappflaska blir hon hysterisk. Hon kanske tar flaskan om man inte ger sig (precis som buffningen första natten) men då tar det kanske några timmar innan hon tar flaskan och då rubbas ju hela schemat. Jag ammar innan mat för hon är så förstoppad och vill inte att hon blir uttorkad.

Snälla kan någon ge råd om ni tror att något måste ändras. Jag är så himla rädd jag ska göra något fel och förstöra allt.

Mvh

Rebecka.
Mamma till Ellen
Född 20120519
Kurstart 26/10/2012
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Hmmm, 13 timmar är ju i allra minsta laget för dottern. Skriv gärna in hennes födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare för oss att svara dig i tråden.

Det låter som om ni kan ha fastnat i något träsk... läs mer här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621 tex under denna rubrik "Hjälp! Barnet skriker vid läggdags, så fort vi inte verktygar! " men här finns MASSOR av nyttig läsning!

Tänk igenom hur ni går tillväga vid läggningarna och hur ser era dagar ut, mer detaljer kring social delaktighet, utevistelse osv. :D

Och hur är det med den fasta födan, du skriver att du helammar... alltså inte så mycket fast föda eller? Viktigt att hålla samman måltiden så att det inte snuttas här och där under hela dagen för då infinner sig aldrig aptiten riktigt när den ska.

Har ni läst här oxå? Kanontråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Mycket lästips! Men läs och begrunda. :wink: hur ser det ut för er? hur arbetar ni med verktygen? Hur ser dagarna ut? Finns alla förutsättningar för god sömn? Och SKRATTET!! :lol: :lol: finns det gott om det?!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Ellenpellen

Inlägg av Ellenpellen »

Schemat är som ovan första inlägg. Jag börjar frukosten med ammning, sedan gröt. Lunch: amma + pure, mellis: amma + pure, middag: pure, nattslurk: amma. Hon äter ingenting mellan dessa mål. Som sagt vi matar tills hon skriker av ilska.

Försöker komma ut en gång per dag. Går till öppna förskolan och baby sim en gång per vecka. Hon leker bra på sitt play gym själv eller med någon vuxen. Är också med oss i köket där hon sitter i sin gåstol. Vi pratar, sjunger och stojar mkt.

Dagslurarna går som sagt bra, inte mkt att klaga på där. Därför sover hon inte ute i vagnen om vi inte är på väg någonstans, tex babysim. Vi undviker dock att gå på promenad så att hon somnar i vagnen. Vi tar ofta promenad efter en lur.

Vi har kanske fastnat i något träsk. Men det är ju så svårt att inte ramsa och buffa för att det inte ska bli 5mm. Läggningen går till som så: skrattet till go nattet, pussar god natt, ner på magen, lyset släcks. Buffar tills hon är lugn, ramsar ut. Ärligt talat väntar någon av oss sedan utanför hennes rum även om husljud kommer från andra håll. Hon börjar gråta och jag tycker vi ger henne chans att lugna sig själv, men det gör hon inte. När hon blir jätteledsen och ramsan inte tar går vi in och buffar. Ärligt talat viskar jag mig då ut i hopp om att inte störa henne. Min man ramsar dock alltid bestämt.

Vid uppvak mitt i natten igår buffade och ramsade vi. Använder kanske solfjädern för lite.

Har en fundering kring uppvaket. På natten händer ju ingenting, absolut ingenting. Så varför bör man då göra husljud efter pangramsan?

Om hon gråter och sedan tystnar efter ett tag, ska jag då ge en bekräftelseramsa fastän hon kanske somnat av sig själv?

Jag hoppas innerligt jag inte förstört allt.

Tack för all hjälp och för detta forum. Känner mig så ensam och förvirrad just nu.

Mvh

Rebecka
Mamma till Ellen
Född 20120519
Kurstart 26/10/2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag har några tips på vägen som jag kom att tänka på då jag läste ditt inlägg..

Du kunde erbjuda pureerna först och amningen som efterrätt, så får hon i sig mer mättande mat. I alla fall börja med det till lunch och middag!

Angående läggningarna skulle jag putsa upp attityden lite. Läs gärna i SHN boken om Safarin och i synnerhet om att etablera lugnet och säkerheten. Som du beskrev era läggningar verkar det som om ni upprätthåller ett krisläge med att för det första buffa varje kväll och sedan viska dig ut ;)
Genom att hänga kvar i rummet signalerar du bara att det säkert är något farligt på gång eftersom du måste vara kvar och trösta.
Skratta, kittla och busa rejält innan läggning, flyg helikopter in i sängen. Ner med barnet, lägg tillrätta och ut med en GLAD och varm och trygg ramsa. Sista raderna skall redan sägas utanför med stängd dörr. Börja med husljud. Varför skulle du stå och häcka utanför henne sovrum då allt är TRYGGT!? 8) Om hon frågar får hon en ramsa till svar! Arga toner lugnas med husljud eller klassisk musik - det har funkat bra för oss!
Bekräftelsen skall du nu baka in i ramsan, dvs sista stråfen skall låta lugn och bekräftande med betydelsen: Sååja så skööönt att soova allt är braa :)

Ja husljud mitt i natten varierar hur man vill göra. Vi har inte kört husljud i vargtimmen, däremot om liten vaknat tex en timme innan. Då har jag stigit upp och lagat frukost åt resten av familjen. Vi har helt enkelt inte orkat stiga upp och dra igång apparater mitt i natten :lol: I vargtimmen körde vi ramsa med ordentligt avvaktande. Ofta var hon ARG och då gällde det att vänta ut svordomarna och sedan svara med ramsa.

Det där med ramsandet är också en kunskap man får öva upp. Att faktiskt få igång en diskussion. Vänta rejält tills dottern sagt sitt, svara med ramsa. Låter hon ARG måste hon få svära ur sig, sedan svarar du med lugn o bestämd ramsa. Vad än hon föreslår och frågar skall du stå där med samma konsekventa svar - det är lugnt här, sov vidare!
Var alltså mycket sparsamma med buffandet nu! Ni gör er själva en björntjänst, jobba med ramsan! Öva själva att ramsa i olika tonlägen och faktiskt FÖRMEDLA olika saker via den, även om ni bara har ramsans ord att ta till! Barn förstår inte våra ord, men de förstår mycket väl ett tonfall och vad vi känner då vi säger något! Tänk på det då ni ramsar och få fram budskapet om att det är lugnt och nu skall det sovas! Samtidigt lär ni er att lyssna till henne och höra vad hon säger med sitt tonläge!

Angående dagarna låter det som om ni har det skönt, tveka inte att ta med dottern i era sysslor! Att ligga på diskbänken och suga på en ren diskborste eller en sked o följa med vad som händer är pop! Ta ner en del sysslor på golvet och låt henne vara med.
Jag skalar tex potatis på golvet, har dottern sittande i diskhon medan jag lagar mat, hon har sin dammtrasa hon städar med. (Ända sedan hon var 5-6 månader, först sugs det en del på trasan med ganska fort är den i bruk :wink: )

Och nej - du har inte förstört allt, Du har inte förstört någonting! Det underbara med barn är att de lever i stunden och det går att backa bandet med dem! Har man kommit in i "fel" vanor är det bara att putsa upp sin attityd och göra på ett annat sätt med självklar attityd! Visst kan det ställas frågor men då får du svara med en bergäsker attityd att du vet PRECIS vad du håller på med och så här skall det vara! 8)

Kramar och ha en skön helg!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ännu angående schemat: Om du flyttar långluren närmare lunch är hon mättare på den o sover antagligen hela vilan ut! Då landar du på en lite tidigare kväll och får rum med middag och ordentlig nattslurk!
Typ såhär..

Natt: 19-7
Frukost 7:00
Sova 8.45-9.30
Lunch 11
Sova 12-13.30
Mellis 14
Sova 16.15-17:00
Middag 17
18:30 nattslurk
Sova 19
Ellenpellen

Inlägg av Ellenpellen »

Så underbart svar. Tack!

Igår kväll gav jag mig fanken på att ha rätt attityd. Hade ju 17 andra barn och 18 kor att ta hand om. Så buff, ramsa och ut. Ner och diska, prata, prata mellan oss vuxna. Och dess emellan en ramsa att mamma håller vargen borta. Sen sov hon. Tyvärr vaken kl. 5.

Jag tror jag har missuppfattat en del. Har trott att man alltid ska buffa eller vagna när man lägger. Men målet är väl att bara behöva lägga ner och sen en ramsa? Nu vid middagsluren gav jag en supersnabb buff, sen ut. Hade sen en konversation med henne medans jag gjorde vad jag måste i huset.

Ska ändra schemat och läsa på igen i boken.

Tack för allt och stor kram till alla kurare.

Rebecka
Mamma till Ellen
Född 20120519
Kurstart 26/10/2012
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Härlig attityd där! :D
Ellenpellen skrev:Men målet är väl att bara behöva lägga ner och sen en ramsa?
Helt rätt! :D

Hoppas att det funkar bra för er.

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Ellenpellen

Inlägg av Ellenpellen »

Hej igen,

Det gar pa det hela valdigt bra. Hon sover nu 12 timmar per natt och sina tre lurar.
Ellen sover sina korta lurar i vagnen och den langa i sin sang. Jag undrar hur och nar vi kan flytta alla lurar till hennes sang? Ska man gora det gradvis, dvs borja med att forflytta en lur till sangen?
Har jag forstatt ratt att vid ca 7 manaders alder blir den sista luren kortare for att vid ca 9 manaders alder forsvinna helt? Behaller man de tva forsta lurarna som de ar vid 9 manader?

Tack pa forhand och kram.

Rebecka.
Mamma till Ellen
Född 20120519
Kurstart 26/10/2012
Ellenpellen

Inlägg av Ellenpellen »

En till fraga bara. Kl 5.30 imorse vaknade hon med ett gallskrik. Sa plotsligt och illa att min man och jag blev radda. Jag gick in till henne och provade att lugna henne genom att buffa och sen ramsa ut. Men det blev bara varre, som att hon hade ont nagonstans. Nagra solfjadrar och ramsor senare tog vi upp henne.
Hon har varit forstoppad men efter hemmagjord plommonpure har nu magen oppnat sig rejalt, 3 lass pa ett par timmar denna morgon. Undrar om det kor i magen pa henne och det var det som vackte henne.
Vad foreslar ni vid en sadan situation? Det var verkligen inget vanligt tidigt uppvak med lite gnall.

Mvh

Rebecka
Mamma till Ellen
Född 20120519
Kurstart 26/10/2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jo det kan gott ha varit lilla magen som knorrade till. Mitt tips är att ge plommon eller annat förlösande på morgonen så det hinner verka under dagen. Så kan ni ge förstoppande - tex. banan på kvällen.

Vid sjukdom och ifall man har ont är det klart att allt är uppochner. Jag har fått tipset här på forumet att tänka att "en gång är ingen gång men två gånger blir en dålig vana" Ifall man är sjuk blir det lätt undantagsfall, men sen kan man rätta till det igen då man är frisk. Även om hon nu vaknade sådär och ni tog upp henne "för tidigt" betyder inte att hon kommer att vakna så varje morgon härefter ;)

Ni får se vartåt det barkar, verkar det bli en vana ja då får ni putsa attityden och ta itu med det hela och bemöta det med ramsa istället.

Snyggt jobbat med nätterna ! =D> =D>
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"