Kura 11,5 månaders tjej på Söndag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fancylot

Kura 11,5 månaders tjej på Söndag

Inlägg av Fancylot »

Hallå!!

Ska börja kura min 11månaders dotter på söndag, hon har hittills inte sovit mer än 3 timmar i sträck och vanligtvis vaknar hon var annan timme.

Somnar bra vid 19 varje dag men vaknar sedan vid 23, 01, 03, 05 och 07 VARJE dag nästan exakt på minuten!

Detta är mitt schema:

19-07 sova
07.15 Välling
08.30 frukost med mamma, macka och dyligt
9-9.30 slumra mellan 5-30min
11.30 Lunch
12-13.30 sova
14.00 Mellis
17.00 middag
18.00 bad
18.30 välling
19.00 skratt och gonatt

Någon som har några synpunkter på schemat?

Jag undrar måste nappen bort även dagtid??

Hon är ej van vid buffning ska jag ändå buffa?

Fattar att första natten ska jag in direkt och lägga tillrätta buffa och ramsa ut

Men andra natten ska jag då in direkt och bara lägga till rätta eller ska jag pröva att ramsa utanför först?

Hur snabbt ska man gå in? när skriket eskalerar gäller det bara andra natten eller?

Är laddad och redo för en förändring!
klockan

Re: Kura 11,5 månaders tjej på Söndag

Inlägg av klockan »

Hej fancylot,

härligt att höra att du är redo för en förändring och att du vill ge din dotter hel nattsömn! Att kura är enl mig en av de största förändringarna man kan göra, inget blir sig likt efteråt (på ett positivt sätt :D ) så det låter bra att du är taggad!

Schemat ser helt OK ut, men jag tycker att fm-luren ska få vara 20 minuter på pappret och sen så ser du vad det blir av det. Ligger hon bara och pratar/sjunger etc så låt det gå - se den luren som ett erbjudande.Många barn behöver endast långa luren i den åldern, här har vi tagit bort fm-luren strax efter 1-årsdagen så det kanske är dax för er snart ändå. Men den kan va bra att ha inledningsvis. Men 20 min, varken mer el mindre eftersom det är ett sovpass som är naturligt (som du säkert läst i SHN-boken rek sovpassen vara 20, 45, 90 min etc).

Jag undrar måste nappen bort även dagtid??

Japp! Släng bort den bara!Att erbjuda napp bara vissa tider på dygnet förvirrar bara. Här kör vi med enkla och raka och likadana besked från ggn till ggn

Hon är ej van vid buffning ska jag ändå buffa?
Ett sånt stort barn kan nog protestera en del om du buffar henne lugn första natten. Tänker att du borde kunna byta ut buffningen mot Solfjädern, men då krävs att du är säker på handen och verkligen står kvar så länge så att hon i princip somnar (detta för att etablera LUGNET) Å andra sidan tänker jag att om man presenterar ngt nytt med SJÄLVKLARHET och ATTITYD av att det är såhär det ska vara så borde det inte bli ngr problem. Mitt mellnbarn hade heller aldrig buffats men när vi gjorde det första natten så var det som en helt ny värld öppnade sig för henne och hon svarade direkt positivt på detta, hon var då 9 mån ska tilläggas...Så tänk inte i termer av att det kommer gå på röven bara för att ni aldrig gjort det :wink:

Fattar att första natten ska jag in direkt och lägga tillrätta buffa och ramsa ut

Japp. Och så snabbt in igen med samma manöver om hon frågar. I ditt fall då kanske Solfjädern är det du anv istället

Men andra natten ska jag då in direkt och bara lägga till rätta eller ska jag pröva att ramsa utanför först?

Andra natten är det tillåtet att anv sig av buffningen om man bedömer att det är tillåtet. Men våga börja låta ramsna ta över till viss del. Avvakta, se vad som händer etc

Hur snabbt ska man gå in? när skriket eskalerar gäller det bara andra natten eller?

Det här är jätteindividuellt och man måste sätta sina egna gränser. Finns en grundregel som säger att när man känner att man måste gå in då ramsar man. Du är med? Att gå in ska man undvika in i det längsta efter natt nr 2 och som sagt våga vara lite återhållsham då oxå... Mkt beror på hur natt /dygn nr 1 har gått, hur man klarat av att etablera lugnet...'

Mitt tips är att du nöter sönder kapitlena om Lugnet, Säkerheten och Njutningen - för de beskriver hela SHN-processen steg för steg :D

Lycka till och återkom gärna, vi finns här :thumbsup:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"