3 frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KS

3 frågor

Inlägg av KS »

Är inne på andra kurveckan. Fick göra en nystart i helgen för vi spårade ur. Är mycket konsekventare nu. Till frågorna.
1. Lucas har börjat vända sig till rygg. Då kan han inte somna om, men han blir inte särskilt arg. Ska jag ramsa efter jag vänt honom?
2. Bekräftelseramsan. När vi lagt honom tystnar han inte under påminnelseramsan. Ska vi fortfarande ge bekräftelseramsa när han tystnat eller kan vi baka in den i påminnelseramsan trots att han inte är tyst? När vi bekräftelseramsar brukar han sätta igång igen, särskilt på dagen. Känns som vi stör honom.
Det tar ca 10 min för honom att somna på kvällen, ganska nöjd. Tar längre tid på dagen och då är han också mycket argare.
3. Nu har han också blivit sjuk, förkyld och hosta, men vi kör på enligt schemat i alla fall. Blir det för lite sömn? Själv vill jag alltid sova mer när jag är sjuk.
Hoppas att någon vill svara.
Karin, mamma till Lucas, f?dd 3 juni -05
emb

Re: 3 frågor

Inlägg av emb »

Hej på dej. Här kommer lite svar:
KS skrev:Är inne på andra kurveckan. Fick göra en nystart i helgen för vi spårade ur. Är mycket konsekventare nu. Till frågorna.
1. Lucas har börjat vända sig till rygg. Då kan han inte somna om, men han blir inte särskilt arg. Ska jag ramsa efter jag vänt honom?
Vänd honom snabbt och gå ut med ramsan.
2. Bekräftelseramsan. När vi lagt honom tystnar han inte under påminnelseramsan. Ska vi fortfarande ge bekräftelseramsa när han tystnat eller kan vi baka in den i påminnelseramsan trots att han inte är tyst? När vi bekräftelseramsar brukar han sätta igång igen, särskilt på dagen. Känns som vi stör honom.
Det tar ca 10 min för honom att somna på kvällen, ganska nöjd. Tar längre tid på dagen och då är han också mycket argare.
På dagen då jag lägger henne ramsar jag på väg ut (in eg. eftersom hon sover ute) och om hon gnäller efter ramsan så bekräftar jag då hon nästan somnat. Så jag skulle nog alltså ge bekräftelseramsan då han tystnat.
3. Nu har han också blivit sjuk, förkyld och hosta, men vi kör på enligt schemat i alla fall. Blir det för lite sömn? Själv vill jag alltid sova mer när jag är sjuk.
Om han verkar trött så använd dig av marginalkvartarna åt båda hållen - för övrigt skall nu nog hålla schemat.

Lycka till med allt.

kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"